Nee, het is geen BMW M3.
De E46 M3 is een hele leuke auto, maar echt exclusief of bijzonder is ‘ie natuurlijk niet. Daarvoor zijn M3’s net iets te populair. Er is echter een alternatief. Een auto met dezelfde aandrijflijn die wél heel exclusief en bijzonder is. We hebben het over de Wiesmann MF3.
De Wiesmann kwam eigenlijk in eerste instantie met een minder spannende motor. Het model heette namelijk eerst MF30 en had toen het M54-blok uit (onder andere) de E46 330i. Daar is op zich weinig mis mee, maar het werd pas echt leuk toen Wiesmann het M3-blok in hun roadster lepelde.
De zes-in-lijn levert in de Wiesmann MF3 evenveel vermogen als in de M3 (namelijk 343 pk), maar de MF3 heeft natuurlijk een belangrijk voordeel. Hij is lichter. Waar de BMW 1.470 kg op de schaal legt, weegt de Wiesmann maar 1.180 kg. Zodoende is een MF3 van 0-100 km/u net zo snel als een CSL, met een sprinttijd van 4,9 seconden.
Een Wiesmann koop je natuurlijk ook voor een belangrijk deel vanwege de looks. De MF3 oogt klassiek, maar dankzij de brede wielkasten en grote velgen ook heel bruut. Een unieke combinatie. Het interieur is ook onconventioneel te noemen, met de schuin geplaatste klokjes op het dashboard.
Er staan een stuk of 30 exemplaren op Nederlands kenteken, waarvan er nu één te koop staat op Marktplaats. Bij een bijzondere auto hoort een bijzondere kleurstelling: deze Wiesmann MF3 is uitgevoerd in Balloon White met een blauwe kap en een volledig blauw interieur. Geen alledaagse combi, maar stiekem wel een hele lekkere.
Om nog even de E46 erbij te halen: de Wiesmann is helaas wel een stuk prijziger dan een M3. Dit exemplaar met een kleine 62.000 km op de teller wordt op Marktplaats aangeboden voor €152.500.
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf. Op die veel te grote BBS CH na dan.
rogerzz zegt
Wiesmann maakte zelf geen velgen dus als je hem kocht zaten ze er al onder toch? Dan is het toch op de één of andere manier anders..
tenaci zegt
Vroeger vond ik ze ecbt geweldig, maar ze worden niet mooi oud. Toch een beetje teveel van de 00’s retro hype meegepakt.
pomoek zegt
werkelijk bijna letterlijk de woorden die in mij opkwamen toen ik de foto’s bekeek.
Hawkeye72 zegt
101% eens, elementen van de Z8 maar dan net verkeerd. Waar de Z8 alleen maar mooier wordt, is dit toch een beetje jammer. Ik zou doorsparen.
Who_carez zegt
Ik blijf het een van de mooiste auto’s vinden :)
Oorspronkelijk werden ze geleverd met 170 pk om dan over te stappen naar de 2.8 uit de 328i en de 3.2 uit de e36 m3. Daarna kwamen pas de 3.0 en 3.3 liter motoren :) Maar wat een absurde prijzen. Ik kan me nog herinneren dat je ze voor 60k kon krijgen. Of een Z8 voor 80k. Helaas was ik toen nog te jong om al zo’n bedragen bij elkaar te krijgen. En eigenlijk ben ik daar nog steeds te jong voor :-D
sportevo zegt
Ze zijn gestart met de MF25 en MF35 begin jaren 90. Respectievelijk de 2,5 en 3,5 liter 6 cilinders van BMW zaten daar in.
De MF25 werd vervangen door de MF28 met de 2,8 liter van BMW. De MF28 werd later vervangen door de MF30 met de 3 liter.
De MF35 werd vervangen door de MF3 met het M3 blok uit de E36 (S50 (zowel de 3,0 en de 3,2 liter)) erin en later de S54. De MF3 is dus niet de vervanger van de MF30 zoals in het stukje hierboven staat maar ze werden naast elkaar verkocht. De MF3 was verkrijgbaar met een handbak of de SMG bak van de M3.
grandmasterb zegt
Leuk retromodel. Toen ik er een zag staan vond ik hem wel erg kort, maar dat is natuurlijk goed voor het gewicht.
Roskampies zegt
:( wat een prijzen pfew.
Wel gaaf dat het ooit gemaakt is.
camber24 zegt
Potverdikkie wat een gaaf ding! Onwijs begeerlijke auto. Heerlijk!!
scrmeagle zegt
Doe mij maar de MF5 met V10
rollingstoned zegt
Het. interieur ziet er een beetje goedkoop uit imho, door die overdosis egaal blauw.
arta zegt
Leuke auto! Maar wel heel veel geld
petroldrinker zegt
Blijvdn mega gaaf, en houden hun waarde supergoed, kijk nog altijd terug naar fotos van toen ik bij de lancering was van wiesmann kuwait, voor mij overigens persoonlijk een MF5GT, in wit met rood leder en velgen (laat dat nou net tekoop staan)