Er gaan al jaren geruchten over de nog altijd ontbrekende schakel uit de stallen van BMW M: een M3 Touring zou voor velen een prettige aanvulling zijn op de line-up van BMW’s sportlabel. Nu duiken er wederom geruchten op over deze droomstation.
Het zou gaan om een M3 op basis van de huidige BMW 3-serie Touring. De geruchten luiden dat er al een tijdje een Dreier M3 Touring testwagen in de donkere hoeken van BMW’s ontwikkelingscentrum staat. De auto zou al zo goed als klaar zijn geweest in 2008 maar nog niet in productie zijn genomen.
De geruchten gaan al heel ver terug en in 2008 werd door BMW CEO Ludwig Willisch ontkend dat er een BMW M3 Touring zou gaan komen. Die zelfde man ontkende echter ook dat de M3 CSL er zou komen. Klopt, want die hebben ze GTS genoemd. Ook ontkende Willisch destijds de komst van een nieuwe M1, maar er wordt wel hard gewerkt aan een sportwagen met heel veel stijlkenmerken van de concept die BMW ons ooit toonde. BMW ontkende daarnaast ook altijd dat er een M5 Touring zou komen. En een M6 Cabrio ging het daglicht volgens hem ook nooit zien. Kortom: ontkenningen lijken eerder bevestigingen als ze bij BMW vandaan komen.
Het lastigste aan een eventuele M3 Touring lijkt het carbon dak dat we van de M3 gewend zijn. Daarnaast moeten er natuurlijk wat andere mallen gemaakt worden voor het plaatwerk, maar dat lijkt allemaal wel te overzien. Aangezien ongeveer 40% van de 3-serie kopers voor een Touring schijnt te gaan en deze auto al jaren een grote wens is van vele M-liefhebbers zie ik weinig problemen wat betreft de verkoopbaarheid. Daar komt bij dat de M5 Touring momenteel even niet in de prijslijsten van BMW voorkomt, dus die verkopen zit de M3 Touring ook niet in de weg. Natuurlijk kunnen we naar een tuner stappen maar we hebben liever een originele, begerenswaardige versie van BMW zelf. Kom maar op met dat ding! We willen hem!
C220AMG zegt
bmw lijkt m’n vriendin wel, nee is ja en vice versa. Maar een M3 Touring zou leuk zijn maar komt de nieuwe 3-serie niet in 2012 al? Of is dit gewoon een manier van “uitmelken” dan?
Megakix zegt
@C220AMG: haha, als jij respectvol met haar zou omgaan, kom je nooit tot sex, begrijp ik ? :lol:
C220AMG zegt
@Megakix: lol :lol:
durtmcgurt zegt
Heb het altijd al raar gevonden dat ze wel een coupe, cabrio en sedan aan bieden maar de touring variant nooit hebben geproduceerd. Ik vraag me alleen af hoe lang deze 3serie nog in productie blijft of slaat het artikel op de volgende generatie?
laurensje zegt
M is vooral Amerika. Misschien zien ze daar het licht: eco SUV => station.
Dev zegt
Als ze tot deze beslissing komen zal d’r vast wel aanleiding voor zijn. Ik gok dat de snelle C-klasse en A4 Avant versies een hoop doen om BMW te motiveren. Het is immers marktaandeel dat ze mis lopen.
lambo4all zegt
@Dev: inderdaad, daar dacht ik ook aan. daarom vind ik het ook nog een wereldwonder dat Audi nog geen RS4 heeft gemaakt. ze proberen in elk minuscuul gaatje van de markt te kruipen met nutteloze wagens als de A1, Q3 en de a5 Sportback(die overigens wel mooi is), maar ze maken geen RS4!?!?
Den zegt
Meestal is het zo dat bedrijven inspelen op een vraag, dus als de vraag er is doen ze het ongetwijfeld.
Mairsil zegt
Belachelijk idee, een ‘sportief’ laadbusje bouwen. Dan kan je ook bijna een ‘M’ SUV gaan maken, een X6M ofzo.
Oh wacht…
Nou, BMW gefeliciteerd als fabrikant van de meest sportieve vrachtauto’s. Toch jammer dat zoveel mensen zonder smaak dit soort wanproducten rendabel maken.
Vreddy_B zegt
@Mairsil:
Je hebt helemaal gelijkt. Want gelukkig maken Audi en Mercedes geen sportieve stations en SUV’s.
Oh wacht…
Waarom zou je mensen die een praktische auto nodig hebben niet de mogelijkheid geven tot een sportieve praktische auto?
Mairsil zegt
@Vreddy_B:
Mercedes en Audi doen dat absoluut ook, en ook nog wel erger, al heeft auto met de R8 nog wel een echte sportwagen. De M3 wat toch het laatste bastion van BMW, de laatste ‘M’ die alleen maar in sportieve versies bestond, die niet alleen hard gaan maar ook serieus een bocht om gaan.
En natuurlijk blijft de gewone M3 dat ook wel, maar ‘M’ staat langzamerhand net zo weinig voor sportief als ‘RS’ of ‘AMG’, wat ook op alles met een grote motor geplakt wordt, ook als het voor geen meter de bocht om komt.
chimaera zegt
@Mairsil: Supersnelle station bedoel je. Thuis rijden wij in een 325i touring, het nieuwe model, en dat gaat als een speer, en je kunt hem de bocht in gooien man!
Zo’n M3 Touring is echt een geniaal idee! Er is zeker vraag naar!
Ohja, ik vind die X6M toch nog wel een van de mooiste auto’s die BMW in het gamma heeft, en dat ding doet het nog geniaal op het circuit ook!
ukbob zegt
Doen!! M3 sedan is m’n favoriete M-variant, maar een M3 touring zou nog meer wolf in schaapskleren zijn. Bloedjesnel én handig bij de wekelijkse boodchappen,wintersport en IKEA ;)
Vanquish zegt
@ukbob: Het wordt pas écht leuk als je alles aan de buitenkant standaard houdt en er alleen onderhuids een M3 van maakt. Want dit kan ik nou niet een wolf in schaapskleren noemen.
GeoBem007 zegt
PS: de M3 sedan heeft toch ook geen carbon dak?
JoepeN zegt
“Het lastigste aan een eventuele M3 Touring lijkt het carbon dak dat we van de M3 gewend zijn.”
Hebben de sedan, cabrio en coupé met schuifdak ook geen last van. Snel doen dus, touring vind ik altijd de mooiste 3.
wolf zegt
@laurensje. Sorry hoor maar wat een kul verhaal.M serie is amerika? en dan de link naar een Eco-combi? Natuurlijk worden er veel dikke BMW’s/ Audi’s en AMG’s in de US verkocht maar dat komt voornamelijk omdat ze daar ten eerste een stuk goedkoper zijn en ten tweede dat de brandstof een stuk goedkoper is. Ik denk dat alle ‘sportieve badges’ zoals de M-serie, de RSsen en de AMG’s voornamelijk voor de europeese markt zijn ontwikkeld. Voornamelijk om de sportiviteit van het merk te onderstrepen zodat iemand die een 318i koopt, zich een beetje met de dikke versies kan identificeren. Daarom doen fabrikanten ook aan autosport. Mijn inziens is de link van jou met de amerikaanse markt gewoon kul.
LJ zegt
Mij lijkt het een heel heel goed idee om eens een M3 Touring uit te brengen.. was de de M5 Touring eigenlijk een beetje succesvol? Ik denk in ieder geval dat een M3 Touring goed zou kunnen verkopen.. het is natuurlijk supergaaf om lekker met en V8 in je station donuts te draaien en lekker te driften!
jack_abarth zegt
Foto komt niet overeen, hij mist de “powerdome” motorkap…
CSL zegt
M5 Touring wel maar geen M3 touring?
Ik denk dat BMW daarmee dan de “sportieve” Audi station rijders naar de M3 gaat halen en dat wilen ze blijkbaar nog niet hellemaal.
CSL zegt
Ik zou zeggen koop een Manhardt Racing M3 touring met de heerlijke V10 en 550pk:
http://www.youtube.com/watch?v=XEKuyLmA2TU
CSL zegt
JamesBond007 zegt
Misschien toch niet zoveel vraag naar een touring dan je misschien zou denken.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/07/bmw-beeindigt-productie-m5-met-record
1025 tourings zijn er maar van de M5 gemaakt.
Misschien dat BMW daar van geschrokken is?
JamesBond007 zegt
@JamesBond007:
Dat is dus 1/25e van alle m5’s die gebouwd zijn…
Dimglor zegt
@JamesBond007: Als ik het geld had gehad dan gingen het er 1026 geweest zijn ;-)
JamesBond007 zegt
@Dimglor:
Ja tel daar maar nog 1 bij. Veel leuker dan zo’n patserige sedan.
Nico94 zegt
Laat maar komen! Het is een welkome aanvulling op het M3-gamma. De C63 AMG is ook als station leverbaar. Dus dan moet het wel lukken.
Citrofiel zegt
Lijkt me vreemd. Waarom nu nog met een nieuwe variant komen? De serie loopt al op zijn laatste poten… Maar goed, Audi doet het met de RS-modellen ook altijd op het laatste moment, BMW kan het natuurlijk ook gewoon proberen.
GOD zegt
Stations met hoogtoerig geluid slaat nergens op.
Moet gewoon een dikke brul in zitten.
Ik zou bij Mercedes aanbellen.
xilver zegt
@GOD: Idd, een zwaarklinkende motor hoort gwn in een station.
xilver zegt
Waarom ook niet? Er rijden wel RS3 Avants en C63 AMG breaks rond.
JamesBond007 zegt
@xilver:
Idd, van de RS4 zijn er ook stations gebouwd.
carmasterr zegt
@xilver:
RS3 Avants?
Heb ik iets gemist toevallig?
xilver zegt
@carmasterr: RS4 natuurlijk geen RS3.
Dimglor zegt
@carmasterr: Rs3 Sportback? =)
Dimglor zegt
@xilver: Van de vorige Rs4 was er enkel maar de Avant… Dat was de enige versie… ;-)
F1Tim zegt
Als hoofd van een wagenfabrikant moet je altijd zulke spannende berichten de wereld inhelpen, of je ze nu waarmaakt of niet. Je moet nu eenmaal in de spotlights blijven staan. Dat M3-liefhabbers uitdrukkelijk een M3 Touring willen, is voor mij absoluut geen doorslaggevend element om hem te bouwen. Het zijn de kopers die het gewicht in de schaal leggen, niet de liefhebbers.
jorden zegt
M5 was een flop en de RS stations van audi zijn natuurlijk huisvaders die de stoute schoenen hebben aangetrokken
bohica zegt
@jorden: Wie zegt dat de M5 is een flop is /was
jesse3120 zegt
‘k zie elke dag M5 touring, en vind hem toch wel zeeer lekker:)
As_long_as_it_is_fast zegt
M3 touring. Even bezinken…
Waarom ook niet? Als mercedes en Audi ze maken, waarom bmw niet? Denk alleen niet dat hier zo enorme vraag naar is.
Denk dat daar vooral het probleem zit. Even over nadenken dus toch.
mashell zegt
@As_long_as_it_is_fast: ik denk juist dat er wel vraag naar is. Die (R)S modellen lopen bij Audi toch vooral als Avant. Ook bij Mercedes is een C63 kombi volstrekt normaal.
robbie zegt
Dat carbon dak is geen issue, want de sedan & cabrio hebben ook gewoon een normaal dak. Alleen de coupe heeft die gimmick.
mashell zegt
@robbie: precies!
BananaFlip zegt
Het verleden leert dat BMW altijd liegt. Ze zeiden namelijk ook dat er nooit een M met AWD en/of turbo’s zou komen. Komen ze dus met twee vierwielaangedreven SUV’s met turbo’s.
Dimglor zegt
Dit mag er zeker bijkomen.. De 3 touring is mooier dan de sedan… Dus hij mag er zeker komen.. Ik heb trouwens nooit verstaan waarom ze hem niet meteen hebben gemaakt….
Justawheelchairguy zegt
Denk niet dat ze hier nog mee komen voor deze generatie 3-serie. Wellicht voor de volgende generatie? Ziet er overigens super goed uit!
Cantago zegt
Een M3 touring? Ja! Hebben! Doen! Maken! (duidelijk zo?)
Freewarefreak zegt
Een mooi initiatief van BMW. Doen. Hoe meer diversiteit in het modellengamma, hoe groter in principe de doelgroep. Kassa!
Voor mij persoonlijk heeft het geen meerwaarde. Als ik een M3 kan betalen ging ik toch voor de Coupe. Dat is voor mij de enige pure M3.. net zoals de 1 M Coupe. Super!