Deze Toyota Sera is een exoot voor een prikkie.
Vleugeldeuren zijn vrijwel zonder uitzondering voorbehouden aan supercars. Deze deuren maken een spectaculaire auto nog spectaculairder. Zo nu en dan zie je ook vleugeldeuren op wat minder spectaculaire auto’s. Aftermarket uiteraard. In zo’n geval is het een zeer slap aftreksels van een supercar.
Bij de Toyota Sera is het echter een heel ander verhaal. Dit is wel een betaalbare auto met vleugeldeuren, maar geen wannabe-supercar. De Sera heeft namelijk juist als voorbeeld gediend voor supercars in plaats van andersom. Het was de eerste productieauto met zogenaamde ‘butterfly doors’.
De Toyota Sera was eigenlijk gewoon een futuristische concept car die regelrecht in productie is gegaan. In totaal heeft Toyota er een kleine 16.000 gebouwd. Deze waren allemaal bedoeld voor de thuismarkt. Daarom is de Sera er ook alleen met het stuur aan de ‘verkeerde’ kant. Maar dat maakt deze auto natuurlijk alleen maar exotischer.
Het is duidelijk wat de nummer één reden is om deze auto te kopen: de deuren. Niet alleen gaan deze naar boven op, ook komt het halve dak mee. Daarmee maak je gegarandeerd de blits. In de auto zitten is ook bijzondere ervaring, omdat je grotendeels omgeven bent door glas. Nadeeltje is dat je wel te maken hebt met een broeikaseffect. Dat Sera klinkt als ‘sere’ is waarschijnlijk geen toeval.
Daarover gesproken: de deuren van de McLaren F1, die vier jaar later uitkwam, lijken verdacht veel op die van de Sera. Vooral door de manier waarop ze open gaan, maar ook door het kleine zijruitje. Ook dit was geen toeval: Gordon Murray heeft toegegeven dat de Toyota Sera een inspiratiebron was. Er zijn niet veel mensen die kunnen zeggen dat hun auto als inspiratie heeft gediend voor de McLaren F1. Alleen daarvoor zou je de auto al bijna kopen.
Verder zijn de koplampen het vermelden waard. De Sera was namelijk een van de eerste productieauto’s met projectorkoplampen. Qua techniek is de Toyota Sera verder niet exotisch. Kort door de bocht is het een Toyota Starlet met een ander koetswerk. De motor is ook niet bijster spannend. Dit is een 1,5 liter vierpitter die 110 pk levert. Desondanks is de auto vlot genoeg, omdat de Sera maar 926 kg weegt.
Van de 15.941 gebouwde exemplaren hebben er zes hun weg naar Nederland gevonden. Dat is in ieder geval hoeveel er nu op geel kenteken staan. Het exemplaar dat je op de foto’s ziet staat momenteel te koop op Marktplaats met 195.910 km op de teller. De aanbieder wil €12.000 hebben voor deze exoot. Want die term is hier zeker niet misplaatst.
Voor meer info en foto’s verwijzen we graag door naar de advertentie van deze Toyota Sera.
vaakbenjetebang zegt
Wat een monsterlijk lelijke wielen. Oogbolverstuikend. En toch hebben ze wel wat in combinatie met het autootje. Geinig.
Roskampies zegt
Ik heb dit model nog nooit gezien. Wel gaaf. Velgen denk ik niet origineel maar passen er goed bij. Uitlaat had ik dan ook even meegepakt. Hangt er nu lullig bij.
Leuk ding
alcantara zegt
Ziet er fake uit, nog nooit zien rijden iig.
denniss00 zegt
@alcantara: Ik wel, staat er hier eentje in het dorp.
MarcoM zegt
Heel apart, vleugeldeuren ken ik, maar dat Toyota dit als serie heeft gebouwd, dat was mij onbekend.
snelheidisrelatief zegt
Heb Gordon Murray in een docu over de F1 ook horen zeggen dat de originele Fiat 500, op dat moment mijn daily driver, een van zijn inspiratiebronnen was. En wel de gecombineerde binnenspiegel/interieurverlichting en de ‘packaging’. En als ik het goed heb had Murray zelf ook een 500 waar hij (niet dagelijks) in reed.
W115 zegt
Je moet wel gek zijn van Toyota voor dat bedrag.
tenaci zegt
Heb er eens een video van Doug Demuro van gezien. Erg grappig ding. Schijnt wel echt een broeikas te zijn in de zomer met die glazen koepel.
deora zegt
@tenaci: valt mee als de airco het doet.
coupedriver zegt
Welk bouwjaar is deze? Een Mazda 323f heeft nagenoeg dezelfde achterkant… 🤔
tinnemans zegt
Ik snap dat de auto behoorlijk uniek is, maar om er nou 12 mille voor neer te tellen. Dat is wel erg veel geld voor een funky Starlet. Voor dat soort geld zijn er voldoende oudere auto’s te vinden die effectief meer bieden.
mynameisjeroen zegt
Ik denk ook niet dat Carglass zo’n ruitje op voorraad heeft.
zero99 zegt
Er staat er momenteel nog een op marktplaats, voor 5k maar die is wel in iets mindere staat als deze. Geinig wagentje om te zien.
tjorque zegt
Een Yaris gr aandrijflijn er onder plempen…
En dan heb je een echte supercar ;)
Iemand nog 100k teveel voor een leuk projectje? 😜
Bart_V zegt
De rijdende magnetron. Veel geld voor een hippe Paseo
shalomleon zegt
Ik ben groot liefhebber van apparte auto’s en ben zeker bekend met deze modellen. Een paar jaar (10 ofzo) geleden kocht je zo’n apparaat voor 1250 euro in krokante toestand. Leule is wel dat deze auto in de basis een corolla is (e10 geloof ik)