Tijdens de persbijeenkomst van vorige week, waarbij Ford de verkoop van Aston Martin bekendmaakte, is er door CEO Ulrich Bez gerefereerd aan een model met de naam DBX. Is het een snelle versie van de DBS? Of gaat het hier over een SUV…
In een artikel van Autocar stond het volgende: Although it was brief and enigmatic, Bez finally made reference to a third new model called the DBX. While it might have been safer to speculate that this is Aston’s internal name for the DB9 replacement, Bez’ sentiments suggested that something more unusual could be on the menu. “In the long term, we have to look for growth beyond the current range of cars,” he said.
En waarom geen SUV? Onze vaste bezoeker JPM heeft er al wat reacties aan geweid. Het is misschien even wennen, maar het heeft Porsche zeker geen windeieren gelegd. Wat denken jullie?
Met dank aan pistonheads (via autoblog.it).
Pannekoek zegt
Ik denk opvolger van db9, alleen db10 klinkt niet zo goed, dus dat hebben ze maar dbx gedaan ..
christoff zegt
Ik hoop het ook. ik vind niet dat AM een SUV in zijn gamma moet hebben.
Klaas zegt
@Pannekoek: db10 klinkt ook niet veel slechter dan db9 hoor; vanaf 11 wordt het wel wat minder aantrekkelijk…
Lijkt me dan (en hoop ik dan) een speciale sportversie van de db9.
Fej zegt
Als het een 500pk monster zou worden dat er even goed uitziet als de Db9 en de Vanquish dan ben ik er niet echt tegen. Het zou in ieder geval de mooiste SUV van de markt zijn!
Fej zegt
@ Klaas
die sportversie is toch de DBR9
Rikvc zegt
Ik denk dat het echt wel iets kompleet anders wordt die DBX, de andere modellen zien er in mijn ogen nog te jong uit om te vervangen.
En die X, ja doet me wel heel hard aan vierwielaandrijving en dat soort zaken denken.
Langs de andere kant is X eigenlijk een 10 hé, dus kan best zijn om dat 10
wat sullig staat ze de DB10 een DBX noemen.
Ejay zegt
SUV hype is alweer een beetje geweest in Europa volgens mij. Dit zou de verkopen in het Midden-Oosten, VS en China kunnen boosten.
Tarzan zegt
Komt er niet, geef ik je op een briefje. Immers, Ford heeft helemaal geen suv om onderdelen te delen?
vinox zegt
Bweik. Fucking suv’s. Binnenkort een jaguar-suv en een ferrari-suv en een koenigsegg-suv… (ik kan er niet aan doen, maar die spyker suv van onze noorderburen, JAKKES!!!!, geef mij maar de Laviolette dan of de spyder)
Ik word er misselijk van. Schoenmaker blijf bij je leest zegt men dan.
]M[ zegt
Misschien de eerste concurrent van de spyker SSUV?? Als ze ‘m maar mooi maken vind ik ’t best!
autoblogger zegt
@Tarzan: wat dacht je van de Range Rover?
Of de Volvo XC90… ik las vandaag dat Aston ook andere onderdelen van Volvo gaat gebruiken. Zie http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=49016
Ejay zegt
@ Autoblogger, komen er dan Volvo knopjes in ipv Ford knopjes?
autoblogger zegt
@Ejay: who knows, misschien komt er zelfs een d5 ;)
Tarzan zegt
Damn, je hebt gelijk. O hemeltje. De onbetrouwbare onderdelen van Landrover in de mix met de lelijke 2erangs van Volvo onder een Aston sticker… iiieeew
Stylez zegt
Land Rover, onbetrouwbaar? :D
PieterA zegt
Zeg dat het niet waar is, ik hoop van ganser harte van niet!!, die idiote SUV’s toch. Dankzij de Cayenne komt Spyker nu met zo’n gedrocht af, waarom in godsnaam moet Aston Martin nu de volgende zijn. Totaal GEEN respect meer voor de merken op zich.
Die overnemers (kzal ze maar niet bij nationaliteit noemen) moeten met hun handen van AM blijven, dat ze desnoods zelf een merk starten en dat vern*uken.
Coen zegt
Ik dacht aan misschien een 4×4 DB9, of een opvolger van de DB9. Of als Aston met een stevige upgrade van de DB9 komen, zouden ze hem, denk ik, geen DBX noemen. Het zal wel goed komen want alle Aston’s zijn plaatjes!!!
mvagusta zegt
Ik denk eerder aan een Shooting brake op basis van de DB9. Een soort stationvariant!? Die hebben toch ooit al een keer in beperkte oplage gebouwd voor een aantal sjeiks?
Citrofiel zegt
Nee! Geen SUV! Kijk, dat overloper Porsche er een bouwt betekent nog niet dat een écht sportwagenmerk als AM er ook een moet bouwen! Aub niet…
freek zegt
lijkt me niks… en ook “onbetaalbaar” …db4x4 = DB16? :)
dries zegt
Pff een suv van AM, wat een gedrocht gaat dat worde, sinds porsche er met de cayenne is (die ik overigens wel mooi vind) komt elk sportwagenmerk met een suv. check de bentley (lelijk) maserati (lelijker) spyker (lelijkst) sultan van brunei ferrari (iiieeeuw!)
als ze nu het stijlvolste merk op de markt ook nog gaan verneuken, waar gaat het dan heen
slk55 amg zegt
http://www.cwwcardesign.com/cars/pics/aston_martin_lamonta.jpg
Tarzan zegt
Ja Stylez, lees eens wat topgear? (de engelse versie uiteraard. De nederlandse versie is heel erg lame). Daar rijden de medewerkers een aantal maanden in verschillende autos rond, en de Land Rover was zoooooooooooooo vaak stuk dat t niet leuk meer was. Nouja, soms viel het mee. Dan kreeg die gozer uiteindelijk de redactie RS4 mee voor een weekje vakantie. Niet slecht. Overigens reden ze ook de Jaguar XK en XJ-R…en allebei waren HEEEEEEEEL vaak kapot met echt de meest belachelijke problemen.
Rob zegt
Ik dacht dat de markt voor SUV’s aan het krimpen was ?
Citrofiel zegt
@ dries; Waar heb je het over? Sinds wanneer hebben Bentley, Maserati en Ferrari een SUV?! :roll:
@ slk55 amg; Shit. Hij is mooier dan ik dacht… Mijn standpunt is veranderd! Ze mogen wel een SUV brengen, maar dan moet hij er wél zo stijlvol uitzien als die impressie. Dat zou de eerste écht mooie SUV zijn… :)
DRU zegt
NEE NEE NEE en nog eens NEEE!!!!
Geen SUV aston martin. Doe het niet.
Dus.
Andrew
Stylez zegt
@Tarzan
Ik weet het, was sarcasme… Ze voeren al jaren de bodem aan.
Op uitzondering van de RR Sport.
joep zegt
@ Citrofiel, die shop van slk55amg is ook meer een stationwagon als een SUV, dus meer in de trend v/d audi allroad’s en die crosswagon van alfa. Mooie SUV’s bestaan dus nog steeds niet :)
OT: Ik hoop dat ze het niet doen, maarja ach als ze het wel zouden doen maakt het me ook niet zo uit. De db9, vantage en consorten worden er natuurlijk niet minder mooi van…
@Reacties JPM: haha, das wel erg snel totaal van mening veranderen…
Ejay zegt
Lol @ autoblogger
@ SLK, AM XC8?
S AMG zegt
is toch best vet een SUV van AM. Alleen ik heb liever een keer een echte sportwagen van Aston. De looks van een aston zonder al dat zware gewicht, zeg maar een concurrent voor de F430 en de Gallardo
Mr. R zegt
Als ze SUV’s moeten bouwen om te overleven of om écht goede sportwagens te maken: doen! Vanuit bedrijfstechnisch oogpunt is het niet eens zo’n gek idee. Al zou de Rapide toch ook flink wat geld op moeten brengen.
Jappy zegt
Lijkt me wel vet als er een SUV van AM komt, maar dan geen cross-over!
Bertus zegt
Ach ja, ken ’t schele, as ’t maar verkaup!
SugarFree zegt
Wat jammer dat het altijd maar gaat om: ‘het heeft Porsche tenslotte geen windeieren gelegd’.
D U S ?
Als de markt maakt wat de klant wil hebben (en dat doet het helaas al te vaak), worden dit soort gedrochten schering en inslag. Laten we de goede smaak en het fijne straatbeeld prevaleren boven geldelijk gewin. Zo. Kuch.
Ik vind die SUV’s vreselijk en zal ze nooit mooi kunnen vinden. De Cayenne niet, de Q7 al helemaal niet en de Peking-eend van Spyker is het diepste dieptepunt van het diepste dal in SUV-land.
Aston: schoenmaker, blijf bij je leest!
Kachel 2.8 q zegt
@Tarzan
Ford geen SUV’s? Ga eens in Amerika kijken zou ik zeggen.
En tja, AM is nou niet echt het meest winstgevende merk. Een SUV zou een goede oplossing zijn om de kosten van de overige modellen te dragen.
SugarFree zegt
@ kachel
Dat is nu precies waarom ik er niet blij mee ben.
Uiteraard snap ik (zelfs als niet-econoom) dat je winstgevend moet zijn om continuïteit te kunnen garanderen en activiteiten te kunnen blijven ontplooien.
Maar ik ben er niet blij mee, omdat er (imo) lelijke auto’s worden gemaakt om dit doel te heiligen.
Maar goed, misschien (eh, dat weet ik wel zeker) zegt dit meer iets over het koperspubliek dan over het merk. Het publiek w i l dit soort auto’s. Waarom: ach, dat is een heel andere discussie die hier al vaak gevoerd is. Toch mijn antwoord: wat mij betreft willen mensen gewoon teveel laten zien hoeveel geld ze hebben/denken te hebben.
De auto was natuurlijk altijd al een statussymbool, maar SUV’s werken in dit geval nog beter. Een beetje meer bescheidenheid… zou de mensch sieren.
joep zegt
@sugarfree, haha getuigen de db9, v8 vantage e.d. dan wel van bescheidenheid? haha
Een Jaguar XK/XKR die wel! Je zou best een V* vantage kunnen kopen, maar geheid meer indruk, maar ach, van jou hoeft dat niet zo. Je XK is ook schitterend!
SugarFree zegt
Tsja, Joep, daar heb een punt.
Tuurlijk is een db9 een auto die opvalt. Een Vantage inderdaad ook. Dus die overeenkomst is er.
Alleen kies je een db9 of een Vantage volgens mij, omdat ie mooi is en snel is. Een SUV kies je volgens mij niet primair omdat ie mooi is (over smaak valt niet te twisten, maar houd een verkiezing van mooiste auto en in de top10 komen geen 5 SUV’s voor…), dus een SUV wordt imo vooral gekozen, omdat
– de buurman er ook een heeft;
– hij lekker groot is, wat past in je behoefte om je te profileren;
– en hij een enorm hip imago/een grote status heeft.
joep zegt
@sugarfree, hmm ok daar heb jij weer een punt! Ik kan me wel goed vinden in je suv-typerig1
hmm....? zegt
ze gaan er zeker niet mee komen kijk maar eens via google wat AM tegen porsche heeft gezegd over de cayenne
RS zegt
wtf? afgang voor AM, echt lelijk!
Ze moeten blijven bij wat ze goed. Zo kan je ook een defender verlagen en er een spoiler opzetten, even belachelijk…
sjoerd zegt
k denk dat ze hier goed aan doen, het zal meer verkoopcijfers opleveren en ja hij ziet er zeker mooi uit :D