







Geintje, hij is gewoon total loss.
Voor zover wij dachten te weten, gaan er bij de verschillende veilingen tijdens de Monterey Car Week geen schadeauto’s onder de hamer. Het blijkt dat er voor sommige kunststukken een uitzondering wordt gemaakt. Deze Porsche 959 is, zoals gebruikelijk bij de veilingen in Monterey, geen haarfijn exemplaar, maar een gedeukte hoop tranen. Wie nu denkt zijn slag te kunnen slaan door goedkoop een Porsche 959 op de kop te tikken, wordt in de aap gelogeerd.
Het is natuurlijk geen garantie dat deze Porsche 959 het door Mecum Auctions verwachte bedrag op zal leveren, maar veelal kloppen de schattingen van de veilingmeesters redelijk. Mocht de verkopende partij nu daadwerkelijk de waarheid spreken, dan is het zeker geen misselijk bedrag. De veilingmeesters schatten namelijk dat de allerbeste sportwagen van de jaren ’90 tussen de 450.000 en 550.000 dollar zal opleveren.
Het is bijna niet te geloven dat er figuren op aarde rondwandelen die meer dan een half miljoen overhebben voor een flink verwoeste klassieker, maar goed, hier zijn we en het is nu eenmaal zo.
Overigens, het is goed mogelijk dat Mecum Auctions het voor de hand liggende probleem totaal heeft overzien, want in de advertentie wordt er niets gezegd over de enorme schade aan de Porsche. Sterker: in plaats van uitgebreid verhaal te doen over de oorzaak en het klaarblijkelijke gevolg, wordt er doodleuk gezwegen over de verminkte voorzijde van de auto.
Gelukkig is daar altijd nog het internet. Na een kleine speurtocht komen we uit bij het Amerikaanse Car and Driver. Zij wisten een vertegenwoordiger van het veilinghuis aan de lijn te krijgen, die hen de herkomst van de schade kon vertellen. Volgens de vertegenwoordiger is de auto tijdens een rit in een trailer tegen een boom geknald, nadat deze plotseling en zonder reden ontkoppelde. Zodoende snelde de trailer, met daarin de Porsche 959, met een rotgang af op een boom. Bij impact beukte de Porsche een gat in zijn vervoer en kuste hij een groot stuk hout op vrij tactloze wijze.
Zoals gezegd is het bijna idioot dat men nog een half miljoen af wil rekenen voor een auto in deze staat. Aan de andere kant, het blijft er wel één van slechts 294 geproduceerde exemplaren. Daarbij heeft dit exemplaar in het specifiek nog geen 4.000 mijl op de teller staan. Aan het einde van de dag moeten we dus maar blij zijn dat er mensen zijn die een dergelijk godsvermogen willen uitgeven om een auto als deze te preserveren.
Op zich nog een hoop bruikbaar plaatmateriaal, en niet te vergeten de echte moneymaker achter de wielen.
Wie gaat er vandoor met de JetCars grap?
@pielemuis: zelfs deze wordt al niet meer gewaardeerd.
@isn1981: Vanaf 2012 al niet meer om eerlijk te zijn…
@pielemuis: lafaard…wel er aan denken maar hem niet zelf durven te maken maar aan een ander vragen dit te doen.
@pielemuis: Niks mis met JetCars. Een betrouwbaar bedrijf!
@pielemuis: 50€ is normaal voor 4 velgen, hier heb je er maar 3 nodig ;-)
@pielemuis: nu 25% korting op de velgen bij jetcars
Naar Porsche opsturen en die knappen hem wel weer op!
Wat doet een hele 959? Het dubbele?
@elfloro: ligt eraan hoeveel gas je geeft
Deze gaat echt nog wel opgeknapt worden.
Respect voor de vorige eigenaar/eigenaren dat ze er maar 4000 mijl mee gereden hebben. Dan heb je toch wel zelfbeheersing. Als ik zo’n gave bak als deze zou hebben zou ik het niet eens op kunnen brengen om er een keer een dag niet in te rijden.
@moveyourmind: als jij de eigenaar was had je geen tijd om te rijden ney als de vorige eigenaar
De oorzaak? Die lijkt me wel duidelijk. Gewoon boompje gekopt!
@goodolddays: tekst gelezen?
Deze is wis en waarachtig nog 100% in orde te krijgen en het is natuurlijk wel een icoon naast de F40 en de F1.
AWD, le Mans deelnemer en Dakar deelnemer geweest.
Mag in geen enkele miljardairs verzameling ontbreken en al kom je met een splinternieuwe 911 RS 2,3, of 83, dit is toch wel samen met de oer-Turbo, de 911 die de grootste heeft!
Total loss is wanneer de reparatie kosten groter zijn dan de waarde van de auto. Dat lijkt me hier (met een geschatte waarde van 5 ton) niet het geval.
@healey: dat vragen ze. Dat is niet de geschatte waarde
@healey: dan is ie economisch total loss. Volledig total loss is beyond repair. Dat is niet snel het geval in deze klasse
Denk dat mecum de wagen zelf heeft vervoerd, en nu met de gebakken peren zit. Eigenaar is waarschijnlijk tegen marktwaarde kosteloos gesteld.
@panam1: zou wel eens heel goed kunnen
Waar staat die G op de pookknop voor?
@beefcake: https://www.autotrader.com/car-news/weird-fact-porsche-959-has-gear-roading-257340
@beefcake: Achter die G zit een heel verhaal:
https://topgear.nl/autonieuws/waarom-de-porsche-959-een-g-versnelling-heeft/
@jules713, @moveyourmind: dank voor de linkjes. Ik kende dit verhaal niet.
Die Porsches worden allemaal al overgewaardeerd, blijkt nu ook weer
Clickbait
Wat doet de rode pijl daar? Ben net een beetje gehecht geraakt aan de gele.
@berlinetta: daar zit copyright op van jaapyo
Hij is zeker niét total loss. En al zeker niet de beste sportwagen van de jaren 90. Om de simpele reden dat hij van 86 tot 88 gemaakt is. Niveau…
@futse: hoho, in begin jaren 90 zijn er ook nog een paar gebouwd!
@davelepeef: is alleszins een icoon van de eighties wat mij betreft. En oa de McLaren F1 en Ferrari F50 zijn in de jaren 90 gemaakt… Heb er zelf geen ervaring mee uiteraard/jammer genoeg. Maar genoeg redenen op de 959 niet zonder meer de beste sportwagen van de jaren 90 te noemen…
@davelepeef: maar wat weet ik er van natuurlijk? Ikschrijfnietoverautos weet je wel
Voor een paar duizend kilometer is het leer anders goed uitgeleefd
Lijkt me eerder dat hij nu zeven wielen heeft….
Als ik de foto’s zo zie lijkt de schade relatief nog wel mee te vallen. Uiteraard zullen er hoge kosten betaald moeten worden, maar ik denk zeker niet dat deze auto total loss is.
@autoriteit: Mee eens. Schade is niet mals, maar dit valt absoluut te repareren.
Zo uniek is dat toch niet? Elke auto heeft een stuurwiel.
Die trailer is zonder reden ontkoppeld? Hoe kan dat nou…?
Dat ie nog zoveel waard is vind ik niet gek! Schade aan de voorzijde is te fixen en uiteindelijk gaat het om het chassis nr bij dit soort auto’s.
Ook deze wordt later vele miljoenen waard!!