De snelste Hyundai van Nederland heeft een hele hoop power én een sperdifferentieel om het kwijt te kunnen.
Hyundai’s kennen we als deugdelijke, betrouwbare en compleet uitgeruste apparaten. Het merk verbetert zich wel constant waardoor we nu op het punt zijn aanbelandt dat een Hyundai zich minimaal kan meten met de gevestigde Europese orde. Het knappe is, dat doen ze wereldwijd. Niet alleen in een bepaalde markt of één continent, maar echt overal.
Sinds 2012 hebben ze ook een label dat de enthousiaste chauffeur moet aanspreken: Hyundai N. Onder dat label vestigde Hyundai de autosportactiviteiten en al hun snelle productieauto’s.
Hyundai i30N
Het zou tot 2017 duren voordat de eerste er kwam, de Hyundai i30N. Deze kwam er in twee smaakjes: de i30N (met 250 pk) en de i30N Performance (met 275 pk). Die laatste maakt al kans op de noemer snelste Hyundai van Nederland, alhoewel de Genesis Coupé 3.8 V6 met 303 pk het nog spannend zou kunnen maken.
Maar met deze snelste Hyundai van Nederland maakt het niet uit, want dit is een i30N Performance met wat extra’s. De motor van de i30N heeft namelijk de nodige reserves. In dit geval is de 2.0 T-GDI Theta II-motor voor zien van keiharde Stage III tuning (men spreekt dan ‘Staasje Drie getjoend’).
Snelste Hyundai van Nederland!
Dat betekent in dit geval dat de motor is voorzien van een andere luchtinlaat, uitlaatsysteem en een hybride turbocompressor. Gezien het garantiebewijs van Wagner vermoeden we dat er ook een grotere intercooler aanwezig is.
Het resultaat is een maximum vermogen van 383 pk! Het koppel is eveneens heel erg indrukwekkend: 530 Nm!! Gelukkig dat het een ‘Performance’-model betreft, want die krijgen standaard een mechanisch sperdifferentieel mee.
Wat de prestaties zullen zijn, is niet precies bekend, maar als we op de ‘Zeitenjagd‘-Facebookgroep kijken, zul je op de tussensprint van 100 naar 200 km/u zo’n 10 seconden kwijt zijn. Dat is echt heel erg snel.
Niet eens zo heel erg duur
Het is verder gewoon een keurige i30N, dus lekker compleet aangekleed met sportstoelen en een groot navigatiescherm. De auto komt uit 2016 en sindsdien is er zo’n 80.000 km mee gereden. Je kan er dus nog een flinke tijd tegenaan.
De vraagprijs van 28.950 euro is niet heel erg scherp, maar gezien de modificaties valt het op zich wel mee. Check ook eventjes hoe de modificaties zijn uitgevoerd en met welke onderdelen. Gezien het feit dat we al Wagner voorbij zien komen, zal het wel snor zitten. Interesse? Je kan de snelste Hyundai van Nederland hier bekijken!
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf. Op de goedkope DOTZ wielen na dan natuurlijk.
willeme zegt
@dutchdriftking: zijn die zo goedkoop? Dit zijn volgens mij Dotz Misano’s, ben je zo 1.200-1.500 euro voor kwijt in 19 inch volgens mij. Niet zo duur als de HRE’s van @amghans (of jouw Prodrive wielen natuurlijk), maar op zich wel redelijk passend bij de auto, toch? (kan mij ook vergissen overigens hoor :-D)
Dutchdriftking zegt
@willeme: Dat is prijziger dan ik dacht. Overigens heb ik een afgekloven set Prodrive gekocht, deze laten richten, afdraaien en poedercoaten, had ik ze in mijn kleur in perfecte staat voor een iets vriendelijker prijsje. Bij Dotz denk ik altijd aan de winterbandenset van de Profile…
erwingrunn zegt
Ik kijk geregeld naar de prijzen van een tweedehands i30N , maar voorlopig mij nog iets te gortig.
Waarom een i30N en niet een Golf GTI of bijvoorbeeld Mégane, nou gewoon omdat het weer eens iets anders is.
MrSkyline zegt
Ik betwijfel of hij sneller is dan een IONIQ 5 N
banaan7 zegt
Nou vooruit dan maar… de snelste LEUKE Hyundai ;)
escort77 zegt
De tussensprint van 100 naar 200 wint ie waarschijnlijk wel omdat de meeste vonkenbakken die snelheid niet eens halen.
krisp zegt
De Ioniq 5 N haalt 260 en gaat naar 100 Miles (160 km) per uur in 7,7 sec. Het stuk van 100-160 gaat in ±4,5 sec. Ik vermoed dat 100-200 in om en nabij 10 sec gaat, wat hem op dat stuk ongeveer even snel maakt.
nd4spd zegt
100-200 km/h doet de Hyundai Ioniq 5 N in ongeveer 8 seconden volgens metingen hier: https://www.kiaevforums.com/threads/ioniq-5n.9671/
Visje66 zegt
Die i30n staat stil in vergelijking tot de 5n. Zowel vanuit stilstand als rollend. De 5N is echt een zeer vlotte EV, ook boven de 100. 7.8sec van 100-200 is echt rap.
saxoke zegt
Een elektrische auto is vaak snel tot een bepaalde snelheid en nadien is de fut er helemaal uit. Het zou zomaar kunnen dat de ionic 5 N tot 160 heel snel is, maar over die laatste 40km/u nog heel lang doet.
jlwdp zegt
Als eigenaar van een Ioniq 5N kan ik je vertellen dat hij stevig blijft doorhalen tot 200km/u, zoals de aangehaalde meetgegevens ook bevestigen. Zelfs ongeacht de lading van je accu, zolang je maar meer dan 10% hebt.
madelainegoesfast zegt
Ik ken iemand met zo’n I30 N, een rode ;). Maar ehm, dit is niet de snelste van Nederland. Die zit bij ons in de N-groep en gaat flink over het vermogen van deze heen.
Also, krijgt HOC hem niet verkocht? Deze staat al even online .
saxoke zegt
Hoe snel is die snelste? Ergens een dragy van te vinden?
B00G1E zegt
Ik heb dezelde motor in mijn Kia Sportage maar ze staan hier in de VS niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Hoop dat dat enkel voor de amerikaanse modellen is.
Wel gaaf om te zien dat er zoveel potentieel in de motor zit.
anthwan zegt
30.000 voor een 1.6 uit 2016 met ruim 80.000 op de kok. En het geen eens 1 april. pas nog op de veiling een A7 55 2018
3.0 tfsi met 120.000 op de klok ook voor 30.000.
Goed weekend allemaal.
rogier_hentenaar zegt
Dit is een hele mooie. Onwaarschijnlijk dat deze uit 2016 stamt, pas halverwege 2017 kwam de i30N uit in Europa en jaar later in Nederland. Heb zelf 2,5 jaar geleden een dofgrijze i30N performance uit 2018 voor praktisch hetzelfde geld gekocht. Daarna een tuningbeurtje laten doen in België met 313 op de rollenbank aantoonbare pk’s en 483 NM koppel. Niet zo veel als dit zwarte monster, maar het gaat hard zat. Echt een geweldige auto, met super mooi uitlaatgeluid. Een waardige vervanger voor mijn destijds gestolen Mégane RS. Wie door het label kan kijken heeft er een geweldige auto aan.
House of Cars zegt
Is inderdaad uit 2018 en niet 2016.
saxoke zegt
Tja, stage 3 en nog steeds minder vermogen dan mijn Leon met Stage1 tuning. De gewone prestaties van Hyundai al kennende, zal deze ook nog iets trager zijn dan m’n Cupra en de 100-200 niet in 10sec kunnen af leggen.
RB zegt
Niet de snelste Hyundai of i30N van Nederland… kijk phantom.i30n op insta. 436PK en 556nm koppel…