De Chrysler PT Cruiser was niet de enige retro-MPV van de jaren ’00, er was ook nog deze Chevrolet HHR. Ken jij ‘m nog?
Af en toe denk je ‘goh, ik wou dat ik het had bedacht’. Zoiets zal GM gedacht hebben toen Chrysler met de PT Cruiser een aardige hit te pakken had in de jaren ’00. Chrysler maakte van wat in theorie een saaie compacte MPV moest worden, een bijzonder retro-design. Een controversieel design, maar dat betekent wel dat je hem onthoudt. GM keek toe vanaf de zijlijn, maar besloot dat zij dit ook konden. Het antwoord van GM was eigenlijk een ietwat ongegeneerde kopie. In 2006 kwam Chevrolet namelijk met de HHR op de proppen.
Chevrolet HHR
De Chevrolet HHR, wat overigens staat voor ‘Heritage High Roof’, is eigenlijk niet eens een rivaal van de PT Cruiser, het is gewoon een PT Cruiser voor GM. Niet alleen wilde GM een graantje meepikken van het succes van de PT, ze huurde dezelfde designer in. Bryan Nesbitt stapte over van Chrysler naar GM om de HHR te ontwerpen. Waar Chrysler inspiratie opdeed bij de Airflow uit de jaren ’40, was de HHR gebaseerd op de Chevrolet Suburban uit de jaren ’50.
SS, Panel en SS Panel
GM richtte de Chevrolet HHR natuurlijk hoofdzakelijk op thuismarkt VS, waar de auto als reguliere compacte MPV op de markt kwam. Hij genoot van een klein aanbod viercilinder EcoTec-motoren van GM. Ook zette GM een paar versies door van de Chevrolet HHR. Bovenstaande HHR Panel is een voorbeeld, waar de HHR de basis bood voor een bestelwagen. Voor de ‘liefhebber’ was er de iets gepeperde HHR SS, met een turbo-aangedreven versie van de EcoTec-motor. Deze leverde een heuse 260 pk! Als je echt geen idee had wat je voor auto wilde, kon je zelfs een combinatie van snelle versie en busje in de vorm van de Chevrolet HHR SS Panel kopen. Deze hield het maar zo kort vol dat ze extreem zeldzaam zijn.
Chevrolet HHR occasion op Marktplaats
Omdat de PT Cruiser hier aardig aansloeg en gedeeltelijk in Oostenrijk gebouwd werd, moest de Chevrolet HHR ook de Europese en daarom Nederlandse wegen onveilig maken. Wij kregen alleen de vijfzits MPV, enkel geleverd met de 2.4 liter EcoTec in ‘LT’ uitvoering. Die was goed voor 170 pk. Waar de PT Cruiser voor zo veel controverse zorgde dat we die nog wel goed kennen, is de HHR altijd een beetje ‘vergeten’. Wij spoorden dus even een Chevrolet HHR als occasion op Marktplaats op. We kwamen uit op dit exemplaar.
Lanceerkleur
Dit is niet de duurste, goedkoopste, beste, of slechtste Chevrolet HHR occasion op Marktplaats, maar wel eentje die gelijk opvalt. Dat met dank aan de kleur, tevens de ‘lanceerkleur’ waarin de Chevrolet HHR in Europa gepresenteerd werd. Deze kleur heet Sunburst Orange en is eigenlijk gewoon erg fraai. In combinatie met grote glimmende velgen, een chromen grille en de rest van het retro-uiterlijk heb je een HHR ‘zoals ‘ie heurt’.
Regulier
Onder het bijzondere uiterlijk van de Chevrolet HHR occasion schuilt dus relatief bekende GM-techniek. Het is verder dus gewoon een vrij reguliere auto. Wel lekker ruim, want net zoals bij de PT Cruiser hebben de bijzondere proporties wel de functie om meer binnenruimte te creëren. Je kunt met vijf man sterk aardig riant zitten in de HHR en nog wat koffers kwijt. Naar 100 sprinten lukt in 9,1 seconden en je kunt door tot 180 km/u, net als een moderne Volvo dus.
Zoals de meeste Amerikaanse auto’s krijg je wel een fijn lijstje opties mee, zo is cruise control, climate control, stoelverwarming, lederen bekleding en zelfs tractiecontrole niks dan normaal. Schakelen gaat met de hand middels een heerlijke retro-achtige chromen pookknop. Die overigens niet te lang in de zon moet staan.
Kopen
De Chevrolet HHR is de ietwat vergeten aartsrivaal van de PT Cruiser, maar is los van alles wel gewoon een ruime MPV. Dit exemplaar uit 2009 zal ondanks alles altijd opvallen en is nog best vriendelijk geprijsd ook. Hij heeft namelijk slechts 130.420 km op de klok staan. En dat alles voor 5.900 euro. Kopen kan zoals altijd via de advertentie van de Chevrolet HHR occasion op Marktplaats.
okdoei zegt
Het ergste van alles is dat er mensen zijn die dit serieus mooi vinden en ooit hebben gekocht.
En deze mensen hebben stemrecht.
potver7 zegt
Het grappige is dat die mensen over jou precies hetzelfde denken… ;)
okdoei zegt
Dus lelijke mensen mogen niet stemmen?
drdre1 zegt
Als je in de auto zit en deze dan een glimlach op je gezicht tovert dan maakt de buitenkant niet zoveel uit toch? 😉
okdoei zegt
Touché. Maar mijn opmerking ging meer over het rijgedrag. Kan niet geloven dat je heel prettig/sportief/leuk rijdt.
(ooo--V--ooo) zegt
Geloof het of niet, maar niet iedere autoliefhebber zoekt enkel prettig/sportief/leuk rijgedrag. Je kan ook prima een glimlach krijgen omdat je in iets aparts of bijzonders rijdt, al is het maar apart of bijzonder voor jou.
potver7 zegt
’t Is wel een import, dus of die kilometerstand klopt… Maar verder is ’t wel een grappige auto in een mooi kleurtje. Er stond er hier in de buurt een paar jaar eentje in Komo-grijs, dat kan dit model ook prima hebben.
drdre1 zegt
Vind ‘m wel okay, met name de pick-up in het geel met dikke wielen. Exterieur is bij dit soort “flashback auto’s” nooit echt een probleem. Het interieur des te meer. Zo’n cheap-ass grijze, kwalitatief uitermate teleurstellend hard plastic… 🤔 Jammer.
Bjorn zegt
heel af en toe zie ik er 1je ,net als de Pt cruiser ik zag er pas 1 met allemaal chroomdetails dat was helemaal apart,maar mn favoriet is de Chevy SSR die heb ik wel eens gespot
tw1982 zegt
Ik vind de PT Cruiser helemaal niks, maar deze dan gek genoeg weer heel cool. Had ‘m als huurauto in 2009 voor een road trip door de Midwest, geweldig!
tenaci zegt
Eigenlijk de betere/mooiere PT Cruiser. Volgens mij was hij ook wel serieus een slagje groter
slowland zegt
Het probleem van deze auto’s was, dat het jaren 50 design totaal niet meer paste bij de wetgeving. Door allerlei eisen omtrent veiligheid, milieu en moderne wensen.
Hierdoor zijn deze modellen uit proportie en, naar mijn mening, volledig mislukt.
De voor- en achterkant horen niet bij elkaar, de verlichting past niet in het design, meegespoten bumpers?