Sinds de jaren negentig is VW al bezig om superzuinige conceptjes te ontwikkelen waar we vervolgens bijna nooit meer iets van horen. Het meest recente voorbeeld is de L1-concept uit 2009. Een té gestroomlijnde tweezitter met het gewicht van een tafellamp en een verbruik van 1,38l per 100 km. Op de aanstaande Qatar Motor Show eind januari schijnt VW nu met een ‘nieuwe’ versie te komen, die ook in productie zal gaan.
We moeten het nog zien gebeuren, maar het lijkt erop dat VW binnenkort een nieuwe (of verbeterde) Een-Liter-Auto aan de wereld zal voorstellen. Deze Super Efficient Vehicle (SEV), zoals hij moet gaan heten, heeft ditmaal niet alleen een tweecilinder dieseltje aan boord, er wordt ook gebruik gemaakt van een elektromotor ter ondersteuning.
Deze hybride zal verder bestaan uit lichte materialen, het torpedo-achtige chassis is gemaakt van koolstofvezel. We weten van het conceptmodel uit 2009 dat deze ecomobiel niet meer dan 1.38 liter diesel per 100 kilometer verbruikt, het model dat binnenkort gepresenteerd wordt zal daar vermoedelijk niet veel van afwijken. Maar volgens VW-bobo Ferdinand Piëch (a.k.a. VAG PIMP) zal deze auto voordeliger rijden dan alle huidige EV’s. En als Ferdie het zegt… Binnenkort verwachten we meer info over dit zuinige karretje te hebben.
UPDATE: De auto is inmiddels officieel bekend gemaakt. En hij heet… Volkswagen XL1!
Met dank aan Ton voor de tip!
Apache zegt
Licht en aerodynamisch voor minder verbruik dus.
Alle hens aan dek als er een sterke zijwind staat…
LJ zegt
Ik ben heel heel erg benieuwd wat het precies gaat worden…nog geen spyshots of tekeningen gelekt zeker…
Jokkebrok zegt
Klinkt goed!
autogek123 zegt
Plug-inn Up anyone?
highperformance zegt
Als dit de toekomst ontwerpen van auto’s moeten worden ga ik met het OV, dan maar te laat en oncomfortabel op locatie. Dit is echt het beste dat je kunt doen om het OV te stimuleren…
xilver zegt
Leuk idee… maar wil je daarin wel gezien worden? Utopisch denken vind ik dit… zero emission en naar het esthetische wordt niet gezien, wat duidelijk een invloed heeft op het koopgedrag. Goed idee, maar draai er een mooi chassis rond.
kingkay zegt
Puh. Op zich altijd leuk dat fabrikanten het verbruik weten terug te dringen maar idd, zoals hierboven gezegd : wat als er ‘ns een zijwindje van zeg 90km/u zo’n geval van amper een paar 100kg schept? Dat wordt een hele leuke rij-ervaring lijkt me zo. Live dangerous! Lang leve VW, zij snappen tenminste écht wat er bedoeld wordt met ‘rijplezier’.
Qua design zal het nog wel redelijk binnen het conventionele vallen denk ik zo, al was het maar omdat we het hier over VW hebben. En het ding moet ook wel verkopen natuurlijk. Ach, uiteindelijk, mij stoort het niet, al word ik er ook niet warm van.
koekepan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
MarkieS zegt
Klinkt als
http://www.youtube.com/watch?v=dw7zxe_dV6g
MichaelvdBroek zegt
@MarkieS: haha dikke bootengine :P
NLBUURMAN zegt
@MarkieS: zelfs mijn brommer klinkt nog beter
Vanquish zegt
Ik zou zeggen: verbaas ons.
Laue zegt
Ik heb trek in een banaan.
MichaelvdBroek zegt
@Laue: lol? :P
Esprit_de_Flandre zegt
@Laue: Dan moet je een banaan eten hé…
autoblogamateur zegt
Mooi is anders met deze sciroccoachtige wagen, en qua portomonee zal het vasylt niet voordeloger zijn (ik gok op hoge aanschaftprijs), maar goed (lees ‘minder slecht’) voor het milieu is het vast wel…
vwally zegt
Als je alle logo’s weg laat, zou ik zweren dat het een concept is van bmw
rc1990 zegt
Qua vormgeving is dit ding wel ecjt fors lelijk. Maar ach, alles voor een zo goed mogelijke Cw-waarde. Daarom vind ik het ergens op wel iets weghebben van een Prius. Of is dat vloeken in de kerk? Ach, ik ben benieuwd waar ze uiteindelijk mee zullen komen, die motor zullen ze vast wel doorzetten..
MichaelvdBroek zegt
update: foto’s van mogelijke 2 cilinder blokje :P
NLBUURMAN zegt
@MichaelvdBroek: ik denk niet dat zoiets er in komt, veel te snel en onzuinig :P en bovendien, die uitlaten kunnen echt niet op een auto
MichaelvdBroek zegt
@NLBUURMAN: haha snel zeker! bij zijn 1e run sprint al een NL record, maar waarom kunnen die pijpjes niet? loopt toch gewoon onder de auto door:P alleen het verbruik zal je van schrikken, aangezien hij 2x 28mm carburateurs heeft :P
NLBUURMAN zegt
@MichaelvdBroek: wow, 2 28mm carbs voor een 2 cilinderblokje van zo’n 100cc (gokje?), m’n vader z’n 600cc heeft 4 28mms, maar dat is dan ook 150cc per cilinder, dit zo’n 50 :P
MichaelvdBroek zegt
@NLBUURMAN: Haha ja dat klopt! het is 2x malossi 50cc,
2 losse krukassen met een speciale overloop:
2x 50cc malossi
2x 28MM Keihin carbs
starten lopen! :D
NLBUURMAN zegt
@MichaelvdBroek: de krukas van mij rd50mx uit 83 is toch iets dunner, en een watergekoeld blok. maar die 28mm keiheins, mjam :)
MichaelvdBroek zegt
@NLBUURMAN: hehe dit zijn 85mm pennen, dat is tegenwoordig niet meer te vergelijken! deze zit gewoon op 55pk :P 4 sec naar de 100 haha, hier een geinig filmpje voor je van een 80cc tegen een subaru 600pk
http://www.youtube.com/watch?v=Vl183ezQOcQ
midasracer zegt
Ik hoop dat ze ooit nog een keer een remake doen van de VW Scooter, een geinig driewielertje. Ook 2 zitplaatsen, licht van gewicht, maar wel zuinig en toch bloedsnel.
GOD zegt
Nu snap ik waar de audi a7 de achterkant van heeft.
rikl zegt
ik heb het altijd wel een intressant concept gevonden , ben benieuwd wanneer ie in productie komt.
ze zouden natuurlijk ook gewoon de 1.2 tsi er in kunnen doen, 100pk is zat met z’on lichte auto.
rikl zegt
en dan nog iets de co2 uitstoot naar beneden, en ik zeg wegenbelasting vrijmaken :)
rikl zegt
dus even een rekensommetje,
stel hij weeg 800kg is 800kg/100pk=8kg per pk
dat is ongeveer het zelfde als een 2008 bmw 320i 170pk die heeft 7.9kg per pk (1345/170=7.9) en die doet 0-100 , 8.2 sec. Dus dat zou dan met deze als ie 100pk heeft theoretisch mogelijk moeten zijn :roll:
mikeslsamg zegt
die VW L1 concept heeft wel wat weg van een Messerschmitt
tstile zegt
Dit is toch de toekomst. Energieprijzen zullen nog flink stijgen.
Luchtweerstand verminderen is een gebied waar nog heel veel te winnen valt voor auto’s.
De sigaar vormige auto heeft de toekomst. Dan zitten we achter elkaar ipv naast elkaar.
tstile zegt
Zoiets, maar dan in een modern jasje en moderne techniek.
Esprit_de_Flandre zegt
@tstile: Die is wel leuker dan zo een in modern jasje…
tjorque zegt
Ik ben voor… En dan nog liefst een apart rijvak voor zulke smalle wagens en motoren… Ik zit toch maar alleen in de wagen elke dag dus geef geen reet om die extra stoelen…
tjorque zegt
en voor een woon werk wagen kan het mij al helemaal niet schelen hoe hij er van buiten uit ziet…
laurensje zegt
Cw waarde is wat telt, op snelheid. Of Cx, dan zit (dacht ik) frontaal oppervlak er ook in verwerkt…
OT: als het lukt de onzin van EV’s aan te tonen…
Freewarefreak zegt
“..Sinds de jaren negentig is VW al bezig om superzuinige conceptjes te ontwikkelen waar we vervolgens bijna nooit meer iets van horen..”
En niet alleen de superzuinige conceptjes.. ik wil wel weer eens wat horen van deze:
Ferdinand1 zegt
Design-technisch is het niet eens zo’n ramp. Maar wat er wel mis is, is dat het geen praktisch vervoersmiddel is. Mensen die een tweezitter kopen doen dat vaak niet met de reden dat ze maar met tweeën zijn of geen vrienden hebben, maar omdat tweezitters het autorijden leuk kunnen maken. En hoeveel mensen vinden het leuk om zuinig te rijden??
Ze kunnen er jammer genoeg dus beter een overdekte fiets van maken… Beter maken ze hem twee keer zo breed. Veel realistischer, en het design kan gewoon behouden blijven.
mco zegt
@Ferdinand1: Als ik em 2 keer zo breed denk, zie ik een scirocco met dichte wielkasten achter. Afgezien van de achterkant dan, die lijkt niet op een VW. Vind dit wel interessant waar de ontwikkelingen heen gaan..
Yellomello zegt
Prima auto om naar je werk te rijden! Juist voor het zuinige heb ik een VW Lupo 3L en voor het leuke een snelle en krachtige auto.