Ooit de goedkoopste auto ter wereld, en de prijs waarvoor hij nu op Marktplaats te koop staat is ook niet mis.
In Nederland kun je je als modaal gezin op zich een auto permitteren. Soms moet je niet de resultaten op ‘prijs – aflopend‘ zetten, maar het kan. Wij zijn namelijk relatief rijk. Ook al zie je dat niet meteen terug op je bankrekening.
Nog goedkoper
In landen als India is het namelijk lastiger om jezelf luxe te permitteren. Een auto kopen is voor een aanzienlijk deel van de bevolking niet weggelegd. Of het moet een zesdehands Hyundai Atos zijn. Of natuurlijk de Hindustan Ambassador die bijna 60 jaar in productie is geweest. Nee, het moet nóg simpeler en dus nog goedkoper. En zo werd de Tata Nano geboren.
Ook die is helaas dood, vanwege het feit dat een Ambassador toch goedkoper was, het ding onveilig was met je knieën als kreukelzone, het ding was traag, vervuilend, en zelfs brandgevaarlijk. De ‘auto voor het volk’ heeft van 2008 tot 2019 geleefd. In die tijd wist hij wel iets te bereiken waardoor de auto bekend werd: het was en is de goedkoopste nieuwe auto die ooit aangeboden is. Voor slechts 1.800 euro (omgerekend) kon je de auto bij de Tata-dealer kopen.
Tweedehands
Niet meer, dus als je levensmoe bent en/of een stukje autocult wil bezitten, moet je een tweedehandsje zoeken. Dat is in India vast te doen, maar in Nederland is het lastiger. Er zijn namelijk twee op Nederlands kenteken. Je hebt geluk: er staat er eentje te koop. Dubbel geluk: het is de dure versie.
Of nou ja, duur zoals dure wijn van de Lidl: als veel geld uitgeven je ding is zit je sowieso fout bij Tata. Ook deze Tata Nano CX waar de optielijst bestaat uit airconditioning en het einde van de optielijst. En je mag blij zijn met die airconditioning, want je hoeft maar naar het interieur te kijken om te ontdekken dat het allemaal niet zo veel soeps is.
Waarom dan?
Zoals gezegd, je moet gevoel voor humor hebben. 1.250 euro voor een auto uit 2012 is vrij duur, de rompslomp en kosten om de auto uit India te halen zijn compleet tegen het ideaalbeeld van de Nano. Ben je een liefhebber, maar dan van obscuur spul waarin je eigenlijk niet moet rijden, dan kun je je slag slaan op Marktplaats. We moeten eerlijk zijn: 1.250 euro, auto uit 2012, 32.000 km: dat ga je niet gauw ergens anders vinden. Misschien is dat maar goed ook.
aschja zegt
Kill it with fire!
Edge zegt
Volkomen nutteloos voor ons als verwende westerlingen, maar stiekem is het toch wel geniaal dat Tata het voor elkaar heeft gekregen om een auto voor zo weinig geld te produceren en te verkopen.
En ook hulde aan de held die het heeft aangedurfd om hier 32.000km in te rijden, ik zou zo’n ding hooguit -zoals het artikel al stelt- kopen als liefhebber van obscure automobielen en het ding alleen even een blokje om rijden bij evenementen.
erce zegt
@Edge: en vervolgens verkocht het ding voor geen meter op de thuismarkt waarvoor deze meuk is ontwikkeld.
kniesoor zegt
Heb ermee gereden, in India. Best grappig rijdend karretje voor lokaal verkeer. Voor de snelweg – zelfs in India, waar de snelheden minder hoog liggen – niet echt geschikt. Leuk autootje voor het rariteitenkabinet.
jeroenm83 zegt
Minder hard op de snelweg dan hier? Dakannie…..
kniesoor zegt
@jeroenm83: Toch wel, ze rijden zelden sneller dan 100 km/u. En da’s maar goed ook, ze kunnen er naar mijn smaak doorgaans geen reedtdt van ?
ericd zegt
Uhh… hoe zit het met NCAP crash test certificering? Kan me zomaar voorstellen dat dit ding niet eens hier de snelweg op mag.
bischero zegt
@ericd: de wat? ?
hjhj zegt
@ericd: als iemand een auto
Als verhuisboedel meeneemt, wordt er voor de kentekenafgifte alleen maar gekeken naar de permanente eisen( gelijkwaardig aan een apk keuring)
schreute01 zegt
@ericd: hij scoorde geen sterren maar een zwart gat!
bobje zegt
@ericd: joh, Ik heb in twee jaar tijd 40.000km met een Fiat 127 van toen 30 jaar oud. In het oosten, richting het oosten. Geen centje pijn. Tot ik naar Utrecht moest over de A12. Toen vind ik een trein abonnement verstandiger…..
RiKe zegt
@ericd: Bij de NCAP scoorde hij vast niks, bij de OHCRAP ging het buiten de schaal
frank2b zegt
Én zilvergrijze metallic lak!
lekbak zegt
Leuk ding om naast je dikke AMG te zetten als je de loterij hebt gewonnen. In mijn droomgarage is zeker plek voor zoiets. Helaas heb ik de loterij niet gewonnen…
loggy zegt
@lekbak: gelukkig hoef je de Lotto ook niet winnen en kan jij voor 1200 euro nu al het fundament leggen van je droomgarage! Hoef je alleen nog maar te pochten dat de AMG nog in bestelling staat!
lekbak zegt
@loggy: als ik die 1200 euro nu uitgeef aan dit komt die amg er nooit!
moveyourmind zegt
De Nano is een beetje als wat mini-auto’s als de BMW Issetta, de Goggomobil en de Fiat 500 hier in een ver verleden waren: een relatief betaalbare auto om de eerste stappen te zetten naar mobilisatie voor de grote massa.
genlijk is het nog niet eens zo’n verkeerde auto voor de markten waarvoor hij bedoeld is: 4 deuren, ruimte voor vier volwassenen, redelijke prestaties en in deze uitvoering zelfs airconditioning. Niet onaardig.
En voor hier is het misschien geen alternatief voor de auto, maar hij is wel lekker goedkoop in vergelijking met een brommobiel. En denk dat hij niet veel onveiliger is dan een brommobiel.
fanboy zegt
Al die lampjes van het dashboard blijven helaas branden als je er mee rijdt :P
Gulli zegt
Ik heb het idee dat Master Milo hier wel wat mee kan
alfapeter zegt
Als Alfa rijder kan ik alleen maar jaloers zijn op de afschrijving.
tjorque zegt
Voor een koelblik wel erg kruimel vrij! ?
Mocht ik de grote loods en de bakken geld die ik al jaren wil hebben dan zou ik het ook aan durven om hem te kopen…
Dutchcarwizard zegt
Na 30.000 km al een nieuwe koppeling, au.
Jochempie zegt
Damn, ik zou ‘m echt graag hebben. Maar ik zit te ver weg….
dailydriver zegt
Stop…… En snel weer door. Opgevoerde brommobiel niks meer niks minder.
jollykart zegt
Goed idee. Terugtunen en 50km platen erop. Een brommobiel is aanzienlijk duurder en ook niet veilig.