I’m gonna make you an offer you can’t refuse…
Wie wil dat nou niet, de ultieme maffiabak, gewoon hier in Nederland te koop. Een Alfa Romeo Alfetta uit 1984, geheel gepantserd! Volgens de advertentie speciaal gemaakt voor een bankdirecteur, maar die vallen natuurlijk ook onder het kopje maffia.
Even wat droge feiten. De gepantserde Alfetta is zoals gezegd uit 1984, heeft ruim 132.000 kilometer op de teller staan en is recent opnieuw gespoten. De afgelopen 12 jaar heeft hij lekker warm en droog binnen gestaan, dus de kans bestaat dat het roestmonster zich nog niet op deze Italiaanse heeft uitgeleefd. En met 129 pk uit het 2 literblok kan de 1130 kilo wegende koets nog best aardig in beweging worden gezet. Dat wil zeggen, mocht hij echt 1130 kilo wegen. Dat is volgens oplettende autobloglezers namelijk het gewicht van een gewone, ongepantserde versie. Volgens bronnen weegt dit slagschip eerder 1800 kilo. Ach, dan heb je tenminste de tijd om naar je aanvallers te kijken, als je chauffeur volgas wegkruipt…
Nu zijn gepantserde auto’s niet eens zo heel zeldzaam, deze staat ook nog steeds te koop, maar zo stijlvol als deze Alfa zijn er maar weinig. Dus wil jij voortaan als een echte Don Corleone door de Nederlandse straten sturen, wees er dan snel bij. Het is een uniek exemplaar. En het allermooiste aan deze Alfetta is; de achterbak is zo groot, daar passen makkelijk twee afgehakte paardenhoofden in! Ik zou het wel weten!!!
Deze weegt eerder 2 ton dan die 1100 kilo.
@nord: Het staat in de advertentie. En op de rdw… Maar misschien is ie niet zo heel goed gepantserd, kan ook! ;-)
@nicolasr: dit is een oude bekende. Staat al jaaaren te koop. wel Bronnen melden dat hij iets over 1800kg zou moeten wegen.
@nord: Ik zet het er even bij! Dank
Bronnen binnen de Alfa Romeo fora, as I recall..
(kennelijk denkt RDW daar anders over), kan natuurlijk ook nog een kenteken zijn van een andere alfetta..
1130 kilo is wat mijn Alfetta weegt. Of het moet kartonpantser zijn ofzo.
Wel leuke auto!
1100 kilo en gepantserd? Tegen plastic pijltjes?
@jessepinkman: Tegen rijwind. Zolang de roest niet toeslaat, dan.
@jessepinkman: ja of regen
Hij is wel mooi……
Ik denk alleen dat de markt wel heel erg klein moet zijn, een mocro-crimineel met hang naar Italiaanse newtimer klassiekers..
@nord: Geeft ze in ieder geval een stuk meer swag… dat dan weer wel!
@nord: meestal kiezen ze voor de praktische doch compacte en onopvallende Ford MarokKa.
@Jochempie: In dat geval zou ik gaan voor de Allahfa
Blijft toch mooi zo’n Alfa..
Hopelijk zitten er geen roestplekken in de bepantsering.
@thomasthomas: Het zal in ieder geval minder roesten dan jouw grap.
@berlinetta: `Ik vind ‘m wel geinig. Stereotypes zijn vaak een mooie bron voor humor.
@berlinetta: Op je tenen getrapt? Waarschijnlijk zelf een Fiat rijder. Niet zo flauw joh!
@schellekens006: Je merkt toch wel aan Berlinetta dat zijn reactie ook met een knipoog is…
En dan is die 129pk wat ze opgaven toen hij nieuw was, en nu met 1800 kilo en wat pks minder kom je dan echt niet zo snel meer weg bij het stoplicht! Uniek is die zeker wel!
Zo’n Alfetta blijft leuk, maar geef mij maar een gewone ongepantserde versie. Scheelt een flinke slok op de borrel wat MRB en brandstofverbruik betreft, en komt ook nog eens een stuk vlotter van z’n plek.
De camera waarmee de auto gefotografeerd is komt volgens mij ook uit ’84
Zolang er 1100 op het kenteken staat is het toch prima? Scheelt een paar categorieën wegenbelasting, dat vinden Nederlanders belangrijker dan de acceleratie.
Liever deze Alfetta dan die VW Golf Holle Leeder bak die eerder AB had gepasseerd.
@reobnednab: Hoewel ik een VR6 best leuk vind is deze auto inderdaad leuker. Maar als je denkt een gepantserde auto nodig te hebben zou ik de Golf kiezen, die is klasse 4, terwijl deze gezien de foto’s waarschijnlijk een stuk minder bescherming bied.
@dracae: hoewel ik dit nog steeds een prachtig model vind, denk ik dat die Golf een betere koop is. Enkel en alleen vanwege de motorisering en de het mooie verhaal achter de auto. Natuurlijk koop ik geen beide.
De laatste foto is de leukste
Is hij wel gepantserd? Als je die ramen zo ziet lijkt het vrij normaal. Of hebben ze alleen staalplaten in de deuren toegevoegd?
@clarkson: staalplaten, of kevlar…?
@e1000bmw523i: staalplaten. Kevlar zou te licht zijn.
@e1000bmw523i:
Kevlar in 1984 …
Staal uit ’84 is waarschijnlijk al niet kogelvrij meer, van kevlar wil ik het zelfs niet weten.
Is bankdirecteur zo’n gevaarlijk beroep dan? Wist ik niet…
@potver7: wel in Italië…
“Volgens de advertentie speciaal gemaakt voor een bankdirecteur, maar die vallen natuurlijk ook onder het kopje maffia.”
Lol :D
Voor de mensen die zich over het gewicht verbazen: er staat niet bij in welke mate/klasse…
Een veel gebruikt materiaal is kevlar. Laat dat nu lichter zijn dan staalplaten…
@e1000bmw523i: had je dat in 1868 ook al dan?
Lekker snel ook om te vluchten voor gekkies met geweren
Recent gespoten is jargon voor ‘zo goedkoop mogelijk weer kleur gegeven zodat het wat makkelijker verkoopt’. Anders hadden ze het wel over restaureren gehad. Als ik een auto wil die ik over twee jaar kan restaureren is er wel wat leukers…
Desalniettemin, zoiets is natuurlijk wel gaaf om te hebben.
Al dat ‘unieke auto’ gezeik?
Een gewone Alfetta is me al goed genoeg.
Leuk ding om een verhaaltje over te vertelen maar niet bruikbaar meer.
Kogelvrij glas moet je sowieso om de paar jaar verwisselen en ook gepanserd staal heeft een beperkte houdbaarheidsdatum.
Niets meer dan een leuk verhaaltje dus.
Vind het maar een saaie bak in een saaie kleur. Interieur ziet er dan wel meer goed uit.