De huidige Citroën C5 is niet het meest succesvolle model dat de Fransen ooit bouwden. Sterker nog, het kan wel eens einde verhaal zijn voor de D-segmenter.
Dat laat algemeen directeur Frédéric Banzet weten tijdens een gesprek. Volgens hem is het D-segment zóóó 2013 en zullen de verkopen daarin alleen maar dalen. Hij betwijfeld dan ook ten zeerste of er wel een Europese opvolger moet komen voor de C5. De Citroën-baas ziet meer geld en toekomst in uitbreiding van de succesvollere DS-lijn. In China heeft het merk recent de DS 5LS onthuld, die misschien wel gezien kan worden als indirecte opvolger van de C5. Helaas komt die niet naar Europa omdat daar geen markt voor zou zijn.
De C5-rijders in Europa wil het merk desondanks niet teleurstellen. Banzet belooft goed naar die groep kopers te kijken en daarvoor alternatieve modellen aan te bieden. Wat dat gaat worden zal ons benieuwen, tot die tijd lijkt de reguliere DS5 ons een waardig alternatief voor de o-zo-loyale Citrofiel. (via autoexpress.co.uk)
desjonnies zegt
Er zit wel iets in wat de man zegt.
We zijn en masse aan het downsizen.
De C6 is helaas een stille deaud estorven.
Zoveel Passats lopen er ook niet meer in vergelijking met het vorige model en PSA heeft de 508 als alternatief (zie je best veel lopen)
Ik heb zelf een 159 en da’s tegenwoordig een grote wagen.
Daarnaast hebben we een Punto ‘MüsliDieseltje’ lopen en daar is helemaal niets mis mee.
Natuurlijk doet de Alfa het meeste beter, maar of dat in de toekomst de prijs zal rechtvaardigen? Ook liggen je vaste kosten een hele prak hoger.
En ik word vaak links en rechts ingehaald op de grote weg door die C1 Aygo en 10zoveel brigade, of zijn dat allemaal suïcidale leaserijders?
We zijn murw gemaakt in dit land.
En dit soort wagens zijn rampzalig in de binnensteden met die op Smart gemaakte parkeerplaatsen en parkeergarages.
freezzr zegt
@desjonnies: zie jij auto’s lopen? Ik zie ze meestal rollen of rijden?
ropbp zegt
@freezzr: zooooooooooo zeg, wat ben jij geweldig bijdehand vandaag!
jaguarjunk zegt
C5 loopt bar slecht. Wordt echt nooit verkocht, niet eens mensen die ernaar komen kijken.. Doe dan inderdaad maar iets anders in die plaats.
desjonnies zegt
@jaguarjunk:
volgens @freezzr schijnen auto’s niet te lopen.
ropbp zegt
@desjonnies: die is weer eens ongesteld. Legt ie overal zout op.
Carreza zegt
Best een mooie wagen, maar niet mooi genoeg om de mensen uit hun Duitse D-segmenter te krijgen. Het gekende verhaal, maar om de strijd nu gewoon op te geven lijkt me niet de juiste strategie. Als ze die lijn dan doortrekken, kunnen ze de C4 meteen ook liquideren. En wat gaan ze dan doen, enkel nog C1-tjes bouwen “omdat de Duitsers in dat segment nog niet vertegenwoordigd zijn” ?
pier zegt
@Carreza: daar zijn de Duitsers ook al actief met de Up!, Citigo en Mii.
Carreza zegt
@pier: theoretisch gezien is enkel de UP van een duits merk ;) Maar je hebt gelijk, zelfs in het A-segment hebben de Fransen het niet voor het zeggen.
theblackstig zegt
En toch zijn de prototypes al vaak genoeg gespot…
kraakensmaak zegt
Heb zelf een C5 derde generatie gehad, diesel met automaat en hydroactiv vering. Reed heerlijk comfortabel, hoeveel storingen die nu al heeft wil ik niet bedenken. Maar in de eerste anderhalf jaar heerlijk in gereden.
phaeton zegt
Dat lelijke hok C4 verkoopt voor geen meter buiten Frankrijk en Duitsland, de DS4 zie ik haast nooit rijden. De C6 is niet meer en dan nu de C5 overdenken? Ben benieuwd wat men daar bij Peugeot van vindt… Ze zijn al bijna op te doeken daar bij PSA, maar zo gaat het wel erg hard. Lees de eerste persreviews er eens op na, die waren lovend over de C5.
Hoe dan ook, snappen doe ik het wel. De marges zijn te klein om vele modellen te ontwikkelen en niches te vullen zoals BMW dat bijvoorbeeld kan. Een verdienmodel zoals dat van de DS-lijn, maar basismodellen moet men niet verkwanselen.
jlm83 zegt
Denk dat het ook ligt aan een verandering in smaak. Waar citroen excelleerde in comfort, moet het tegenwoordig allemaal plankhard want dat is sportief. Dat er een 1.4 diesel in het vooronder ligt en het land vol ligt met drempels wordt vaak niet in de voorkeur voor sportief meegewogen. Dat is denk ik erg jammer. Erg ontstaat erg veel eenheidsworst op deze manier. Gelukkig stap ik nog met regelmaat in een donkerblauwe C6 met crème interieur. Vliegend tapijt over de weg, en als het echt nodig is toch een 6 cilinder diesel voorin voor de pit.
desjonnies zegt
@jlm83:
En toch he, vond ik de CX fijner rijden en de Xantia ook.
De benzine C6 vind ik te gretig aan het gas hangen, niet echt des Citroëns
Mijn schatrijke neef reed BX, gewoon BX Diesel
Kocht een gebuikte 300D benz.
3 weken later weer een BX
“Al die kuilen in de weg en die verkeersdrempels, zo’n Tupperware BX is 10 keer fijner” was zijn argument.
ropbp zegt
@desjonnies: ik heb ook een tijd in een BX diesel gereden. Als het reed, reed het echt heerlijk. Fantastische stoelen, prima houding, de vering……. Alleen jammer dat die van mij telkens gezeik had met de hydropneumatiek. Heeft een vermogen aan geld en tijd gekost.
2cool4school zegt
Ben benieuwd naar de ds9
mrcabdrivert zegt
Jammer. De 508 is eigenlijk ook een broertje van de C5. De DS5 is mooier maar van binnen veel kleiner (achterbank en bagageruimte. Als er nu een DS5 LWB komt, dan ben ik verkocht.
faalhaas zegt
Ben nu ook voor D-segmenter aan het kijken, maar nee, sorry geen Citroën/Peugeot.. al rijden ze heerlijk!
Niet mooi genoeg/blinken niet echt uit, en ook technisch/electronisch niet altijd om naar huis over te schrijven als je hem naar hogere kilometerstanden rijdt. Restwaarde is ook niet om naar huis over te schrijven, al is dat van minder belang.
rufctr01 zegt
@faalhaas: en waar kijkt u wel naar? Een zg kwalitatieve VAG met dito electronica problemen, saai exterieur en interieur?
faalhaas zegt
@rufctr01:
Heb morgen een proefritje staan voor een lucifer rode Mazda 6 :-)
TimoBac zegt
De Fransen hebben het zwaar! Ze moeten toch begrijpen dat je jezelf niet weg kunt cijferen uit alle segmenten; wat blijft er dan nog over?
Dimglor zegt
Mja, in België zie ik ze toch redelijk vaak rondrijden hoor..
En om de Ds5 te zien als alternatief.. Als ik me niet vergis is daar toch een relatief prijsverschil?
Die Ds5 vind ik namelijk niet echt goedkoop…
Dimglor zegt
@Dimglor: Ter verduidelijking:
In België start de C5 voor 20 000 euro en de Ds5 start bij 31 500 euro…
Toch wel een groot verschil..
jodocus zegt
Huh ! Overweegt Citroën géén opvolger meer te voorzien voor de C5 ?
…en de hydropneumatische vering was al een optie….
Met wat voor wagen moet ik dan in de toekomst de baan op ??
Er zou dan – nu de C6-productie ook gestopt is – géén enkele echte Citroën – mét vering meer op de markt zijn ??
Onbegrijpelijk is dat. Zeker in tijden dat snelheid volledig out is en comfort zou moeten primeren bij autorijden.
Citroën zou beter uitgaan van z’n eigen intrinsieke eigenheid: comfortabele technisch innoverende en creatieve wagens bouwen in plaats van de Duitsers na te apen.
Recent nog met m’n volwassen (18 jaar – 190.000 km – 1600 benzine) Xantia heen en weer naar Kroatië gebold.
Als ruglijder bij tankstations steeds zo fris als een hoentje uit de wagen gesprongen en vreemd opgekeken naar al die Duitsers die uit hun Volkswagens, BMW’s en Audi’s gekropen komen en meteen strech-oefeningen beginnen te doen.
Ik voelde me zowaar bijna verpicht om mee te doen.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van autorijden ??
desjonnies zegt
@jodocus:
Curieus, had hetzelfde met mijn Xantia Break, perfect goede stoelen, na omzwervingen een Passat TDi, waar ik mijn rug altijd in voelde.
Nu een Alfa en wederom perfecte stoelen.
Helaas voor de Fransen is de massa dat verkocht wordt Duits, veelal gedicteerd door de grotelease maatschappjen en men gelooft vaak heilig in het imago.
Ik heb altijd erg prettig gereden met Fransen, tot enmet de oude Twingo van mijn vrouw; valt me altijd op dat je eigenlijk nix meer nodig hebt dan een Twingo.
De Fransen moeten inderdaad weer eens Franse auto’s gaan maken, comfortabel, eigenzinnig, niet supersnel maar wel zuinig .
Het is gewoon opvallend dat een Cx of een 404 Peugeot qua rijden en comfort helemaal niet verouderd zijn ten opzichte van alle zogenaamde vernieuwingen, goede stoelen, goede wegligging en goede remmen.
De hedendaags fabrikanten zouden zich moeten schamen !
jodocus zegt
@desjonnies: het gaat wél om meer dan goede stoelen, hé.
Het is de hydropneumatische vering die het ‘em doet !
dujokke zegt
voor de redactie: kleine typo : Hij betwijfelT dan ook ten zeerste… met T
OT: Wij willen een C5 met bollen!
ropbp zegt
Wat ik nu lees en hoor, is het verschil tussen een normaal geveerde auto en een hydropneumatisch systeem nauwelijks te onderscheiden. Dan heeft het ook geen meerwaarde weer en is het enkel een rariteit. Als Citroen het lef zou hebben om weer auto’s in de geest van de DS te bouwen met bijbehorend weggedrag, heeft het pas weer zin. Tot die tijd zijn en blijven Citroens extreem vormgegeven Peugeootjes. Helaas.
jodocus zegt
@ropbp: Qué ?
Nauwelijks verschil tussen een normaal afgeveerde wagen en de Citroën – hydropneumatiek ?
Vertel dat maar is aan mijn rug-hernia ! Daar voel ik het verschil overduidelijk met m’n Xantia.
Elke andere auto is een marteling na meer dan 1 uur rijden, weze het nu een VW Golf (een echte marteling is dat), een recente audi, een mercedes B, een renault Scenic (onze bedrijfswagens) of een fiat Panda (gehuurd op vakantie in Portugal en nog de minst kwaaie).
Zonet nog op een straat met 4 verkeersdrempels achter een recente Golf aangetuft. Tot 3 x toe in de remmen mogen gaan omdat die chauffeur aan 5 km/u over die drempels klautert. Bij drempel 4 ben ik er zonder wat van te voelen aan 30 km/u voor bij gaan….
Het hydropneumatisch veercomfort is een onovertrefbare meerwaarde, maar er zijn nog méér meerwaarden:
– wegligging: elke autojournalist (nu ja,) zal z’n twijfels uitdrukken over de baanvastheid en de ‘zweverige’ aandoende wegligging als gevolg van de bijzondere vering die alle hobbels en bobbels wegfilterd. Ze hebben het behoorlijk fout want het systeem met de gasbollen drukt de wielen nét tegen de rijweg en filtert in de tegenovergestelde richting alle schokken. Een nomaal veersysteem filtert enkel schokken maar de wagen blijft op- en neer stuiteren.
In concreto: met m’n BX’n, Xantia of C5 ga ik op verkeerswisselaars minstens 10 km/harder de bocht door.
– veiligheid: Een betere wegligging is sowieso alvast een pak veiliger maar je zal maar een klapband hebben . Een Citroën met vering rijdt dan ongestoord rechtuit verder op 3 wielen. Het overkwam me jaren terug met een volgestouwde BX break, kinderen op de achterbank, vakantiebagage achterin en bovenop en een snelweg-afdaling in de Italiaanse appenijnen aan 140 km/u. Met elke andere wagen plakte ik tegen de rotswand of crashte ik in de ravijn aan de andere zijde. Niet zo met die BX.
– hindernissen ? Akkoord een BX, een Xantia of C5 zijn geen 4 x 4’s. Maar zet je veersysteem in de hoogste stand en je overwint talrijke hindernissen zoals boorstenen tot 20 cm of landbouwwegen met diepe karresporen. Om je effectief vast te rijden moet je al lelijk doen…
Handig ook die hoogste stand voor een band te vervangen of onderhoud aan de onderzijde van de wagen. Of de laagste stand: om zware bagage minder hoog te moeten tillen…
Citroën heeft de patent-rechten op haar hydropneumatisch veersysteem maar verleende gebruiksrechten aan Rolls-Royce, nu dus VAG. Aan harde Duitsers is dergelijk comfort natuurlijk niet besteed…
desjonnies zegt
@ropbp:
Ze hebben het geprobeerd met de C6.
Had een tijd een Diesel en het rijdt nog steeds fantastisch.
Echter die C6 was te groot voor mij en een vriend zijn 5 serie Diesel was voor de derde keer gestolen en verdwenen (hij woont op de achtste verdieping van een flatgebouw)
Ik verkocht hem de C6, hij is er zo aan verslaafd geraakt dat hij nooit meer een BMW wil en 1 van de laatst geproduceerde C6’en nieuw heeft gekocht om maar net zonder te zitten.
En een C6 is niet diefstalgevoelig.
Esprit_de_Flandre zegt
Die DS 5LS had ik nog niet gezien. Best mooi ding. Citroën zal wel weten wat ze doen als ze zeggen dat er hier geen markt voor is, maar het is wel jammer…