Naar de Motorbeurs Utrecht ga je voor het biertje en de nieuwe modellen. De occasion die je gaat kopen vind je namelijk gewoon online.
Prima dag om online wat te zoeken naar motoren die je niet nodig hebt maar wel wilt hebben.
Als je echt naar buiten wilt de drukte in, ga dan even naar de Motorbeurs Utrecht. (Gefeliciteerd trouwens nog Familie Ruis/Sinnige/Thies/van Dijk/van der Laan, met de gewonnen kaartjes van de Ducati actie)
Maar als je zoals wij bij zit te komen van de wintersport of andere activiteiten tijdens de voorjaarsvakantie dan is het prima om eens te kijken waarmee je de garage kunt vullen dit voorjaar. En laten we wel zijn, er is altijd nog wel een klein hoekje over in de schuur voor een (extra) motor.
Laatste generatie BMW GS goedkoper?
Nu er een nieuwe BMW GS generatie uitgeleverd wordt is het natuurlijk altijd weer interessant om te kijken of de vorige generatie al wat in prijs daalt? Ok, voor de BMW heb je dus meer dan een klein beetje ruimte nodig in de garage. Niet zoveel als de Marechaussee die aan de K1600’s gaat, maar toch.
De R 1250 GS is zoals jullie wellicht weten vanaf dit seizoen opgevolgd door de R 1300 GS. De nieuwe GS staat voor minimaal € 23.250 in de BMW prijslijst. En dat is nog voordat je opties aan gaat vinken. Een snelle speurtocht leverde een vrij fris exemplaar op.
Als je dan toch voor een BMW GS wilt gaan waarvan je hebberig wordt, ga dan voor de 40 Jahre editie. Dit is de goedkoopste die we vonden online en ja, dat doet nog steeds zeer in de portemonnee € 22.750 moet er voor op tafel komen, maar dan is hij wel ‘full options’. Hij staat dan weer wel bij een officiële BMW Motorrad dealer, dus voor dat bedrag is er ook wel weer garantie bij te fixen op de juiste plek.
En helaas, als we door het aanbod struinen dan lijkt het er nog niet op dat het heel veel zin heeft om op basis van de prijs voor een occasion GS te gaan ipv een nieuwe!
Ok, de checklist voor deze is dus: genoeg fondsen om hem te kopen – genoeg ruimte voor die zijkoffers in je schuur – geen afkeer van geel! Als je dit af kan vinken, dan: de BMW R 1250 GS 40 Jahre advertentie check je hier.
Mooi om naar te kijken in de huiskamer
Nu ben ik persoonlijk niet zo’n grote fan van motoren in de huiskamer. Dat komt wellicht omdat mijn huiskamer niet groot genoeg is. De stof vangende MV Agusta F4 staat dus in mijn geval letterlijk in de Autoblog Garage. Naast de podcast tafel van @nicolasr. Maar er is ontegenzeggelijk een categorie motoren die hebberig maakt, maar waarvan je weet dat je er waarschijnlijk niet veel op gaat rijden. We hebben er twee gevonden die waarschijnlijk ook niet veel af gaan schrijven.
Het origineel: Honda CBR 900 RR Fireblade 1993
Welkom in mijn wekelijkse online speurtocht. Daar ga ik geregeld naar de zoektermen ‘honda’ + ‘ CBR 900 RR’ . Want ja, de eerste modeljaren van de oer Fireblade. Dat trekt nog steeds. Ik weet dat ik hem maar sporadisch zou pakken en hij past echt nog wel naast de Batavus in de schuur. Maar de trekker overhalen heb ik tot op heden niet gedaan. Qua prijzen zie je deze generatie in mooie staat langzaam richting de 7-8.000 kruipen. Bizar natuurlijk, want je kon ze ooit voor de helft kopen…
Destijds sprak iedereen over het vermogen en de wendbaarheid van de Honda, maar anno 2024 zal het je waarschijnlijk verbazen hoe gemakkelijk moderne supersport fietsen in vergelijking sturen. Dus meedoen op het lokale klaverblad kan alleen als je over bovengemiddelde skills beschikt. (hier haak ik dus af..)
Dit exemplaar heeft volgens de beschrijving een restauratie gehad. Je vindt nog 2 vergelijkbare exemplaren op Marktplaats wat zoveel wil zeggen als: aanbod is dungezaaid!
Bieden vanaf € 6.200 staat er bij deze advertentie. Dit betekent bij ons altijd: voor € 6.200 mag je hem in komen laden. Dus wie rijdt er naar toe en zet hem in de garage? De advertentie: hier!
Of heb je liever een schilderij? Aprilia RS 250
Een 1993 Fireblade zal je waarschijnlijk niet in gaan zetten voor je woonwerk kilometers. Voor een Aprilia RS 250 (Tweetakt!) geldt dat waarschijnlijk nog meer. Het lijkt erop alsof alle kleurenblinde ontwerpers van de jaren 90 verhuisd zijn naar Kawasaki. Maar wat waren de jaren 90 heerlijk fout qua liveries. Zo fout dat het weer mooi wordt. Kijk maar naar deze Aprilia.
De 2-takt bubbel is al een tijdje lekker aan het groeien. Dus dealtjes zijn moeilijk te vinden voor dit model of voor de Suzuki RGV250 of voor de RS125. Laat staan dat je een monteur kunt vinden die er nog goed mee om kan gaan, als je er WEL mee wilt rijden. Je gaat dan vaak richting de motocross specialisten die nog wel een 2-takt onder ogen krijgen wekelijks.
Het exemplaar dat wij vonden mag voor een stevige € 13.790 mee naar huis. Dat is inderdaad een stevig bedrag voor een sculptuur in de hoek. Maar hey, kijk er eens naar! Deze aanbieder op Marktplaats heeft overigens een mooie selectie 2-takten staan. Dus je kunt ze ook nog vergelijken.
ssommer zegt
Ahh een RS met Yasuni. Altijd een goede combinatie. Good times…
ssommer zegt
Ah fout gezien. Arrow, ook wel ok ;-)
Rudy zegt
Zo’n RS250 blijft een pareltje. Had er een moeten kopen een jaar of 10 geleden, voor €4-5k had je een fraai exemplaar. De laatste jaren stijgen ze zeer stevig in waarde. Onderdelen voorziening is ook niet geweldig begrijp ik.
Johanneke zegt
Ik heb mijzelf, vrouw, kinderen, ouders beloofd nooit te gaan motorrijden. Wordt mijn dood. Ik geef mijzelf 2 jaar. Want ik ga toch die adrenaline opzoeken, ken ik mijzelf te goed voor.
Mijn vrouw is ook een oom verloren aan een motorongeluk, dus kan scheidingspapieren gaan tekenen als ik ga lessen. En ze heeft een punt.
michaelras zegt
Kopen en in de hoek zetten is ook om die reden een mooi alternatief ;-)
Johanneke zegt
Zeker. Prachtige machines zijn het zeker. Ga nog wel eens karten of quad rijden in het bos, want het is natuurlijk geweldig. En ik weet zeker dat ik motorrijden ook geweldig zal vinden. Cocaïne trouwens ook, ga ik ook nooit aan beginnen 😉
racerx zegt
Die ‘ik rijd mezelf dood’ verhalen hoor ik wel vaker, maar die doe ik meestal af als complete onzin. Als je echt zo gestoord bent dat je geen benul hebt wat een potente motor kan aanrichten, dan zeker niet doen. 😂 De meeste mensen hebben echter van nature wel een rem op hun handelen zitten. Een snelle motor kan echt onbenullig hard, ieder weldenkend mens gaat daar echt de grenzen niet mee opzoeken op de openbare weg (behoudens een keer lekker gas geven af en toe). Daarnaast kan de juiste motor ook gewoon rustgevend zijn, beetje rondsukkelen op zo’n GS. Heerlijk.
Maarre, een quad in het bos? Dat lijkt mij juist behoorijk link.
Johanneke zegt
Juist omdat ze zo snel zijn. Ik kan mijzelf echt wel voornemen normaal te doen, en dan zal ik dat ook 99 keer doen. En de 100e keer jas ik het gas open en ben je binnen 3 tellen je rijbewijs kwijt (als je gezien wordt). Ik vertrouw het mijzelf niet toe.
Overigens is mijn vrouw haar oom verloren omdat een oudere dame hem over het hoofd zag bij een 80km weg opdraaien. Had niets te maken met zelf hard rijden. Zo kan het ook nog. Het is zo tof maar je bent zo kwetsbaar.
Overigens gaat quad rijden niet zo snel hoor. Boven de 30 kom je nauwelijks uit.
racerx zegt
Ik heb behoudens 5 minuten over het kamp (uitzending) nooit quad gereden, ken enkel de verhalen uit het nieuws van Rik Mayall en Ozzy Osbourne hahaha.
Ach ieder z’n ding, zoals iemand anders al opmerkt: rijden alsof alle automobilisten je dood willen hebben. Dat scheelt al wat, maar risico is helaas nooit uit te bannen zoals je impliciet al aangeeft.
Dutchdriftking zegt
Koop dan een Ural, kunnen de kinderen mee in de zijspan, en je kan een hoop lol maken in het bos zonder dat het hard gaat ;).
991TurboS zegt
@michaelras had jij niet een MV Agusta F4 750? Dan hoef je toch niet meer verder te kijken want je hebt al de mooiste motor ooit gemaakt.
michaelras zegt
1 is geen 🤐
racerx zegt
Momenteel in het bezit van een BMW K1200S als ik ergens zonder gezin naartoe ga, de moetjes. Daarnaast een eerste generatie Ducati Panigale V4 voor de lol. Die laatste verkoop ik nooit meer, heb ‘m nu 4 jaar en ze worden er helaas niet mooier op. De K1200S is al 5 jaar foutloos en dat zal nog wel even zo blijven, als ik die ooit zat word ga ik wel eens naar een GS kijken, of een Multistrada V4. Als ik nog ruimte had voor een derde, dan kwam er zonder twijfel een Ducati 916-derivaat. Waarschijnlijk een 996, meest gunstig qua prijs tov een 916 en 998.
PrettyAwesome zegt
Persoonlijk heb ik de populariteit van de BMW GS, het motorische equivalent van de SUV/crossover, maar dan wel capabel, nooit begrepen. Met de looks van een wrattenzwijn, formaat en gewicht van een waterbuffel. Ik zou het graag willen begrijpen, misschien maar een keer proberen…
Dutchdriftking zegt
Je mag best een rondje op mijn oude 1150. De humor van het gooien en smijten met zo’n enorme buffel krijgt heel snel vat op je.