Die livery hebben we gisteren jammer genoeg niet gezien bij de Junkyardrace.
Bertrand Gachot’s gevangenisstraf is misschien het beste dat de Formule 1 ooit is overkomen. Nadat de geboren Luxemburger in 1991 voldoende mensen van zijn kwaliteiten wist te overtuigen door de snelste ronde te rijden in Hongarije, kwam hij niet veel later in Londen hardhandig in aanraking met een taxichauffeur. Na een agressieve woordenwisseling sproeide Gachot traangas in de ogen van zijn bestuurder. Die actie zou hem twee maanden lang in de bak houden.
Hierop had het Formule 1-team van Eddie Jordan ineens een coureur minder, en moest er snel een vervanger gezocht worden. Tijdens een test op Silverstone wist een jonge Michael Schumacher te overtuigen. Hierop kreeg hij een stoeltje voor Spa-Francorchamps. Op één van de lastigste circuits reed Schumacher zijn teamgenoot, de ervaren Andrea de Cesaris, direct zoek. En dat terwijl hij er nog nooit had gereden! Ondanks dat de Duitser in de wedstrijd al na één ronde uitviel dankzij een kapotte koppeling, had hij zijn stempel gedrukt. De teams stonden in de rij.
Hoewel Eddie Jordan nog probeerde een overstap tegen te houden, was zijn inzet tevergeefs. Schumacher ging de volgende wedstrijd aan de slag voor Benetton en reed in de resterende vijf races liefst driemaal in de punten. Bijzonder knap, zeker wanneer je bedenkt dat hij zijn teamgenoot, oudgediende en drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet, in zijn eerste drie races voor het team achter zich wist te houden. “En die laatste twee races dan?“, hoor ik je vragen. Wel, daarin viel Schumacher uit.
Het volgende seizoen zou het team beginnen met een geëvolueerde versie van het chassis van 1991. Na drie races, waarin de Duitser tot twee keer toe op het podium te vinden was, werd het chassis van 1992 in Spanje voor het eerst ingezet. De B192 bleek direct competitief te zijn. Goed, de Williams’ van Mansell en Patrese waren praktisch onoverwinnelijk, maar in de kwalificatie van de Grand Prix van Spanje parkeerde hij zijn auto mooi als tweede op de grid, nog voor Ayrton Senna. Vierentwintig uur later, na de race, kwam hij op diezelfde positie over de streep. Schumi’s eerste tweede plaats was een feit.
Je raadt het al, de auto waarin Schumacher zijn beste weekend tot dan toe beleefde, hebben we hier voor ons. Na de Grote Prijs van Spanje werd de wagen gedegradeerd tot reserve-auto voor de races in San Marino en Monaco. Echter leek het er geen enkel moment op dat de auto ingezet zou moeten worden, waardoor de B192-01 heelhuids het seizoen doorkwam. Iets waar de verzamelaars ongetwijfeld om zullen te staan springen.
De B192-01, met een 3,5 liter Ford V8 achterin, heeft naar verluidt een kleine 1.000 km afgelegd. Afgezien van het feit dat Schumacher hiermee zijn eerste tweede plaats wist te behalen, is de B192 tevens de auto waarbij Schumacher te maken kreeg met Ross Brawn en Rory Byrne. De B192 was het technische liefdeskind van de Brit en Zuid-Afrikaan; een geniaal duo dat hem later, jaar na jaar, aan een overmachtige Ferrari zou helpen.
Momenteel wacht de auto op de Monegaskische veiling van RM Sotheby’s. Een richtprijs wordt niet gegeven, maar het is niet ondenkbaar dat hij een flinke smak geld mag kosten.
Wil je meer ex-Formule 1-wagens van Schumacher zien, klik dan HIER of HIER.
desjonnies zegt
Was dit eigenlijk niet de allerleukste tijd van de F1?
Eddie Jordan, Flavio Briatore, een gretige Coultard, Mansell, Jos the Boss, Senna, Hill, alles nog niet zo over georganiseerd en gewoon Marlboro en Camel reclames evenals Foster’s bier.
Nog geen gezeik over circuits en die Schumacher, wat kon die gozert rijden !
stgp zegt
@desjonnies: helemaal eens, zal ook jeugdsentiment maar ik vind deze auto’s nog zo mooi…effectief maar clean…vroeger was niet alles beter, maar F1 wel denk ik…
dawwg zegt
@desjonnies: Het was in ieder geval mijn hoogtij-dagen qua F1, maar de 80s waren ook erg spectaculair … En nu Max in de F1 zit, is daar ook eindelijk weer een beetje actie terug :)
menaz zegt
@desjonnies: En Eddie Irvine! ?
bassx zegt
Ik vind Schumacher een van de beste F1 coureur is allertijden, zo niet de beste, maar het verslaan van de Crasheris is misschien wel z’n makkelijkste overwinning ooit.
onnes zegt
@bassx: huh?
bassx zegt
@onnes: Crasheris was z’n bijnaam. Z’n records zijn niet iets om trots op te zijn. Toen hij tegenover Schumacher in de Jordan reed en klaagde dat in een bepaalde bocht (waar ik zo snel de naam niet meer van weet) hij problemen had in de 5e versnelling, antwoorde Schumacher dat je beter in z’n 6 volgas kan gaan zodat je meer downforce had. Dit betekende ook meteen het einde van Angelo’s carrière.
bassx zegt
@bassx: *Andrea
toniominestrone zegt
@bassx: De enige reden waarom deze man het nog zo lang in de formule 1 heeft volgehouden is omdat zijn vader de directeur van Marlboro Italië was, in die dagen de invloedrijkste sponsor van de F1.
onnes zegt
@onnes: thanks, was 2 jaar voordat ik F1 ging volgen, weer wat geleerd:-)
kaeser zegt
HET moment dat ik F1 fan ben geworden. De combi Schumi en de Benetton met Camel livery. Helaas weer niet genoeg middelen om de auto in de vitrine kast bij te zetten :)
autoriteit zegt
@kaeser: een 1:18 versie moet wel lukken toch? :) trouwens wel een grappig idee: een grote vitrinekast waar de echte exemplaren in passen op een glasplaat en die dan in je woonkamer zetten :)
jack_abarth zegt
Maar hij maakte dus naam in de B191, want iedereen wou hem hebben na de eerste ronde.
toniominestrone zegt
@jack_abarth: Bedoel je niet de Jordan 191?
ikschrijfookoverautos zegt
@toniominestrone: @jack_abarth dat was inderdaad de Jordan. Ik denk echter dat hij zichzelf pas echt op de kaart heeft gezet bij Benetton, met name in de B191b en B192, waarmee hij zijn eerste podiums wist te pakken.
ikleesookoverautos zegt
@ikschrijfookoverautos: Ondanks dat de Duitser in de wedstrijd al na één ronde uitviel dankzij een kapotte koppeling, had hij “zijn stempel gedrukt”. Maw had hij zijn naam toen al gemaakt.
Houthakker zegt
Eddie Jordan: die knalgele Benson&hedges reclame ( zpel ik dad goet:-) ) , met die wesp voorop, geweldig!
toniominestrone zegt
@houthakker: buzzin & hornets als parodie op Benson&Hedges tijdens Gp weekenden waar tabaksreclame verboden was.
bullzeyersn zegt
@houthakker: om over ’t vrouwelijk schoon eromheen nog maar te zwijgen
weetikveel zegt
Youngtimer!!!