Dit is de laatste auto van de laatste luchtgekoelde generatie.
Inmiddels zijn we wel gewend aan watergekoelde Porsches, maar toch is een luchtgekoelde 911 nog steeds een big deal voor Porsche-fanaten. Daarom zal deze auto ongetwijfeld goud geld opbrengen op de veiling.
Laatste luchtgekoelde 911
Wat is er zo bijzonder aan deze 993 Turbo? Mocht het nog niet duidelijk zijn geworden uit de titel: dit is de laatste 993 die de fabriek verliet. En daarmee is het tevens de laatste luchtgekoelde 911. En die wil je natuurlijk in je collectie hebben als Porsche-verzamelaar.
Jerry Seinfeld
Over Porsche-verzamelaars gesproken: Jerry Seinfeld zal niet zo blij zijn met deze auto. Hij was namelijk degenen die de allerlaatste 993 had besteld. En dat was NIET deze auto. Dit was een Carrera 4S in Mexico Blue, de allerlaatste 993 die van de productielijn rolde.
Sonderwunsch
Volgens Bonhams was deze 993 Turbo echter nóg later. Omdat de Sonderwunsch-afdeling nog hun ding moest doen met deze auto, bleef deze nog langer in de fabriek. En daarom is dit de laatste 993 die de fabriek verliet. Dit is – helaas voor Seinfeld – schriftelijk bevestigd door Porsche. Al kan hij nog steeds beweren dat zijn auto als laatste van de band rolde.
En Project Gold dan?
Daarmee zijn we er nog niet, want er was ook nog de ‘Project Gold’. Dit was een 993 Turbo die Porsche pas in 2018 bouwde en veilde voor het goede doel. Strikt genomen is dat dus de laatste luchtgekoelde 911 die de fabriek verliet, maar dat zien we maar even door de vingers.
Lievelingskleur
Deze 993 is in ieder geval een uniek exemplaar, even los van de vraag of dit de laatste luchtgekoelde 911 is. Dankzij de Sonderwunsch-afdeling is het interieur van deze 993 Turbo namelijk volledig uitgevoerd in Night Blue. De eigenaar had duidelijk een lievelingskleur, want ook de carrosserie, velgen én remklauwen zijn uitgevoerd in blauw (Ocean Blue om precies te zijn). Eerlijk is eerlijk: het staat de 993 verdraaid goed.
Opties
De eigenaar had ook zo’n beetje alle mogelijke opties aangevinkt, waaronder de WLS 2 power upgrade. Daarmee beschikte de 993 Turbo over 450 pk, net zo veel als de Turbo S (wat destijds nog een hele zeldzame versie was). Andere bijzondere opties zijn de dubbele uitlaten, een extra oliekoeler en een grotere 92 liter brandstoftank.
Dat laatste was misschien niet nodig geweest, want er is niet heel veel mee gereden. Sinds 1998 heeft deze auto 11.029 km afgelegd. En gezien de collector’s item-status gaat daar waarschijnlijk geen kilometer meer bijkomen.
Waarde
Wat zou deze auto nu waard zijn? Heel veel, zo verwacht Bonhams. Ze rekenen namelijk op een opbrengst van €830.000 tot €950.000. Wat de auto daadwerkelijk gaat opbrengen gaan we dit weekend zien. Dan zal de auto geveild worden tijdens de Goodwood Revival.
Oopelkadet zegt
Ik heb ooit een Carrera 2 van de 993 generatie gehad. Vond en vind ik veel schoner, mooier. De turboversie had toch enige vertraging en ik vind die schep niet mooi. Tegenwoordig vind ik de generatie van daarvoor, nog veel mooier, De 964?
ouwedibbes83 zegt
Ja, de 964 heeft die torpedo headlights, dat is een mooi kenmerk van die generatie. Qua interieur schelen die generaties haast niks. Ik kan zo’n 993 ook wel waarderen, toch een hoop technische verbeteringen onderhuids. En de strakkere stijl ten opzichte van een 964 staat m goed
rulefollower zegt
Ik zou wel een versie met kilometers op de teller erbij kopen en hetzelfde laten uitvoeren.
1 voor het sparen, 1 voor het gebruiken.
Willy500E zegt
Beauty! Een waar kunstwerk als je dit vergelijkt met de huidige. Kan de 992 niet aan tippen
BMWinhetkwadraat zegt
Prachtige wagen in een prachtige spec, maar wel erg veel geld. Dat ik helaas niet heb…
Richmond zegt
Na deze ging het mis bij Porsche
watchhok zegt
Gelukkig kwam de 996 hierna.. wat een gedrocht die blauwe
MaartenD zegt
Een 996 lijkt net op een 911 met down
MaartenD zegt
Dit is echt zoveel mooier dan al die 911 versie die erna kwamen en maar groter en dikker werden…
dracae zegt
Er zijn altijd , van elke generatie.. ok bijna elke.. wel mooie versies, maar dit is toch echt wel PEAK-911!
Niet het snelste ooit, niet de wildste, niet de kleinste, zeker niet de grootste.. maar toch echt wel de beste!
Al.. zou ik, als ik dit soort geld had misschien toch bij RUF aankloppen voor een SCR…
bietje zegt
In de USA worden sowieso werkelijk krankzinnige prijzen gevraagd en betaald voor (oudere) Porsches, niet te vergelijken met de markt in europa bijv, óók voor minder unieke modellen. Voor een 930 die hier 160K zou mogen opbrengen, wordt in de USA zonder blikken of blozen 250K gevraagd.
On topic: niet mijn model, maar wel een gave exterieurkleur die ‘m goed staat al hadden ze de gekleurde velgen wat mij betreft mogen overslaan.
En idd als ik ook de keuze zou hebben gehad, dan was voor mij een RUF een no-brainer tov zoiets als dit. Een moderne SCR of een eerste generatie BTR. Geweldige auto’s.
cossiekiller zegt
Jerry Seinfeld zijne was de laatste die van de band rolde… Dus deze is niet de laatste. Als Porsche gewoon had doorgewerkt, had deze de fabriek wel eerder verlaten… Zo kan je blijven discussiëren