Volkswagen lijkt bezig te zijn met een aandrijflijn die niet alle wielen maar slechts twee wielen aandrijft.
De Lexus RX 450h is er tegenwoordig als voorwielaangedreven SUV. Daardoor is het de eerste SUV in Nederland die in de 20% bijtellingsklasse valt. Ook Volkswagen schijnt nu bezig te zijn met een dergelijk project.
Voor de Touareg is men op zoek naar kosten- en gewichtsbesparing alsmede een lager verbruik. Door de aandrijving naar twee van de vier wielen weg te slopen zou Volkswagen dat kunnen realiseren. Volgens een onbevestigde bron zou de voorste kruiskoppeling makkelijk te verwijderen zijn. Er bestaan volgens dezelfde bron nog geen concrete plannen, maar het lijkt er wel op dat er rekening mee is gehouden in de ontwikkeling van de nieuwe Touareg. De 2Motion zou alleen leverbaar worden op de lichtere motoriseringen van de Touareg.
Redenen om sceptisch te zijn over deze geruchten zijn er echter ook. Ten eerste heeft men het over het verwijderen van de voorste kruiskoppeling, wat erop zou kunnen duiden dat men achterwielaandrijving realiseert in de Touareg. Achterwielaandrijving is niet bepaald de standaard binnen het Volkswagen concern en ook is er meer gewicht te besparen als juist de voorwielen aangedreven zouden worden. Een andere reden om kritisch naar dit soort verhalen te kijken is dat Volkswagen altijd heeft geroepen dat een Touareg zonder 4Motion ondenkbaar is. Aan de andere kant zou het niet voor het eerst zijn dat een fabrikant tegen alle eerdere verklaringen in met iets nieuws komt. Even afwachten dus.
Dimglor zegt
Mja op zo’n suv als de Touareg hoort volgens mij gewoon 4×4 te zitten…
Freewarefreak zegt
Volkswagen kennende zal het wel FWD worden, maar het leukste zou natuurlijk RWD zijn. Geen aandrijfreacties in het stuur en lekker spelen in de sneeuw. ;)
Ferdinand1 zegt
Ja hoor… Dan neem je toch lekker een Tiguan als je zuiniger wilt rijden of minder betalen… Zal wel niet doorgaan dus.
Rossi zegt
Achterwiel aandrijving zou geweldig zijn, echter niet realistisch…. Schitterende wagen trouwens!
John zegt
Ik hoorde een gerucht dat VW met 1-wielaandrijving wil komen! Ze willen dan een 5e wiel in het midden van de auto doen die dan al het werk doet, de 4 andere wielen zullen dan meesturend worden.
Timmie zegt
Natuurlijk zijn er al concrete plannen. Door die overbemeten co2-hype moet je hier lang op voorhand plannen EN die plkannen ook zo snel mogelijk uitvoeren vooraleer de hype (eindelijk) gaat liggen!
paulusrx7 zegt
beetje jammer koop dan gewoon een passat station oid vind het wel een fraaie suv trouwens en dat zeg ik niet snel over een vw
Autogek zegt
Wie gebruikt er nog echt een 4X4 waar hij voor uitgevonden is? Maak gewoon een 2wheeldrive (zuiniger) en een echte 4X4. Dan kan iedereen zijn eigen keuze maken.
Markus zegt
“Volkswagen lijkt bezig te zijn met een aandrijflijn die niet alle wielen maar slechts twee wielen aandrijft.”
Zoals je het omschrijft lijkt het alsof het nog niet is uitgevonden…
rwnkl zegt
het probleem is dus eigenlijk gewoon dat iedereen een grote suv wil hebben, als imago-boost(?), maar bijna niemand die 4×4 echt nodig heeft (tenzij ze echt op vakantie gaan met de auto waar geen weg is, of een halve meter sneeuw). Dus eigenlijk is het, in mijn optiek, vreemd dat er standaard 4×4 aangeboden wordt, met zwakke argument ‘het hoort er nu eenmaal in’…
Autoliefhebber zegt
Sta er niet eens van te kijken, de meeste SUV’s kun je tegenwoordig met het beste fatsoen toch niet meer het terrein in sturen.
Erik zegt
Ik snap het echt niet dat je een suv alleen zou kopen om het stoere uiterlijk
Eric zegt
Koop dan toch een Passat. Deze hebben dezelfde motorisaties en zijn door hun lager gewicht zuiniger.
Als je een SUV koopt met enkel 2WD, is het van “ik wil wel maar kan niet!”-gehalte. Losers…
Rossi zegt
Schitterende wagen! Achterwiel aandrijving lijkt me geweldig maar niet realistisch gezien de geschiedenis bij VAG… SUV met 2WD? Waarom niet? Niemand heeft die 4WD echt nodig in Nederland…
Dog zegt
Beetje rare fotosoeps; op enkele foto’s zitten er Golf VI velgen onder en op andere weer Audi S-line velgen.
FWD zie ik ook niet zitten, neem dan de Tiguan, de Touareg is toch het topmodel SUV. Denk niet dat een 2500kg wegend werkpaard gebaat is bij FWD … of gaan ze de Phaeton nu ook met 1.4TSI leveren ?
Citrofiel zegt
@Dog: Dit zijn toch echt officiële afbeeldingen van VW. Dat hij nou toevallig hetzelfde ontwerp velgen heeft als andere modellen in het VAG concern, tsja, welkom bij Volkswagen! :?
TSI-tje zegt
Tja, als je voor je ‘status’ zo’n grote SUV ‘moét’ rijden is dit misschien een optie. Kan mij niet bekoren. Zo’n SUV moet 4WD hebben en tot aan het dak onder de baggerspetters zitten. Dan weet je dat iemand zo’n auto rijd uit plezier en nut. Persoonlijk ben ik geen Agrariër, grondwerker of boswachter en heb geen off-road-vehicle nodig. Dus ‘ze’ doen maar.
s8 zegt
De voorste kruiskoppeling van de aandrijf as naar achter zal dat waarschijnlijk zijn
rider zegt
pas maar op dat het geen slow motion gaat worden! waar blijven de echt dikke motoren? jammer van al dat groene gedoe dat het de echt lekkere motoren de das om doet. audi heeft welliswaar de Q7 V12 tdi maar daar komt ook geen opvolger meer voor. heel erg jammer. dus geen dikke V8, geen V10 en geen W12!
Cantago zegt
FWD? Ik zeg onderstuur! Liever achterwielaandrijving, dan heb je er nog iets aan, anders wordt het echt een rijdend hondenhok…
SUF zegt
Ik hoop op een 1Motion: is groener.
prop zegt
Niets is zeker tegenwoordig met al die merken die hun waarden te grabbel gooien, maar het lijkt me redelijk onwaarschijnlijk. Dit ding is gepositioneerd als suv die ook echt off-road kan met al zn extra 4wd speelgoedopties. de duurzame imagobuilder is al de nutteloze hybrid. 2wd c02 hippies klanten vind je eerder in tiguan kringen waar (nog) minder aan 4wd waarde wordt gehecht. En als het echt 2wd wordt lijk rwd het meest toepasselijk en beconcurerend
Laurens zegt
Lay-out is die van een achterwielaandrijver. Koppeling los en in een doosje erbij…
Tommy2 zegt
Ja mensen, we hebben de leukste tijd in gehad, waarin V8, V10 en V12 motoren en vierwielaandrijving de normaalste zaak van de wereld waren. Echter is het tij gekeerd een tijdje terug en gaan we weer bergafwaarts komende jaren.
Canguro zegt
Niet meer dan logisch, deze auto’s worden in de regel slechts gebruikt om te shoppen in de PC Hooft, niet om grote aanhangers te trekken of voor een rondje door het bos. Van mij mogen alle SUV’s naar 2wd en hybride-aandrijving (alle kleine beetjes helpen).
Echte boswachters (m/v) weten toch allang dat ze zo’n superschone en zuinige (want gaat eeuwen mee) Land Rover moeten hebben.
BananaFlip zegt
Voor zo’n grote auto is het verstandiger met betrekking tot het weggedrag en de acceleratie om achterwielaandrijving te overwegen. Het is nu eenmaal makkelijker om een auto vooruit te duwen dan te trekken.
toyotaprius zegt
Als ik het goed begrijp, wordt deze Touareg, het groene model van de lijn? Want hun hybride uitvoering, is volgens ons bijtelling systeem, gewoon maximale bijtelling.
En nu weet ik ook wel, dat Nederland echt geen beslissende markt is voor VW. Maar dan ben ik wel benieuwd naar de vanaf prijs.
En wat tommy2 zegt. De tijd van grote blokken is over. Zelfs voor dergelijke mastodonten als de Touareg.
En, hoeveel Touareg’s gaan daadwerkelijk het terrein in?
Nu vraag ik mij af, wat voor motor wordt hier aan gekoppeld wordt?
AudiQuatro zegt
ja, je neemt een hele grote auto. en maakt er vervolgens een heel klein motortje in om hem zuinig te maken. Als je meer als 80.000 euro voor een auto kan betalen dan zal het brandstof verbruik je toch geen slapeloze nachten veroorzaken? Gewoon 4WD en de V12TDI er in!!
Esprit_de_Flandre zegt
Zou natuurlijk goed zijn voor de verkoopscijfers.
In plaats van 2motion – mijn 205 heeft dat ook dus is het belachelijk om het erop te zetten – en als het dan toch RWD zou worden kunnen ze er beter Rmotion op zetten. Dat bekt beter, klinkt sportiever en is het vermelden waard.
Vraag me af of BMW zijn toekomstige FWD-modellen zal brandmerken, of gewoon mensen in de waan laten dat ze men een ‘echte’ BMW rijden. Waarschijnlijk het laatste…
Jokkebrok zegt
mwoa, ze doen maar, dit is toch al niet zo’n favoriete auto van mij!
Michiel zegt
Iedereen die roept dat 4wd in NL nutteloos is heeft er duidelijk nog nooit mee gereden. Tuurlijk, met de juiste rijstijl is het zeker niet noodzakelijk. Maar nuttig kan het zeer zeker zijn.