Light is right.
Niets is leuker dan wanneer een fabrikant een auto uitbrengt die maar één doel dient: die van imagebuilder. Alfa Romeo heeft er een handje van om auto’s te bouwen die bijna niets te maken hebben met de rest van hun modellijn, denk aan de 4C, 8C Competizione en natuurlijk de Montreal.
Opel heeft het twee keer gedaan, beide keren in samenwerking met de Britse firma Lotus. De eerste was de Lotus Omega, een Opel Omega met voldoende power om de Lancia Thema 8.32, Mercedes 500 E en BMW M5 naar het tweede plan te verwijzen. De andere Opel is de Speedster. Waar de Omega in basis in Opel is, is dat bij deze auto andersom. Het is eigenlijk een Lotus Elise met een Opel motor en ander koetswerk.
De eerste Speedster, die in 2000 op de Salon van Genève onthuld werd, had een 2.2 16v viercilinder met 147 pk. Omdat de auto 850 kg woog, was dat meer dan voldoende. Het echte vuurwerk kwam in 2003 met de Opel Speedster Turbo, deze had de 2.0 turbomotor uit de Astra OPC. Het hoeft geen betoog dat de Speedster Turbo standaard al bloedsnel was.
Maar het kon en kan dus sneller, dat bewijst de occasion van vandaag. De vorige eigenaar, ongetwijfeld een ware purist, had niet veel met de Opel roots, getuige het feit dat alle Opel-logo’s zorgvuldig verwijderd zijn. Ondanks dat het een Speedster uit 2003 is, begon de auto zijn leven als 2.2. Deze werd later vervangen door de 2.0 Turbo. Voor de gelegenheid werd deze getuned tot 300 pk. Dat is op zich al veel vermogen, maar helemaal in een auto die aanzienlijk minder dan een ton weegt.
Om het vermogen goed kwijt te raken is de auto voorzien van een speciaal Nitron onderstel. Verder zien we aftermarket-velgen met semi-slick banden eronder, lichtgewicht sportkuipen met vierpuntsgordels en een heuse diffuser. De auto staat niet toevallig te koop bij Van der Kooi, sinds jaar en dag dealer en importeur van Lotus. Voor 26.145 is ‘ie van jou. Klik hier om de advertentie te bekijken. Voordat je ‘m koopt, bekijk even ons Opel Speedster-aankoopadvies om te zien waar je op moet letten!
Meer lezen? Lees hier het verhaal van deze imagebuilder pur sang.
utregcity zegt
Leuk voor bij de MacDrive. ?
viezefreddyw zegt
Ik zou er niet snel eentje kopen maar ik zou maar wát graag eens in zo’n ding willen rijden. Ik vind ze wel erg tof. Zeker deze, mooi in het zwart.
rikus zegt
@viezefreddyw: Precies wat je zegt. Dat geldt voor de meeste onder ons denk ik. Wil er wel mee rijden, maar om er één te kopen.. Nee..
marinepower zegt
@rikus: kennis van mij had een tijdje geleden een opgefokte speedster Turbo. Het gaat als een raket, en het stuitert als een kart. Hij reedt er onder andere mee op het circuit, maar ook nog op straat. Voor het comfort hoef je het niet te doen.
stephane8200 zegt
@viezefreddyw: ik heb een Elise gehad (2 zelfs) en ook eens in een Speedster met supercharger gereden van een vriend. Het is zeker de moeite waard om er eens in te rijden als vergelijksmateriaal wat betreft puurheid van de rij-ervaring. Je leert er ook echt wel mee rijden want je merkt gelijk of je iets goed of juist fout doet. Heel leerzaam. Als je het een beetje onder de knie hebt erg leuk.
risl zegt
Er zijn wel heftigere en snellere Speedsters in NL dan deze. Maar het is zeker een mooi exemplaar!
f40racer zegt
@Willeme En de Opel GT. Misschien leuk voor een befaamde special.
thomassnelweg zegt
Helemaal verpest! De speedster kan een mooie auto zijn.
ghost zegt
Moet je er wel in passen.. met mijn 1m98 geen mogelijkheid.
Dutchdriftking zegt
@ghost: het dak kan er af??
fernie zegt
@ghost: past makkelijk weet ik uit ervaring!
ghost zegt
@fernie: door hoe mijn benen geknikt zaten, kon ik de pook niet meer in zn 1 zetten. Was dus geen optie.
fmgarcia zegt
@ghost: gang houden is alles;)
fj272 zegt
Aftermarket velgen.. nee hoor.. dit zijn originele ATS DTC
willeme zegt
@fj272: deze wielen (volgens mij geen ATS, maar dat terzijde) zijn niet origineel Opel. Dus aftermarket ;)
fj272 zegt
@willeme: Zijn absoluut ATS DTC velgen.. de meest geliefde en lichte velgen voor een Speedster
fj272 zegt
@willeme: Je hebt gelijk.. niet goed gekeken en dat voor iemand die vele Speedster Turbo’s hier in onderhoud heeft.. shame..
lecomte zegt
Mwah, dan ga ik liever voor een Irmscher Opel Senator 4.0 of een Lotus Opel Omega 3000, zoals een oom van mij destijds had.
smiley70 zegt
@lecomte: Dat zijn Motec Nitro’s, geen ATS DTC.
En de DTC’s zijn ook niet oem.
johnhert zegt
@smiley70: Ik ben oprecht benieuwd waar je het over hebt…
smiley70 zegt
@johnhert: De velgen.
phaeton zegt
@johnhert: Hij reageerde op @fj272
fj272 zegt
@smiley70: Je hebt volkomen gelijk .. had niet goed gekeken..?
tazmania zegt
@lecomte: vind er maar eens een.
Dutchdriftking zegt
Het neusje weer even terug naar origineel en dan is ie perfect. Heerlijke wagen.
smoked zegt
Een Opel die waardevast is, best wel zeldzaam.
fanboy zegt
Fantastische wagen, vriend van me heeft er een met de 2.2. Erg capable.
joligejoffer zegt
Ik hou t wel op mijn Elise 111r
hallokroket zegt
“power om de Lancia Thema 8.32, Mercedes 500 E en BMW M5 naar het tweede plan te verwijzen.”
De Thema 8.32 stond eerder op het derde plan…
Om deze in één adem met de M5 en de 500 E te noemen vind ik wat vergezocht.
willeme zegt
@hallokroket: in de Lotus Omega waren het allemaal kleine stipjes in de binnenspiegel ;-).
hallokroket zegt
@willeme:
Zeker. Betwist ik ook niet.
Ik heb het over de betekenis van de 8.32 in dit groepje.
Dus:
1. Lotus Omega
2. M5 en 500E
3. Thema 8.32
willeme zegt
@hallokroket: Dat lijkt mij een juiste volgorde qua snelheid van de auto’s.
davelepeef zegt
@hallokroket: een Omega had minimaal 50pk meer, dingen zaten rond 400 pk. Ongeveer gelijk aan wat een Testarossa deed, best dappere getallen dus. Als je doelt op bouwkwaliteit zijn ze misschien de betere, maar een Omega van die tijd was volgens mij lang niet verkeerd?
skinny058 zegt
@davelepeef: Er was een E34 M5 met 408pk…heel zeldzaam maar ik ken iemand die er 1 had. Die is inmiddels weer terug in München in de collectie. Maar een standaard E34 3.8 M5 met 340pk had het zeker moeilijk met de Lotus. Een 500E helemaal. En waarom de 8.32 genoemd wordt, way out of this league.
davelepeef zegt
@skinny058: nouja, de thema is ook een sedan met exotische motor, maar ik geloof ‘maar’ iets van 260pk??
willeme zegt
@davelepeef: Amper 200 paarden …
skinny058 zegt
@davelepeef: 215pk uit een Ferrari V8…een 325i was zelfs sneller.
gokartmozart zegt
Ga eens een blokje om hiermee. Er is weinig sneller en het is geen Opel, mensen.
@ viezefreddy als je zoals ik denk geen vooroordelen hebt koop je met deze een zeer kapabele non ego knaller van jewelste. Een rijmachine. Ik heb het ff niet liggen nu maar anders ging ik wel even serieus kijken.
viezefreddyw zegt
@gokartmozart: Ik heb inderdaad geen vooroordelen. Zou niet weten waarover of waarom ik vooroordelen zou hebben. Dit wagentje vind ik gewoon gaaf. Zoals ik al zei, zou er dolgraag mee willen rijden. En als het financieel toegelaten is sluit ik niet uit ooit eens een lichtgewicht sportwagen zoals dit of een Lotus te kopen.
danone zegt
@gokartmozart: Ik snap wat je bedoeld maar je zegt hierboven eerst dat het geen Opel is en daarna dat je geen vooroordelen hebt…Maar het is toch echt een Opel, of je dat leuk vindt of niet. Maar als je geen vooroordelen hebt zou dat niet uit moeten maken. Het is een geweldige rijdersauto ongeacht wat voor badge de auto heeft.
specialveloce zegt
Prima karretje, staat op mijn wish list onder de 4c en de lotus. Echter vind ik 26k wel veel voor deze. Zeker omdat het er een is die is omgebouwd (puur voor de waarde)
1975mini zegt
Heb hem in het echt daar zien staan. Zag er echt heel gaaf uit! Viel zelfs daar in de showroom nog op.
theblazerunner zegt
26k is veel, maar ik denk dat dit ook weer heel snel is voor het geld
madmarky zegt
26K voor een 15 jaar oud circuithok? Dan kijk ik nog effe verder.
ozzytrk zegt
Leuk kart auto.
tjongejongen zegt
Van die stoelen krijg ik spontaan hernia.
vaakbenjetebang zegt
De Montreal had aan de ene kant inderdaad niets met de rest van het gamma te maken, aan de andere kant zat er toch behoorlijk wat 105-techniek in. In die zin dus niet helemaal vergelijkbaar met de 4C en 8C Competizione.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: Bodemplaat was Giulia, maar de opbouw, V8 en positionering waren echt veel te exotisch in vergelijking met de rest van de range.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Weet ik uiteraard, heb aan beide nog wel eens een bout los- en vastgedraaid… het was ook één groot compromis ten opzichte van de concept car. In die zin lijkt het ding eerder op een Brera dan iets anders… al kreeg de Brera niet eens een exotische motor mee.
jvthof zegt
“getuige het feit dat alle Opel-logo’s zorgvuldig verwijderd zijn” behalve die op het stuur viel me op
cloverleaf zegt
Die speedsters zijn nog bet duur maar wat cool! Ff de vrouw lief aankijken vanavond
lambowambo zegt
Wat moet dit een absoluut beest zijn om mee te rijden zeg. Een auto als deze is toch fantastisch voor de ritjes in de weekenden?
vetnek zegt
Veel betere pk/gewicht verhouding ga je denk ik niet vinden in het huidige Nederlandse occasion aanbod..