Jij wil natuurlijk de enige recente hot hatch met achterwielaandrijving. Nu kan je dit oranje exemplaar van een legende kopen, op Marktplaats.
Koooooop dan!1!! De laatste BMW 1-Serie is alweer enkele jaren van de markt verdwenen. Maar onder liefhebbers, sterft het compacte RWD kanon natuurlijk nooit. Een C-segmenter met zes-in-lijn en premium aandrijving? Yes please! Onze eigen @wouter had er natuurlijk een en onze talis- en cameraman @martijngizmo heeft er nog steeds een.
Zij denken natuurlijk dat die van hen de mooiste van Nederland is/was. Maar daar denkt Joep anders over. En als we zeggen ‘Joep’ weet iedereen natuurlijk over wie we het hebben. Als kritische monteur van onze vrinden bij de Week, is Joep inmiddels legendarisch geworden. De frons van de wenkbrauw op het gezicht, het lijstje met kraakjes en piepjes…Je zag het allemaal aankomen, maar als er weer een garnaal voorgeschoteld werd, stelde Joep alsnog nooit teleur.
Joep is inmiddels ook eigenaar van Carrec en maakt auto’s weer fabrieksnieuw. Alleen dan niet door wat droogijs tegen de vloer aan te blazen, maar het mechaniek piekfijn in orde te maken. Uiteraard moet Joep zelf ook een blepper in zijn garage hebben staan voor de geloofwaardigheid. Dus kocht hij een M140i, met het idee om er een ‘M1’ van te maken.
Deze reis is uiteraard ook uitvoerig gedocumenteerd op Jijbuis. Zoals iedereen weet, is de heetste 1-Serie gaaf, maar af fabriek eigenlijk nog niet helemaal af. Nu ben ik zelf een purist dus heb ik wat moeite met dat statement. Maar de meerderheid denkt er wel zo over. Het nut van een sperdiff zie ik in ieder geval wel. Die heeft Joep er dan ook maar opgezet. Maar er zijn ook aanpassingen aan vering en demping, software tsjoenering, een veerpootbrug, M performance interieur, een bodykit, een remupgrade, andere draagarmen, betere koeling, enzovoorts. Op de ‘Bahn haalde de M140i hierna 304 kilometer per uur.
Maar nu dus, na een jaartje scheuren en aanpassen, gaat de M140i eruit. En natuurlijk, staat hij op Marktplaats. En dat voor de lage prijs van 52.000 Euro. Joep heeft er naar eigen zeggen 61.000 Euro ingestopt. Nu werkt het met tuning en aanpassingen niet zo dat je de waarde van de auto met een evenredig equivalent van wat je erin stopt verhoogt. Voor deze prijs is ‘de beste en gaafste BMW M140i’ van Nederland, ook veruit de duurste BMW M140i van Nederland.
Is het alsnog de moeite waard voor een auto die Joep op punt heeft gezet? Of koop jij liever een andere basis voor minder om die standaard te houden dan wel zelf op smaak te brengen?
Dank voor de tips!
tazmania zegt
Wat is een legende?
Een legende is traditioneel een verhaal over een christelijke heilige. Vaak zit er een (kleine) kern van waarheid in een legende, maar is het verhaal aangevuld met allerlei verzonnen elementen: allerlei fantasie, bijzondere gebeurtenissen en/of wonderen.
Ik zou het even een andere titel verzinnen voor dit stukje. Eentje die Joep meer recht doet.
Robert zegt
Ik zou niet op iedere slak zout willen leggen, @tazmania. Johan Cruijff is voor voetballers ook een legende. Elvis Presley voor z’n 50M fans: idem dito. Net als de reputatie van oude Ferrari’s, de race skills van Ayrton Senna of de schoenen van Hugo de Jonge. Het is maar net hoe je het bekijkt.
jaapiyo zegt
Ik denk dat tazmania bedoelt dat we Joep nog meer eer moeten geven dan de term ‘legende’ met zich meedraagt.
mattr zegt
Joep is toch een Autoweek legende? Leuk dat jullie hem promoten 👍
jaapiyo zegt
Het is een beetje zoals de moderne NBA hè. Na de wedstrijd drinken we allemaal samen een biertje.
drdre1 zegt
Gewoon “the f-word” ervoor zetten. Werkt altijd.
weetikveel zegt
Al jaren een van mijn droomautos, zeker in deze specificatie. Helaas bijzonder duur en de prijzen zakken niet echt. Dan maar genieten van mijn Z4 e85 zescilinder.
alcantara zegt
Moet hij weten
Oopelkadet zegt
Prima auto zon 1-serie maar ik vond m toch erg klein. Dan denk ik dat ik liever 50k stop in een goede 996 of inmiddels kan je denk ik ook een 997 rond de 45 krijgen.
alcantara zegt
Want die zijn groter wil je zeggen…?
En een kleine auto is alleen maar een voordeel qua rij-eigenschappen.
Nadelen zie ik niet echt, tenzij je heel veel mensen wil gaan vervoeren maar daar is het niet voor bedoeld.
William zegt
Het blijft een klein autootje, niet veel bijzonders. Import ook nog, maar die extreme prijs had ik echt niet verwacht. En dat voor een 6 jaar oude auto.
Voor ruim een halve ton heb je op gaspedaal echt heel veel keus.
isleofman zegt
Voor dit geld in een petjes auto, nope… en voor dit geld 3 jaar geleden een echte 1m gekocht. En nog netjes origineel ook ;-)
Allison Burgers zegt
Dit geld was 3 jaar geleden veel meer waard. We hebben een enorme inflatie.
ghost zegt
Dan mag de mijne ook weg, Valencia orange – nog geen 65k gelopen, volledig origineel en niks aan verkloot. Volledig dealer onderhouden. Krijg je nog 10k korting op de prijs van Joep 🤪🇩🇪
kennone zegt
Hoop wel gewoon een 3drs, vind dit er toch weer net niet uitzien. Oogt heel lang met 5 deuren.
ghost zegt
Nee, 5-deurs it is 👍🏼
kniesoor zegt
Voor dat bedrag heb je ook een knappe M4 (F82) waar alle hardware, inclusief de sper, af fabriek op zit. En dan heb je wél een echte M. Je moet dus wel een grote fan van de AW-meneer zijn wil je 61K stukslaan op zo’n M140i.
kniesoor zegt
Waar ‘61K’ lees ‘52K’. Stop de tijd.
JelmerS zegt
Die filmpjes op jijbuis waren best vermakelijk, daar moet toch geld aan verdiend zijn waardoor je nu niet de hoofdprijs met bonusverdubbelaar hoeft te vragen toch?
De upgrades vond ik relatief conservatief en niet heel spectaculair. Gezien zijn mening over alles wat non-OEM is kan hij het zichzelf misschien ook niet perimenteren om veel verder te gaan dan een EBC remblokje als upgrade te verkopen.
kromatic zegt
Mwah leuke auto, maar 50k+ no way. Leuk dat Joep dat heeft uitgegeven aan deze auto, maar dat is allemaal over de zaak heen gedaan. Scheelt nogal wat in de kosten. Overigens is buiten dat Joep wel echt een topper. Vermakelijke filmpjes altijd!
dirkiii zegt
Alles wordt rooskleuriger gemaakt jammer dat er niet bij wordt vermeld dat hij met een schade rapport is ingevoerd.
Standaard Bruto BPM exclusief extra opties op een 140i is €13.500,-
Dit exemplaar bruto €3.350,-
Lager bruto BPM kan alleen als er een schade rapport wordt gemaakt bij Import.
Als dit gebeurd wordt er vaker gerommeld met meerdere dingen.
Prijzig ding….
michiel_vandelft zegt
Iedereen (vrijwel) rommelt met de BPM met import want anders doe je jezelf simpelweg te kort. Betaal je liever 13.5k of 3.5k? Zeg het maar.. :) er zijn zat truukjes dus jouw verhaal dat het ding schade gehad “moet” hebben simpelweg door het BPM bedrag, klopt niet
jmeverts zegt
Doe een BPM-taxatie op een importauto en voila, mega korting op de BPM.
slickrick zegt
Joep is inderdaad een koning , het is altijd genieten van zijn klokje rond filmpjes , als ik een abonnement kon nemen op elke dag een frikandel filmpje dan zeg ik Netflix per direct op
mc96 zegt
Absoluut een leuke auto die nog leuker is gemaakt door Joep. Maar 53K lijkt me aan de hoge kant.
THSD zegt
Denk eerder 1M en niet M1 😉
Jurgen zegt
Het is geen M en zal ook nooit een M worden, en ik hou echt totaal niet van dit model, veel te klein en onpraktisch, koop dan gewoon een 911…
Onder liefhebbers verguisd want geen RWD, maar geef mij maar een F40 M135i, veel fijnere auto als je ook af en toe wat relaxter wil rijden
Richmond zegt
Liefhebbers kopen te weinig om als serieuze doelgroep genomen te worden. Voor de rest als je in de markt bent voor een 1 serie ga je niet kijken en naar sportwagen
Jurgen zegt
Dat klopt , maar als je € 50.000,= aan een auto uit wil gaan geven ga je ook niet naar een 6 jaar oude 1 serie kijken.
Richmond zegt
Blijkbaar wel, anders zou die hem wel voor een andere prijs in de markt gezet
Richmond zegt
Jaapiyo waarom schrijf je dat er geen 1 serie meer is? Omdat de huidige fwd is?
jaapiyo zegt
Een BMW heeft RWD in basis dus iets met FWD kan geen BMW zijn. Dat heeft BMW zelf de wereld helder gemaakt met die commercial met die haas.
https://www.autoblog.nl/nieuws/in-memoriam-bmw-1-serie-2004-2019-125430
Richmond zegt
Ja ok maar ze worden verkocht als bmw dus zijn het bmw’s. Het zijn geen mini’s met een bmw logo zoals Mitsubishi doet met de Clio.
Daarnaast heb je ook vierwielaangedreven bmw’s die zijn ook niet rwd.
jaapiyo zegt
Sommige BMW’s met awd zijn in basis rwd en sommige fwd. Die basis dicteert de plaatsing van het voorwiel en daarmee looks maar ook gewichtsverdeling en alles wat er uit voortvloeit. Hele concept van de auto is eigenlijk anders. Om iets met fwd dan geen BMW te noemen is een redelijk flauw grapje. Maar wmb, zijn de fwd BMW’s niet interessant.
Neptukker zegt
Joepie is behalve Jijbuis ook nog bekend van een casting filmpje op de site van Kim Holland voor de oplettende kijker….
JEPB zegt
Voor dat geld heb je ook een geïmporteerde Stelvio Q, totaal andere auto, maar als ik puur kijk naar prijsklasse dan wist ik het wel
Towel986 zegt
Wat een frikandel, platdrukken dat ding! *
*) grapjeeh