Deze McLaren P1 is niet alleen 1 van de 375, maar ook echt nummer 1 van de 375.
2013 was een historisch jaar in de autowereld. Dit jaar markeerde namelijk de geboorte van de Heilige Drieëenheid van hypercars. Zowel Ferrari als McLaren en Porsche kwamen met een zeer geavanceerde en extreem snelle übersportwagen. Deze auto’s waren alle drie voorbestemd om een icoon te worden. Misschien zijn ze dat inmiddels al wel.
McLaren’s bijdrage aan dit illustere trio was de P1. In vergelijking met Porsche en Ferrari had McLaren nog maar een heel beperkt cv als het op straatauto’s aankomt. De McLaren F1 was natuurlijk een icoon, maar daarnaast was er alleen de SLR McLaren (wat een Mercedes was) en de MP4-12C (die in 2013 nog maar twee jaar op de markt was).
De McLaren P1 kwam daarom goed van pas om de McLaren definitief op de kaart te zetten als volwaardig Ferrari-alternatief. Die opzet lijkt aardig te zijn gelukt: de P1 wordt altijd in een adem genoemd met de LaFerrari. Bovendien heeft de P1 er aan bijgedragen dat McLaren in korte tijd wordt gezien als een serieus alternatief voor Ferrari. Dat is heel knap, aangezien er geen een merk is dat zo’n sterke naam heeft als Ferrari.
Qua prestaties deed de McLaren P1 absoluut niet onder voor de LaFerrari en Porsche 918. Met zijn carbon monocoque was de P1 de lichtste van het stel. De 3,8 liter V8 en de elektromotor zijn samen goed voor 916 pk. Daarmee heeft de McLaren P1 slechts 2,8 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De topsnelheid is begrensd op 350 km/u. Op papier is de 918 weliswaar iets sneller, maar in de praktijk zijn de auto’s zeer aan elkaar gewaagd.
Misschien is de P1 de snelste, misschien niet. Wat de P1 in ieder geval wel is: de exclusiefste. Terwijl er van de 918 Spyder 918 stuks gebouwd zijn en van de LaFerrari 699 stuks (inclusief de Aperta), is de P1 gelimiteerd tot slechts 375 exemplaren. Daarmee is het met afstand de zeldzaamste van de drie.
Afschrijving is sowieso al geen probleem met de P1, maar dat geldt nog eens extra voor het exemplaar dat je hier op de foto ziet. Dit is namelijk niet zomaar 1 van de 375 P1’s, maar daadwerkelijk nummer 1 van de 375. Dit exemplaar – uitgevoerd in Volcano Yellow – was de allereerste P1 die destijds aan een klant werd geleverd. McLaren bouwde daarvoor nog wel 18 prototypes en 3 pre-productieauto’s, maar die tellen natuurlijk niet mee.
Inmiddels heeft deze P1 alweer twee eigenaren gehad (familie van elkaar), maar er staat nog maar 5.899 km op de teller. De auto is dus duidelijk puur gekocht als investering. Winst zal er ongetwijfeld op gemaakt worden, de vraag is alleen nog hoeveel. Daar gaan we 22 mei achter komen. Dan wordt McLaren P1 nummer één namelijk geveild door Silverstone Auctions. Als extraatje zit er een persoonlijke brief van ontwerper Frank Stephenson bij. Toch maar mooi meegenomen.
Foto’s: Silverstone Auctions
Johanneke zegt
Toen was McLaren nog echt speciaal. Anno 2021 maken ze een speciale versie van een speciale versie van een speciale versie.
Ik vond de P1 toch wel de tofste van de 3 overigens. Leuk kleurtje heeft deze ook.
welkom101 zegt
@Johanneke: leave McLaren alone!
JanJansen zegt
@welkom101: ze heeft wel een punt. De modellen zijn bovendien allemaal net niet mooi. Ferrari heeft ook zo’n periode gehad. Echter, sinds Ferrari een speciale ontwerp afdeling in het leven heeft geroepen is weer in orde. McLaren kan zo niet blijven doorgaan, dat overleven ze niet.
welkom101 zegt
@janjansen: ik vind Ferrari’s die niet mooi of mooier
welkom101 zegt
@welkom101: die ze zelf zijn gaan ontwerpen
petroldrinker zegt
@janjansen: moet zeggen dat ik de kant waarop ferrari is gegaan met de f8 juist echt hondslelijk is (en dat zeg ik als GROOT Ferrari fan)
JanJansen zegt
True, at was mijn eerste reactie ook bij de f8, denk dat deze zijn tijd net wat te ver vooruit is. Ben benieuwd hoe we er over 3-5 jaar naar kijken.
Maar moet zeggen dat het na de F430 (dus vanaf de 458 Italia) een stuk elegantere ontwerpen zijn gekomen.
sr20det zegt
Zie zo’n P1 een beetje als een soort motorfiets, daar wordt niet altijd mee gereden dus het zou echt niet meteen een ‘pure investering’ hoeven zijn denk ik.
mashell zegt
Hoe persoonlijk is een persoonlijke brief nog als deze bij een 2e hands auto zit?
michiel_vandelft zegt
6000km niet veel? Nou, als je hem gebruikt waar hij voor bedoeld is, valt dat wel mee; Sinds nieuw elke maand 15 rondjes op het circuit Zandvoort. Heb je er toch een bak lol van gehad lijkt me!
Darahan zegt
@machielvdd Stiekem zijn er nog een paar meer gebouwd gebouwd, 13 experimental prototypes (XP serie), 5 validation prototypes (VP serie) en drie preproduction autos (PP serie). Sommige van deze autos zijn later verkocht aan Dus technisch gezien is dit geeneens de eerste P1 ;) Dan hebben latere speciaaltjes nog niet meegenomen, zijnde de GTR (58), LM(9) en de GT (1).
machielvdd zegt
Klopt, het is niet écht de allereerste McLaren P1. Daarom staan de prototypes en pre-productieauto’s ook vermeld in de tekst ;)
Zjonnie zegt
@Darahan: klopt, de XP serie wil je hebben, zijn gebruikt als test voertuig en daarna compleet opnieuw opgebouwd en ver al laatste verkocht, zitten inderdaad ook niet bij de 375 stuks