De voortekenen lijken gunstig te zijn.
BMW en sportwagens. Het is een perfecte combinatie: achterwielaandrijving, een (liefst) dikke zescilinder en puike looks met een lange, grote motorkap, twee zitplaatsen en een korte, bevallige bips. Des te opmerkelijker is het dat er op dit moment geen BMW Roadsters in de showrooms staan. De tweede generatie Z4 (rijtest) is met stille trom uit de prijslijsten gehaald en een opvolger is er nog niet.
Gelukkig toonde BMW op de IAA de Z4 Roadster Concept. Die auto wordt in samenwerking met Toyota ontwikkeld en gebouwd, alhoewel BMW zegt dat het een totaal andere auto is. Op de plaatjes is het een mooie auto, maar in het echt zie je pas hoe fraai de welvingen en rondingen met het licht spelen. Een mooie Roadster, BMW heeft het weer voor elkaar. Wat BMW meestal ook redelijk voor elkaar heeft, is hun Motorsport-divisie. BMW Motorsport heeft enkele keren gewerkt aan een roadster. De M Roadster en Z4 M Roadster. Beide aangedreven door een overheerlijke atmosferische zes-in-lijn, zoals dat toen nog kon.
Dan is de grote vraag natuurlijk: komt er van de nieuwe Z4 ook een M-variant? In een interview met Autocar laat de Vice-President van de M-afdeling, Dirk Hacker, in elk geval weten dat een Z4 M zeker niet is uitgesloten. BMW was zeer verrast door het grote aantal positieve reacties op de Z4 Concept. De vraag naar een ‘emotionele rij-ervaring’ schijnt er nog altijd te zijn. Hoe dat ingevuld zou moeten worden is nog niet duidelijk, maar ze kunnen het recept van de vorige M Roadsters aanhouden. Pak de motor van de M3, pas het onderstel aan, monteer grotere remmen en een lekker dikke bodykit en je hebt een heel smakelijke auto.
Er is nog geen bevestiging dat er een M-Variant gaat komen. Daar heb je in principe niet veel aan, maar er gloort hoop aan de horizon. Het plan is echter bij lange niet afgeschoten. Dat was met de vorige Z4 wel anders. Al in een vroeg stadium van de ‘E89’ liet BMW weten dat er absoluut geen Z4 M zou komen. De sDrive35is was de sterkste en meest sportieve variant die je kon krijgen. Ondanks dat de ingrediënten goed waren, was de auto meer een ‘Mini-SL’ dan een raszuivere sportwagen. Hopelijk weet BMW het recept dit keer weer lekker hardcore te maken. Wat ons betreft mag ‘ie komen (ook als Coupé).
dromedaris zegt
Een klassieker voor mijn pensioen. Over 36 jaar dus. Heerlijk, laat maar komen!
royaledeluxe zegt
Het zal te maken hebben met een kosten/baten analyse en dan heb ik het idee dat als de boekhouder kiest, bij BMW, het er niet gaat komen. Daarvoor zullen de aantallen te klein zijn.
willeme zegt
@royaledeluxe: BMW heeft de afgelopen jaren dat zeker gedaan. Met auto’s als deze Z4 en nieuwe 8 Serie laten ze zien dat de emotie ook mee weegt. Om MPV’tjes te verkopen moet je wel iets in de showroom hebben staan dat nog refereert aan de merkwaarden van BMW. Een M-model en/of sportwagen kan het imago versterken. Met andere woorden. Omdat op jouw 214d Gran Tourer ‘BMW’ staat inclusief twee nieren en een propellowbadge, kan BMW er meer voor vragen. Maar dan moeten ze de merkwaarden wel hoog houden. Daar zijn deze auto’s uitermate geschikt voor.
tttijn zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
olivier420 zegt
@willeme: Zo hoeft het niet altijd te zijn, zolang je delen van je “oude DNA” in je huidige wagens blijft verwerken (achterwielaandrijving, sportieve directe besturing of die karakteristieke oranje tellerverlichting :-) ) kan je opzich ook die perceptie vasthouden. Bmw houdt nog steeds redelijk vast aan die idealen bij haar “hoofd-modellen”: 3/5/7 serie.
Daarom is het juist zo mooi dat BMW alsnog ervoor kiest om nog wel dit soort dingen te blijven bouwen.
Is ook tot op de dag van vandaag de reden dat ik het zo’n mooi merk vind.
viezefreddyw zegt
Het zou een mooie toevoeging zijn. De vorige Z4 vond ik niet geweldig, maar het type daarvoor wel. Prachtig klein autootje. Compact, goed onderstel, lekkere motor en een prettige handbak. Een echte roadster zoals hij hoort te zijn.
Ik hoop wel op een softtop. Ik vond het toch wel een mankement dat de E89 een hardtop kreeg.
racerx zegt
@viezefreddyw: De E85 en E86 waren fantastisch inderdaad! Zelf een E86 3.0si gehad en dat was een uiterst capabel wapen, welke prima in staat was de 997 Carrera 2 van m’n maat bij te houden op bochtige trajecten. Enige nadeel was de spijkerharde vering icm de runflat banden, maar met een paar normale sloffen was het al veel beter te doen. Lekkere korte wielbasis ook, de kont wilde graag alle kanten op.
De E89 was een te zware seniorencruiser, zeker de qua motorisering wat mindere goden waren vrij oninspirerend om rijden. Heb 2 jaar geleden een dagje kinderen met een beperking rond geracet op Assen met een E89 35is, power genoeg en hij wist z’n gewicht nog wel enigszins te verbergen, maar de remmen konden het geweld gewoon niet aan…
De nieuwe moet een softtop krijgen en gewoon weer een coupé variant, dat was echt een mega speeltje!
viezefreddyw zegt
@racerx: Exact. Het vermogen lag met zijn 231 of 265 (afhankelijk van welke versie) niet heel erg hoog maar was ruim voldoende om hard zat te kunnen rijden. Het onderstel deed het hem in principe. Inderdaad spijkerhard, maar het lag wel onwijs goed op de weg. De wegligging was erg goed. Ik vond de motor ook erg prettig. Mooie opbouw met een lekker geluid.
Machtige wagentjes vind ik het. Ik denk nog vaak terug aan de leuke ritjes die ermee gemaakt zijn. Ik betrap mezelf nog wel eens dat ik in de gaten hou wat ze op de occasionmarkt doen.
bassx zegt
@viezefreddyw: Eerst de 231pk handbak gehad en dat ding schakelde gewoon niet fijn. Daarna de automaat met 265pk (facelift) die nu op stalling staat en die rijdt behoorlijk goed. Destijds als ex-AG model gekocht en de ZF 6 bak is echt heerlijk, ik hou van schakelen maar in dit geval raad ik toch de automaat aan. Daarnaast is de auto alles behalve stug en eigenlijk best comfortabel te noemen. Wanneer ik in de RCZ stap (die wel voortreffelijk schakelt) is deze een stuk stugger dan de Z4, snoeihard is dan ook relatief. Let wel op het onderstel als je denkt er eentje te willen kopen, ik heb de auto 10 jaar in bezit met slechts 40k op de klok maar ophanging + rubbers heb ik van voor tot achter al eens moeten vervangen, er komt vrij snel “speling” op (rubbers worden slap) en dan kan de auto zomaar ineens gaan zoeken.
racerx zegt
@bassx: ik heb een Coupé gehad, die zijn wat meer gepositioneerd als serieus rij-ijzer ipv mooiweer cruiser met dus ook een wat andere afstelling van het onderstel. De Coupé was echt heel stug, zeker icm runflats.
berlinetta zegt
Doe maar gewoon BMW. De Z4 M coupe is zowat de lekkerste auto die jullie ooit hebben gemaakt. Die verdient een opvolger.
toyotavenray zegt
Wanneer komt die supra dan?
Gulli zegt
@toyotavenray: Ik kan me zomaar voorstellen dat de Z4M dan een uitzwaai-model wordt, die nog een half jaartje op de beurzen rondtourt totdat de Z5 er komt.
cupsport zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
snelle_henkie zegt
Oei oei, hoeveel mooier is die kont van de z4 t.o.v de z3
dirkv zegt
Mooie auto, laat maar komen!
eefie zegt
Mooie auto, hij ziet er beter uit dan het laatste model. Van de achterkant lijkt hij wel op een Mercedes
hehe zegt
Heel herkenbaar die opmerking over ‘mini SL’, precies de reden waarom ik mijn E89 verkocht heb.
Ik vond hem heel fraai en de 35i motor klonk ook heel lekker (en trok prima)
Maar de besturing was niet inspirerend, ben nog steeds bang dat dat met name aan het stoppen met hydraulische stuurbekrachtiging ligt en dat komt niet meer terug.
Mijn E61 stuurde ook veel lekkerder dan de F10 (heb de nieuwste 5 nog niet gereden)