Kennelijk vindt onze voetballende vriend geen gouden bal meer aan zijn Maserati MC Stradale, want hij staat te koop.
Een ieder die de automobile gossip een beetje bijhoudt, weet dat we het hier hebben over de Maserati GranTurismo MC Stradale van Lionel Messi. De auto kwam al eens voorbij in een lijstje met supercars van topvoetballers, maar had toen nog zijn originele witte kleur. Een zwarte wrap heeft niet mogen baten, want uiteindelijk is La Pulga alsnog uitgekeken geraakt op zijn Italiaanse bolide. Voor de koper is zo’n wrap ook leuk, kun je het cadeautje aan jezelf tenminste nog uitpakken.
Dat Messi klaar is met zijn MC is goed nieuws voor ons, veel dichter kunnen wij gewone stervelingen niet bij de beste voetballer ter wereld komen dan via deze occasie. Al moet je dan wel een gewone sterveling met flink wat petoties zijn, want met een vraagprijs van 129.000 euro is de MC Stradale allerminst goedkoop.
Voor dat geld krijg je een auto uit 2012, met 46.000 kilometer aan ervaring. Bepaald geen garage queen dus. Onder de kap een heerlijk smeuïge 4.7 V8 die 450 pk loslaat op de achterwielen. Dankzij het veelvuldig gebruik van carbon en bijvoorbeeld het weglaten van de achterzitjes, is de MC Stradale liefst 110 kilo lichter dan een gewone GranTurismo, al kun je met 1670 kilo droog aan de haak nog steeds niet spreken over een lichtgewicht. De topsnelheid van deze machtig mooie machine bedraagt 303 km/u.
Met dank aan Didier -niet Drogba- voor de tip!
granlusso zegt
Die uitlaten van de Stradale zien er erg goed uit, beter dan de ‘standaard’ Gran Turismo. De achterzijde doet me zo in de verte wat denken aan een Aston Martin DBS.
Alleen die zwarte wielen… De term voetballer hoeft wat mij betreft niet eens in de titel, dat zie ik al meteen aan de wielen.
viezefreddyw zegt
Toevallig ben ik vandaag nog een MC Stradale tegen gekomen, een cabrio. Ik stond aan de peage in Frankrijk en ik reed tegelijkertijd weg met een MC Stradale. Ik had het eerst niet eens door, ik hoorde ineens een flink gebulder ergens vandaan komen. Bleek het een Maserati te zijn die met rokende banden weer optrok. Man, wat een geluid komt er uit dat ding. Mooier dan de F430 produceert, zo eerlijk ben ik wel. Prachtig!
fiestacruizer zegt
Oef wat verouderd zo’n interieur hard.
Maar buiten dat om, een geweldige auto natuurlijk!
timt zegt
@fiestacruizer: Dat dashboard zie je niet als je er in rijdt, je hangt alleen maar met je hoofd uit het raam om naar die motor te luisteren.
martive zegt
Zo jammer van het gedateerde interieur..
mrrallycross zegt
Kost ie nou meer doordat ie van Messi is geweest?
550maranello zegt
Ronaldo is toch de beste??
escort77 zegt
@550maranello: volgens Zlatan niet ;-)
r32turbo zegt
@escort77: Vraag aan Zlatan wie god is zegt hij Zlatan.
robinvanbeek zegt
@r32turbo: en toch heeft zlatan geen een Ballon d’or op n naam staan
rolov zegt
@robinvanbeek: dat is allemaal doorgestoken kaart.
87sandyd zegt
@550maranello: Alleen volgens heuptasjes. Echte kenners weten wel beter
romeoalfa zegt
Jaloerse reacties met “meer geld dan smaak” incoming… Ik vind ‘m gaaf!
banaan7 zegt
@romeoalfa: ik ook, maar ik had die rode dingetjes niet rood gemaakt denk ik
john4545 zegt
Lekker dagje autoblog, veel autos met NA_motoren, die je het gevoel geven ballen te hebben, en je vriendin niet afvraagt of je wel een echte man bent als je in je downsized turboauto optrekt en je niets hoort. Dit is weer een heerlijk apparaat voor mannen (m/v) met rood bloed.
viezefreddyw zegt
@john4545: Mag ik je vragen, een serieuze, wat je zo erg vind aan turbo’s? Ik lees bijna elk artikel en daarvan alle reacties en ik moet je nog betrappen op iets positiefs zeggen over turbomotoren..
john4545 zegt
@viezefreddyw: Omdat ze 1 van de meest belangrijke en definieerbare eigenschappen van een auto kapot maken: het geluid. Een brullende Aston Martin hoor je 4 straten ver, een Ferrari idem. Zelfs met een waterkoker 911 kijk je elkaar grijnzend aan als je bij een stoplicht met plankgas optrekt vanwege het geluid. Een maand geleden zag ik een F10 M5 vol over een rotonde gaan en met kwispelende achterkant met een rotgang de snelweg op blazen maar je hoorde bijna niks. Vorige week zag ik een jongen in zn Golfje optrekken met een noodgang en weer hoorde je niets. Downsize turbomotoren zijn gewoon heiligschennis en het komt allemaal door die co2 maffia. Er komt een dag dat we van ze afkomen, en dan gaat bmw vast weer echte motoren maken voor onderscheidende autos. Daar geloof ik heilig in. Een vriend van me werkt bij design academie en zei dat zn studenten vroeger allemaal automodellen tekenden, maar nu is niemand meer geïnteresseerd in autos. Dat komt door die downsize motoren. Freude am Fahren graag terug, MET geluid. :) Beantwoord dit je vraag een beetje?
viezefreddyw zegt
@john4545: Ik ben het met je eens dat het geluid van een auto een essentiële zaak is. Het brengt drama met zich mee, het is theatraal. Helaas zitten we inderdaad in een tijdperk dat N/A motoren schaars zijn en simpelweg niet meer gebouwd of gedesigned worden. Helaas is dat ook iets waar we niets aan kunnen doen. Het is simpelweg met je tijd meegaan, hoe lastig dat ook is. Jij gelooft er heilig in dat er ooit een tijd komt dat er weer N/A motoren terug komen. Ik vrees juist dat ze niet meer terug komen. En mocht dat wel gebeuren, dan lopen ze niet meer op benzine maar op een ander heilig stofje.
Ook lijkt het mij sterk dat kinderen niet meer auto’s tekenen wegens het gebrek aan geluid. Vandaag de dag zijn er nog steeds prachtige auto’s op de weg, in de verkoop (nieuw en/of occasion), in de productie met een fenomenaal klinkend N/A blok die ook nog eens heel mooi nagetekend kunnen worden.
john4545 zegt
@viezefreddyw: Ik vind met je tijd meegaan prima maar ook dat het zaak blijft om je principes niet te verloochenen. Ik begrijp dat het voor ab zelf moeilijk is – het is hun brood, maar voor mij als consument en ab-lezer maakt het wel uit. Ik koop geen downsized turboprut. Ik ga niet mn mond houden als er weer zon model komt dat het een prachtige auto is. Turbo downsize heeft overigens niets met de tijd meegaan te maken, amar met uitmelken van merken icm met co2 maffia. Echt met de tijd meegaan is volledig elektrisch of een andere, nieuwe brandstofceltechnologie. Ik heb daarom niets tegen Tesla, vind ik zelfs mooie autos. Zal het nooit kopen maar dat is vooruitstrevende techniek. Zoals ik al aangaf in dat design academievoorbeeld moeten fabrikanten er voor gaan waken dat het allemaal teveel eenheidsworst gaat worden. Ten eerste is er zeker in NL enorme verkeerscongestie, en ten tweede lijken bijna alle nieuwe modellen op elkaar, mede door andere veiligheidsregels vanuit de eu. Ze hebben vrijwel allemaal dezelfde neusconfiguratie als het om FR-autos gaat, dezelfde zijschermafmetingen en het boeit de jeugd geen donder meer. Verkopen van youngtimers stijgen enorm en over 15-20 jaar zijn zelfrijdende autos zo goed dat bmw/mercedes en audi wel kunnen stoppen als ze huidige eenheidsworst blijven produceren. Vraag naar eigenzinnige auto MET geluid komt daarom in mijn optiek absoluut terug.
john4545 zegt
@viezefreddyw: maw laat mij lekker zeuren, ik bedoel het goed, ik bijt niet, maar ik accepteer never nooit geen downsized turbomotor. ;)
john4545 zegt
@viezefreddyw: Ik bedoel, kijk eens naar het front van een e-klasse, 5-serie en de zo gehypte nieuwe Alfa Giulia. Allemaal volgen ze zelfde concept van koplampunit/grilunit/koplampunit, met in de onderzijde 3 openingen in minder of meer gebogen designs. Een vouwtje hier en daar in de motorkap, het alfadriehoekje wat meer naar buiten, maar in de basis zijn ze alle 3 hetzelfde concept. Zet daar eens autos uit de jaren 80 of 90 naast en je ziet hele andere, onderscheidende lijnen. Autos met smoel en karakter. De voorkant van een e34 en een mercedes w201 zijn met geen mogelijkheid te vergelijken.
mashell zegt
@john4545: Het geluid van auto’s is inderdaad belangrijk. Belangrijk dat het helemaal verdwijnt. Want echt mooi klinken doet geen enkele verbrandingsmotor. Dat ligt niet aan de toevoeging van de turbo maar aan het verdwijnen van de carburateur. En dat is al heel lang geleden. Een vooroorlogse 328 klinkt mooi, een 328i uit 1995 hoogstens nog indrukwekkend. Qua klank is er niks zo erg als een 2 takt tegen de toerenbegrenzer, dat geluid gaat door merg en been. Maar ook een atmosferische 4 cilinder 4 takt in benzine een doodnormale auto (een Golfje 4) dat keihard moet werken met 5x duizend toeren per minuut om op dat weefvlak wat snelheid te maken klinkt gewoon erg onprettig. Een diesel klinkt zelfs minder onaangenaam want het geluid heeft een veel lagere frequentie. Maar het beste is geen motorgeluid. Dan komt de hifi installatie volkomen tot z’n recht. Er is gewoon niet veel dat beter klinkt dan een goede opname van de 2e symfonie van Mendelsohn.
Maar als jij dan toch van mening bent dat motorgeluid zo mooi klinkt, dan zoek je het toch lekker dicht bij de “bron”? dan ga je motorfiets rijden! Hoogtoerige motoren, weinig koppel, geen turbo’s en een gehuil van hier tot ginder. En als je meer het type voor relaxed cruisen bent, Harley is het na al die jaren van ontwikkeling nog steeds niet gelukt een motor te bouwen die mooi rond loopt. Dan kun jij en de hele buurt “genieten” van het geluid “plof, rommel, plof, plof, rommel” en dat al bij stationair toerental.
john4545 zegt
@mashell: Tja, zo kun je er ook naar kijken. Ik denk dat de Israeliers en de Palestijnen en Kim Jon Un en Van der Staaij van de SGP het over 1 ding eens zijn: een 6-in-lijn van de E46 M3 is 1 van de mooiste motorgeluiden die Allah/God/Jesuus geschapen heeft. En die kwam toch echt pas in 2000 op de markt…
john4545 zegt
@viezefreddyw: Ik moet er ook bijzeggen: het zijn voornamelijk downsize turbomotoren die ik niet trek. Turbos op die subarus, Mitsubishi evo, Nissan GT-R..daar zit enorm veel eigen geluid in.
Ik vind het ook oplichterij. Het zou uitstoot moeten verminderen, maar ook ab heeft vaak laten zien dat al die mooie cijfers bijna nooit gehaald worden, en in steeds sterkere mate grote onzin is. co2-maffia. de nagel aan mijn doodskist.
lekbak zegt
@john4545: het is een keuze. Mensen willen geen geluid meer uit hun auto want dat is minder comfortabel. Als AMG het wel kan dan moet bmw het ook kunnen. En al die andere turbo bouwers ook. Natuurlijk kan een atmosferische motor nòg meer lawaai maken maar dat is pure overkill.
Ik heb ook een hekel aan turbo’s. Niet vanwege het geluid maar omdat ze technisch zèèr kwetsbaar zijn, niks toevoegen aan beter verbruik, tijd nodig hebben om op te spoelen en bulten geld kosten voor de automobilist.
john4545 zegt
@lekbak: Nouja, gezien de vele bezwaren tegen bv Porsche”s 4-cylinder met turbo in de nieuwe boxter, alle onderzoeken waarom populariteit F1 terugloopt waar gemis van geluid als nummer 1 of 2 naar voren komt is het geen wens van de klant. Bovendien gaat het niet om overkill (geweldig nummer van Motorhead trouwens) maar gewoon om wat geluid vs bijna niks. Die F10 M5 deed me bijna huilen zo zielig was het.
Maar ik deel ook je punt wbt de techniek: het is ingewikkeld, alle onderdelen gaan een keer stuk en zijn duur om te vervangen. Elektrisch is de toekomst, andere brandstofcelontwikkelingen dus is het gewoon uitmelken. Met de I8 en I3 heeft BMW wat dat betreft wel geld gestoken in iets nieuws, dat moet ik ze nageven.
geelbarrel zegt
Voor de wedstrijd lopen de voetballers altijd even warm.
Zou Messi dat ook met zn auto’s doen voordat ie ze plankgas trapt?
Iets zegt mij dat een ex-voetballer bak niet de beste rijders geschiedenis heeft.
Okee, zat knaken om hem te poetsen en te wrappen, maar de internals hebben al te lijden gehad.
In mijn beleving dus zwaar overpriced. Was ie van dat oude vrouwtje geweest, dan…….
room850 zegt
Front is prachtig, achterzijde is pauper, en die rosé accenten mogen weg
MoeWat zegt
De beste voetballer ter wereld is nog steeds Cristiano Ronaldo !
ericc zegt
Vraagprijs niet waardig.
1lunatic zegt
Wat een gedateerd dashboard zeg.
misterdrogba zegt
Zo fout uitgevoerd dat het wel weer iets heeft. Maar dat interieur is wel 130.000 “petoties” onwaardig!
kle500 zegt
Hoe oud s dit kodel.ondertussen? Blijft schitterend! En dat geluid.. hnnnnnggggg!
pinut187 zegt
Geweldige bak van een geweldige speler, hebben!
norrisrusssel zegt
Toevallig heb ik de huidige eigenaar gesproken in marbella. Mocht het iemand interesseren, Messi is al een tijdje de eigenaar niet meer. Wel een dikke wagen!
zoraul zegt
Volgens mij is Ronaldo nu de beste want gouden bal
brankohyundai97 zegt
Extreem lelijk deze combinatie zwart en rood, eigenlijk kan ik geen 1 auto opnoemen waarbij zwart en rood goed zijn gecombineerd. Van een voetballer dan
parttimeautospotter zegt
Beter dan de zoveelste getunede Mercedes/BMW/Audi. En dat geluid :)
lexaudi zegt
Wie is messi?