Onze milieubewuste oosterburen rijden al een tijd met biodiesel, Duitsland is dan ook veruit de grootste producent in de Europese Unie. Maar ook in eigen land is er steeds meer interesse. Begin deze maand ging in Nederland eindelijk de eerste “koolzaadmolen” open, de installatie kan drie miljoen liter puur plantaardige autobrandstof maken. Tijd voor een update…
De meest gebruikte biobrandstoffen zijn biodiesel en bio-ethanol, ook wel bekend als Pure Plantaardige Olie (PPO). Biodiesel wordt namelijk gemaakt van olierijke planten als koolzaad en soja, soms wordt dit goedje vermengd met een percentage ‘gewone’ diesel. Bio-ethanol wordt gemaakt uit zetmeel- of suikerrijke planten als suikerbieten, maïs en tarwe. De grondstoffen van biobrandstof zijn onuitputtelijk, in tegenstelling tot de fossiele brandstoffen. Verder is de uitstoot van schadelijke gassen bij gebruik van biobrandstoffen veel lager. De productiekosten van biobrandstoffen liggen echter hoger dan die van reguliere benzine of diesel. Een speciale accijnsvrijstelling tot 2010 voor koudgeperste biobrandstof uit koolzaad maakt het mogelijk om een rendabel product te leveren. De literprijs ligt daardoor 10 tot 15 cent onder de prijs van gewone diesel.
Transport en Logistiek Nederland noemt biodiesel een mogelijkheid om de Nederlandse vervoerssector binnen Europa sterker te maken en de lage rendementen te verhogen. In een brief aan de Tweede kamer schreef minister Veerman van Landbouw afgelopen woensdag dat het kabinet in het Belastingplan 2006 zal ‘aangeven op welke wijze biobrandstoffen in Nederland gestimuleerd zullen worden’, aldus Het Financieele Dagblad deze week.
Ondertussen heeft A&G Land Rover Unlimited de eerste Land Rover van Nederland met een dieselmotor omgebouwd naar een motor die rijdt op koolzaadolie. De tweede auto (een taxi van Terschelling) is intussen ook al omgebouwd en de derde staat op de brug. Het bedrijf richt zich niet alleen op Land Rovers, maar kan ook alle andere merken luxe wagens ombouwen. De Land Rover’s zouden geruislozer rijden op deze nieuwe brandstof en zijn zuiniger. Zelfs de motor heeft meer vermogen gekregen!
Dieselauto’s zijn de meest vervuilende auto’s die er op dit moment rondrijden. Wat dat betreft is dit dus een erg goed alternatief want na een ombouw is een dieselwagen de schoonste auto geworden. We zullen zien hoe zich dit de komende tijd gaat ontwikkelen, ook in verband met de brandstofcel en de steeds stijgende brandstofprijzen is dit uitermate interessant!
Bronnen:
AgriPress.be: Biobrandstoffen in Duitsland: een stand van zaken.
Verkeerskunde.nl: Eerste Nederlandse koolzaaddiesel op de markt.
Zibb.nl: Lagere accijns op biobrandstoffen.
Zie voor meer info ook het forum op ppo.nu.
Mandelbaum zegt
Ik lees net dat het samenwerkingsverband tussen Toyota en GM helaas wel even stil ligt.
http://www.nu.nl/news/567393/32/%27Toyota_en_GM_verlaten_plan_ontwikkeling_waterstofauto%27.html
Voorlopig zullen we dus helaas nog wel duur en vies rond blijven rijden…
Tom zegt
Biodiesel is super interessant. Momenteel kun je met een nieuw model BMW pure biodiesel tanken: prestaties zijn identiek, en de C02 uitstoot is neutraal. Dit betekent dat er gedurende de groei van bijvoorbeeld het koolzaad evenveel C02 wordt opgenomen uit de atmostfeer als er bij verbranding in de motor wordt uitgestoten. De sulfur uitstoot is in tegenstelling tot fosiele diesel minimaal. Erg goed voor het milieu dus.
Andere alternatieven zijn biodiesel uit jatropha olie, sojaolie en palmolie. Met de Rotterdamse haven hebben de Nederlanders in de EU een super troef in handen om de import te beheersen. De EU productie van met name koolzaad is al redelijk uitgeput en de vraag neemt alleen maar toe. Landen als Roemenie worden momenteel met EU subsidies compleet volgepland met koolzaad. Momenteel wordt er door twee grote maleisische producenten van palmolie gigantische productie en opslag capaciteit gebouwd in de haven van Rotterdam…
Twee interessante thema’s: investeren in Cleantech (de technologie, en productie/rafinage capaciteit) EN het door middel van technologie creeren van een renewable alternatief van fossiele olien….
Mijn two cents: knetterhard investeren en daarmee onze afhankelijkheid van het midden oosten reduceren, en het milieu ontlasten.
Benzin zegt
wat is een alternatieve brandstof voor een benzine auto.