Het ontbreekt Mitsubishi een beetje aan hele coole auto’s momenteel, maar met de terugkeer van de Evolution naam kan dat gaan veranderen.
Mitsubishi is op een manier op sterven na dood. Kijken we alleen al naar het Europese gamma, dan is er weinig interessants meer in de dealer te vinden behalve een stadsauto en een set crossovers. En zelfs daar gaat nog de boel krimpen, want de Outlander gaat ons ook verlaten nadat de nieuwe generatie landt. Kortom: je kunt een Mitsubishi kopen, maar echt unieke of gave auto’s ga je niet meer in de dealer vinden.
Evolution
Dat terwijl het nog helemaal niet zo lang geleden is dat een zeer coole Mitsubishi zijn laatste adem uitblies. Mitsubishi heeft 20 jaar de naam Evolution kunnen gebruiken om de Lancer Evolution 10 generaties lang als een coole sportsedan te hebben. Rallygenen, een lekkere potente motor en dat in de jaren ’90 waar Japans sportspul heilig is: een recept voor succes.
Terugkeer Mitsubishi Evolution
De Evolution serie van Mitsubishi eindigde namelijk met de tiende generatie Evo X Final Edition. Sindsdien is er niks meer echt sportiefs uitgekomen van Mitsubishi. Dat staat op het punt te veranderen. Mitsubishi komt met een nieuwe Evolution!
Geen Lancer
Een nieuwe Lancer Evolution hoef je van Mitsubishi echter niet te verwachten. Er was eerst sprake van een nieuwe Lancer die met behulp van de Renault 1.8 vierpitter uit de Mégane RS en een S-AWC systeem een ‘Evo 11’ zou moeten worden. Die is gecanceld. Waar we de naam ‘Evolution’ bij Mitsubishi nu naar verluidt kunnen verwachten is de Mitsubishi Outlander Evolution.
Goed, dat is wellicht niet waar je de naam Evolution zou willen hebben, maar de Mitsubishi Outlander Evolution gaat als studiemodel getoond worden. Mitsubishi gaat iets doen met een nieuw S-AWC systeem (hun vierwielaandrijving), iets met plug-in hybride aandrijving. De Outlander Evolution gaat vooral gebruikt worden om even een teen in het water te dippen.
Ralliart
Er is meer: ook de naam Ralliart maakt een terugkeer. Ralliart was de huistuner van Mitsubishi die hun diensten staakten in 2010. Mitsubishi wil een terugkeer in de autosport, naar verluidt vooral rallysporten. Ralliart gaat als label gebruikt worden voor een speciale offroad-versie van de L200 pickup.
De sportlabels zijn dus allebei terug, of je blij wordt van de auto’s waarop Mitsubishi Evolution en Ralliart gaat plakken is een tweede. (via BestCarWeb)
robert110 zegt
Ach, er was ooit een Evolution versie van de Pajero, en dat is een serieus apparaat. Er is dus kans dat het allemaal nog goedkomt, zeker een rally versie van de L200 klinkt niet verkeerd.
vaakbenjetebang zegt
Die ‘chromen’ lijsten onder de koplampen van deze auto zijn zo onwaarschijnlijk lelijk dat het bijna culterig cool is. Bìjna. En dan dat gekke zwarte stukje in de C-stijl, zo net onder het dak. Ze hebben er echt hun best op gedaan, dit ontwerp.
Johanneke zegt
Ze kunnen ook gewoon stoppen met Mitsubishi Motors en lekker verder gaan met al het andere, de andere 99% van het bedrijf. Wordt een beetje pijnlijk zo.
moveyourmind zegt
Vond Mitsubishi altijd wel een lekker eigenzinmig merk. Het waren niet altijd even mooie auto’s, maar ze hadden wel iets. En in de jaren ’90 waren sommige modellen zelfs een soort van Japanse BMW. Persoonlijk vind ik die de mooiste (zuinig op je Galant zijn @Johanneke!).
Maar nu… ik zou niet eens weten welke modellen ze op dit moment in de showroom hebben staan. Veel bijzonders zal het helaas wel niet zijn.
Johanneke zegt
Galants. Een 93 en 98 ;)
De 98 is een daily, die gaat er over een jaar of 4 gewoon uit. De 93 gaat mee het graf in.
fapfap zegt
Doe maar een nieuwe Station of FTO
fapfap zegt
@fapfap: *Starion