Dan heb je tenminste iets om over op te scheppen.
In de jaren ’80 waren films als Blade Runner, The Terminator en Back To The Future razend populair. De science fiction films werden door miljoenen bekeken en hebben bij een klein percentage ongetwijfeld voor de nodige inspiratie gezorgd. Zekere invloeden uit die tijd lijken regelrecht te zijn overgenomen en terug te komen in de Aston Martin Lagonda waarnaar we kijken.
Met name het interieur van de Lagonda kunnen we zien als een tijdmachine. De bolide heeft allerlei vreselijk gedateerde, digitale tellers die omgeven zijn door een dashboard dat een dusdanig merkwaardige stijl heeft, dat deze vandaag absoluut niet meer geïmplementeerd zou kunnen worden. De rest van het interieur is misschien een fraaie combinatie van wijnrood leer en hout, dankzij verschillende kenmerken blijft het luid en duidelijk een auto uit de jaren ’80 – en dat vinden wij zeer fijn.
Dat het interieur van de auto er zo uitziet, is overigens niet per se te danken aan Aston Martin zelf, maar aan de eerste eigenaar van de bolide. De Lagonda werd na aanschaf richting Oman gevlogen, maar nadat de Sultan van datzelfde land zijn ogen over de bolide liet glijden, vond hij hem nog niet speciaal genoeg. Hierop werd de Britse wagen terug naar zijn thuisland gestuurd, om aldaar door koetsenbouwer Tickford onder handen genomen te worden. Tickford liet de buitenzijde intact, maar ging aan de slag met de binnenkant van de auto. De Sultan van Oman betaalde een klein fortuin om de Lagonda, met zijn 310 pk sterke 5,3-liter V8, een tv- en videosysteem te geven (zie de middenconsole), evenals een cocktail unit.
In de afgelopen twee jaar is de auto volledig hersteld door een Nederlandse Aston Martin specialist. Tegenwoordig staat de auto te koop in Brummen. Voor slechts 129.000 euro kun je de bolide, die niet meer dan 32.000 kilometer achter de rug heeft, op de kop tikken.
Met dank aan Bart voor de tip!
nicolasr zegt
Interessant… maar heb je al eens gedacht aan de nieuwe Dacia Logan?
Hahaha. Nee, deze keer niet. Geweldig ding. Ik zou alleen als de dood zijn hem te starten. Want daarna doet ie het weer niet. Onbetrouwbare apparaten.
Volvo_440_turbo zegt
Waren die niet bekend om hun niet werkende instrumenten? Ooit eentje hier in de buurt van Brussel zien rijden, zo lelijk, zo mooi, zo lelijk, zo mooi. Enfin, ik ben er nog steeds niet uit of ik van dit ding moet houden of ik het moet haten?
skinnybmw zegt
@Volvo_440_turbo: Alles is werkend te maken?
Volvo_440_turbo zegt
@skinnybmw: ik kan er van meespreken na een Volvo 480 turbo en Saab 900 turbo(pel) gehad te hebben, die auto’s hebben mij wel bijna dakloos gemaakt :D
bischero zegt
@Volvo_440_turbo: dakloos .. een 900 Turbo 16S Classic cabrio is dan wel heel lekker
Volvo_440_turbo zegt
@bischero: Die van ons was het model later, ook cabrio, tweedehands gekocht, was Opel , Gm platform, veel kosten aan gehad, reed enkel rechtuit lekker, in bochten voelde ie zwaar aan alsof ie er niet door wilde, naar het schijnt kan je de koppeling van een 16s wisselen in een uur?
numpty zegt
@skinnybmw: Tuurlijk, als je er maar genoeg geld op kapot slaat.
OT; Destijds een ongelofelijk futuristisch apparaat, ik weet me de eerste foto’s nog te herinneren in de “Autovisie” van m’n vader… met open mond ieder detail in me op zitten nemen.
Maar nu we allemaal weten wat de reputatie is wan Aston’s uit die tijd .. Nee, laat maar ! Dank u.
skinnybmw zegt
Wat een pracht-wagen. Zou er graag eens in willen rijden. Was vroeger al gek op het bijzondere design. Weet inmiddels dat ze erg duur in onderhoud zijn en heel slecht in elkaar zitten.
eklasse zegt
Doe mij maar een rode met bovag garantie.
diablogt zegt
Wat een arcadekast.
enjoypunani zegt
@diablogt: pacman for life!
granlusso zegt
Ik vind deze auto zo gaaf omdat ie zo lelijk en vooral raar is, maar juist ook erg indrukwekkend. Het is een imposante verschijning en een auto die je niet snel vergeet. Absoluut een auto die ik juist zou kopen om de mensen om me heen te shockeren, vooral als ik langsrijd :)
chriscross zegt
Over strakke lijnen gesproken, mijn koelkast heeft meer rondere vormen. Zo lelijk dat ie gaaf is en dan heb ik het niet over m’n koelkast.
wernerv8 zegt
Was een echt staaltje brits vakmanschap ??????
jeroenwz zegt
Zo. Ontzettend. Gaaf.
Fun fact: de allereerste Lagonda van dit type werd afgeleverd aan Lord Tavistock in de UK. Veel pers erbij … en de wagen wilde niet starten. Moest de trailer op worden geduwd en terug naar de fabriek voor de eerste reparatie.
Maar dat laat onverlet dat het een waanzinnige auto is. Zeg maar de Countach van Aston Martin Lagonda.
ikleesookoverautos zegt
@jeroenwz: nee de Countach is een icoon. De Lagonda niet.
bilscobar zegt
Heeft lijnen die worden besproken in de blog: Perfect design
baklava zegt
Altijd een verschrikkelijke auto gevonden. Dat ie van de sultan was, doet me niet zoveel.
desjonnies zegt
Van de introductie in 1976 (nagezocht voor de zekerheid) herinner ik me nog de persfoto waarin young Mr Grace samen met 4 andere mannen in beige stofjassen en allen in de leeftijd van tussen de 72 jaar en de schijndeaud het kreng moeten duwen.
De introductie wagen ging op de oprit naar het landhuis toe kapot.
Een Zweed die ik kende en die in de Emiraten had gewerkt, had er eentje mee naar huis toe genomen, ik geloof dat de man later zelfmoord heeft gepleegd.
moveyourmind zegt
Schitterend ding!
Toen gadgets op wielen nog echt cool waren, zoals deze Aston met dat fantastische instrumentenpaneel met heuse tiptoetsen, en meer down to earth de Renault 25 Baccara met sprekende boordcomputer.
Volgens Nico Aaldering is deze Aston trouwens nog zo goed als nieuw, al is dat helaas reden genoeg om hem niet te willen hebben.
ghost zegt
@moveyourmind: Nico Aaldering zegt wel meer. Vroeger vond ik het een mooie kerel, wist een hoop dingetjes en feitjes. Nu half NL hem kent zegt ie wel vaker dingen die niet helemaal kloppen.
tazmania zegt
@ghost: deed ie vroeger ook al. Mooie kerel verder, ooit begonnen met een autosloperij als ik me niet vergis.
desjonnies zegt
De jaren dat je een Rover 3500 SD1 kon kopen, of een Leyland Princess, een Morris Marina 1800, een TR7, stuk voor stuk betrouwbaarder dan deze AM.
Hoewel ik me kan voorstellen dat je met de huidige stand der techniek dit soort wagens betrouwbaar kunt krijgen.
dailydriver zegt
@desjonnies: past U op voor vallende piano’s!!
kle500 zegt
Afstandsbediening aan een draad, vetste detail van de hele auto!
frank2b zegt
Thunderbirds are go!!!
Ding kopen voor minder dan 10% van de vraagprijs, alle meuk inclusief dashboard-van-de-bouwmarkt er uit, iets fatsoenlijks van Merc of BMW d’r in en gáán met die banaan….
Dit is de enige auto die je NIET origineel wilt laten.
Oh wacht, dat geldt ook voor de Jag XJS ……
rufctr01 zegt
Mooi van lelijkheid! En deze auto’s zijn zo waanzinnig slecht!
kniesoor zegt
Zou zweren, dat er pepperpot velgen van een Jàààg XJ Series III onder zitten.
rob5nismo zegt
De kabel van de afstandsbediening maakt het af
wimof zegt
@rob5nismo: Of de eerste afstandsbedieningen van Audi, infrarood, te veel natrium verlichting in de buurt en het werkte niet.
Waar is de tijd.
tjorque zegt
11 volt batterijspanning? Lijkt me dat die vervangen moet worden, of het metertje geijkt…
enjoypunani zegt
@tjorque: viel mij ook op, en zelfs tussen de 2 foto’s zit een tiende verschil in. De handen kunnen dus direct uit de mouwen na aanschaf…
poes zegt
Geweldig weer. Niemand mag daar aan de alcohol (behalve toeristen in hotels tegenwoordig), maar de Sultan natuurlijk wel in z’n luxe slee ;-)
wahltiroler zegt
Niet lullig bedoeld maar Arabische Sultans en scheiks…
Geld als water maar de smaak van pooiers van heroinehoertjes
Jochen zegt
@wahltiroler: geld als olie zul je bedoelen, want in de gemiddelde zandbak is water een redelijke schaarste ;-)
wahltiroler zegt
@jochen: klopt ?? dommerwijze wilde ik dat ook schrijven
Alfarobert zegt
Op foto’s lijkt hij nooit zo groot maar als je ervoor staat en er langs kijkt lijkt hij eindeloos. Geen icoon? Bij veel Aston Martin modellen stond er LAGONDA op het blok als je de kap opentrok.Wel een icoon dus.Tiptoetsen waar andere auto’s nog gewoon knopjes hadden,etc.Geweldig.Ik vind hem prachtig.Snap nooit dat eigenaren hem verpatsen.
henkp1 zegt
@alfarobert: Mee eens, gewoonweg een schitterende automobiel!
Lagonda was vroeger een apart merk is ergens in de jaren ‘50 of ‘60 door AM overgenomen. Lagonda bouwde uitermate luxe wagens in de jaren ‘30.
Mijn droomduo in de jaren ‘80: deze AML en een TVR Tasmin Convertible. De eerste voor het denkbeeldige gezin, de tweede voor sportieve buien.
magnetron zegt
Jaguar peperpot velgen
Esprit_de_Flandre zegt
Hoe gaat het nog met de moderne Lagonda trouwens… ?
kwakmare zegt
Alleen als hij geleverd kan worden met Video2000!