En neem een flinke zak geld mee.
In de autowereld zijn het vaak de uitschieters die een verhaal hebben. Kijk maar naar de tweedehands automarkt: als iedereen een bepaald model voor 10.000 euro op de occasionsites zet, moet je een goed verhaal hebben om er ineens meer voor te vragen. Auto’s zijn auto’s en worden flink gebruikt. Laten we het zo zeggen, hoe goed je een modale auto ook behoudt, afschrijven doet hij sowieso. En over afschrijven gesproken: dit is een BMW M5.
De M5 van de E60-generatie is misschien wel de meest spraakmakende hete 5 die er ooit is geweest, maar niet net zoals de E39 omdat hij de harten van bijna elke petrolhead overwint. Nee, er zijn een hoop dingen anders aan deze M5. Het is voor het eerst dat hij (hier) enkel geleverd kon worden met een zeventraps SMG-automaat. Voor het eerst in jaren kwam er van de E61, het Touring-model, ook een M5: ook de laatste overigens. Het is ook voor het eerst dat BMW besloot om een krankzinnige motor in de M5 te leggen: de bekende alsook beruchte S85B50: een vijfliter V10. Ondertussen gaan we je even een harde klap der realiteit geven: dit alles gebeurde veertien jaar geleden, toen de auto voor het eerst getoond werd aan het publiek.
Daarom stuiten we vandaag op een grappig dealtje voor je. Het is wel zo’n eerdergenoemde uitschieter: 58.900 euro is duur voor een M5 uit het eerste modeljaar. De uitrusting is zeer compleet en het zal ook nog wel werken, want de staat van de auto is redelijk. Ook zit er een hele rits opties op. Verder geen extreme opties van BMW Individual, waar je indien gewenst je interieur eruit kan laten zien als patatje oorlog of smurfenijs en het exterieur ook elke kleur kan geven die u maar wenst. Nee, met uitzondering van de witte bekleding is de specificatie heel saai en zakelijk. Ook is het gewoon een Europese auto en hoef je geen Amerikaanse handbak te verwachten.
Wat het wel is: de auto die vroeger het kenteken M:JE 4267 had. Wie even door de archieven scrolt en de beeldbank van BMW in 2005 tevoorschijn tovert, zal kunnen afleiden dat dit kenteken behoort tot de BMW M5 waarmee de persfoto’s zijn gemaakt. Ja: dit Duitse exemplaar is de auto die men zag toen ze voor het eerst de knotsgekke nieuwe M5 op hun beeld zagen verschijnen. Oh, en stop maar met scrollen door de archieven, dat hebben wij al even voor je gedaan:
Mocht je nou het allerbeste verhaal willen hebben in de kroeg, dan kun je niet om de grijze M5 heen. Als aanbieding laat hij wat steekjes vallen. Goed onderhouden M5’s beginnen net weer een beetje vanuit de diepste dalen van de afschrijving omhoog te klimmen, maar voor alles tussen de 25.000 en 45.000 euro kun je al een M5 bezitten, in de hogere regionen heb je dan nog een goed exemplaar ook. De M5 in kwestie heeft één vorige eigenaar gehad (daar bedoelen ze hopelijk BMW zelf mee) en in die tijd is er 16.000 kilometer geklokt. Nogmaals, qua staat en specificatie heb je weinig te wensen in de dikke BMW, maar dan nog betaal je extra voor ‘het verhaal’. Nou is het verhaal tegenwoordig veel waard, dat is dan weer goed voor de klassiekerstatus van de auto. Overigens moet je niet te veel terugdeinzen voor het woord van het internet dat de S85B50 een enorm onbetrouwbaar blok is. Je moet je realiseren dat als je een dergelijk groot blok in een ‘normale’ auto lepelt, dat blok ook zorg en onderhoud nodig heeft. Je kunt niet eindeloos gaan gummen met een M5 E60 en verwachten dat het blok honderdduizenden kilometers meegaat. Zorg voor de M5, en hij zorgt voor jou. En je kan weer een leuk verhaal vertellen aan je maten. Koop dan!!
Met dank aan Solaiman voor de tip!
Dit blijft een droomauto. Na al die jaren vind ik nog steeds 1 van de mooiste sedans met 1 van de best klinkende motoren ooit.
@sollie1984: En dan te bedenken hoe de auto ontvangen werd destijds. Ze dachten dan BMW en Bangle het spoor helemaal bijster waren met dit model.
@bassx: Zullen we over 10 jaar ook zo terugkijken naar de huidige lichting met acuut nierfalen
Zou er zo graag een keer 1tje bezitten, maar inderdaad de horrorverhalen over de betrouwbaarheid houden me tegen.
@bimmerfan: de betrouwbaarheid is goed, maar je zal preventief zaken moeten vervangen.
@tazmania: hebben genoeg gehoord en gezien van kennissen die er daadwerkelijk 1 bezaten en goed onderhoud deden. Dus denk dat de e39 de verstandigste keuze is.
@bimmerfan: da’s toevallig, ik heb ook een hoop vage kennissen met een V10 die er daadwerkelijk 1 hadden. Er kan een hoop aan stuk, er zit simpelweg meer op en het is gecompliceerder. Wat dat betreft is een E39 M5 wat eenvoudiger. Maar wat is verstandig?Het zijn beiden dure auto’s die je niet van je laatste centen moet rijden. En beiden preventief onderhoud vragen, de E39 net zo goed.
@bimmerfan: Ik reed met mijne tussen de 20-30k km per jaar en weinig problemen gehad. ( die is inmiddels verkocht met 230k km op de klok en rijd nu nog ergens rond)
Nu ben ik opzoek naar een E61 M5, ik vertrouw de V10 en SMG bak maar deze keer is de E61 meer voor de heb en wil ik een paard met V12 als daily.
@erwine60: inderdaad. Mensen zeiken altijd over de betrouwbaarheid in plaats van enkele zaken preventief te vervangen. Maar dat komt omdat veel mensen die een dergelijke auto kopen niet echt opgewassen zijn tegen zulke kosten.
@nvn1993: zo een auto aanschaffen kan elke aap, das een kwestie van een tijdje goed sparen… onderhoud daarintegen, kan elk moment komen, en dan kan je in ene tig duizend op tafel moeten leggen, en dat is waar het bij de meeste mensen fout gaat. of ze denken hier gewoon niet aan van te voren, of ze denken overkomt mij niet… het is niet voor niets dat de meeste M5’s tekoop staan op een km stand dat ze onderhoud nodig hebben…
@spykerboy: vergeet de types niet die denken met een Chinees Z-merk het onderdeel te vervangen, wantja het is ”toch hetzelfde”. Wanneer je ze erop wijst komen ze met nog een drogreden: het wordt toch in dezelfde fabriek in China gemaakt.
@beast95: Tja, bij dat soort mensen direct omdraaien en weglopen, net als mensen die besparen op banden en remmen op (al helemaal dit kaliber) autos’s… geeneens gedag zeggen gewoon weglopen…
Als je bespaard op dingen met dit soort kaliber auto’s, ga dan gewoon terug naar je ecotroep muesli gebakje, daar maakt het niet zo denderen veel uit…
@erwine60: goede keuze?. Gewoon doen. Heb er zelf ook 1 en ben er helemaal happy mee.
@erwine60: een vriend van heeft nog een e61 m5 staan . Is ingeruild op zijn m240i
In tegenstelling tot de E39 knaagt de tand des tijds enorm aan dit model. Nooit mooi gevonden en nu met de dag lelijker. De E39 (M5) daarentegen een parel, tijdloze schoonheid.
@bischero: Das echt niet waar, zelfs met een normale E60 rijd je er vandaag de dag nog steeds super netjes bij & veel van de opties die je daar al op kon krijgen worden vandaag de dag pas een beetje gemeengoed.
De E39 word toch echt al een oudere auto/youngtimer
@wimbraber: ik respecteer jouw mening (en ik hoop jij de mijne ook). Ik heb het niet over de infotainment of andere features, maar het design, dat houdt het niet zo goed als een E39 in mijn ogen
@bischero: Dat doe ik zeker, de E60 is inderdaad wat gekker qua design, de een vind het mooi, de ander vind het niks.
De E39 is wat dat betreft wat saaier vormgegeven, maar wel meer in ieders straatje.
Wel nog steeds een heel mooi model inderdaad.
@wimbraber: Eens. De E39 is echt een oude auto aan het worden. Ik heb de hysterie voor de E39 nooit zo begrepen. Hele fijne auto’s, absoluut. Maar qua uiterlijk meh. Niet die fraai sharknose van de E28. Niet de motorkap en L-achterlichten van de E34. Beetje generiek jaren ’90 design met BMW kenmerken. Niet lelijk, maar verouderd niet al te best.
De E60 is een meesterwerk. Dat model oogt nog altijd heel erg vers. Sterker nog, vind de F10 er bedaagder uitzien dan de E60. Kenmerkend, origineel, maar toch typisch BMW. Dat is echt bijzonder knap gedaan. Het lijkt alsof er tussen de E39 en E60 een volle generatie zit, zo verouderd ziet de E39 er inmiddels uit.
@bischero: eens, hij is nooit mooi geweest en droogt ook niet mooi op. Helaas
@tenaci: dat design met die “opgelegde” kofferbak van mijnheer Bangle…..verschrikkelijk?
Wat een prachtige auto zeg en een van de beste ooit genaakt! Zeer weinig mee gereden ook.
Poeh…. deze is wel heel netjes. Dat het de alleeeerste is boeit niet wel de km stand en uitvoering.
Geweldige auto! De exotische techniek, zorgt ook voor exotische onderhoudskosten. Had een zaterdagbaantje in 2011 bij een BMW dealer en toen was de M5 al berucht in de werkplaats.
Blijft geile bak. Prachtige wielen deze, dik maar niet patserig.
Ik vraag me met dit soort auto’s (en F430’s bv) altijd af of er geld te verdienen valt met manual swaps… Heel tijdperk sjieke wagens geruineerd door de matige automaten toen, en slechts een paar procent met handbak geleverd desondanks.
Oooh ik twijfel zo. Mijn E39 M5 wegdoen en er een E61 M5 voor in de plaats nemen. Die V10…. maar ik ben bang dat ik die V8 zo ga missen… wat is wijsheid?
@s54s62: Tja, zoek een M5 van na de facelift met de meest uitgebreide onderhoudshistorie, houd 10k achter de hand voor onderhoud, en sowieso preventief de lagerschalen vervangen. Als je al die pijn gehad hebt dan een Eisenmann uitlaatsysteem, en Eventuri intakes er op. Dan heb je zo’n pornogeluid dat je de kosten en de e39 heel snel vergeten bent. Mocht je tijd over hebben, lees dan dit topic : http://www.vwforum.nl/vr6-turbobrut-180072 . Deze man gaat van een Golf 3 VR6 turbo, naar een M3 e46 compressor, en via een A6 TDI naar een M5 V10. Het is een uurtje lezen, maar wel erg vermakelijk, en tot op zekere hoogte ook informatief.
@dutchdriftking: ja eens. Ik begreep al dat je idealiter een LCI moet hebben en met €10k kan je de drijfstanglagers, koppeling met toebehoren en vanos problemen verhelpen. Ik ga vanavond dat forum eens lezen. Dank voor suggestie.
Wat mij verder opvalt is dat sommige auto’s uit 2009 nog steeds de oude i-drive hebben terwijl andere die zelfs nog net in 2008 op kenteken zijn gezet al de nieuwe hebben. Weet iemand hoe dat zit?
@s54s62: Heeft mogelijk iets te maken met verschil tussen fabricage en afleverdatum? Normaliter worden óf in de kerst periode, óf in de zomerperiode assemblagelijnen omgebouwd naar een nieuw model of facelift. Ook wachten mensen wel eens met het aanvragen van een kenteken tot het nieuwe jaar, dan is de auto toch een jaar jonger.
Mogelijk hebben specifieke wensen voor kleur of opties ook als gevolg dat een auto later afgeleverd wordt, maar dat de basis al wel geproduceerd is?
Ook weet ik niet of alle M5’s in de zelfde fabriek geproduceerd zijn. Ik weet bijvoorbeeld dat de Golf 3 zowel in België als in Duitsland geproduceerd is. De Duitse exemplaren zijn beduidend beter. Uiteraard hebben wij hier bijna geen Duitse exemplaren rond rijden….
@s54s62: gewoon doen!
Exact de uitvoering waarin ik hem wil hebben, al zou een touring ook geniaal zijn. De perfecte exterieur kleur (dit is ook de beste kleur voor een e39) jammer alleen dat de eerste types M5 niet bijzonder betrouwbaar waren. Eigenlijk wil je niet de allereerste maar de allerlaatste e60 M5. Is hier ook wel eens een artikel over gemaakt?
@dutchdriftking: ja daar is al eens een artikel over geschreven: zoek op Special M5 E60
@dutchdriftking:
check op Facebook: @gpowerv10
@v10m5: even bekeken, schitterende wagen. Alleen de wielen vind ik niets.
Wat een gelul zeg. Waar is het schuif-/kanteldak op de pers-demo?
@RickB: scherp!
@RickB: verder is de auto pas in 2006 op kenteken gezet. Hoe weten jullie dat dit de pers-/folderauto zou geweest?
De liefde van mijn leven. Ja, onderhoud kost wat, maar man man man iedere keer weer rijdt je helemaal verliefd rond. Als touring nog lekker undercover. Volgende wordt weer een V10 M5…
Op youtube heb je het kanaal ‘hoovies garage’ en die heeft een aardige horrorstory over ’the worst m5 ever build’. Hij is er aardig op leeggelopen.
Wel een nette M5, wat opmerkelijk is, is dat in de tussentijd de kleur gewijzigd is van Titanzilver naar Silbergrau en er is een schuif/kantel dak in gezet. Wellicht wel een demo van Bmw geweest maar niet die uit het voorbeeld denk ik.
@720s er zitten wel wat haken en ogen aan dit verhaal. De M5 op Autoscout is namelijk toch echt een andere auto dan die van de persfoto’s…
Een aantal zaken die niet kloppen:
– De aangeboden auto heeft een startknop ipv de oude diamantsleutel zoals die op de eerste M5’s nog werd geleverd.
– De aangeboden M5 heeft een andere iDrive controller.
– De aangeboden M5 heeft een schuif/kanteldak.
– De aangeboden M5 heeft 6 knopjes voor opties (stoelverwarming enzo) ipv 4.
– De aangeboden M5 heeft een alcantara dakhemel ipv stof.
– Autoscout geeft zelf al aan dat het bouwjaar 2006 is en niet 2005, waarin de eerste M5’s werden gebouwd.
Onwijs gave auto. In een donkere kleurstelling ziet hij er nog het meest tijdloos uit. Maar oh wat een dure auto, ik zou het alleen aandurven als ik 20k p/jaar vrij te besteden zou hebben (na aftrek van benzinekosten).