Hij zat al verstopt in de laatste quiz, de hoogste tijd dus voor een eigen artikel. Waar ik het over heb? Precies, de Bentley State Limousine, het officiële vervoersmiddel van de Engelse koningin. De auto was een cadeautje ter ere van haar gouden jubileum in 2002. De auto is door Bentley in nauwe samenwerking met de koningin en haar chauffeur ontwikkeld en gespoten in de kleur Royal claret.
En onder de motorkap vinden we de bekende 6.75 liter grote Bentley V8, voorzien van 2 turbo’s. En dat zorgt voor een vermogen van 400 pk en 835 Nm koppel. En ondanks de weinig aerodynamisch vormgegeven koets ligt de topsnelheid toch nog op 209 km/u. Als basis een Arnage gebruikt, maar de auto is wel flink gegroeid. Zo is de wielbasis nu 3,9 meter en de totale lengte is ruim 6,3 meter. Het zal je niet verbazen dat de hoogte bijna 1,80 is.
Leuk detail is dat de traditionele Bentley ‘B’ op de grille wordt vervangen door de officiële mascotte van de koningin als ze in de auto wordt vervoerd. Op die manier kan je altijd zien of ze zelf gebruik maakt van de auto.
Verder is de auto natuurlijk gepantserd en is er een vloer die tegen de ontploffing van mijnen kan. Ook is er gepantserd glas en kan de cabine van de buitenlucht afgesloten worden in het geval van een gasaanval. Al deze maatregelen zorgen er wel voor dat de State Limousine bijna 4.000 kilo weegt. Hoe bedoel je een zwaargewicht! (via: Bentley Spotting)
In de fabriek, tijdens de fabrikage
De mensen die de State Limousine ontworpen en gebouwd hebben
Of rij je liever in een verbouwde Scorpio?
UPDATE Kort filmpje met wat extra informatie. Sorry voor de crappy kwaliteit
Arie zegt
Wat een vreselijk gedrocht! en wat moet dat bordje op het dak voorstellen???
Arie zegt
Lijkt trouwens een uit de kluiten gewassen gegroeide engelse taxi
floryn zegt
Het Nederlands koninklijk huis rijdt tegenwoordig volgens mij in Volvo S80’s en Audi A8’s en dan hebben we nog die raceprinsjes met hun Alfa… Nee de Scorpio is a thing of the past
Ejay zegt
“Ook is er gepantserd glas en kan de cabine van de buitenlucht afgesloten worden in het geval van een gasaanval.”
Moet de ramen wel dicht doen… (foto 4,5, en 6). Apart een Arnage met Conti lampen.
robbie zegt
@Ejay, en dan moet je bedenken dat deze auto in 2002 uit kwam en de Continental GT pas in 2003.
vla zegt
http://www.autojunk.nl/pix/view/138237
Wat een standbeeld op z’n snuit!
lincoln zegt
een engelse taxi met St.Joris op zijn neus ..
en de nederlandse royal-steuntrekkers zijn van Volvo nu ook aan de leasebak ..
hebben ze toch recht op ..
Escher zegt
Waarom is het interieur in twee kleuren?
RenesisHP zegt
Fucking ugly, maar ja, de pausmobiel is ook niet mooi. :(
Deze auto dus in samenwerking met de koningin ontworpen. Dat maakt haar dus 1 van de slechtste designers ter wereld. ;)
Phils zegt
Bweurk, lijkt echt op een chinese replica van een bentley!! Why???
Ejay zegt
@ Robbie, inderdaad. Dat betekend dat deze wagen de moeder aller conti’s is. Een van de weinige keren dat de productieversie mooier geworden is dan het prototype.
Patrick zegt
@Phils: kan het zijn dat je het Japanse Mitsuoka bedoeld?
Mr. V8 zegt
Wat een hok, maar op die foto van het interieur, die handschoentjes… Haha supermooi!
robbie zegt
@Ejay, ik heb nog even verder lopenm speuren en de ontwikkeling van de State Limousine is al begonnen in februari 2000 onder leiding van Dirk van Braeckel. Inderdaad de man die ook de Continental GT heeft ontworpen.
No Time zegt
Waarom heeft die lelijke State Limo geen geblindeerde ramen. Iedereen weet natuurlijk wel dat het de Queen is als deze auto voorbij komt, maar ik zou toch wat privacy wensen als ik de Queen was. Maarja, wie ben ik…
robbie zegt
UPDATE Kort filmpje met wat extra informatie. Sorry voor de crappy kwaliteit
Nick zegt
400 pk? Waarom niet 500 pk en 1000 NM zoals de Brooklands, dat lijkt met toch heel wat toepasselijker in gevaarlijke situaties?
Besides, die V8 motor is geen haar veranderd sinds 1952, op het motormanagement systeem en injectie na.
BMW heeft tenminste voor een moderne motor in de Phantom gezorgd.
Misschien tijd voor een direct ingespoten, DOHC drysump V8/V12 motor?
Nick zegt
*excuses 530 pk én 1050 Nm, waar het topvermogen zelfs lager in het toerenbereik begint!
NuttelozeBPM zegt
Wat een dikke bak zeg…deze straalt enorm veel klasse uit!
Bas zegt
@No Time
Privacy? Hoe zie je dat in een one-off?
Iedereen ziet deze auto van mijlen en mijlen aankomen. Iedereen weet dat de Queen erin zit….als ze geblindeerde ruiten zou hebben zou ze dus niet te zien zijn….en daar gaat het dus kennelijk juist om: WEL gezien worden. Als ze niet gezien zou willen worden had ze niet zo’n ontiegelijk opvallende one-off auto genomen maar een standaard Bently of een standaard Rolls.
Daar komt bij….de koningin is een publieke functie. Als ze in het openbaar treedt wil ze dus juist gezien worden, dat hoort bij haar taak. Als ze dat niet wil had ze geen koningin moeten worden.
Als het goed is zie je op geen enkele publieke auto geblindeerde ruiten….dat is nou een keer protocol. Zie bijvoorbeeld ook de gepimpte oude Scorpio van onze Trix, publieke auto: dus geen privacy glas.
Waarom dacht je anders dat deze auto’s speciaal zo hoog worden gemaakt?
Is om het publiek alles goed te kunnen laten zien.
gekke turbo zegt
Daar komen dus die moderne suicide doors vandaan??? rolls royce heeft gewoon deze bentley gekopieerd!!! :D
G. de Groot zegt
De State Limousine wint misschien geen schoonheidsprijzen, maar hij is dan wel weer mooi ruim en als je erover nadenkt is het eigenlijk de meest britse auto ooit.
mastertjen zegt
behoorlijk lelijk
als het dan toch een speciale creatie is, dat ze het van de eerste keer eens deftig doen dan!
RScosworth zegt
Ik dacht in eerste instantie dat het om zo’n Chinees nepding ging toen ik die labiele voorkant zag. En dan nog die Rolss wielen en dat Jag interieur. Het is wel een zooitje geworden als je het mij vraagt.
VonStroke zegt
Dit moet toch veel en veel beter kunnen denk ik zo. Dit is een mix van een Continental Flying Spur met een Engelse taxi. En dan dat interieur. Hout uiteraard maar dan blauw leder voor chauffeur en passagier en grijs voor de koningin?
Clown-car!
Emil zegt
Gedrocht…hij is ook eens gespot :)
http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=1214748364825052007220551
dekster zegt
Let’s face it, dat dak is gewoon veel te hoog…
jorden zegt
Deze auto wordt ingezet voor officiële gelegenheden, Daarom heeft de auto zoveel glas rondom…
Wel gevoel voor status dat 2 kleurige interieur!
FordGT zegt
Ik heb dan liever die Scorpio als ik zou moeten kiezen. Had de koningin nou ook een 2.9 V6 24V Cosworth
Ik kan je zeggen dat die Cosworth echt een beest is.
Nou we het toch over een Cosworth hebben kunnen er misschien een aantal mooie wallpapers gepost worden? Ik heb alleen een aantal foto’s van een Cosworth in de regen.
RScosworth zegt
@ FordGT
http://www.wrc-cosworth.org/pics/pics1/pics.html ;)
RScosworth zegt
Hmm die formaten zijn ook niet meer wat het geweest is. Zo dan:
http://www.forddesktops.com/browse.asp?f=cosworth
Darahan zegt
Wat een walgelijk apparaat zeg.. Vooral dat interieur, dat oerlelijke donkergrijs past echt niet bij de buitenkant… Het lijkt wel een Maybach in decadentie.. Doe dan beige leer..
Tombnolz zegt
Johow, wat een monster! Echt wansmakelijk. Dan krijg je een volledig gepersonaliseerde Bentley en dan kies je dit. Te bombastisch, te opgeblazen.
Reventón zegt
Hier is echt NIETS mooi aan..
FordGT zegt
@RSCosworht
Ik heb het over een Ford Scorpio Cosworth 2.9 V6 24V. Daar zou ik graag wallpapers van willen hebben in het formaat van 1280×1024. Heb ze zelf wel gemaakt van onze auto maar kan nu niet meer want hij is weg.
RScosworth zegt
@ FordGT
Oh op die fiets. ;) Daar kan ik je verder ook niet aan helpen.
JoepieDePoepie zegt
@Nick
Niks gedaan aan de huidige V8..?!?
Je moest eens weten hoeveel er aan de 6,75 liter V8 van de Arnage verbouwd is. Waarschijnlijk ben je nog te jong ofzo, maar kan je het begin van de Arnage nog herinneren? Toen zat er een 4,4 V8 met 2 turbo’s in van BMW (want Bentley was toen van BMW). Waarom deze V8 en niet de oude? De nieuwe was geen haar beter maar de oude voldeed niet meer aan de toenmalige emissie eisen en BMW vond het te prijzig om de motor verder te ontwikkelen. Daarna is BMW in handen van VW gekomen (wat een soap was dat! :)) en zij luisterden wel naar de klanten. Oftewel, ze smeten een bak geld tegen de oude 6,75 om ‘em behoorlijk schoner te krijgen. Toen kreeg je de keuze uit de Arnage Green Label (met de BMW V8) en de Red Label (met de oude 6,75 V8). Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen voor welk “label” de klanten toen gingen… Overigens zal dat vast ook wel iets met het feit te maken hebben dat BMW geen zin had om in de eeuwigheid motoren aan Bentley te gaan leveren, maar dat weet ik niet zeker.
Dus niet dom gaan roepen dat VW alleen maar wat aan de ECU heeft zitten prutsen en Bosch gebeld heeft voor wat injectoren want dan zit je er echt behoorlijk naast.
Patrick zegt
@JoepieDePoepie : BMW in handen van VW?????
Welke rotzooi gaan ze hier nog door onze strot proberen te duwen.
JoepieDePoepie zegt
Ik bedoel natuurlijk Bentley :-)
Citrofiel zegt
De hoogte is natuurlijk heel lelijk, en de Continentallampen bij de klassieke grille staat ook even vreemd. De lampen worden naar buiten smaller, maar de auto loopt zeg maar horizontaal. Dat ziet er even vreemd uit. De achterkant is vreemd, maar niet lelijk.
Trouwens, ik had ergens gelezen dat hij was begrensd op 120 mph. Zie hier: http://www.thamesweb.co.uk/windsor/windsor2002/jubilee/statebentley.html (onder power and performance)
freek zegt
Deze wagen heeft de traditionele “hof”kleuren van de Engelse Royal familie. Is al zo sinds haar aantreden in 1952. Haar eerste staatsauto rijdt nog steeds. De Phantom 1V. Chassis nummer 4 AF 2.
Op 10 mei 1960 kwam er een nieuwe Rolls. De Phantom V. Gebouwd door Park Ward. En was slechts 6600 engelse ponden (excl tax) duurder dan de “gewone” Phantom Door de aanpassingen. Kleuren: Royal colours, Maroon and Black. Met glazen dak boven de achterbank. Kan worden afgedekt met stalen dak. Gebouwd onder de naam Canberra. in 1961 volgde de Canberra 1 De zogenaamde Canberra Cars. Chassis nr: 5 AS 33 an 5 AT 34 Met glazen daken.
In 1977 (25 jaar staatshoofd) kreeg ze van de motor industrie de Phantom V1. Met glazen dak boven de achterbank, waarover een stalen dak geschoven kan worden.
Carrosserie van Mulliner Park Ward. (chassis nr: PGH101) Gebouwd onder de nickname Oil Barrel
om eventuele persgeruchten te onderdrukken kon dan gemakkelijk gezegd worden dat de wagen naar een rijk man in het Midden-Oosten zou gaan.
op 23 juli 1987 is de Lady Norfolk afgeleverd. Een Phantom V6. Ook in de zelfde kleuren. Weing tot geen speciale uitvoering. Een standaard Phantom. Chassis nr: PMH 10415
Het schild bovenop is voor herkenning. Het persoonlijk wapen van de inzittende staat erop.
Alle hofauto, behalve de Bentley hebben een lamp voor het schild zitten.
Deze wagens worden alleen gebruikt voor officiele bezoeken en vervoer van hoge buitenlandse gasten.
De hoogte wordt mede bepaald voor het elegant instappen en de ruimte voor hoeden.
De zogenaamde zelfmoord deuren komen ook voor bij oudere hofauto’s. Nu dus weer bij de huidige staatsauto nummer 1 de Bentley. Ook deze wagen is een gift. Voor haar 50 jarig regeringsjubileum. Waarschijnlijk een gift van Bentley. Ontwerper Chrispen Marchfield (afkomstig van Volkswagen) genoot grote vrijheid bij het ontwerpen. Deze wagen kan ook op gas gereden worden.
Alle 5 wagens rijden nog en worden gebruikt. Tussen door is er nog een Landaulet geleverd van Hooper in 1954. die schijnt verkocht te zijn, of staat in de publiek toegankelijk stallen van Sandringham House. Mits de leden van de familie er niet zijn is ook het huis en park te bezoeken.
Ook de Queen Mum had haar eigen vloot. O.a een uit 1962 Phantom V Lanaulette van Park Ward. Zou die verkocht zijn na haar overlijden?