Stiekem is deze Volvo 440 ‘Estate’ helemaal geen stationwagon, maar bijzonder is ‘ie in ieder geval.
Zeg je Volvo, dan zeg je stationwagon. Als Volvo met een sedan komt kun je er vergif op innemen dat er ook een stationwagon-variant komt. Al heet die vaak anders. Toch is dat niet altijd zo geweest. In 1987 introduceerde Volvo de 440 en die is er nooit als stationwagon gekomen.
Het Franse Heuliez (die zo’n beetje alle stationwagons voor Citroën bouwde) heeft wel een prototype gebouwd van een 440 Estate. Die zag er prima uit, maar toch zagen de hoge heren bij Volvo er geen brood in. Volgens hen leek de auto teveel op de 740 en 760 Estate.
Toch kwamen we op Marktplaats een Volvo 440 tegen die verdacht veel op een Estate lijkt. En het is niet het prototype van Heuliez. Hoe zit dat? Nou, dat zullen we even haarfijn uitleggen. Dit is een conversie van het Nederlandse Toncar.
Bij Toncar kon je terecht als je tóch een Volvo 440 Estate wilden. Zij hadden daar een lelijke doch eenvoudige oplossing voor. Zij vervingen de originele achterklep door een exemplaar met een ‘dakkapel’. Daarmee werd de 440 zonder ingrijpende wijzigingen omgetoverd tot een stationwagon. De aangepast achterklep werd trouwens niet geproduceerd door Toncar zelf, maar door het Belgische ACT. Ere wie ere toekomt.
Volvo was niet heel blij met deze creativiteit. Als we de foto’s zo bekijken kunnen we ons daar iets bij voorstellen. Volvo heeft er uiteindelijk ook via de rechter voor kunnen zorgen dat de verkoop verboden werd. Toch een beetje flauw.
Uiteindelijk zijn er een paar honderd 440’s door Toncar aangepast, waardoor er af en toe nog eentje opduikt op occasionwebsites. Zoals nu dus. Het gaat om een origineel Nederlands exemplaar met een voor Volvo-begrippen maagdelijke kilometerstand van 102.662 km. De verkoper op Marktplaats wil €3.750 hebben voor deze bijzondere Volvo 440 ‘Estate’.
vtie zegt
Blijft een bijzondere ombouw…
Maaareeee iemand mijn rode v70 rdesign kopen? Blijft de mooiste van marktplaats!
kennone zegt
Welke motor? Handbak of automaat, km stand?
Gerjo zegt
Prijs? Bouwjaar?
tenaci zegt
Heb deze altijd wel kunnen waarderen. Dat Volvo in een kramp schoot had vooral te maken met het feit dat ze er zelf voor kozen geen stationwagon aan te bieden op basis van de 400 omdat ze verwachtten dat die zou kannibaliseren met de 740 en met name de (toen nog steeds geproduceerde 240). Beetje sneu om dan hier tegen te protesteren want zo heel veel voegde dit natuurlijk niet toe….
mjpamsterdam zegt
Had ooit eens zo’n 460 met dakopbouw te leen van Volvo-dealer ( ja, een officiële dealer ). Wat mij bijstaat is de “ t***ng herrie “ die geproduceerd werd. Windgeruis en heel veel gerammel. Volvo heeft overigens zelf wel wat prototype’s gemaakt van een estate-versie (plaatjes op internet) Zullen wel afgeschoten zijn wegens de kosten. Later hadden we natuurlijk wel de Limbo-geboren V40.
Robert zegt
Het enige wat Zweeds was aan de Volvo 400 Serie was de naam en de badge. De auto is voor zover ik weet in Nederland ontwikkeld door de engineers van het toenmalige Volvo Car en met hulp van Renault, die de aandrijflijnen en motoren aanleverde (want voorwielaandrijving en dwarsgeplaatste motoren, toen nog niet bepaald des Volvos).
Verder zal dit stukje carrosseriebouw zeker niet perfect passen, maar ik schat hem in op schaal 9/10 op de curiositeitsmeter, dus wat mij betreft alleen daarom al de moeite waard.
Die Marktplaatadvertentie is trouwens een schoolvoorbeeld van hoe een goede (commerciële) advertentie er uit hoort te zien.
RAW zegt
Je bedoelt een 440 met dakopbouw? De 460 was namelijk een sedan.
hanse1one zegt
ACT? Deze werden geproduceerd door EBS (Ernst Berg Systems) in Zaventem.
alloallo zegt
Correct!
kooss zegt
Volgens mij bestond er ook zo’n conversie voor de Seat Toledo (type 1L)
(ooo--V--ooo) zegt
Die ziet er nog best aardig uit
alloallo zegt
Ik herinner me ook een Renault 25 door ebs
pomoek zegt
http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_460_Estate_prototype_Heuliez.jpg
toch jammer
Robert zegt
Hmm… nu snap ik wel waarom de Volvo directie bang was voor kannibalisatie van de 245 resp. de 850 wagon. Dit ziet er toch serieus strak uit voor een jaren tachtig Volvo.
slowland zegt
De achterkant zou ook zo een Peugeot 406 Break kunnen zijn
papa zegt
405 break bedoel je
giuliettalover zegt
Zo bijzonder is dit echt niet. Een paar honderd achterklep vervangende opbouws van glasvezel. gewoon eenvoudig weer terug te bouwen naar een normale achterklep.
Waarde in mijn ogen niet meer dan een gewone 440 en de prijs van de opbouw.
saxoke zegt
Hier in het dorp heeft er in de eerste helft van de jaren 90 eentje gereden.
Het bedrijf act bestaat nog steeds. Ze doen nu voornamelijk de inbouw van bestelwageninrichtingen. Dat doen ze trouwens behoorlijk netjes. K heb een jaar of 7 met een door hun verbouwde transit en Sprinter gereden