Een Toyota Celica GT-Four Carlos Sainz Edition om precies te zijn.
In 1989 ziet de vijfde generatie Toyota Celica het licht. Duidelijk voortbordurend op zijn voorganger, maar dan met veel rondere lijnen. Niet per se een krachtige sportwagen om te zien, zeker niet in basistrim met wieldoppen en een 103 pk-sterk 1.6je. Toch wist Toyota ook van deze generatie Celica iets moois te maken: de GT-Four.
Deze 200+ pk-sterke, vierwielaangedreven geweldenaar was er zowel met de standaard carrosserie als met de hier afgebeelde widebody. De auto was bedoeld als homologatiespecial voor het wereldkampioenschap rallye en deelt dus de nodige techniek met de Celica waarin onder andere Carlos Sainz en Juha Kankkunen aan het boenderen waren. Niet zonder succes overigens, Toyota won vele rally’s en vier kampioenschappen met de Celica GT-Four. De eerste was door Sainz in 1990 en aan die titel is deze auto een eerbetoon.
Toyota bouwde 5000 exemplaren van de GT-Four Carlos Sainz Edition, allemaal voorzien van een genummerd plaatje met handtekening van de meester juist boven de pook. Behalve een subtiele spoiler en verbreding onderscheid deze rappe Celica zich visueel vooral door de kenmerkende luchthapper op de motorkap, gelijk aan die van de rallyauto. Standaard stond de auto overigens op wat suffe velgen, gelukkig heeft de huidige eigenaar van dit witte exemplaar in al zijn wijsheid besloten een setje lekkere rallywielen onder de auto te knallen.
Al dat moois heeft overigens wel zijn prijs, al is de vraagprijs van 19.500 euro onderhandelbaar. Voor zover ik kan na gaan de duurste Celica van het land (de goedkoopste is van dezelfde generatie en staat voor 370 euro + 50 euro voor de velgen bij een niet nader te noemen etablissement), maar ook met afstand de dikste.
deora zegt
Die is wel erg lekker!
bmwe46csl zegt
Veeeeel te duur.
mcshine zegt
@bmwe46csl: Ergens wel grappig, je commentaar in combinatie met je nickname..;)
raymster zegt
@bmwe46csl: beter te duur dan niet te koop!
nicolasr zegt
Als jullie nog een verjaardagscadeau voor me zoeken, ik neem deze graag aan. Wel ingepakt graag! Dank alvast!
xiran zegt
….50 euro voor de velgen. Jetcaaaarrss. Ik wist het zonder te kijken.
dieselaer zegt
@xiran: hebben ze daar überhaupt auto’s staan boven de 800 euro? Ik klik niet meer verder als ik iets goedkoops zie met rotterdam (ZH) erbij…
lincoln zegt
@dieselaer:
Een ECHTE petrolhead heeft daar de dag van zijn leven ..
Soort voor portaal van de sloop ..
Dus nogmaals alleen maar leuk voor ECHTE petrolheads ..
willeme zegt
@lincoln: Ook bij Jet Cars staan mooie auto’s. Het zijn gewoon handelaren, en de krijgen af en toe ook goede auto’s. Het is nu juist de truc om daar het kaf van het koren te scheiden en een werelddeal te doen.
lincoln zegt
@willeme:
Hoop van die half tamme dingen die zelfs failliete knei bedrijfjes niet willen verdonkeremanen ..
Overal zit werk of achterstallig onderhoud aan ..
Alles is sjebbie en naargeestig ..
Grappige toko dus ..
r32turbo zegt
@dieselaer: ik zag voor het laatst een S63 AMG Coupe
norge zegt
@r32turbo: Hoezo ?Ga je dood of ben je blind geworden?
xiran zegt
@dieselaer: jawel een paar Porsche en een paar dikke Mercedessen en BMW’s.
Of het een verstandige deal is mag je zelf beslissen. Ik als ingenieur hou niet van risico en loop met een grote bocht om dat soort toko’s heen. Liever iets meer betalen en de zekerheid dat het goed is.
faalhaas zegt
Beste wat ik kan doen is 5 euro.
daantje96 zegt
@faalhaas: 5 euro?
skylinefan zegt
@daantje96: op je muil gauw
toyotafortuner zegt
Niet de mooiste Celica. Maar wel een erg gave model dit.
redbeams zegt
@toyotafortuner: Mooiste vind ik het model erna de st205 ;)
Ferry_76 zegt
Komt deze ook met de illegale turbo waardoor Toyota destijds uit het WRC geknikkerd is…?
bullzeyersn zegt
@Ferry_76: voor straatgebruik mag je doen en laten wat je wil. Like your thinking tho
xiran zegt
@Ferry_76: volgens mij wel, ik weet niet helemaal meer hoe dat zat.
Ferry_76 zegt
@xiran: Volgens mij hadden ze een soort bypass om de restrictor gemaakt, met een veermechanisme, wat terugschoot zodra de lucht toevoerslang werdt losgekoppeld. Werdt dan ook pas ontdekt toen de organisatie besloot het hele ding doormidden te zagen. Op zich erg slim bedacht.
Avir zegt
Sorry maar voor dat geld kun je echt wel wat mooiers krijgen al blijft smaak subjectief maar ik zou die 370 euro voor het goedkoopste model al te veel vinden…. Te veel sjonniebak….
ThomasBol zegt
@riva: jij rijdt zeker een Golf 4?
martinus zegt
@ThomasBol: In dat geval, soort kent soort.
bmwm3gtr zegt
Is carlos sainz al zo lang in het vak dan?
Silverarrow zegt
@bmwm3gtr: Senior wel…
moveyourmind zegt
Wel een enorm gaaf ding…
Alleen zou mijn geld liever stuk slaan op een late seventies Celica:
https://www.youtube.com/watch?v=FP1CWHaafqc
Dan rijdt je pas echt een vette bak.
audicoupe84 zegt
@moveyourmind: Zelf zo een TA28 (liftback) 4 jaar lang in bezit gehad. Weg gedaan omdat de roestduivel de binnen schermen weg vrat. Wordt nog wel eens gillend wakker “ik verkoop hem niet” roepend.
Dutchdriftking zegt
Dik ding hoor. Wel graag met Castrol stickers.
bullzeyersn zegt
@dutchdriftking: of die Marlboro-livery van de vorige generatie.
evogt3 zegt
Koop hem lekker zelf!
brabussb1 zegt
Elke cent dubbel en dwars waard, gaat gegarandeerd nog in waarde stijgen.
Als je nog ergens een spaarvarken met 20 mille hebt, sla hem dan nu stuk.
lincoln zegt
@brabussb1:
Ik hoor het al ..
Jij gaat em pertinent niet kopen ..
denniss00 zegt
Blijft een supergaaf ding, en die velgen zijn top!
lincoln zegt
5000 stuks !!
Nou nou .. Wat een zeldzaamheid ..
Succes met de verkoop ..
Jetcars lijkt me fijner om zaken mee te doen ..
remcott zegt
@lincoln: de productie aantallen van de auto geven toch niks aan over de ‘kwaliteit’ van de verkoper?
kle500 zegt
@lincoln: er zullen een hoop vernaggeld zijn in de jaren.. Jaar of 10 geleden kon je ze nog voor veel te weinig geld oppikken. Verkeerde handen doen wonderen voor dit soort auto’s.
hahaha zegt
Ach ja als mensen 200K durven te vragen voor een E30, waarom niet.
remcott zegt
Niet iets voor @desjonnies voor naast de Subaru WrxSti type R ….. edition? Excuses overigens voor de gebrekkige omschrijving maar ik kon de reactie van je met de correcte typenaam niet terug vinden.
thomasthomas zegt
Hij heeft teveel gelopen. Zo’n auto met max. 100k op de teller verkoopt wel voor deze prijs.
ehnl zegt
Ik zie een kilometerstand van 189.000 en een verlopen apk…!
pinut187 zegt
Een toekomstige klassieker. Maar even wachten tot de bubbel knapt, dan kopen goed onderhouden, en dan wachten op de volgende bubbel.
martijn11 zegt
Die velgen zijn echt lelijk
desjonnies zegt
Iedereen zat een draadje of zes te zeveren over het feit dat klassiekers onbetaalbaar worden.
En voila – AB levert hem zo op een presenteerblaadje !
Nu is twintig mille een hoop geld, maar het is eigenlijk niet duur voor een limited editon straatversie van een WRC wagen.
Laat zo’n ding maar staan, langzaam aan beginnen de Japanse wagens aan een inhaalslag als klassiekers
Een 240 Z kocht je in de States drie vier jaar geleden nog voor $ 4000 , ga nu maar eens kijken, een barrel doet al gauw $ 8000.
En wat is hier niet leuk aan, limited edition, handtekening en een plaatje van Sainz in het ding, alles goed toch ?
En alleen een kenner ziet wat je rijdt !
Bart_V zegt
Mooie wagen prijs is hij ook wel waard
Rij maar een schade met zon ding en het loopt echt in de papieren
Oh en 3SGTE love it
tvr1974 zegt
Ooit bijna 20-jaar geleden een zelfde (in ’t zwart) gekocht. Uiteindelijk niet gedaan maar voor t zelfde geld een SUBARU WRX gekocht. De SUB was gewoon (veel)sneller, lichter, reed lekkerder en stuurde directer enz enz. Daarnaast was de SUB echt “bulletproof” en bij deze Celica waren er best wel wat probleempjes bekend… Blijft t wel een gave auto vinden.
linkador zegt
Tevens ’the most over engineered Toyata ever’, deze homologatiespecial waren net borderline voor TTE helemaal overboord ging met de creatieve ‘air restrictor’. Wat prutsen met de Turbo boost settings en je hebt een beest op wielen.