Dacht je dat een Ferrari 250 GTO zeldzaam was? Deze Ferrari 288 GTO Evoluzione is pas echt zeldzaam.
Binnen de ‘Big Five’ van Ferrari is de 288 GTO (onterecht) een beetje het ondergeschoven kindje. Niet zozeer als je kijkt naar de waarde, maar wel als je kijkt naar de aandacht die dit model krijgt. Misschien komt dat omdat het gewoon de oudste is van het stel. Of omdat het design minder spectaculair is als dat van zijn opvolgers.
Toch is er een versie van de 288 GTO geweest die wél heel spectaculair was: de 288 GTO Evoluzione. Dit is eigenlijk de ‘missing link’ tussen de 288 GTO en de F40. Vooral van de zijkant kun je al duidelijk de F40 zien in deze auto.
Met de extreem drukke achterkant en de kitcar-achtige voorkant is de 288 GTO Evoluzione helaas niet moeders mooiste. Sterker nog: deze auto is een serieuze kanshebber voor de titel ‘lelijkste Ferrari ooit’.
Het is wél functionele lelijkheid, want de 288 GTO Evoluzione was ontwikkeld met het oog op deelname aan Group B. Naast een zwaar aangepast koetswerk heeft de Evo maar liefst 259 pk meer dan een standaard 288 GTO, mede dankzij grotere turbo’s. Het totale vermogen komt daarmee uit 659 pk.
Dankzij het gebruik van Kevlar, glasvezel en koolstofvezel weegt de 288 GTO Evoluzione maar 970 kg. Daarmee was een indrukwekkende topsnelheid van 370 km/u mogelijk. Ter vergelijking: een straatlegale 288 GTO liep ‘slechts’ 304 km/u.
Van racen met de 288 GTO Evoluzione is het uiteindelijk niet gekomen, om de eenvoudige reden dat Group B werd opgeheven. Er zijn uiteindelijk maar vijf exemplaren gebouwd, waarmee dit een van de zeldzaamste Ferrari’s uit de geschiedenis is.
De grote vraag is hoeveel deze auto waard is. Veilighuis RM Sotheby’s heeft wel een schatting gemaakt, maar die is helaas alleen op aanvraag beschikbaar. We moeten dus nog even een maandje geduld hebben Dan wordt de auto geveild. Maar ga er gerust vanuit dat deze Ferrari 288 GTO Evoluzione achterlijk veel geld op gaat brengen. Of het nu de lelijkste Ferrari ooit is of niet.
sanderz28 zegt
Ik vind hem wel mooi
stigspielberg zegt
Ook ik vind dit zeker niet de lelijkste van het stel. Sterker nog, deze 288 GTO Evoluzione past in mijn optiek beter in het rijtje F40, F50, Enzo, LaFerrari dan de 288 GTO ‘regolare’. Het onmiskenbare uiterlijk van een potente hypercar, terwijl de klassiekere lijnen van de normale hem meer tussen de supercars plaatsen.
maferick74 zegt
Ik vind hem ubergaaf…
Johanneke zegt
Ik ben van na Group B zeg maar, maar is een beetje ground clearance daar niet handig voor?
E34M5Touring zegt
Deze auto’s waren bedoeld voor Group B circuit racing, niet voor Rally. Alleen is dat nooit van de grond gekomen nadat de rally tak is opgerold. Als ik me niet vergis zijn beide klasses vervangen door Group S. Waar bijv. de Lancia Delta ECV (rally tak) voor ontwikkeld is. Wellicht interessant voor @autoblog om een keer een artikel aan te wijden. Slaan we die Dre Jr. artikelen een keertje over om ruimte te maken.
etronabt zegt
Goed idee, mijn geheugen is ook roestig blijkbaar. Group B circuit had ik nog niet eerder van gehoord.
E34M5Touring zegt
https://rallygroupbshrine.org/the-rise-and-fall-of-group-b/group-b-circuit-racing-how-it-never-came-to-be/
etronabt zegt
Ja dat heb ik ook nooit zo in gezien, die rallye heritage. Ook niet in een reguliere 288 GTO.
Toch klopt het wel. De Lancia stratos was ook van origine zon group B auto toch? Maar de echte rallye auto verschilde best wel van de straat versie.
Helaas is het bij Ferrari nooit zover gekomen, de klasse werd gecanceld vanwege teveel ongelukken meen ik. Er is dus nooit een echte rallye mee gereden. Deze evo ziet er ook keer uit voor op het circuit.
cossie300 zegt
Lancia stratos bestond al in de jaren ‘70, terwijl group B pas in de jaren ‘80 bestond. Lancia reed met de 037 in deze klasse.
Dutchdriftking zegt
659pk op 970kg, en een turbogat van hier tot Jericho. Je hebt serieus ballen nodig om deze uit te laten.
MaartenD zegt
Lelijk? Je hebt duidelijk geen smaak dit is echt een prachtige apparaat
papa zegt
Qua specs is deze de big 5 de baas, ik vind hem zeker niet lelijk trouwens. Heb van het weekend een michelotti Ferrari gezien, dat is heel veel lelijker
panam1 zegt
Bekende is uitgenodigd – er is geen schatting – simpelweg omdat het een ‘raar’ model is, en er geen geschiedenis is van veilingen van dit model in de afgelopen 15 jaar. Het veilinghuis heeft hun 100 beste kopers aangeschreven of ze interesse hadden – 40 hebben ja gezegd – op die reactie gebaseerd geven ze in hun cliënt mailing aan dat ze openen bij 2 miljoen – en er een reserve is die (ver) daar boven ligt.
jmeverts zegt
Vind m wel dik, zeker niet lelijk.
bakkerst zegt
Misschien interessant om te vermelden, Munsterhuis in Hengelo heeft er jaren lang eentje gehad in de showroom, niet te koop. Ik ben er al lang niet meer geweest, maar waarschijnlijk staat hij er ergens nog wel.
Erg bijzonder (lelijk) apparaat..