Koop deze Triumph TR6 voor de lente van 2021.
Het mooie weder buiten inspireert ons om een op Marktplaats te kijken naar een kekke roadster. Nu zijn plezierritjes natuurlijk uit den boze in deze tijden. Maar hé, er is altijd nog het cabrio seizoen van 2021. Misschien kan je met een beetje handig onderhandelen juist wel een superdeal scoren nu. Bovendien mag je nog altijd naar de supermarkt rijden met het dakje open. Op de terugweg doe je het dak dan gewoon weer dicht, zodat niemand alle pakken WC-rollen op de bijrijderstoel ziet.
Als je dan gaat kijken voor zo’n open auto, kan je nog allerlei kanten op. Met een moderne cabrio met stalen klapdak bijvoorbeeld lever je nauwelijk in op comfort ten opzichte van een dichte auto. Natuurlijk, beschut zijn voor de elementen als het moet, een lekkere stoel en verwarming overal is wel lekker. Maar heb je al dat comfort nodig als je piepjong bent of gewoon niet zoveel rijdt? Wij denken van niet. Daarom hebben we vandaag gekozen vooral de stijl naar standje elf te draaien: richting iets ouds dus. Daarnaast is het wel lachen als het een beetje goedkoop is en er nog wat te klussen valt. Yep, kom maar door met die Triumph TR6.
De Triumph TR6 was effectief de vijfde generatie open tweezitter van Triumph. Huh? Jazeker! Er was namelijk eigenlijk nooit een TR1. Triump stelde in 1952 de 20TS voor als prototype. Een jaar later was het model klaar voor productie en werd het TR2 genoemd. Pas achteraf werd de 20TS ook wel aangeduid als TR1. Gedurende de jaren en generaties vorderden werd de TR steeds wat stoerder, met als hoogtepunt de TR6 uit 1968. Kloeke ronde koplampen en een strak gesneden rechttoe rechtaan carrosserie geven de TR6 een tijdloze uitstraling. Later volgde ook nog de TR7, die met klapkoplampen en een bijzondere hardtop een hele andere indruk maakt.
Onder de kap van de TR6 ligt een zes-in-lijn gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak. Een overdrive was optioneel leverbaar, maar dat heeft ‘ons’ exemplaar op Marktplaats niet. Een verleden in Amerika heeft de unit daarentegen wel. De TR6 leefde op export naar met name Noord-Amerika. Liefst 83,480 van de 91,850 gebouwde exemplaren werden geëxporteerd.
Deze unit uit Bill Clintons Arkansas is uitgevoerd in Emerald Green. De verkoper meldt trots dat het de tweede lak betreft. Dat is een nieuwe voor ons. Zoals je kan zien op de plaatjes zit er wel ‘wat werk’ aan de auto. Volgens de verkoper wordt deze echter compleet geleverd, inclusief een 2e stoel, het reservewiel, de toerenteller, oliedruk- en brandstofmeter. Je moet het alleen wel zelf in elkaar schroeven. Maar goed, daar heb je nu toch de tijd voor. De vraagprijs bedraagt 6.800 Euro. Koop dan!
tenaci zegt
Blijft een geweldig ding. Hoop dat iemand hem in oude glorie hersteld. Ik heb wel een zwak voor Triumph, mooie designs van Michelotti! Hij tekende ook veel voor Daf, de Triumph Dolomite was zelfs een voor Daf niet haalbaar ontwerp voor een grotere auto dat Triumph overnam.
stephane8200 zegt
@tenaci: oom van me had een Dolomite Sprint. Hij was lid en secretaris van Triumph Club Holland. Ging vroeger vaak met hem mee. De TR6 en Stag heeft veel indruk op me gemaakt.
roadster zegt
De TR6 is niet van Michelottti, maar van Karmann.
tenaci zegt
@topless: Je hebt gelijk. Leek alsof ik ook bedoelde dat deze door Michelotti was getekend, was niet de bedoeling.
jopio zegt
@tenaci: m’n broertje heeft een Dolomite Sprint. Toffe wagen!
moveyourmind zegt
Mooi klusje voor Rick…
Hoewel hij er al behoorlijk fabrieksnieuw uitziet…
Voor een Engelse auto dan.
MaartenD zegt
@moveyourmind: hahaha
deepep zegt
Lekker 6 in lijn, rwd… hoop niet teveel roest.
johnhert zegt
Niet zo kapot van de TR6 geweest, klinkt overigens wel magistraal !
ericd zegt
Ik pleit voor meer deep dish wielen met vet rubber op moderne auto’s.
Dutchcarwizard zegt
Vandaag nog een oranje tr6 gespot, zo mooi.
m6d4s5 zegt
Tof! Wij hebben nog een 2500 Pi saloon staan. Zelfde blok en injectie systeem
henkp1 zegt
De USA-versie van de TR-6 heeft in verband met de toen geldende milieu-eisen daar carburateurs en 125pk, de Europese versie heeft injectie en 150pk.
hplh zegt
Als je hier meer aldan 2,5 k voor betaalt ben je rijp voor het gesticht.
hplh zegt
@hplh: -al
henkp1 zegt
Geweldige auto! Niet de mooist vind ik, dat zijn de TR-4 en -5, maar erg comfortabel en snel (naar verhouding). Was sneller dan een Golfie GTI met z’n koppelrijke zescilinder en bij goed onderhoud nog betrouwbaar ook. Als deze auto hard is, is restauratie relatief eenvoudig. Heb er een gehad, maar toen ging de koppelingscilinder (hydraulische koppeling) lek; was geen probleem: starten in z’n 1 of achteruit en ding reed op z’n koppel gewoon weg. Schakelen ging net zo makkelijk als met koppeling; haha.
kevertje zegt
Nog steeds spijt dat al die schitterende Engelse bedrijven teloor gingen door heel veel mis-management (en wees eerlijk, ook een slecht imago op vlak van kwaliteit). Maar deze restauratie wordt een titanenklus met vele zeer kostbare verrassingen – dat is de reden dat zoiets van de hand wordt gedaan én aan die prijs,…?
pomoek zegt
Mooi ding, ik vermoed iets meer werk dan even in elkaar zetten. Hoewel de roest lijkt mee te vallen vermoed ik wel wat las werk. Dus: walk away!
jupke zegt
Het geluid van een TR 6 is mooi maar dat van een Austin Healey 3000 is nog mooier. Die heb ik één en staat te koop. Een restauratieproject.
ttr6 zegt
Niet mogen rijden???Ik heb de TR6 gisteren heerlijk uitgelaten. Zonder pleepapier op de stoel en met het dak open!.Genieten van de 6 cyl door 2 rvs uitlaatpijpen. De TR6 is echt een aanrader voor wie een oldtimer zoekt met een geweldig geluid en betrouwbaar! Ik heb de mijne nu 16 jaar, regelmatig mee door Europa getoerd, rally’s gereden, (bijna) nooit problemen.