Een mooie opvolger van de Mazda3 MPS.
Hot hatches, er kunnen er niet genoeg op de markt komen. Wij als autoliefhebbers hebben meer keuze en autofabrikanten moeten aan de bak om het best concurrerende product neer te zetten. Dit is niet alleen op het gebied van vermogen, maar ook dingen als een dikke uitrusting en technische zaken (sperdifferentieel!) spelen steeds meer mee.
Vanuit de officiële koker van Mazda is nog niets medegedeeld maar Kota Beppu, topman binnen het merk, heeft tegenover Autocar laten weten dat er een hetere versie van de Mazda3 goed mogelijk is. De Japanse autofabrikant kan zich onderscheiden door de 2.5-liter geblazen vierpitter onder de kap van de Mazda3 te plaatsen. In het geval van de CX-9 levert het blok 250 pk en 420 Nm koppel. Vergeet niet dat de hatchback een voorwielaandrijver is, (veel) meer vermogen hoeft geen betere uitkomst te betekenen. Het alternatief is vierwielaandrijving, maar dat brengt meer gewicht met zich mee.
Volgens Beppu moeten er niet te veel gedacht worden richting een hardcore hatch, maar juist een dagelijkse hot hatch die het auto’s als de Volkswagen Golf GTI lastig moet gaan maken. In het verleden was de Mazda3 MPS een serieuze concurrent van de destijds Golf GTI/R32 en Ford Focus ST.
Mazda’s R&D Center in Los Angeles zou al bezig zijn met een eventueel concept van deze nieuwe MPS, of hoe Mazda de hetere hatch ook gaat noemen. Helaas zijn de regels niet meer zoals 10 jaar geleden. Mocht de Mazda3 er inderdaad met een 2.5-liter motor komen dan kan het prijskaartje met de huidige emissieregels duur uitpakken, wat de auto voor Nederlanders niet interessant maakt.
Render: X-Tomi Design
baklava zegt
Liever eentje zonder turbo met minder gewicht. Maar ja uitstoot enzo.
tge1 zegt
Ja, meteen doen! Eindelijk een opvolger voor mijn MPS!
ghost zegt
Lekker!
galverink zegt
“Vergeet niet dat de hatchback een voorwielaandrijver is”.
Hij is er ook met vierwielaandrijving hoor.
Edge zegt
@galverink: Wel alleen in de VS als ik mij niet vergis. Maar zoals ik hieronder in mijn reactie al stel hebben ze daar ook een turboloze 2.5L viercilinder in het gamma. Het zou mij niks verbazen als ze die variant met AWD naar Europa halen en het daarbij laten. Ik verwacht geen hoge verkoopaantallen van een Mazda3 MPS of iets dergelijks, dus dit zou een prima middenweg zijn. Sneller dan het huidige aanbod, maar lekker goedkoop voor Mazda omdat de wagen allang ontwikkeld is.
hotze zegt
@galverink: en these days kan een beetje voorwielaandrijver wel 300 paarden aan.
Edge zegt
Ik ben wel benieuwd of ze dan ook echt die 2.5L Turbo erin gooien. In de VS is de Mazda3 al te krijgen met een turboloze 2.5L viercilinder, goed voor 186hp. Ten opzichte van de op dit moment beschikbare blokken in de nieuwe Mazda3 (116pk diesel en 122pk benzine) is dat een best heet te noemen, maar in vergelijking met de Golf GTI (245pk) is het toch aan de magere kant.
towi1989 zegt
@edge: In het hot hatch segment moet je echt niet met minder dan 200pk aan komen zetten.
galverink zegt
@Edge: de 2,5 liter zonder turbo is voor Amerikanen de ‘base engine’. De Skyactiv-X is de ‘optional engine’ met de hoogste standaarduitvoering.
Het heeft geen zin om die 2,5 l te verkopen in Europa. Hij is net zo sterk als de X maar krijgt een slechter CO2-cijfer.
gandini zegt
Als als als…
Als de 3 MPS komt zoals op die foto, minstens 250 pk krijgt én nog enigszins betaalbaar blijft, dan zou ik overwegen om mijn ST de deur uit te doen.
Maar zolang het niet zover komt, hou ik lekker mijn auto en steek ik daar wel onverstandig veel geld in.
towi1989 zegt
@gandini: Ik doe mee!
allesmetturbo zegt
Ik dacht dat er een sky active x met compressor onderweg was met een leuk vermogen. Zal vast op te schroeven zijn naar 250+ pk dus lijkt me zeker fun.
Echt een hele dikke en mooie auto, standaard al
Dutchdriftking zegt
Gaaf! En dan ook als sedan graag. Een S3/I30N sedan concurrent is altijd wijs.
steventure zegt
De 2.0 in de 2 zou ook wel leuk wezen
PunicaOase zegt
Gaat bijna niemand kopen net zoals het geval was met de vorige MPS… mensen gaan in het hothatch segment voor de GTI en soms voor een Megane… de rest zie je amper helaas…
drdre1 zegt
Sedan ziet er beter uit, maar met deze velgen is de hatchback ook best te pruimen! ??