De geruchtenmachine kan aangezwengeld worden!
Het is een beetje de Alfa Romeo 159 van de compacte hatchbacks, de Suzuki Swift Sport. Je kan hem aan iedereen aanraden. Al drie generaties lang is het een puike hatchback. Relatief voordelig, betrouwbaar en waanzinnig veel fun. Dat komt voor een klein gedeelte door de snelheid, maar vooral door de wegligging en beleving. Zo’n lichte hatchback met potige motor is altijd een goed recept voor veel rijplezier. Onlangs is de derde generatie Swift Sport onthuld en @CasperH heeft de auto onderworpen aan een rijtest.
Zijn bevindingen waren erg positief. Wie tussen de regels doorleest (en sommige zinnen gewoon letterlijk leest), zal gemerkt hebben dat er op zich wel ruimte voor verbetering is. Het kan allemaal wel wat spectaculairder. Zowel het geluid als de prestaties zijn aan de redelijk brave kant. Op zich is dat natuurlijk logisch, want Suzuki heeft bewust daarvoor gekozen. Zo’n auto moet natuurlijk scherp in de markt gezet worden.
Er gaan echter hardnekkige gerichten dat Suzuki toch een stapje verder wil gaan in de vorm van de Suzuki Swift Sport Evolution. Volgens het Japanse ‘Best Car’, viel het het Suzuki op dat er markt bleek te zijn voor de Toyota Yaris GRMN. Die Yaris is schreeuwend duur, maar ook zeer goed. Naar het schijnt wil Suzuki ook een stukje afsnoepen van dit specifieke gedeelte van de markt. Suzuki had in 2011 als eens nagedacht over een dergelijke auto, getuige de Swift R Concept uit dat jaar (zie foto header).
Groot voordeel is dat de motor een betere basis is als voorheen om extra vermogen los te weken. De 1.4 BoosterJet levert standaard 140 pk, maar kan eenvoudig gekieteld worden naar zo’n 180 pk. Ook het uiterlijk lijkt drastisch aangepakt te gaan worden. Een dikke bodykit moet zorgen voor een heldhaftiger uiterlijk en een grotere spoorbreedte. Ook het onderstel wordt aangepast op het nieuwe vermogen. De nieuwe Swift Sport ‘Evolution’ zou tevens de basis worden voor de nieuwe Swift rally-auto, die voor de herfst van 2019 gepland staat.
Robert zegt
Laat de oude tijd van de Suzuki Swift GTI (mk.1/mk.2) maar herleven. Destijds was 110 pk in een auto van nog geen 800 kg leeggewicht serieus kart-waardig.
87sandyd zegt
@RRRobert: Maar dat gebeurd toch nog steeds? Je punt is dat lichtgewicht icm met een beetje motorvermogen moet leiden tot leuke prestaties en veel rij plezier toch?
Dat doet de Swift nog steeds. Een 1.0 3-cilinder heeft 112 pk op 850 kg en rijdt als een kart.
De 140 pk sterke versie weegt 950 pk en rijdt als een kart.
Eigenlijk kraak je de punten af waar de Swift nou net in uitblinkt. En nog lichter maken dan de Swift al is word denk ik lastig met de huidige veiligheidsregels.
xiran zegt
@87sandyd: hoogtoerig klein motortje. Dat bestaat niet meer sinds de 106 rallye.
jaapies zegt
Dat zou over een aantal jaar zomaar een icoon kunnen worden.
Heeft wel wat van een Renault 5 Turbo…
reactief zegt
Wat een leuk merk is het ook!
De nieuwe Swift vind ik erg mooi, en de Sport is wel leuk, maar helaas ook minder mooi vind ik.
De nieuwe Jimny is ook helemaal super! En de laatste Alto, die hier niet verkocht wordt is ook al zo leuk!
Maar zo’n supersport Swift zou helemaal tof zijn. Met 180pk kan die dan ook best in prijs omhoog en concurreren met de B segment hot hatches.
rolov zegt
@reactief: dat willen ze al met de nieuwe reclame. En dat ze ford uitdagen is toch mooi. Dat voorspelt hopelijk een mooie competitie.
trustmeiamanengineer zegt
Met 180pk zou het wel echt een concurrent voor alle andere hete B segmenters worden. En misschien wel de leukste en meest betaalbare.
krankjorem zegt
90pk. €16k
112pk. €18k
140pk. €25k
180pk. €32k !!
ff doorsparen dus.
focusrs1 zegt
@krankjorem: voor die €32k zou ik alleen wel voor de fiesta ST gaan
kennone zegt
@focusrs1: omdat deze zo lekker klinkt?
focusrs1 zegt
@kennone: Niet echt belangrijk gaat erom hoe hij stuurd en dat doet hij als de beste in zijn klasse
moveyourmind zegt
Tof wagentje!
De Swift is volwassen geworden zonder ook maar iets van zijn jeugdigheid te verliezen. Ook knap dat de auto direct herkenbaar is als een Swift en tegelijk een fris design heeft.
eklasse zegt
De 159 onder de compacte hatchbacks? Een icoon a la RN5? Mis ik iets?
De swift koop je toch omdat je eigenlijk iets anders wilt maar omdat hij zo voordelig is toch in aanmerking komt? De underdog zeg maar. Geldt voor alle Suzuki’s in mijn ogen. Waarmee ik niet zeg dat het slechte auto’s zijn. Maar maak er nou geen icoon oid van.
willeme zegt
@eklasse: Er staat nergens dat het een icoon is. “Relatief voordelig, betrouwbaar en waanzinnig veel fun”. Gewoon een leuke auto voor het geld. Net als de 159 dat in zijn prijsklasse dat ook is. Dus we vinden volgens mij gewoon hetzelfde ;-).
eklasse zegt
@willeme: icoon las ik ergens in een reactie. Dat leek mij iets te hoog gegrepen.
87sandyd zegt
Leuke auto, maar eigenlijk net te duur. De nieuwe Fiesta ST komt er in Nederland alleen als ST3 en zal rond de 31k kosten. Deze Swift Sport kost al bijna 25k. Ik ben benieuwd wat een andere bodykit en motor extra gaan kosten tov de Swift Sport.
Ik ben echt gek van de Swift, maar de Fiesta is wel echt op elk vlak beter.
rolov zegt
@87sandyd: want je hebt al gereden in een swift die moet gaan concurreren met de fiesta st?
goodfellar1 zegt
Ziet er geinig uit, gooi er maar een zwikkie van naar Nederland!
allesmetturbo zegt
Om m echt goedkoop te houden, alleen de turbodruk wat omhoog of een andere turbo en verder niets aanpassen. Als die opsmuk is duur om te maken dus lekker achterwege laten
Redline zegt
Dan zal hij een andere turbo moeten krijgen, of een versterkte versie, die in de nieuwe kan max 170pk aan zonder aanpassingen volgens CTC (de swift specialist)
ikleesookoverautos zegt
Als ie er zoals op de header foto er uit gaat zien, laat maar komen!