Laat VTEC inkicken en koop deze Honda CRX op Marktplaats.
Na de blubberdikke Porsche van gisteren halen we voor de occasion van vandaag de Japanse karakters uit de kast. We blijven wel een beetje in hetzelfde tijdsgewricht hangen. Ook de inzending van vandaag was vooral groot in de 80s, alvorens nog even door te beuken in de 90s. We hebben het over niks anders dan de legende die de Honda CR-X heet.
De CR-X (of CRX, afhankelijk van de markt), werd in Japan reeds 1983 gepresenteerd als de Honda Ballade Sports CR-X. In de eerste versies moest nog een VTEC-loze motor voor de balades zorgen, want die kwam pas beschikbaar in 1989. De eerste CR-X waren nog lekker vierkant, met blokkige no-nonsense lichtunits en episch gevormde stoelen.
In 1987 kwam al de facelift, met langwerpigere lichtunits zowel voor als achter. Het ziet er wat minder karakteristiek uit, maar de basisvorm met zijn ‘afgehakte’ kont (Kamm-tail) bleef behouden. In 1989 debuteerde zoals gezegd de VTEC-magie (techniek special) in de CR-X, waarmee het model de tweede Honda was na de Integra die deze eer te beurt viel. De Europese CR-X haalde 150 pk uit de 1.6, de Japanse versie schopte het tot 160 units (en dus 100 pk per atmosferische liter). Tel daarbij op dat de auto een leeggewicht heeft van 1.010 kilo en je snapt dat dit wel een snel ding was voor die tijd.
Vandaag de dag heeft de eerste generatie CR-X al lang cultstatus bereikt. En dat is eigenlijk balen, want de prijzen zijn niet mals. Het Tahitian Green exemplaar dat we vonden op Marktplaats, heeft een vraagprijs van 8.950 Euro. En dat is met ruim drie ton op de klok en hier en daar een krasje en blaasje op de lak. Tsugini kau!
rob5nismo zegt
Wat een ruig ding blijft het ook
Robert zegt
@rob5nismo: en ruig rijdt -ie. Een tijdje gecarpoold met een collega die zo’n ding had. Elke keer als ik weer door hem was thuisgebracht had ik m’n nieren gevoelsmatig in m’n nek zitten.
De looks zijn nog steeds gaaf, maar als daily driver is het niet altijd feest. En godallemachtig, negen mille voor een coupéetje met drie ton op de teller. Waanzin.
rob5nismo zegt
@RRRobert: ik heb een tijd geleden op marktplaats gekeken en schrok me dood van de prijzen 16.000 euro was toen bijna minimaal. 17 jaar geleden kocht je een crx met werk voor 600 euro
dawwg zegt
Vergeet niet dat je ook super laag zit en niets door de achterruit ziet, maar het blijft een cool ding :)
rob5nismo zegt
Ik heb zelf een model civic gehad uit 1990. Mooie en leuke herinneringen aan
grasvreter zegt
Brute wagens waren het. Rond de 7 seconden naar de 100 was gewoon ontzettend snel in die tijd. Nu kan de betere leasediesel het ook. Al vind ik 9k voor een crx met 3 ton op de klok, en een dikke kras + wat roestbubbels wel erg veel geld. Misschien als ie nog echt in topstaat was ondanks de 3 ton.
bischero zegt
@grasvreter: deed mijn Alfa 33 16v met chippie ook. Boxer met 143pk op de wielen en 990kg was recept voor veel fun. Als ie warm was in zn twee tot 105km/u. 190.000 fijne kms mee gedraaid.
Paul58 zegt
@bischero: jup waren super leuke auto’s! Heb hem ook gehad alleen dan zonder chippie. Echt leuke funauto’s en geluid boxermotor is heerlijk:)
vaakbenjetebang zegt
Als ik het me goed herinner was deze kleur exclusief voor de VTEC. Voor de VTEC-hatchback was dan een meer ‘groene’ metallictint gereserveerd.
Eigenlijk heeft deze auto zich op het oog vrij goed door de jaren heen geslagen. Geen dwaze modificaties, een geloofwaardige kilometerstand, niet volkomen rot of afgeleefd en nog een ‘origineel Nederlands geleverde’ ook… hoe veel zouden er zo nog zijn?
Toch wel een geinig ding. In het ontwerp van de originele CRX heb ik overigens altijd vooral de Alfa Romeo Junior Zagato gezien, in de facelift al een heel stuk minder (terwijl daar niet zo gek veel anders aan is…).
Fixed
nissanfairladyz zegt
Ik was dat juist ook gek op deze kleur. Deze uitvoering was echt geweldig. Het liefst origineel.
wolfssjrd zegt
@Dutchstylez: koop die!
cupsport zegt
Aai… ooit voor 1.800 gulden weggedaan met slecht 120dkm ?
cappie zegt
@cupsport: Niet huilen want voor 8.950k koopt niemand hem.
erikabarth zegt
@cupsport een vtec?? damn!
cupsport zegt
@erikabarth: een zwarte VTEC met geblindeerde ramen en natuurlijk een dubbelzijdige Remus uitlaat… ;)
bischero zegt
@cupsport: haha lekker vaut
erikabarth zegt
@cupsport was hij nog wat netjes??? damn dood en doodzonde.
cappie zegt
Behoorlijk aan de prijs voor een Honda met ruim 3 ton op de klok die uit 1990 komt.
kennone zegt
@cappie: ja en er staat nog niet eens DOHC achter op..
pomoek zegt
Altijd een leuk ding gevonden. Maar 9k? Nee.
frank2b zegt
@pomoek: En dit is dus kennelijk de goedkoopste!
jack_abarth zegt
@pomoek:
Eigenlijk ondergewaardeerd. Voor een 190E 2.3-16 is dat een normaal bedrag bij zo’n km-stand. Waarom bij zo’n unieke Honda opeens wél teveel?
tge2 zegt
@jack_abarth: Conditionering
mpgc zegt
Blijft een mooi model. Prijs is alleen wel te hoog. Met de camber instellingen op dit exemplaar zal de achterkant ook wel behoorlijk om willen komen ?
frank2b zegt
De CR-X! Dat is meer auto-temmen dan autorijden! :) Altijd al een cult-car geweest.
Wat heeft Honda toch vreselijk leuke eigenwijze wagentjes opgeleverd: de Civic, de eerste Insight, de CR-X ….
erikabarth zegt
Nog steeds is dit een bijzonder potente/snelle wagen!!
Puur jeugdsentiment voor mij dit, heerlijk!
Jochempie zegt
Ik wil ‘m haten, maar ik vind ‘m prachtig! Sjonnie for life.
skinny058 zegt
Ooit zitten peinzen om zo één als eerste auto te kopen maar ben blij dat ik toen voor een E30 325i koos!
bierbuik zegt
Op Autoscout staat er een voor €4500, maar daar krijg je dan ook wel een professioneel verkracht exemplaar voor terug! Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-crx-1-6-16v-dohc-benzine-geel-65ab7ca4-bc45-8238-e053-0100007f6955?utm_source=android-share
Kilometerstand: 191.931 km
Bouwjaar: 07/1991
Verkoopprijs: € 4.500,-
vaakbenjetebang zegt
Tegen beter weten in heb ik er op geklikt. Oog verstuikt. En dan is het nog geen VTEVC ook.
cappie zegt
@bierbuik: Ik heb gekeken, dat ding is om te huilen helemaal verkracht en ook nog eens lelijk gedaan.
rob5nismo zegt
@bierbuik: die voorbumper had ik ook op mijn civic zitten
sudbina zegt
@bierbuik: Die advertentie ook echt, past volledig bij de auto:
“Hier bij verkoop ik me Honda Crx, ik heb hem 7 jaar al in mijn bezit. een bijzonder verschijning waar je veel bekijks mee hebt, de auto is voldig verbouwt zelfs onder de motorkap met een swap moterblok D16Z9 Vtec, met een oud taxatie rapport erbij.”
Meer taal- en typfouten in twee zinnen dan ik voor elkaar krijg.
moveyourmind zegt
“In 1987 kwam al de facelift” moet volgens mij zijn ‘in 1987 kwam de compleet nieuwe CRX. De eerste generatie CRX was voor zover ik weet gebaseerd op de derde generatie Civic, de CRX die in ’87 uitkwam op de toen volledig nieuwe 4e generatie Civic.
Maar hoe dan ook, de tweede CRX was en is in mijn ogen nog steeds de allermooiste. Jammer dat ze zo schaars zijn, zeker in een beetje originele staat, want daardoor zijn ze fors aan de prijs. Maar het rijdt wel gaaf, nog lekker puur. En je moet tenminste je best doen, want het is net een kart, maar als hij gaat, dan ben je hem kwijt.
tmenges zegt
@moveyourmind: klopt wel wat je zegt volgens mij.. heette de eerste generatie hier niet Civic crx?
baklava zegt
Altijd een toffe auto gevonden, helaas zijn bijna alle crx’jes gesjonnieficeerd.
ffw88 zegt
Fixed. Heb jaren aan zulke auto’s gewerkt. Turbo’s er op, B18 of K20 blok er in. Gaat als een raket.
gloudertje zegt
Collega van mij rijdt al vanaf 92 met een crx. Inmiddels 5ton+. Blokje is wel een keer overhaald. Nodige las werk ook.
Blijft een cool ding om te zien
cappie zegt
@gloudertje: Dit zijn echte kilometerstanden ik hou er wel van.
z900 zegt
Fixed! Ik heb er zelf 1 gehad 10j geleden. En 20j geleden de ED9 is een 16i 16v zonder vtec maar was wel gechipt naar 150pk wat een goede herinneringen heb ik ermee.
techniekmeneer zegt
Wat zijn er hier veel van vern*ukt vroeger zeg… Een origineel exemplaar was/is zeldzaam.
jdpetrolhead zegt
Heb er zelf twee gehad. Een rode en een grijze. Allebei non v-tec. De grijze was echt zeer gaaf. Dichtbij origineel maar flink en netjes getuned, gewicht eruit ect… Was een ontzettend gave baken geen sjonnie! Altijd veel bekijks mee, altijd complimenten en hij was echt snel. Tegen 160 pk en lichter dan een V-tec. Stuurde als een kart. Reed op Zandvoort rond de 2:10 min ermee. Nog steeds spijt van dat ik die heb verkocht. Wat een cult-wagen. Dubbeldwars zijn geld waard. Supermooie herinneringen!
E550 zegt
Voel mij weer een kind. Eind jaren 90 zag je deze overal. En de meeste zagen er precies zo uit!?
papa zegt
Ik heb nog wel eens een nacht in zo een geslapen.. is niet aan te raden
mustang750supersnake zegt
heb dr ene gehad zonder vtec dan,maar wel met de bekende dubbele stortkoker-pijp achter? gekocht voor 600,- en verkocht voor hetzelfde..roestplekken vuistgroot in de deuren (waar die plastic platen zitten ,maar motorisch top,leuk bommetje…niet aan te raden op de snelweg boven 140….
mrweird zegt
Ik heb een mooie rooie gehad. Niet de vtec helaas, maar een 89’er..
Als de oldtimer regeling niet was aangepast had ik er weer 1 gekocht als hobby auto for sure.
hopsakee zegt
Oldtimer regeling is er niet helaas, wat je wel kan doen is de auto schorsen in de wintermaanden. Dit heb ik jaren gedaan van oktober t/m maart, dan betaal je alleen wegenbelasting in de zomer maanden.
nissanfairladyz zegt
Ik was vroeger ook helemaal gek op de Honda CRX met V-tec motor als kind. Wat een ding, zie ze alleen nooit meer rijden. Heb nog een Nissan 350z, die is blijkbaar minder waard nu? :D hahaha
thomasthomas zegt
Ooit 1tje nieuw gekocht een 1.6 16v en zat zelfs nog bij de CRX club Nederland (zou die nog bestaan, geen idee). Toen was de V-Tec wel de CRX die je moest hebben. Model is echt tijdloos nu nog steeds, alleen wat ze daarna hebben gemaakt aan CRXen is echt lelijk.
hopsakee zegt
Wat een mooie en onverprutste crx is dit! Brengt jeugdherinneringen naar boven. Ik heb zelf enkele crx-en gehad, van originele vtec tot een ed9 met een mugen bumperkit, hoge spoiler en een dubbele schoorsteen uitlaat.
beetec zegt
Kleine correctie,
CRX VTEC was de EE8.
EE9 was de Civic hatchback VTEC met dezelfde B16A1.