Een ultiem beest.
Een extreem beest bij de dealer ophalen is veel leuker dan een geciviliseerd beest kopen en deze tunen tot een extreem beest. Daarmee doel ik op het volgende. Dodge heeft met de Hellcat- en de Demon-motor krankzinnige varianten op bestaande modellen in het aanbod. Die 6.2-liter V8 uit de Hellcat kan ook los gekocht en in andere auto’s gelepeld worden.
Tuners hebben al bewezen dat het technisch mogelijk is en dus krijgt Jeep geregeld de vraag of ze zelf zo’n brute Wrangler gaan aanbieden. Ze moeten geïnteresseerden echter teleurstellen. Technisch is dit prima mogelijk, maar een kenteken zit er niet meer in.
Tegenover het Australische Drive laat Tim Kuniskis van Jeep weten dat de gigantische 6.2 inderdaad past, maar dat er dan geen ruimte meer is voor andere zaken. Bijvoorbeeld ruimte die nodig is om een kreukelzone te creëren. Zonder die zone is er geen type goedkeuring mogelijk. Tuners die de Hellcat-motor in een Wrangler of Gladiator lepelen moeten dit vooral doen, maar kom achteraf niet klagen over nekpijn als je een ongelukje hebt gehad met zo’n 700 pk+ monster.
E34M5Touring zegt
Ik zou hem dan liever met een Cummins hebben, en dan niet die nieuwe 2.8 4plopper, de eckte 6pitter. Dikke Nm’s icm met een goeie gearing en dan overal met 700rpm tegenop klimmen! Sidenote, mocht je Roadkill tof vinden maar meer met Jeeps en 4×4 spul hebben, Dirt Every Day op youtube en Motortrend. Echt een toffe show vind ik, komische gasten ook!
maxidyne zegt
@e34m5touring: heerlijke sound hebben die Cummins blokken ook. Enorm zwak voor een RAM met een Cummins. Jammer dat je hier geen Cummins diesels kunt krijgen voor vrachtwagens, anders had ik dat wel gewild, of een CAT 3408…
E34M5Touring zegt
@maxidyne: Kan zeker wel! https://www.cummins.com/engines/heavy-duty-truck/heavy-duty-trucks-available-cummins-engines
Er reed een Nederlandse equippe met een Ginaf 95 in Dakar meer, die had er ook een Cummins inliggen. Die rijdt er nou vooral rondjes mee door Doetinchem!
vaakbenjetebang zegt
@e34m5touring: Da’s allemaal spul wat geen EU-toelating heeft. Dat maakt het natuurlijk niet onmogelijk, maar wel een hele hoop werk, bezoekjes aan de RDW en bijbehorende kosten om zo’n ding hier op kenteken te krijgen. Daar word je denk ik niet vrolijk van, als het een truck is om je brood mee te moeten verdienen.
E34M5Touring zegt
@vaakbenjetebang: Ze hebben een lijn motoren die gewoon aan de Euro 6 norm voldoet.
vaakbenjetebang zegt
@e34m5touring: Dat weet ik, maar dan ben je er nog niet. Als ik met een Scania-met-Euro6-Cummins naar de RDW ga krijg ik op basis daarvan geen kenteken. Dan moet er getest worden, en nog best veel ook (been there, done that, zij het niet specifiek voor Cummins Euro6).
Dickie zegt
@maxidyne: De DAF 95.500 heeft oom Cummins N14 motor rijden er nog enkele van rond met echte Jake Brake motorrem.
Verder rijden er nog wat enkele Amerikaanse trucks rond in NL Cummins Cat of Detroit
Edge zegt
En als ze hem nou in de bak leggen en er een pickup met middenmotor van maken? Gewoon, omdat het kan.
flatsixx zegt
@Edge: haha en dan als je gas geeft een wheelie trekt.
gasskaas zegt
@flatsixx: MURICAH F*CK YEAH!!!
Dutchdriftking zegt
Het werkt toch ook niet in een Wrangler? Gewoon een dikke 800pk Viper is een beter idee.
ghost zegt
Voor de NL-markt graag eentje met een heel geknepen V8 en dan omkatten zodra het op kenteken staat. Dan is het wellicht nog haalbaar en betaalbaar.
lincoln zegt
Ding had er al geweest als er klanten voor waren ..
kennone zegt
@lincoln: geloof mij dat die er wel zijn hoor!
frank2b zegt
Achterhoede gevecht. Verloren wedstrijd.