1.000 pk schoon aan de haak in deze Ferrari F40 Competizione, die zijn leven begon in Nederland!
Het aantal pk in een auto is een goed bewijs van hoe hard het gaat met de ontwikkeling van snelle auto’s. De snelste auto’s van het moment zitten dik boven de 1.500 pk en 1.000 pk wordt door steeds meer auto’s gehaald. Dat terwijl één van de snelste auto’s van de jaren ’80 en ’90, de Ferrari F40, het deed met ‘slechts’ 484 pk. De lichtgewicht insteek zorgde ervoor dat een Ferrari F40 ook helemaal niet veel meer pk nodig had.
Ferrari F40 met 1.000 pk
Wat nou als je het aantal pk in een Ferrari F40 verdubbelt? Dat gebeurde met deze bijzondere Ferrari F40 ‘Competizione’ uit 1989. Een auto met een enorm verleden, mét Nederlands randje! We nemen het even in vogelvlucht met je door.
Ferrari F40 LM
Om mee te beginnen moet je even de Ferrari F40 LM begrijpen. Deze topversie van de F40 was vanaf de eerste potloodstreep herbouwd als raceauto. Deze ombouw werd gedaan door Michelotto. Er zijn echter maar een beperkt aantal F40’s die begonnen als straat-F40 en later geüpgraded zijn door Michelotto om bijna op het niveau van de F40 te zitten. Daar is dit exemplaar eentje van.
Kroymans
Het Nederlandse tintje zit hem in de eerste jaren van de Ferrari F40 Competizione. De auto werd in 1989 nieuw geïmporteerd door Kroymans. Daarna ging Peter van Erop van Cavallino Tuning erop los. De motor werd nog even met rust gelaten, maar een breed scala aan racing-modificaties werd toegevoegd aan de F40. Daarna ging de auto in 1993 naar ene H.W. te Pas namens Dutch Racing Promotions. In 1993 en 1994 werd er mee geracet. Ja, deze auto heeft een groot raceverleden!
Krachtpatser
Het echte zware werk kwam in 1995 dankzij het Engelse G-Tex. Zij kregen de Ferrari F40, toen nog niet écht Competizione, in handen, en maakten er een echte krachtbeul van. Nog meer veranderingen aan het chassis en de ophanging, om daarna flink los te gaan op de motor. Uiteindelijk werd de auto gemeten met meer dan 700 pk. G-Tex heeft overigens al het werk gedaan in samenwerking met Michelotto, dus het is allemaal zoals het origineel gebeurd. Ook werd er wederom geracet met deze F40.
Restauratie
Dat werd vanaf 1997 gedaan door Michel Oprey. Die racete ermee tot en met 2006 en tot en met 2009 werd de auto in andere handen ook vaak gezien op het circuit. Een zeer goed gebruikte F40, dus. Het zorgde er wel voor dat de huidige eigenaar de auto een beetje wilde herstellen toen hij hem in handen kreeg. Dat deed hij middels een grondige restauratie door Zanasi Group, een befaamd bedrijf in Maranello met goede banden met Ferrari. Zij hebben de auto van voor tot achter uit elkaar gehad en gerestaureerd, dit heeft naar verluidt 123.000 euro gekost.
Nardogrijs
Dat brengt ons bij de huidige staat van de veiling. De Ferrari F40 is inmiddels in zijn volle ‘Competizione’ specificatie en levert nu meer pk dan ooit. Het gaat nog steeds om 700 pk, maar met wat kleine extra modificaties en een andere afstelling tikt deze F40 de 1.000 pk aan. En dat in een compleet gestripte super-F40. Overigens zorgde Zanasi ook voor deze kleurstelling: het exterieur is gespoten in Grigio Nardo Triplostrato. Dat is Italiaans voor drielaags Nardogrijs. Yep, deze Ferrari is hetzelfde Komo-grijs als menig moderne Audi RS. Een mooi contrast wordt gegeven door de blauwe stoelen.
Te veil
Een Ferrari F40 ‘Competizione’ met een lang verhaal, wat ons wordt gepresenteerd door RM Sotheby’s. Dat kan maar één ding betekenen: deze F40 wordt binnenkort geveild. Officieel maakt ‘ie geen deel uit van de Monterey Car Week-veiling die we vaker hebben behandeld, maar het gaat wel om die periode. Dan wordt deze F40 privé geveild. De prijs krijgen we ook niet te zien. Maar zoals dit grijze exemplaar is er maar één. Je kan de cirkel helemaal rond maken en hem terug naar Nederland halen. Naar de plaatjes kijken mag ook. Sla je slag op de veiling van de speciale F40.
cossiekiller zegt
Zou hem direct terug in het rood laten spuiten. Of blu pozzi
En ermee racen.
Ferry_76 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De auto heeft vier jaar geleden ook al een keer te koop gestaan: https://www.racecar.com/News/87672/market-and-auction/1993-ferrati-f40-michelotto-lm-spec-on-offer-at-coys-autosport-auction
albertjan zegt
Inderdaad een (natuur)steenrijke handelaar uit Echt. Een keer ontmoet op Zandvoort historische races, toen reed’ie in een 250 GT SWB.
brammetjedeb zegt
Heb op gran turismo die f40 eens na proberen te maken, die stickers waren helaas door niemand geüpload.
naturalpower zegt
Geweldig auto, maar die kleur …? Ik ben er absoluut voor om Ferrari’s een andere kleur te geven dan rood, maar dit moest verboden zijn. Ik zou hem geel laten spuiten. .
kuip zegt
Wat een verschrikkelijke kleur op een schitterende auto.
pvs1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jens zegt
Gaaf! Alleen die blauwe stoelen verpesten het een beetje, rood had beter geweest. Grijs vind ik wel dik staan.
roadster zegt
Toen Oprey ermee reed, stond hij regelmatig bij een schadebedrijf bij mij in de buurt. Toen liep hij wel eens een krasje op.
mrjlr zegt
Wat een supermooie F40 gave kleur! Ga nog even mijn spaar varkens omkeren.
Turbo S zegt
Ik vind hem helemaal geweldig.
maferick74 zegt
Een normale f40 kost in de miljoenen… zou dit nou veel minder opbrengen omdat er nog maar weinig origineel is? Of juist door de upgrades veel meer?
mc96 zegt
Ene H.W. Te Pas…. Hans Willem te Pas, Dutch Racing Promotions. Ring a bell?
jeronimo81 zegt
Prachtige machine! 😍
Beste Autoblog, wanneer kunnen we artikels als deze terug delen via Whatsapp? 🤔