De Lotus Elise was een doorslaand succes, maar een zustermodel ervan wist het niet zo ver te schoppen.
Lotus zit met de Emira in hetzelfde lastige parket als waar ze een tijdje geleden in zaten. De steeds harder wordende automarkt vraagt om meer dan één sportauto om te kunnen overleven. Nu wordt dat opgelost met een elektrische SUV en sedan.
Lotus Elise
Ten tijde van de Lotus Elise, het enige model dat Lotus verkocht nadat de Esprit ermee kapte, moest er uitgebreid worden om meer auto’s te verkopen. Goed, er was de Exige, maar dat model is qua harde aantallen nog exclusiever dan de Elise. Er moest dus een auto komen die wel op en top Lotus was, maar iets meer het grote publiek aansprak. Lotus, en de toenmalige baas GM, achtten dat de Lotus Elise iets te spartaans en gefocust was.
Lotus Europa
Het antwoord kwam in de vorm van de Lotus Europa S in 2006. De basis is hetzelfde als de Lotus Elise, alleen de Toyota-motor werd ingeleverd door een iets meer doorsnee GM Ecotec-blok met 200 pk. De Europa was zwaarder dan de Elise, maar met 970 kg was het alsnog geen BMW M5. De focus was ietsje meer op aankleding, al is ‘minder spartaans’ een betere beschrijving. Hij kwam er enkel als coupé en met een iets ander uiterlijk dan de Elise.
En werkte het? Nee, niet echt. De Europa S werd nog best een aantal jaren verkocht, maar Lotus wist er maar 456 te bouwen. In totaal. Zelfs voor Lotus is dat bizar weinig. De Europa werd uiteindelijk opgevolgd door de Evora die hetzelfde recept ietsje populairder maakte.
Occasion
Nu staat er een Lotus Europa S te koop en kunnen we even terugkijken naar wat je krijgt. De styling maakt hem iets unieker dan de Elise, of je het mooi vindt moet je zelf bepalen. Het exemplaar in kwestie is zilvergrijs, niet de beste kleur. De simpele Compomotive-velgen staan de auto dan weer best goed.
Het is niet het enige wat niet standaard meer is aan deze Lotus Europa S. Er zijn nieuwe dempers onder gekomen, een RVS-uitlaatsysteem, een nieuwe diffusor en een ‘SE Turbo’, waarbij we er vanuit gaan dat het de iets potentere turbo is van de latere Europa SE.
In het interieur is er een ‘zelfgemaakt’ koolstofvezelpakket toegevoegd. De Lotus Europa S was juist bedoeld als de aangeklede versie, maar dit exemplaar is juist erg puur en gefocust. Het lijkt een beetje dubbelop, maar het werkt op zich wel.
Kopen
En dat in een Lotus Europa S uit 2006 met 120.000 kilometer op de teller. Onbekend, onbemind, misschien zelfs wel onbegrepen. En dat is jammer, want het was best een goed idee om zonder SUV te kunnen overleven. Voor 34.950 euro kun je dit stukje Lotus-overlevingsinstinct bezitten via Marktplaats.
DeWitteCondor zegt
Love it. Lekker obscuur. Ik zie alleen geen objectieve reden om dit boven een Elise te verkiezen, tenzij je mega lekker gaat op dit design.
pomoek zegt
Leuk ding. Nette prijs. weer eens iets anders als een obligate BMW Porsche of Audi om als boomer je zuurverdiende pensioenroebels op stuk te slaan.
rikv99 zegt
Wow over auto’s gesproken die je compleet vergeten was! Wat een heerlijk design ook. Hebben hebben heb… oh geen geld voor. 🥲
spacemoon24 zegt
Vandaag dit exemplaar op de Classic GP op Assen gezien, maar zou toch liever voor de Elise gaan. Lichter en mooier imo.
zjos zegt
Designfaal. Niet dat hij lelijk is maar zo’n auto moet wat extra’s hebben. Of wat agressiever of sneller-flitsender uitstraling hebben of juist een beauty voor het oog zijn. En dat heeft ie niet. Hij is eigenlijk wat anoniem en als je zoiets koopt wil je dat toch ook laten zien. Het had ook een Nissan kunnen zijn als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Gulli zegt
Het is ook niet echt de knapste uit de familie he?
vaakbenjetebang zegt
Tja, dit was natuurlijk gedoemd om te mislukken – dit nog even los van de subjectieve kwestie van het uiterlijk. Een Elise mag dan geweldig zijn, maar als dagelijkse auto is het een fundamenteel gemankeerd ding. Luidruchtig, krap (ja, je zit er prima in, maar zeker als je het dakje dicht moet doen wordt het al gauw claustrofobisch), en op langere afstanden tijdens suffe snelwegkilometers ook domweg vermoeiend. Op een regenachtige novemberavond is het met de matige koplampen en ontwaseming ook niet meteen een feestje (al werd dit met de latere versies allengs beter, maar mijn vroege S2 is op die vlakken bepaald geen winnaar).
Vrijwel geen van deze zaken werd echt overtuigend opgelost door de Europa, en dat kon ook helemaal niet – het was in wezen natuurlijk dezelfde auto. Wat je eigenlijk kreeg voor je goede geld was een duidelijk minder leuke versie van de Elise of Exige op een mooie dag, en een nauwelijks betere versie van de Elise of Exige op een slechte dag. Zo bezien is het nog een klein wonder dat ze er dik 400 aan de man gebracht hebben. Voor de motor hoefde je het immers ook al niet te doen, want er bestond ook zoiets als een Speedster Turbo/VX220.
DeWitteCondor zegt
Dat is spot on. Anderzijds, als je een Elise/Exige koopt dan weet je dat je alles opoffert voor de rijbeleving (op bochtige weggetjes of circuit). Compromisloos is een term die de paarse broeken wel echt mochten loslaten op deze auto.
Ik weet niet of je zelf een versie met airco hebt maar ik heb begrepen dat die wel helpt bij het ontwasemen. Echter niet erg voor verkoeling ;-)
vaakbenjetebang zegt
@DeWitteCondor: Nee, ik heb heel bewust een auto gekozen die geen airco heeft, geen elektrische raampjes (al schijnt dat zowaar 500 gram lichter te zijn…!), en ook het Rover-motortje omdat je dan geen rembekrachtiging en ABS hebt. Heerlijk, eerlijk en puur autootje, maar wel met een paar fikse kanttekeningen/beperkingen die je met liefde op de koop toe neemt – als je er een andere auto naast hebt of in enige mate masochistisch bent ingesteld.
speedy1123 zegt
Deze Lotus Europa is gewoon een Opel Speedster Turbo. Hetzelfde motorblok en hetzelfde chassis omdat ze de productie van de Speedster hebben moeten staken.
cossiekiller zegt
Maar wel bijna 100kg zwaarder dan de Speedster…
Moeilijke keuze.. Ga je voor de badge of de performance