Voor een auto waar er maar eentje van is valt de prijs nog best mee…
G-Klasses met vier wielen en acht cilinders zijn er genoeg, maar een G-Klasse met zes wielen of twaalf cilinders is al een stuk specialer. En het wordt helemaal bijzonder als een G-klasse zes wielen EN twaalf cilinders heeft. Daar is er namelijk maar eentje van.
Mercedes heeft deze auto zelf nooit gebouwd, want de 6×6 was gebaseerd op een G63 AMG. Dat was al een knotsgek apparaat, maar bij Mansory hanteren ze het motto: het kan altijd gekker. Zij besloten daarom een G65 AMG 6×6 te bouwen.
Zoiets kun je op twee manieren aanpakken. Één, door een V12 in een G63 AMG 6×6 te lepelen, of twee, door een G65 AMG om te bouwen naar een 6×6. Optie één lijkt het makkelijkste, maar Mansory koos voor optie twee. De V12 is dus ‘matching numbers’, maar de extra as en de laadbak heeft Mansory toegevoegd.
Aan de 6,0 liter biturbo V12 is verder niet getornd. Net als in een G65 met vier wielen levert deze 612 pk en 1.000 Nm aan koppel. Aan het uiterlijk heeft Mansory nog wel wat gedaan, want deze 6×6 heeft meteen een Mansory-bodykit gekregen.
Als deze auto je bekend voorkomt: dat kan kloppen. Drie jaar geleden stond deze G65 AMG 6×6 namelijk ook te koop in Nederland, bij Leitner. Nu is de auto dus opnieuw opgedoken. Dit keer wordt de auto op Marktplaats aangeboden door Auto Villa.
Er is de laatste jaren weinig mee gereden, want de kilometerstand is sinds 2021 nauwelijks opgelopen. Er staat nu 56.760 km op de klok. De prijs is echter wel gezakt: Leitner vroeg er destijds €775.000 voor, maar hij staat nu te koop voor €645.000. Dat scheelt toch even 130 mille.
€645.000 is nog steeds geen koopje, maar vergeet niet dat een G63 AMG 6×6 al gauw 8 ton of meer kost. En dit is een volstrekt unieke auto met zijn V12. Dus ergens is het wel degelijk een koopje.
Met dank aan Nate voor de tip!
golf1985 zegt
Het slaat alleen nergens op dat er zoveel carbon te vinden is op en in de auto. Wat zou die wegen? Een kilotje of 3500?
rwdftw zegt
Moet je eens proberen te crashen met je Mansory auto. Matt Armstrong probeert nu de ex Mansory Rolls te herstellen. Dat kost een godsvermogen!
JelmerS zegt
een tank kan toch tegen een stootje?
okdoei zegt
*spoileralert*
Mooiste is dat ie voor onderdelen gewoon een volledige pre-facelift Rolls Royce koopt.
mjpamsterdam zegt
Hoppa, verschepen naar het Midden-Oosten en nooit meer terug. Wat een wanstaltig ding.
Robert zegt
Het valt me al mee dat deze mastodont niet is voorzien van een verlagingsset en van die ultra platte semi-slick banden om de set overmaatse velgen.
William zegt
Als ik het me goed herinner wilde of kon Mercedes er zelf geen V12 in leggen door de koelingsproblemen / warmteafvoer.
Dutchdriftking zegt
Klopt, maar als je er alleen de PV hoofd mee bezoekt is dat echt geen probleem.
escort77 zegt
en een bezoekje aan de PC Hooftstraat lukt ook nog wel.
anthwan zegt
Puur vanwege die extra as (met daarmee wat meer weerstand)?
Want waarom zou een “normale” G65 wel kunnen?
okdoei zegt
Ik wacht op de dag dat die rijken helemaal van t padje en verveeld zijn dat ze een Mercedes Actros gaan kopen en modificeren.
“A-rijbewijs is voor plebs” – dat soort kreten.
Otua zegt
Heb een tijdje bij de ANWB gewerkt en IRB’s moeten maken, vond het toch wel stoer als iemand bijna het hele alfabet op z’n rijbewijs had staan.
En volgens mij bedoel je “B-rijbewijs is voor plebs” ;)
okdoei zegt
Klopt. Slaapkopfout. Maar B-rijbewijs is al voor plebs (denkend als een rijkerd)
Mn pa heeft heel z’n rijbewijs vol staan. Dit komt omdat vruuuger als je C haalde je meteen de hele kraam van C en D er gratis bij kreeg.
Dus ja, stoer, maar ligt aan t bouwjaar van de persoon hoe stoer.
rollingstoned zegt
Zelf rijden is sowieso iets voor het plebs, de rijken der aarde laten zich rijden door hun privé-chauffeur. ;-)
Dutchdriftking zegt
Even die gekke bumpers er af en je hebt een geniale auto.
Bo1972 zegt
Wanneer je al het plakcarbon eraf haalt, wordt hij lichter. En heb je minder brandstof nodig.
anthwan zegt
Ben evengoed wel benieuwd naar het verbruik. 1op4?
erik911 zegt
Begrijp helemaal en volkomen dat dit ding te koop staat. Je zou je toch kapot generen, als je je één meter in dit wanstaltige brok materiaal zou moeten bewegen…
shellplc zegt
In ieder geval heb je C1 of C rijbewijs nodig als je er de weg mee op wilt.
MaartenD zegt
Of je gebruikt zo’n auto als marketing materiaal (scoopje erbij schreeuwlelijk) of je rijdt er mee in de woestijn, maar als je hier mee door NL gaat rijden rijdt je compleeet voor lul…alleen autospotters denken cool, de rest denkt, wat een kneus…