Hier volgt een bindend advies voor autoliefhebbers.
Ondergetekende is een groot liefhebber van diversiteit op ’s lands wegen. Vol bewondering aanschouw ik liefhebbers die duizenden euro’s steken in het op de weg houden van wat ooit een suf Japans middenklassertje was uit midden jaren ’80 of een destijds al weinig populair Brits product uit de jaren ’70. Auto’s die, als iedereen rationeel zou handelen, al lang van onze wegen waren verdwenen, maar dankzij dergelijke liefhebbers behouden blijven als rijdend erfgoed.
Ook grijze import heeft onze wegen al vele malen opgefleurd. Dit zal niet iedereen met mij eens zijn, maar zo nu en dan een Mercury, Dodge of JDM-Japanner zijn een welkome afwisseling tussen al het grijze blik uit met name Duitsland, Frankrijk, Korea en datzelfde Japan. Toen ik voor het eerst las dat iemand een Tata Nano naar Nederland halen, kon ik een kleine glimlach dan ook niet onderdrukken.
Het is een auto waarvoor in onze contreien namelijk geen enkele rationele reden te bedenken is om deze te kopen. Sterker nog, zelfs in India kunnen ze weinig redenen bedenken, de destijds met veel tamtam aangekondige 2500-dollar-auto blijkt een regelrechte flop. Stichting Blij dat ik Rij haalde één exemplaar naar Nederland en schreef een handleiding a 125 euro hoe je dit voor elkaar moest krijgen. Dat inspireerde precies één persoon, want volgens het RDW hebben twee Nano’s een Nederlands kenteken.
Geen radio, geen airbag, geen kofferklep, in de Nano ontbreekt het je aan alles
Het is dan ook nogal een gedoe om zo’n ding goedgekeurd te krijgen. Allereerst moet je auto op de boot hier heen halen (katching) en vervolgens moeten er allerhande aanpassingen gedaan worden om de auto door de keuring heen te krijgen (nog meer katching). Het resultaat is dat de auto met een nieuwprijs van 2400 euro opeens 5000 euro kost. En dat is nog niet alles.
Omwille van die goedkeuring zijn er namelijk wat concessies gedaan aan de toch al karige specificaties van de Nano. De top van 105 km/u moet begrensd worden op 100 km/u en de achterbank mag je laten zitten, maar niet gebruiken voor het vervoeren van personen. Er zitten namelijk tweepuntsgordels achterin de Nano en de mogelijkheid om driepunters te monteren ontbreekt. Conclusie: de Nano is een tweezitter op kenteken. Voeg daar nog aan toe dat de auto nul sterren haalde in de GlobalNCAP, die toch al wat minder streng is dan de EuroNCAP en je begrijpt waarom ik je, hoe zeer ik diversiteit op de weg ook waardeer, toch adviseer vooral verder te kijken. Wie toch benieuwd is checkt HIER de advertentie voor deze Nano à 2000 euro.
kobus1967 zegt
Dus in Nederland heet dit model Tata Nono?
viggen93 zegt
Grappig bakkie voor op eigen terrein te gebruiken maar levensgevaarlijk voor op de eeg en echt spuuglelijk! Ugh
nvn1993 zegt
Aangezien ik een Indiër ben vind ik dit dus helemaal het einde. Hopelijk zie ik ze nog eens rijden haha
Breinstein zegt
@nvn1993: Sinds wanneer heeft afkomst te maken met smaak of rationeel kunnen denken?
G-Ammo zegt
@breinstein: Sinds de media dit voorschrijven en mensen laat denken zoals zij willen?
Edge zegt
@breinstein: Veel. Kijk maar eens hoe het land reageert als er een overtreding wordt gemaakt op Robben, versus exact diezelfde overtreding op een Engelsman. Bij Robben schreeuwt heel het land moord en brand, bij de Engelsman is het “Ach ja, het is wat ongelukkig.”. Of het publiek wat lyrisch wat Verstappen na één DRS-inhaalactie als racegod omschrijft terwijl men bij de rest van de wereld “meh, niks bijzonders” zegt. Zodra er iets in het spel is waar je je mee verbonden voelt, is de kans nou eenmaal groot dat het emotionele het van het rationele wint. En ja, dat kan best met afkomst te maken hebben.
C63 zegt
@Breinstein: ben niet zo van het politieke en maatschappelijke op auto forums maar waarom niet? Een beetje vaderlandse liefde mag zeker getoond waren, kunnen nederlanders nog wat van leren. Als een nederlander in t buitenland een Spyker kan spotten is t toch ook een beetje bijzonder vind je niet?
simppa zegt
@nvn1993: kan je als Indiër toch beter van Land Rovers en Jaguars houden.
nielsemans zegt
@nvn1993: kom naar bilthoven, daar staat hij iedere dag. Heb dat ding nog nooit zien rijden. altijd langs de weg zien staan
JagID3Merc zegt
@nielsemans: Nog een Bilthovennaar op het forum! Grappig wagentje om te zien, maar dat ding is volgens mij nog nooit van z’n plek geweest.
nielsemans zegt
@citroen4life: Jazeker! Alleen van de oprit naar de overkant van de weg en terug… best een hoge kilometerstand voor dat stukje steeds
pinut187 zegt
@nvn1993: je kan er iok gewoon 1 kopen nu..
Gulli zegt
Ergens gek dat ik liever met enkele duizenden euro’s aan cameraspullen mijzelf in de regen een hernia sjouw, dan dat ik voor minder een auto heb waarmee ik droog van A naar B kan rijden. Aan de andere kant, als ik dan zie wat voor auto dan is dat misschien zo gek niet meer.
skid zegt
Dit is toch waanzin!? Deze auto had nooit een goedkeuring moeten krijgen bij het RDW, om meer dan 1 reden. Die achterbank die er wel in zit, maar niet gebruikt mag worden is er al een.
En als je de rit al overleeft hoop je maar dat ie niet spontaan in de fik vliegt, want dat is een van de voornaamste redenen waarom de Nano ook in India flopte. Zelfs stilstaand levensgevaarlijk.
desjonnies zegt
@skid:
RDW wil je gewoon liever niet mee te maken hebben, die hebben hun eigen regels, zoals de Taxi-ronselaars op Schiphol.
En je verliest het van ze, altijd !
Arnoud zegt
@skid:
Dat de Nano daar in de fik vloog schijnt vooral te maken hebben gehad met knutselaars die er zelf omvormers e.d. inbouwden.
shalomleon zegt
@skid: vergelijk het met een 45 km auto
autodrop zegt
Dan koop ik toch liever een roestig oude volvo 440 ofzo als het goedkoop moet. Zit je tenminste veilig(er)
joost1990_2 zegt
@autodrop: dat is anders een heel prettige auto! Heb er zelf eentje gehad en heeft me o.a. 2 weken naar en door Noorwegen gereden, zonder een centje pijn.
lekbak zegt
Als dit over een paar jaar te koop staat voor €500 is de kans groot dat hij bij mij in de schuur komt. Lijkt me een geinig hebbedingetje. De veiligheid is niet van belang, een isetta is immers ook populair.
mrB zegt
@lekbak: de Tata nano als investeringsobject. Wie had dat ooit gedacht ;)
lekbak zegt
@mrb: welnee. Niet als investering maar gewoon voor de heb.
ziekegeest zegt
Zo’n dik stuur en dan nog geen airbag?
Ik zeg achterbank eruit, paar recaro’s erin, engine swap met +/- 100pk, motor achter de voorstoelen plaatsen, spoorbreedte aanpassen, rolkooi erin, en gaan.
tenaci zegt
@ziekegeest: hij heeft RDW keuring overleefd op voorwaarde dat hij niet harder dan 100 mag he….. Beetje zonde van je krachtkuur dan.
metalmike zegt
Het is veiliger dan een scooter en de Suzuki Alto uit 1990 die ik een tijdje heb gehad zal niet beter uit een crashtest zijn gekomen.
Die was dan wel 500 ipv 5000 euro.
rd1991 zegt
Och ik heb een Fiat 126, die is ook niet veilig en haalt ook nauwelijks meer dan 100km/h. Wel een stuk leuker om te zien vind ik hahaha
trustmeiamanengineer zegt
Levensgevaarlijk, lelijk en waardeloos karretje. Voor in India leuk, en net iets veiliger en comfortabeler dan met de hele familie op de brommer. Maar ik zou mooi op een tweewieler blijven rijden in plaats van in dit stuk blik. Zou eigenlijk ook gewoon niet toegelaten moeten worden in Europa.
rovadepo zegt
Leuk voor naast je Bugatti Veyron. Diversiteit.
Alfarobert zegt
Leuk om als reclameobject ergens neer te zetten. Hier wil je niet in rijden en zeker niet in gezien worden,lijkt me
Dutchdriftking zegt
Dat mensen er in trappen… neem dan een trajectkaart van de NS…..
dagdromer zegt
Het feit dat velen deze mobiliteitsoplossing vergelijken met een auto zoals wij die kennen en geaccepteerd hebben geeft aan dat diezelfde mensen niet begrijpen en waarderen wat Tata met dit vervoermiddel voor ogen had/heeft. Plaats de Nano in de juiste context en het is een heel zinnig vervoermiddel. Bij ons een rariteit, maar wel een verdomd uniek hebbeding. Voor een handvol knaken meer bekijks en gespreksstof dan een Ferrari, en geen zgn spotters die je achterna hollen door de winkelstraat. Deze auto is op de weg gezet door een visionair. Zoek op YouTube maar eens de docu op over Tata. Als je die kijkt, bekijk je deze auto gelijk met een andere bril.
jeroenwz zegt
@dagdromer: Helemaal met je eens. In India is nog nauwelijks sprake van massamotorisering, zoals in het westen er allang is. Ook hebben de mensen veel minder inkomen en daarmee ook veel minder geld voor een auto. En een auto is, zeker in opkomende landen, letterlijk een middel om vooruit te komen. Niet alleen fysiek van A naar B, maar ook om je verder te “ontwikkelen”.
In die zin is de Tata Nano een erg logische oplossing: hoe bouw ik voor zo’n laag mogelijke prijs een auto?
Dat diezelfde auto hier veel minder past is logisch, maar dat maakt de auto voor het land waarvoor hij bedoeld is niet minder relevant.
Al hebi k ooit wel gelezen dat de verkoopcijfers in India ook tegenvallen…
Jochempie zegt
Ik snap deze auto volledig. Als er airco of verwarming in zat, dan. Ik was ‘m ook niet uit de weg gegaan als ‘ie nieuw in NL te koop was. Maar helaas, zover is het nooit gekomen..
dragspert zegt
Ik heb de ontwikkeling van deze auto altijd erg bijzonder gevonden. Waar het ene merk zoekt naar mooie materialen werd bij de Nano enkel gezocht naar hoe ze zo goedkoop mogelijk een product neer kunnen zetten. 3 wielbouten ipv 4. Besparing van 4 bouten per auto. Het gaat prima dus waarom niet. (Oude Renaults, Citroëns en Smarts hadden het ook)
Maar op deze manier werd elk onderdeel van de auto bekeken. Gaaf juist!
autopetje zegt
Die wielen ……… ik moet spontaan luilen. Hoeveel zijn die ? 0.05 inch ?
Benny_Weisz zegt
@autopetje:
Ik zelf heb er geen idee welke maat velgen er onder zitten. Ik weet alleen wel dat de wielen onder de skelter van mijn zoontje een paar maatjes dikker zijn…
kevinova zegt
@autopetje: Minder weerstand he, anders kwam er niet eens beweging in. Voor het gewicht hoeft ie ook niet bredere banden want dit geeft genoeg grip.
desjonnies zegt
Probleem is dat Tata duidelijk de oer-Twingo voor ogen had toen de Nano werd ontworpen.
Hij heeft alleen de verkeerde delen van de oer Twingo weggehaald en de wielen zijn te klein om een goede comfortabele en veilig weggedrag te krijgen.
De man mag dan visionair zijn, ik heb geen reden dat niet te geloven, maar één telefoontje naar mij en ik had hem op het feit gewezen dat IEDERE iconische kleine auto slechts door één man is ontworpen, de 500, de Mini, de Kever, de R4 en de R5 en zelfs de Twingo.
Aan deze Nano hebben er teveel met hun fikken gezeten en is er teveel vergaderd.
’t is zou een Nederlands politiek product kunnen zijn : één groot compromis en dit is de uitkomst !
rob5nismo zegt
Een goed alternatief voor de brommobielen
Tonnie zegt
Een pure rijdersauto, hier zit helemaal niks op!
paulusje zegt
Dit is de kale uitvoering. Als je een serieuzere/duurdere versie wil zijn zaken als een achterklep, airconditioning, radio en elektrische ramen allemaal mogelijk: http://www.tatamotors.com/product/nano/
Niet dat het dan een aanrader wordt. Bovenstaande uitvoering is absoluut geen fijn Nederlands vervoersmiddel. Enkel een leuk promotie object.
mercedesclk350 zegt
“Dit is de goedkoopste auto ter wereld!”
Marktplaats says no.
Edge zegt
Ik zou zoiets nooit kopen, maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar hoe zoiets nou rijdt. Misschien moet Wouter of Casper eens met de cameraploeg langsgaan en een filmpje schieten.
kniesoor zegt
@edge:
Rijdt heel redelijk voor een autootje van dat formaat, hangt voor gebruik in de stad best redelijk aan het gas. Heb er in India mee gereden in stadsverkeer en kon goed meekomen. Mede vanwege de wat aparte rijstijl van de Indiers zou ik er overigens niet mee buiten de stad gaan. Maar dat terzijde.
budha zegt
Ik rijd dagelijks langs deze auto (die van de advertentie). Grappig om hier te lezen dat hij te koop staat.
Had geen idee dat ze hier zo zeldzaam zijn.
erik85 zegt
Het is niet de eerste nano op kenteken. Op mijn werk hebben wij er al jaren 1 op kenteken. Ik werk dan ook bij Tata steel in IJmuiden. :)
lovecars zegt
Foeilelijk. Zou ik toch al nooit kopen.
ghost zegt
Hahaha en ik laatst nog denken dat ik mij vergist had toen ik meende een Tata Nano op NL-kenteken gezien te hebben.
jos42 zegt
Ik zie er wel productie in , het zal geen Tesla worden , maar met een elektromotortje kon het ding voor in de stad best wel een gaan scoren , je kan er zo al twee op een parkeervak kwijt , moet wel goedkoop blijven , wel een beetje kilowatts er achter , ik wil wel graag het eerste bij het stop licht weg zijn
jos42 zegt
Model kan heus nog wel in deze tijd en als het elektrisch is zwicht RDW wel want we moeten aan het milieu denken he’ , ik zou zeggen ” PROBEREN “????