Met keuze uit twee smaakjes.
Eerder vandaag liet Audi al weten het gamma van de Q3 Sportback aan de onderkant uit te breiden. Nu is er nog meer keuze bij Audi op SUV-gebied: de Q7 krijgt er namelijk ook twee nieuwe versies bij. Deze keer zijn het geen varianten voor Henk en Ingrid. Tenzij je het over Henk en Ingrid uit Blaricum hebt.
Om precies te zijn gaat het om de Q7 55 TFSI-e en de Q7 60 TFSI-e (dat bekt nog steeds niet erg lekker). Beide varianten beschikken over een 3.0 V6 TFSI motor en een elektromotor van 94 kW. In de 55 TFSI-e is dit goed voor in totaal 381 pk en 600 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 duurt 5,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 240 km/h. Als je alleen elektrisch rijdt houdt het op bij 135 km/u. Dan kom je – uitgaande van WLTP – trouwens ook niet verder dan 43 km.
De 60 TFSI-e doet er qua vermogen nog een schepje bovenop. Deze produceert namelijk 456 pk en 700 Nm. De sprinttijd van 0 tot 100 is teruggebracht tot 5,7 seconden. De topsnelheid is nog steeds begrensd op 240 km/u. Verder is deze variant standaard uitgerust met het S-line pakket, 20-inch lichtmetalen velgen en adaptieve luchtvering.
Goed, wat betaal je voor deze dikke hybrides? Aan de 55 TFSI-e hangt een prijskaartje van €85.000. Dit maakt deze variant meteen de instapversie van de Q7. Als je de meer sportieve versie wil red je het niet met een ton: de 60 TFSI-e moet namelijk €105.790 kosten. Bestellen kan vanaf 19 december. Vervolgens kunnen we in februari 2020 de eerste exemplaren in Nederland verwachten.
Qua concurrentie moet de Q7 zich meten met bijvoorbeeld de BMW X5 xDrive45e. Deze is met een prijs van €86.000 vrijwel even duur. Hij levert wel iets meer vermogen, namelijk 394 pk. De goedkoopste hybride Range Rover is de P400e PHEV SE. Die is echter met een prijs van €101.030 wel een stukje duurder dan beide Duitsers. Uit eigen huis heeft de Q7 ook nog concurrentie van de Cayenne E-hybrid Coupé. Deze kost €109.000. Die prijs komt dus gevaarlijk dicht in de buurt van de 60 TFSI-e.
ghost zegt
Er was toch al een Q7 e-tron? Niks nieuws onder de zon als je het mij vraagt.
dick1980 zegt
@ghost: dat is een diesel hybride
Dutchdriftking zegt
@dick1980: Klopt, dat is een stuk zinvoller. Elektrisch door de stad, range op de snelweg.
rutgerg zegt
Ik blijf dit 1 van de minst geslaagde suv’s in het segment vinden. Eigenlijk alle generaties Q7. Oogt wat mij betreft heel erg lomp. De X5, Cayenne en ook de Touareg ogen wat mij betreft toch stukken beter.
moveyourmind zegt
Zou tien keer liever een extra dikke versie van de E-Tron met extra accucapaciteit hebben dan een instapversie van de Q7.
De E-Tron is zoveel mooier om te zien, die heeft een design dat van alle kanten klopt.
Terwijl deze Q7, die een vergelijkbare wielbasis als de E-Tron heeft en iets langer is op de één of andere manier juist heel plomp oogt.
dick1980 zegt
@moveyourmind: de etron staat op het platform van de (voor de Chinese markt bedoelde) verlengde Q5. Dat is nog wel een flinke (binnen)maat verschil, kan ik je uit ervaring vertellen.
nikos zegt
Wel nu als 7 zitter?
delaney zegt
Benz GLE350de anyone?
scrmeagle zegt
Nutteloze wagens in deze tijd
alassad zegt
Wacht… zelfs met touchscreens heb je bij Audi nog lege knopjes? Wtf….
reind zegt
@alassad: die kan je zelf instellen. Dus “voorkeurs knoppen”
stuko zegt
@reind: dat is best slim en handig! Nooit geweten
thezonda zegt
Weet iemand wat hij uitstoot? Zit hij onder de gevreesde 50gram? Zo ja, dan gaat de strijd tussen deze Q7 55 TFSI-e, de Etron en een X5 45e.
horch zegt
@thezonda: 64 gram. Vanwaar de afweging? Wegenbelasting?
thezonda zegt
@horch: Oh, jammer. Ja, om fiscale redenen.
horch zegt
@thezonda: dan is een e-tron toch sowieso altijd de beste keus?
thezonda zegt
@horch: Uiteindelijk scheelt het niet veel met de X5, omdat die onder de 50gr zit. En ik ben nog steeds meer voorstander van een hybride dan van een 100% elektrische.
horch zegt
@thezonda: een Ev scheelt toch gigantisch in de bijtelling? Of zie ik nou iets over het hoofd? Voor een phev betaal je gewoon de volle mep. Voordeel van een phev is enkel de lagere wegenbelasting onder de 50 gram en de relatief lage bpm. Maar een Ev heeft die geen van beide, dus die wint het naar mijn idee altijd, tenzij je 500 km per dag wilt kunnen rijden zonder tanken, maar dat komt bij mij zelden voor.
thezonda zegt
@horch: In België zit het net iets anders ;)
horch zegt
@thezonda: ok, daar had ik geen rekening mee gehouden :)
driesvdr zegt
@horch: in België speelt de hele problematiek van ‘fake hybrides’ voor de fiscale aftrekbaarheid. Één van de parameters om niet als ‘fake hybride’ te worden aanzien is namelijk een co2-uitstoot van maximaal 50 gram. Daarnaast speelt de verhouding van wagengewicht vs. batterijcapaciteit ook een rol.
audiquattro71 zegt
Nu de 55 TFSI e in de A6 ook nog even met deze 6 pitter ipv dat 4 cilinder blok, dat hoort in de A4 niet in de A6
bimmerfan zegt
Een verschil van 20k denk dat je straks met een simpel chiptune kuurtje het zelfde vermogen kan halen. Bespaart je toch een beste bak geld!