Zeker weten dat je de grootste hebt? Dan is deze cabrio occasion echt wat voor jou.
Hoe krijg je het meeste vermogen uit een motorblok? Simpel. Bouw een relatief groot blok, schroef er één, twee, als je echt durft vier turbo’s op, of een supercharger, en zorg ervoor dat het hele zwikkie werkt. Helemaal middels een fluit- of huilbuis weten we dat heden ten dage. Zo hebben de auto’s met de grootste vermogens niet eens perse de grootste motoren, maar meestal gebruiken deze hun vermogen gewoon erg efficiënt.
Viper
Toen Dodge in 1991 met de Viper op de proppen kwam, was het een ander verhaal. De Viper is echt een product van hoe auto’s ooit waren. Dat wil zeggen: als je meer vermogen wilde, moest de motor vergroot worden. Zo had de Viper RT/10 ‘slechts’ 405 pk. We zeggen slechts, want met 8.0 liters was de V10-motor voorin echt asociaal groot.
SRT-10
Voor de vernieuwde Dodge Viper in 2003 werd het echter wel erg bizar. De V10 had namelijk meer pk nodig, aldus het merk. De SRT-10 had namelijk meer dan 500 pk, omdat Dodge de motor had vergroot naar een niet misselijke 8.4 liter. Vanaf 2003 tot zijn einde in 2017 was de Viper daarmee de productieauto met de allergrootste motor. En dat is fijn, want dan weet je zeker dat die van jou echt het grootst is.
Leefbaar
In tegenstelling tot de aardig radicale RT/10, waar zelfs een dak niet tot de opties behoorde, voelde de sterkere SRT-10 wel als een vooruitgang op het gebied van leefbaarheid. De Dodge Viper SRT-10 had een dak, de deuren konden op slot en van binnen was ‘ie ietsje minder spartaans. Ietsje dan. Wel bleef de handbak. De ‘derde serie’ Viper kwam overigens eerst als cabrio in 2003, de coupé kwam pas in 2006. De cabrio had ook een iets andere achterkant dan de coupéversie, zonder het hoekige van de coupé en iets meer rond. En daar houden we van.
Kopen
Wij kunnen sowieso het heftige van de Dodge Viper SRT-10 wel waarderen, ondanks dat het eigenlijk een nogal ongepaste auto is voor op Nederlandse bodem. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden als je er eentje wil kopen, want dat kan gewoon. Wij vinden dit zwarte exemplaar bijvoorbeeld op Marktplaats en hij wordt ook nog eens mooi oud. Zo, genoeg veren in het achterste, want deze Viper SRT-10 is niet gratis.
Deze 45.194 km ervaren SRT-10 uit 2005 mag namelijk nog 80.000 euro opleveren. En je weet dat de ‘V’ voor ‘verfijning’ staat in de merknaam Dodge. Een echte bruut, die je moet temmen voordat deze plezier kan opleveren. Dat moet je maar durven.
barchettadriver zegt
Km stand van 45000, da’s waarschijnlijk ook het aantal Euro’s aan bezine dat er gedurende die km’s doorheen is gegaan. Als je het over zuipen als een tempelier hebt, dan komt dit wel in beeld ja.
Overigens, wel een heel gaaf apparaat. Dat dan weer wel.
Richmond zegt
Nee 8763 liter plus minus een paar duizend liter
Skynet zegt
Super vette auto. Een vriend heeft de vorige ooit gekocht als guilty pleasure. Bruut, maar amper mee te rijden. Lomp en schakelde zeer zwaar.
O plaat zegt
De versie er na haalde met het Aero pakket wel het nurburgring record en dat op gewone zomerbanden. Nuja de auto had geen enkel elektrisch (of mechanisch) hulpmiddel om hem de bocht in te houden maar als je hem onder controle kon houden had hij alle vermogen om het op rechte stukken te compenseren.
GJZ zegt
Ik hou het wel bij mijn net opgehaalde Mazda MX 5 ND met 160pk 2,0, heerlijk met Eibach verlaging veren en Bildtrin dempers met mechanisch sper.
Heerlijk speels
Twan zegt
How can I make this about me
pechweg zegt
Dit is de meest ‘MX-5 owner’ reactie die ik ooit gezien heb.
ouwedibbes83 zegt
Heeftdrxe nou een grotere velg achter dan voor? Ziet er we goed uit, maar de eerste generatie was iconisch. In t blauw, met witte race strepen, sidepipes, ongekend bruut.
Richmond zegt
Dat was de gts. De rt/10 die er eerder was, was rood bij introductie
mashell zegt
En minstens zo iconisch.
E34M5Touring zegt
Staat echt al superlang te koop. Prachtige auto. Heb de centen niet. Anders had ik em graag gehad.
mc96 zegt
Dat deze al weer meer dan 20 jaar oud is! Time flies.
moosecar zegt
Tja, deze gaat echt niet zomaar verkocht. Staan generatiegenoten met NL platen voor 20.000€ minder te koop.