Met deze occasion heb je iets volstrekt unieks in Nederland.
Wij vinden een M3 net zo tof als jullie, maar laten we eerlijk zijn: het is niet de meest originele keuze. Nu zijn er ook weinig alternatieven die wel origineel zijn, maar we hebben er eentje gevonden op Marktplaats.
De echte kenners hadden de touchpad natuurlijk al herkend: het betreft een Lexus RC F. Dit is zeker wel een originele keuze, want er staan slechts 13 exemplaren op Nederlands kenteken. Er daarvan is er maar eentje een 10th Anniversary Edition. Je raadt het al: deze hier.
Lexus wilde kennelijk onderstrepen dat hun label veel minder historie heeft dan BMW M of AMG en kwam daarom met de RC F 10th Anniversary. Deze werd dus uitgebracht ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het prille F-label, wat in 2008 begon met de Lexus IS F.
Een Lexus RC F is standaard al geen muurbloempje, maar de visuele impact van de 10th Anniversary is nog een stukje groter. Zo is de auto voorzien van het Carbon Pack, wat onder meer een carbon spoiler en carbon motorkap behelst. De matgrijze kleur die je ziet is ook geen wrap, maar een exclusieve kleur voor de 10t Anniversary.
Het meest bijzondere aspect is echter het interieur. Daar treffen we namelijk blauw en wit leer aan. Weer eens wat anders dan al die saaie zwarte interieurs van de Duitsers. Ook bijzonder is het carbon in het interieur, waarin de kleuren blauw en zilver zijn verwerkt. Aan de buitenkant komt het blauw ook nog subtiel terug, in de remklauwen.
Smaakvol is misschien niet het juiste woord voor de 10th Anniversary Edition, maar het is wel een hele brute verschijning. Net zo bruut als de motor: een 5,0 liter atmosferische V8, die 464 pk levert. Nog een reden om deze Lexus boven een M3 te verkiezen.
Van de 10th Anniversary Edition zijn wereldwijd 260 exemplaren geleverd en dit is dus de enige op Nederlands kenteken. Er staat 51.101 kilometer op de teller en er wordt €74.990 voor gevraagd op Marktplaats.
tortuga zegt
Is het niet meer een M4 concurent ivm coupe vorm enzo?
3246cm252kw zegt
Denk dat ze hier ook vol willen houden dat de M4 een M3 coupe is 😂
grrrrrene zegt
De IS-F was eigenlijk een M3 concurrent.
JanJansen zegt
Succes met de verkoop. Voor €74.990 kan je toch heel wat andere leuke auto’s kopen. Een BMW M3 E30 bijvoorbeeld, die wordt ook nog eens meer waard.
Rokende Wielen zegt
Zo’n RC F is waarschijnlijk exclusiever. Voor een ritje naar zuid Italië weet ik wel wat mijn keuze zou zijn. En niet dat je het waarschijnlijk nodig hebt, maar deze is kennelijk tot 2028 in de garantie te houden. Dat gaat je met geen enkele E30 lukken. Maar een auto voor de hobby? Dan zou ik ook de M3 E30 kiezen. Of een Focus RS met 5-cilinder. Die is iets praktischer.
DeWitteCondor zegt
Volgens Clarkson was t niet veel.
Rokende Wielen zegt
Clarkson heeft een haat-liefde verhouding met F modellen. De GS F vond ie hartstikke leuk. De RC F niet bijzonder. Maar de LFA is ie helemaal verknocht op. De RX-8 (om een andere Jap te noemen) vond ie ook erg leuk, maar wie durft zo’n ding nog te kopen?
eaudi zegt
Het blauw-witte leer was zeker op rantsoen? Achterin lijkt het gewoon op een Duits (saai?) zwart interieur. Of is dat om het de doelgroep van die Duits kopende automobilisten toch niet te veel af te schrikken met een afwijkend interieur? ‘Kijk maar, ik heb ook zwarte stoelen…’.
THSD zegt
Voor mij liever de GS-F (en die gaat er komen ook)
erce zegt
Wat een verschrikkelijke knakenbak om te zien.
3246cm252kw zegt
Het gaat niet om originaliteit maar om de beste en leukste auto…
1. M3
2. C63 wel de V8
3. RS4
4. Dan komt de rest
Maarja dat is mijn keuze.
Svenska II zegt
Kwalitatief is die Lexus natuurlijk een pak beter dan jou rijtje, en die atmosferische V8 is qua beleving toch écht 10x leuker dan die geblazen blokken… Dus ja, ik zou je rijtje nog even herzien!
grrrrrene zegt
Ik zou inderdaad ook voor een IS-F of GS-F gaan, veel exclusiever en wel betrouwbaar.
sdv zegt
Sorry hoor maar vind dit een verschrikkelijk aftands lelijk hok….
donjunior zegt
Voor dat geld liever een Giulia Q
e36thuglife zegt
Ze zeggen dat Lexus niet kapot gaat maar deze is wel kapot lelijk hij lijkt wel gesmolten.
a_buis zegt
Doet pijn aan mijn ogen. Zal kwestie van smaak zijn maar ik ken weinig Japans spul dat mooi is. De eerste mx5 (lotus elan kopie) was mooi en die Senna Honda ook wel hoewel van binnen alles weer saai plastic is.
madvillain zegt
Toyota 2000GT
a_buis zegt
Vooruit dan, die ook :)
Gulli zegt
Ik heb Lexus eigenlijk nooit serieus genomen als het neerkomt op sportieve auto’s, en waarschijnlijk velen met mij. Dat komt denk ik allemaal door het imago. Lexussen (Lexi?) zijn doorgaans luxe sedans, zakelijk, degelijk, een tikkeltje saai en als die hele hybride hype er niet was geweest hadden we er zeker niet zoveel bij ons op straat gezien als nu. Als zo’n merk dan ineens gaat zeggen ‘oh ja wij zijn ook sportief’ dan geloof ik dat nooit zo. Ze zullen ongetwijfeld hele goeie sportwagens hebben gemaakt, en de LFA is natuurlijk een fantastische auto, maar het is niet waar je aan denkt als je Lexus zegt. Heel eerlijk vind ik dat Audi dezelfde eigenschappen heeft, met de R8 als equivalent van de LFA, maar dan in nog iets mindere mate. Ik zie de hele line-up van Audi een beetje als een carrièreladder met de A1 voor de junior-accountmanager en de A8 als topmodel voor de CEO. En omdat de CEO blijkbaar ook een keer in het jaar hardloopt hebben ze er een R8 bij geflatst die totaal niet bij de rest van het merk paste. Een beetje als WimLex die op Koningsdag ineens sportschoenen onder zijn maatpak aantrekt omdat hij mee moet doen met een 10 meter sprint en daarmee meteen door de mand valt
BMW heeft natuurlijk met het starten van de eerste ‘neue klasse’ al gezegd dat ze de sportieve toer op gingen. Het heeft altijd nadruk gelegd op hun sportieve inborst en of dat zo is met een minstens zo saaie line-up als Lexus en Audi kun je je afvragen, maar tussen onze oren hebben ze zich wel weten te vestigen als sportief merk.
't Peugje zegt
@Gulli Lexuses is het officieel. Meervoud van Lexus.
Anyway, ik probeer altijd gewoon naar de techniek te kijken bij sportieve modellen. Wat heeft men gebruikt en waar komt het vandaan? Bij Audi zag je jaren lang dat VW een veel te grote vinger in de pap had met motorblokken tegen de voorbumber aan omdat anders het simpele quattro haldex systeem niet pastte. Daar komt de term Audisteer vandaan en bij de Nurburgring kennen ze onderstuur niet eens meer. Kijk je dan naar de nieuwe RS modellen dan is dat helemaal niet meer zo en de nieuwe de R8 is altijd al een gave auto geweest omdat deze technieken deelt met de Gallardo en later de Huracan. Dat is wat anders dan een dwars geplaatst Passat R36 blok. Kortom wat ik wil aangeven is dat je blindstaren op de marketing of achtergrond van een bepaald (sub)merk niet bepaald hoe goed de sportieve kwaliteiten zijn. Kijk gewoon naar de techniek, die liegt nooit.
grrrrrene zegt
Hoe is dat anders dan bij Mercedes, waar ze vooral ruime taxi’s bouwen, die je ook prive kunt rijden? Van de premium Duitse merken heeft alleen BMW een imago van sportiviteit. De rest brengt hooguit af en toe een sportieve versie is sportief model uit.
mashell zegt
Ik ben helemaal voor kleur in het interieur maar dit blauw gecombineerd met zwart is wel een heel erg sombere combinatie.
harrie zegt
Het ziet er uit alsof iemand een aftermarket McTjoening kitje erop geschroefd heeft.
kniesoor zegt
Ben er nog niet binnen geweest, maar stel me voor, dat een shisa-lounge er vanbinnen een beetje zo uitziet als het interieur van deze oto.
geertt zegt
Ah, ik dacht het kenteken al te herkennen van een fimpje op Dumpert: https://www.dumpert.nl/item/100060605_f3e0638c
Zou er sindsdien nog meer zijn gebeurd met de auto, behalve een deur in de prak?
mahansz zegt
Ik heb een ontzettende zwak voor deze auto, maar de samenstelling is nou niet echt top te noemen. Plus als je voor €75k een auto probeert te verpatsen, maak dan even fatsoenlijke foto’s; trust me, dat helpt