Jazeker. Je kunt de F1-auto kopen waarin het allemaal begon voor Michael Schumacher. En hij doet het ook nog eens!
Over de carrière en het leven van Michael Schumacher kun je boeken vol schrijven. Sterker, dat is al meer dan eens gedaan. En dat is volledig terecht. Want op Lewis Hamilton na, is er niemand die qua absolute cijfers bij der Rekordmeister in de buurt kan komen.
Helaas is zijn loopbaan al een tijdje ten einde en eist het vreselijke ski-ongeluk ook nog altijd zijn tol. Maar er is genoeg om op terug te blikken.
Het tijdperk Ferrari kennen we allemaal nog wel
Maar hoe het allemaal begon, is voor veel mensen een iets minder bekend verhaal.
Het was 1991. Een nog jonge Michael Schumacher kreeg de kans om zijn allereerste rondes te gaan rijden in de kwalificatie van Spa. Het team van Eddie Jordan had een plekje over. De vaste rijder, Bertrand Gachot, kon niet komen. Hij zat namelijk in de bajes, omdat hij een taxichauffeur een paar petsen op diens kop had gegeven. Mag niet hè?
Dus mocht Schumi aantreden. En hoe. Hij verbaasde de hele Formule 1-wereld door zich direct als zevende te kwalificeren. Ongekend!
Overigens deed hij het in de race wat minder goed, daar strandde hij al in de eerste ronde omdat zijn koppeling niet meewerkte.
De auto waarin dit gebeurde, is te koop
We speken hier dus van een echt legendarische racewagen. Want als Schumacher hier niet in had mogen stappen, wie weet wat er dan verder was gebeurd.
En nu kun jij dus net als Michael je eerste kilometers in een F1-auto maken. De bolide is zoals gezegd een Jordan met een 8-cinder HB motor van Ford. Die in onderhoud is bij Langford Performance Engineering, wat deze motoren vroeger maakte in opdracht van Ford. Dat betekent dat de auto dus rijdt. Dat maakt het allemaal nóg interessanter!
Schumacher was niet de enige die hierin reed
Nee, ook Andrea De Cesaris en Alex Zanardi hebben hun billen in het stoeltje laten zakken. Ook niet de minste namen. Verder kunnen we melden dat deze auto 1 snelste ronde in een GP heeft gereden en ook een keer als tweede is geëindigd. Krijg je er allemaal gratis bij!
Wat moet dat ding kosten?
Daar kunnen we helaas geen mededelingen over doen. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat het om een zogenaamde POA gaat. Prijs Op Aanvraag dus. Helaas is dat meestal niet het geval bij iets wat weinig kost, dus neem een goed gevulde portemonnee mee als je hem wil hebben.
Heb je interesse, of wil je gewoon nog veel meer lezen over de eerste F1-auto van Michael Schumacher, dan kun je kijken op de site van de adverteerder.
toniominestrone zegt
Mooiste formule 1 bolide ooit!
ericd zegt
Zal wel bij Frits van Eerd eindigen. Je weet wel de uitbater van de supermarktketen met die zeldzaam irritante oranje reclames. Overigens waren F1 wagens in de begin jaren ’90 wellicht het fraaist. Strak design zonder allerlei flapjes e.d. En qua lengte ruim een meter korter dan F1 wagens nu zijn.
p993 zegt
@ericd: dat moet ongeveer de tijd geweest zijn dat ik stopte met kijken naar F1…daarna nog wel eens een gp omdat Max in de stoet reed, maar dat was het. Tegenwoordig kan ik niet meer kijken, want het komt niet op mijn tv.
toniominestrone zegt
De Simtek was ook zo’n ranke bolide
hhitalia zegt
Heerlijk ook, die old school sponsors: het land Ierland, FujiFilm, TicTac, 7Up, nice!
alcantara zegt
Schumacher, De Cesaris, Zanardi….allemaal pechvogels die hierin gereden hebben.
Al weten we het van Schumacher niet zeker, misschien leeft hij gewoon als een God in de anonimiteit nu en was zijn ski-ongeval een mooi excuus om de pers en fans voor altijd de rug toe te kunnen keren.
clubbtraxx zegt
Dan moet ie zich ook een andere kop hebben aangemeten, want ik zou hem overal op de wereld gelijk herkennen.
Die kan onmogelijk anoniem over straat waar dan ook zonder dat er wel iemand zal zijn die denkt, verrek da’s Schumi. Ik ga er vooralsnog van uit dat zijn toestand nog steeds niet al te best is.
toniominestrone zegt
@alcantara: voeg daar Bertrand Gachot ook maar aan toe.
PortRo zegt
POA = Prijs Op Aanvraag, niet op Afspraak :-)
nicolasr zegt
Je hebt gelijk. Stom. Ik pas hem even aan.
Robert zegt
Ik vermoed dat de motor niet meer dan 50-60% van het oorspronkelijke vermogen zal leveren. In die jaren werden de motoren gebouwd om één race mee te gaan. Beetje jammer tenslotte, als je na één trackday al weer toe bent aan een complete motorrevisie.
toniominestrone zegt
@RRRobert: ik denk dat dit exemplaar niet snel meer op een circuit zal verschijnen, trouwens in Engeland barst het van bedrijfjes die dit soort motoren reviseren.
Saabofiel zegt
Kijk zeker ook eens https://www.youtube.com/watch?v=cLEJpBcoWtM
Roskampies zegt
Je ziet sommige van die oude bolides nog steeds rijden in de Boss GP klasse. Best interessant oude F1 , indy cars, a1 gp etc rijd door elkaar.
bernoulli zegt
Wat blijft dit toch een schitterende auto. En wie had gedacht dat zo’n lullig drankje als 7up ooit zou zorgen voor een van de all time greatest livery’s.