Als iemand het verdient, dan is hij het wel.
Een van de meest gevierde (race)auto-ontwerpers ter wereld heeft deze week van de Britse koningin Elizabeth een prestigieuze onderscheiding gekregen. In de ‘New Year Honours‘ van de koningin wordt dit jaar o.a. de fantastische carrière van Gordon Murray erkend en daarvoor heeft het Britse rijk de Zuid-Afrikaan hem de titel CBE, ofwel ‘Commander of the British Empire‘, gegeven.
Tweemaal per jaar geeft het hoofd van het Britse rijk dergelijke onderscheidingen uit. De onderscheiding die Gordon Murray heeft gekregen is voor hem zeer speciaal, daar deze voor niet-Britten de hoogst mogelijke titel is. In een reactie vertelt de ingenieur:
“It is extremely humbling to receive a CBE in the Queen’s New Year Honours. I’ve spent more than 50 years doing what I love, working with a wealth of highly-talented and creative people around the world, but primarily in the UK. From the competing during the heyday of Formula 1, to designing the world’s fastest supercar, I’ve loved every minute. I’d like to dedicate this honour to all those I’ve worked with over the years and I look forward to an exciting new future for the Gordon Murray Group.”
De in 1946 geboren Gordon Murray kwam al op jonge leeftijd in aanraking met auto- en motorsport. Door zijn grote interesse in techniek kon hij zijn vaardigheden perfect kwijt als ingenieur. Na een universitaire studie begon hij met het bouwen van zijn eigen auto’s. Al snel besloot hij voor het allerhoogste te willen mikken: de Formule 1. In 1969 kon hij een positie bij het Formule 1-team van Brabham bemachtigen. Binnen enkele jaren wist hij zich daar op te werken tot technisch directeur en creëerde hij in 1978 een van zijn meest bekende ontwerpen: de zogenaamde ‘fan car‘ waarmee Niki Lauda, John Watson en Nelson Piquet in actie kwamen.
Zijn succes bij Brabham bleef niet onopgemerkt. Nadat hij in 1981 en 1983 met Brabham de wereldtitel had binnengesleept, maakte hij in 1987 de overstap naar McLaren. Hier nam hij de rol over van John Barnard en was hij een belangrijk onderdeel van het wonderbaarlijke ontwerpteam, dat aangestuurd werd door Steve Nichols. Een jaar later, in 1988, had het team de meest dominante Formule 1-auto ooit in elkaar weten te knutselen. Vervolgens kon hij binnen McLaren doorgroeien, maar niet in de autosport. Murray werd aangewezen als het hoofd van McLaren Cars en was in die rol actief tot en met 2001. Onder zijn leiding werden de iconische McLaren F1 en de nog altijd bijzondere SLR McLaren verwezenlijkt.
Enkele jaren na zijn vertrek bij McLaren stichtte hij Gordon Murray Design Limited. Zijn eigen bedrijf heeft door de jaren heen allerhande auto’s gemaakt voor verschillende doeleinden. Daarbij werkt zijn bedrijf hard aan een revolutionaire technologie, genaamd iStream.
Opmerkelijk is wel dat vijfvoudig Formule 1-kampioen Lewis Hamilton dit jaar wederom is overzien door het committee. Dit terwijl andere sportmensen met minder indrukwekkende prestaties wel onderscheidingen kregen.
toyotafortuner zegt
Epische snor zeg op de headerfoto!
ikschrijfookoverautos zegt
@toyotafortuner: en die sandalen dan!
maarteno zegt
@ikschrijfookoverautos: ik heb gelijkt het deuntje van Magnum P.I. in m’n hoofd!
cvoo zegt
@ikschrijfookoverautos: schandalen!
tenaci zegt
@ikschrijfookoverautos: ik vind z’n auto toch ook wel wat hebben hoor
Gulli zegt
@ikschrijfookoverautos: sandalig!
rufctr01 zegt
@toyotafortuner: heeft nog steeds een epische snor
desjonnies zegt
Waarom mag het nooit vermeld worden dat de man in Durban Zuid Afrika is geboren?
Heeft iemand daar problemen mee?
desjonnies zegt
@desjonnies:
Oeps eikel !
Voortaan beter lezen hè !
mashell zegt
@desjonnies: hij is toch nog best goed terecht gekomen.
BaRa zegt
@mashell: Anders niets mis met Durban. Fantastische specerijenmarkt, onder andere. Hemelse geuren.
maarteno zegt
Terecht en ook terecht dat hij de hoogst mogelijke krijgt….deze man heeft wel wat paaltjes verzet.
mpgc zegt
Vind die Mc Laren F1 nog altijd de meest iconische sportauto ooit.
sportevo zegt
@mpgc: mijn all-time droomauto. Lijkt me geweldig om er een keer mee te rijden.
Ik kan ook geweldig genieten van de test die Tiff Needell ooit voor top gear heeft gedaan op Goodwood.
mashell zegt
@mpgc: Een icoon, maar niet zonder fouten. Kijk naar de stand van de benen van meneer Murray en ziet meteen het allerbelangrijkste wat er mis mee is. Dat compromis van die stoel in het midden (geen RHD en LHD variant) daar weet de marketing wel een leuk verhaal van te maken maar het blijft gewoon onhandig.
En dan hebben we het nog niet gehad over het ontbreken van ABS en tractiecontrole. Het vergt training om er mee te rijden, in dat licht zijn de Veyron en Chiron beter.
mopar70 zegt
@mashell: Vergelijk je nou een F1 uit ’92 met een Chiron uit nu?
aquila2003 zegt
@mashell: hahahahahahahahhahahaha gast!
seicilindri zegt
@mashell: Als je een auto ontwerpt waarbij je aan weerskanten een chickie kan meenemen verdien je juist een onderscheiding. Zeker als je hem zo duur maakt dat ze alleen daar al door worden aangetrokken, onafhankelijk hoe jij er uitziet.
desjonnies zegt
@seicilindri:
Hoe is het met je Bagheera?
seicilindri zegt
@desjonnies: Daar lachen die chickies om. Ik viel door de mand toe ze op de prijs gingen googlen
nikilaudaferrari zegt
Ik geloof niet dat Nelson Piquet in de fan-car gereden heeft. Meen dat deze wagen maar 1x aan de start is verschenen in de GP van Zweden 1978 die met een enorme dominantie door Niki Lauda werd gewonnen. Volgens mij reed Nelson Piquet toen nog niet bij Brabham en de wagen heeft maar één keer aan een wedstrijd mee gedaan.
sportevo zegt
@nikilaudaferrari: klopt. Alleen Lauda en Watson hebben de Zweedse GP er mee gereden en een 1-2 gescoord. Daarna werd de auto/het concept verboden.
mashell zegt
Van sport- en racewagens is de Queen niet zo onder de indruk maar bij die schattige T.27 smelt ze bijna. Minstens één van de twee, Murray of de Queen, is de weg een beetje kwijt.
406_v6 zegt
Volkomen terecht deze onderscheiding; de beste man heeft ooit een briljante formule losgelaten in een artikel in de Autovisie, waarin het werkelijke verbruik icm. met frontaal oppervlak van de auto en zaken als naar ik meen gewicht en vermogen werden meegenomen om tot een eerlijke verdeling te komen van de autokosten/lasten, zoiets. Dus in een Range Rover Sport weet ik wat, ben je zwaar de pisang, in een gestroomlijnde compacte, relatief lichte auto betaal je naar verhouding weinig.
sudbina zegt
Is dat Ron Jeremy op de foto?
gwnbmw zegt
als hij hem verdient, verdienen brawn en newey hem ook. en periferino (of hoe je die naam ook schrijft) maar dat is geen engelse en doet ook niet heel veel voor engelse.
jeroenwz zegt
About bloody time!
Gordon Murray is een briljante geest en een echte dwarsdenker. De Rocket staat ook op zijn naam. En op de manier van auto’s produceren heeft ‘ie ook een interessante kijk. En: geobsedeerd door lichtgewicht. Check zijn sandalen op de bovenste foto! Lichtbouw in zijn meest functionele vorm!
amersfoorter zegt
Wanneer was zijn laatste succes? 30 jaar geleden. Nee niet de handen op elkaar