De heer Knol kon het betalen, bij hoge uitzondering.
De Jeep Grand Cherokee Trackhawk is op papier hét bewijs dat Den Haag liever geen slurpers hier op de weg ziet. Het principe is namelijk dat er, net als bij een muscle car, een matig en verouderd platform aan een briljante motor wordt geschroefd. In dit geval de body van een Jeep Cherokee uit 2011, aan de nog steeds lekker dikke 6.2 HEMI V8 die al een tijdje onder de kap van een Jeep Grand Cherokee SRT bivakkeert, maar de Trackhawk doet er een schepje bovenop. De supercharger op de dikste Cherokee is zo groot, als je hem in Nederland in een parkeervak zou zetten bestaat de kans dat de auto naast je minder cilinderinhoud heeft dan jij alleen aan compressor bovenop je HEMI-blok hebt liggen. Met 707 pk is het wat ons betreft één van de coolste SUVs uit recente jaren. Zoals al gezegd, Den Haag daarentegen haat de auto. Al laat de moedige FCA-importeur zich niet kisten en is de Trackhawk in Nederland gewoon leverbaar, je moet erg veel willen opofferen.
Het Amerikaanse prijskaartje van om en nabij 85.000 dollar maakt de Trackhawk een bijzonder goede deal. De prijzige Urus met 641 pk is niks vergeleken met de rauwe Jeep. In Nederland mag je echter alles boven de 238.710 euro aftikken. Voor dat geld staat er een breed scala aan concurrenten op de oprit, die alles wat ze niet in de motor stoppen om er 707 pk uit te persen, stoppen in finesse en afwerking in het interieur. Een Trackhawk op Nederlands kenteken zetten is daarom even krankzinnig als dat het heldhaftig is. Naast een paar ‘valsspelers’ (eveneens vrij slimme mensen, maar for the sake of argument) die eentje op grijs kenteken hebben gezet, is er naar ons weten één exemplaar op particuliere platen. De TL-784-L is net minder dan een jaar in het bezit geweest van vlogger Enzo Knol.
Je zou zeggen dat er meer addertjes onder het gras zitten, gezien het feit dat wij in september 2018 schreven over de dag dat Enzo zijn blubberdikke Jeep in ontvangst nam, na de concessie te nemen dat je zo’n 300% meer betaalt dan in de VS lijkt het ons genieten geblazen. Het addertje onder het gras is dat de Trackhawk niet de eerste keuze was van de YouTuber. Afgelopen juni nam Enzo een Lamborghini Urus in ontvangst, het verhaal gaat dat de Jeep door zijn directe leverbaarheid een makkelijker doelwit was dan de Urus, waarop hij nog een tijdje moest wachten. Een tussenauto, zo je wilt. Wel een hele decadente tussenauto wat dat betreft.
Anyway, het betekent dat de enige persoon die de balans tussen krankzinnig en geniaal vond in Nederland, is gezwicht voor een concurrent van de Jeep. Zoals de rest van de power-SUV-shoppers in Nederland. Nóg iemand vinden met niet alleen de mindset maar ook de portemonnee van Knol is lastig. Vandaar dat we de auto online te koop vinden, niet alleen hóe je hem verwacht, want onder allerlei wraps en frutseltjes met ‘Knolpower’-logo’s zit een lichtgrijze carrosserie, maar ook niet wáár je hem verwacht. Mobile.de, met platen van een bekende dealer in Nederland, al lijkt de auto door de verkoop van Thijs Timmermans op Duitsland georiënteerd te zijn. Die conclusie trekken wij door het feit dat er op de website van Timmermans niks te vinden is over de Jeep, terwijl ze op Mobile.de 79.950 euro willen vangen. Netto.
Nou zal de extreme Jeep niet waardevast zijn in Nederland, maar door zo’n 8 maanden gebruik en 34.152 km afleggen denken wij niet dat een auto 160.000 euro afschrijft. Jammer, met een dergelijk nettobedrag in Nederland is het namelijk ineens een zeer interessante auto. Misschien dat Duitsers de auto wel aandurven. Er zijn diverse ‘killer-Jeeps’ die op witte platen zijn gezet.
loserboi932 zegt
Im will.i.am te citeren:
I love that Jeep every second
Minute
Hour
Die wagen
Heeft
Te veel
POWER!!!
*Simplistische beat speelt*
mr27 zegt
@loserboi932: Wat is het toch een taal tovenaar die wil.i.am. Vlekkeloos van het Engels naar Nederlands en weer terug.
Stylez zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
Eigenlijk is elke power SUV op zichzelf al tussen krankzinnig en geniaal. Zelfde met ee. g65 AMG of Urus, bakken met vermogen maar blijft een lomp, hoog op poten staande wagen..het idee om daar enorme bakken met pk’s in te stoppen heb ik altijd onzinnig gevonden. Als ik een G zou kopen, dan liever een G350cdi in een lekker kleurtje ;-)
Loek zegt
@ghost: de Trackhawk is briljant omdat alles waar je die HEMI V8 met 700+ pk in stopt briljant wordt. Het concept power-SUV is namelijk verder echt een laffe term. In de iets lichtere Challenger Hellcat is zo’n blok met zulke prestaties veel logischer.
ghost zegt
@720s: juist, waar ik ook op doel.
grandmasterb zegt
@720s: in een lichtere auto werkt zoveel vermogen niet echt beter bij het acceleren. Een Jeep-SRT8 accelereert veel sneller en beter, zonder doorslippen van de wielen, dan een lichtere 300C-SRT8, weet ik omdat met beide gereden heb, door het gewicht en de vierwielaandrijving heeft de Jeep veel meer grip op de weg, de Jeep is ook veel leuker om te rijden, daarmee ben je echt “King of the road”, daarnaast is het ook een veel mooiere en praktische auto.
Loek zegt
@grandmasterb: je zegt het zelf al, dat doorslippen van de achterwielen is omdat de auto’s evenveel pk hebben, maar de Jeep het over vier wielen verdeelt en de 300C maar over twee. Eerlijk gezegd is de Trackhawk (en de F-Type/Range Rover SVR) daarom misschien de uitzondering op de regel. Kijk je bijvoorbeeld naar een Audi RS3 tegen RS Q3, zelfde motor en vermogen, allebei quattro, Q3 is logger en daardoor trager. Zo werkt het vaak, er is een wens om power uit een SUV te halen maar een lage zit helpt beter. Ik heb dit punt laatst al even doorgenomen, klopt wat mij betreft nog steeds als een bus.
rolov zegt
Ik zag hem op insta langskomen bij jordy dorst. Daar stond deze jeep op Duitse platen. Dat verbaasde mij omdat enzo hem op Nederlandse platen reed dacht ik.
renskuhh zegt
@rolov: Thijs Timmermans zal in duitsland een BV hebben waardoor hij die platen kan aanvragen en dus kan hij hem exporteren ( want nu rijdt de Jeep mee met een rally waar Jordy ook aan meedoet )
blo3to3t zegt
@renskuhh: hopelijk valt de auto dan niet uit, gezien de ellende die dhr Knol met deze auto heeft gehad.
simonbv zegt
Volgens mij is de auto snel uitgevoerd om de rest bpm terug te vragen. Volgens mij mag je een auto niet direct weer terug invoeren in NL. Vandaar dat de auto dus niet in Nederland verkocht kan worden en zie je er ook niks van terug op Timmermans zijn site
Stefje zegt
@simonbv: Je mag hem wel direct terug invoeren maar dan krijg je een eentje op je kenteken en betaal je de rest-bpm weer terug. Per saldo verlies je dus (eentje kenteken) en is het een zinloze actie. De strategie van Timmermans is een goede; direct de rest-BPM er uit halen en zonder kenteken adverteren in landen waar ze Enzo Knol niet kennen.
Thomas20vt zegt
@Stefje: Het kenteken is niet meer geldig en staat als geëxporteerd geregistreerd. Als je hem opnieuw in zou voeren krijgt de auto een nieuw kenteken. Bij mijn weten krijg je niet je oude kenteken terug als je dezelfde auto opnieuw weer invoert.
shane12 zegt
@thomas20vt: Nope, auto krijgt zijn oude kenteken terug met een duplicaat code. Namelijk bij mijn oude baan eens meegemaakt.
Thomas20vt zegt
@shane12: thnx weer wat geleerd ??
rolov zegt
@simonbv: ah vandaar
grasvreter zegt
Als je het geld hebt lekker doen natuurlijk, maar die enzo knol heeft belachelijk afgeschreven op deze auto. En zijn youtube fame zal over een jaar of 5 wel over zijn, want zijn jonge fans worden ook volwassen, en zijn content is naar mijn mening alles behalve speciaal. Eigenlijk gebeurt er vaak vrij weinig in zijn video’s. Op zijn Urus zal hij ook extreem afschrijven, want lambo’s zijn nu een massaproduct geworden, en heeft absoluut niet meer de zeldzamere en waardevaste status van 20+ jaar geleden. Dus ik denk zelf, dat die jongen verstandiger met zijn geld om kan gaan, gekeken naar de lange termijn.
Maar goed, ik heb geen geld voor dit soort wagens door kinderen te entertainen op yt, dusja, wat is mijn mening waard.
Stefje zegt
@grasvreter: Want Enzo kan niet meegroeien met zijn publiek..?
rolov zegt
@grasvreter: enzo knol groeit mee met zijn publiek. En hij heeft al 2 miljoen volgers dacht ik. Ik snap er niks van maar hij pakt het goed aan. Good for him.
ethylestra zegt
Who the f is Enzo Knol
frank2b zegt
@ethylestra: Wát is een enzo knol …
karhengst zegt
@frank2b: Vroeger zat dat in de lasagne, knol enzo
fordje zegt
@frank2b: enzo Ferrari paard denk ik?
frank2b zegt
Niemand doet z’n wagen weg omdat-ie zo goed is.
Dutchdriftking zegt
Over een paar jaar dan maar importeren?
schuimbekje3 zegt
Zieke wereld waarin mensen die een ziekelijke hersenafwijking genaamd hpd ofwel narcisme tot de macht 4 zoveel aandacht en geld geeft om per ongeluk iets te kopen wat wellicht onder laboratoriumomstandigheden petrolhead genoemd zou kunnen worden maar wat nu niet meer of minder gewoon blijkt te zijn: een kind met teveel geld en aandacht.
bottles zegt
@schuimbekje3: Punten en komma’s vriend, punten en komma’s
cappie zegt
Ik koop nooit meer nieuw heb ik altijd wel gedaan maar ik koop nu 2dehands van 3 tot 5 jaar de prijs is een dan een stuk lager.
jaap_veldman zegt
Laatste zag ik deze Jeep nog bij Jordy Dost op Instagram voorbij komen met een Duits kenteken (KLE)
smex zegt
Ik snap wel dat die gewrapt was, wat is dat zilver toch een ontzettende afbraak op zo’n auto.
dawwg zegt
Klinkt alsof Enzo zich erin heeft laten luizen door een verkoper met een dikke bonus-regeling; 160K afschrijving in een jaar op een Jeep met foeilelijk prehistorisch interieur klinkt niet als een goede deal ….
Thomas20vt zegt
@dawwg: geen 160k afgeschreven. Er is ook nog 77k aan BPM terug gevorderd.
V8Vantage zegt
Niemand al bedacht dat die Timmermans een intermediair is welke een fee krijgt? En dus de rest bpm terug loeit in de zakken van Enzo Knol?
V8Vantage zegt
@vantagev8: terugvloeit
E550 zegt
@vantagev8: De laatste eigenaar in Nederland krijgt de rest-BPM terug. Maar dat auto moet eerst wel geregistreerd staan in een ander land (EU?). Krijgt de auto binnen 13 weken geen nieuw kenteken, dan krijg je niks terug.
V8Vantage zegt
@vantagev8: terugvloeit
blo3to3t zegt
Nee bedankt, enzo had behoorlijk wat panne met deze auto. Dat is de reden dat ie m weg heb gedaan, stond meer bij de dealer dan in zn garage.
shellplc zegt
Volgens mij heeft hij hem gewoon ingeruild bij Lamborghini Leusden en die zullen hem wel hebben afgestoten aan Timmermans.
Waarschijnlijk omdat ze er zelf geen brood in zagen om deze bak zelf te verkopen.
En daarna snel exporteren om zo de rest BPM terug te vangen omdat je deze auto waarschijnlijk niet in Nederland gaat verkopen.
Denk dat Enzo ook zeer regelmatig bij de benzinepomp heeft gestaan met deze kilometerstand toch aardig wat in krap een jaartje.
blo3to3t zegt
@shellplc: denk het ooo, en een lambo dealer ( op het terrein van PON) die verkoopt uiteraard geen andere merken, dus die gaat het handelcircuit in. Is gewoon normale gang van zaken want als ik een VW bij ren citroen garage inruil staat die VW daar ook niet te koop. Die gaat de handel in en komt bij bij een vakarage oid te koop te staan.
shellplc zegt
@blo3to3t: Ze verkopen daar ook wel eens inuilers van andere merken dan wat ze zelf verkopen, zo heb ik er wel eens een Rolls Royce of een Ferrari of een Mercedes G 63 AMG zien staan.
Denk ook dat het wel eens te maken kan hebben met de problemen die Enzo heeft gehad met deze auto dat ze hem zelf niet gaan verkopen maar ze hem de handel inschuiven.
grandmasterb zegt
In Nederland worden nu eenmaal weinig Jeeps verkocht, men kiest daar al gauw voor de saaie duitse 3. In Duitsland echter zie je er veel, zo ook in Spanje.
shellplc zegt
Rijdt nu mee met de the challenge zeg maar de rally voor de mensen met veel geld met leuke auto’s.
staat inderdaad op Duits kenteken.
https://www.quotenet.nl/lifestyle/quoto/a28870374/rijkenrally-the-challenge-raast-weer-dwars-door-europa-fotos/