Ooit gehoord van de radiale bi-rotatiemotor? Dachten we al. Klik gerust verder voor uitleg.
Kleine verbrandingsmotoren zijn booming. Grote namen stappen massaal over op de driecilinder en Fiat durft het zelfs aan auto’s met een tweepitter op de weg te zetten. Want de opkomst van den elektrieke automobiel klinkt leuk, de rol van een benzine- danwel dieselverbrander lijkt de komende decennia nog niet uitgespeeld te zijn, aldus Shell bepaalde bobo’s in de bovenste regionen bij autofabrikanten.
Maar zou een doorgaans conservatieve auto-industrie het durven om ooit een ander type motor te gebruiken? Zoals Mazda dat deed met de Wankelmotor, bijvoorbeeld. Naast de bekende viertakt ottomotor zijn er immers nog tal van alternatieven. Onlangs hadden we het over de Kugelmotor, en Groen7 dook in het verhaal van de FairDiesel.
Vandaag kwam ons buufje met het volgende motorontwerp aanzetten: de radiale bi-rotatiemotor. Een hele mond vol, en het duurt wellicht even voordat je het werkingsprincipe snapt. Enfin, dit ontwerp wordt ontwikkeld door de Vlaming Franky Devaere en heeft als doel een motor in de markt te zetten met maximale efficiency en een minimale uitstoot. Zeg maar wat elke motorbouwer voor ogen heeft.
Het hele verhaal wordt uit de doeken gedaan op Groen7, lees daar dus verder. Hopelijk helpt de animatievideo (mirror) bij het doorgronden van de werking. Tough sh*t, die nieuwkomers in motorland.
norge zegt
Ziet er doordacht uit een roterende boxer motor dus.
tritone zegt
@norge: Dat klinkt wel heel technisch voor een loodgieter!
norge zegt
@tritone: Persoonlijk ben ik meer voor de luchtmotor.
.Maar ik ben maar een loodgieter….
tritone zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
norge zegt
@tritone: nou nou ben jij stoer zeg.
Vanquish zegt
@tritone: Waar komt dat vandaan?
dennisr zegt
@norge: totaal anders, kijk filmpje op Autojunk maar eens :)
OT: Verdomd mooi stukje techniek! ben benieuwd wat voor cijfers ze uit zoiets halen!
norge zegt
@dennisr: Tuurlijk anders ,maar moest er alleen maar aan denken als zijnde nieuwe motortechniek :)
dennisr zegt
@norge: achzo, begreep ik het even verkeerd :)
thestag zegt
Hoeveel pk zou zo’n 750 cc versie kunnen leveren?
vale46 zegt
Deze motor heeft een roterend kleppendeksel t.o.v. de cilinders… Dit principe doet mij héél sterk aan een wankelmotor denken!
Komt er niet door, maar een mooie poging.
BTW: Men is altijd maar bezig over kleinere motoren, maar hoe groot is een 2/3 cil turbo nog? Je ziet het amper liggen in een stadsauto.
meneersander zegt
@vale46: laat staan als auto.s zoals de Fiat Bravo hem straks gaan gebruiken.
timberleek zegt
@vale46:
de nieuwe 1L 3 cilinder van ford zou op een A4-tje passen
vale46 zegt
@timberleek: Et voila.
Het zijn tegenwoordig gewoon motorfiets-blokken die ze in de kleine auto’s lepelen. Enkel slechts de helft van de toeren(spijtiggenoeg) :D
joeytrambel zegt
@vale46:
lekker bekrompen mening heb je, deze motor benut elke slag zoals ik het zie(dus niet alleen een naar beneden gerichte kracht) en heeft meer arbeidsslagen, moet toch een belletje gaan rinkelen lijkt me.
vale46 zegt
@joeytrambel: Ik weet niet wat er bij jou gaat rinkelen, maar een 4-takt heeft altijd maar 1 arbeidsslag, dus steeds maar 1 slag waaruit energie gewonnen kan worden.
Mijn mening mag misschien nogal abrupt zijn, maar als student heb je niet altijd de tijd om een volledige uiteenzetting te doen over je mening.
Om het kort te maken, te veel slijtage(kleppendeksels draaien) en het principe scheelt niet veel van de wankelmotor, en daar kennen we de voor- en nadelen al van.
joeytrambel zegt
@vale46:
en als je er nu elke 5 omwentelingen 12 arbeidslagen worden gemaakt, min het verlies van een omzetting van neergaande slag naar roterende heb je gewoon een sterk staaltje vernuft in huis wat vele malen sterker is als.
vale46 zegt
@joeytrambel: het koppel zal hoger zijn, dat staat vast! Maar het toerental is wel een stuk lager. Al bij al zal het vermogen niet ver van een gewone motor liggen. Aangezien vermogen =koppel x 2 pi x rpm als ik me niet vergis..
& voor een generator heb je gewoon power nodig!
mout zegt
@vale46: Die analyse had een hoop slechter gekund!
Ik voeg toe: een nadeel aan de cilindermotor neem je mee: je zuigers zijn een hoop massa die je de hele tijd lanceert en afremt. Dat kan in theorie zonder verlies, maar in praktijk niet. Het lijkt me dat er bij dit ding een boel slagen gemaakt worden, en dus snelheid vd zuigers.
swaffelaer zegt
Hoe zit het met versnellingen/koppeling bij dat ding? Het lijkt erop dat ie direct in een velg is gemonteerd. Hoe doet ie dat bij stilstand dan? Ik heb vast wat over het hoofd gezien, ben niet zo technisch verder, maar vroeg het me af.
timberleek zegt
@swaffelaer:
ik denk dat dat na het blok pas komt. net als een ‘normale’ motor heeft deze gewoon een uitgaande as waar alles mee kan gebeuren
robinio zegt
@timberleek: Het klinkt anders wel gaaf: ‘velgmotoren’, kan je vast leuke driftjes mee maken als je het vermogen per velg kan bedienen :-)
timberleek zegt
@robinio:
ideetje voor een auto? 4 van die motoren. 1 in elk wiel. tis alleen wat lastig met oog op transmissie en de onafgeveerde massa wordt best wel hoog
Carreza zegt
Ik ben niet zo gespecialiseerd in de motor van een wagen maar… het is gemaakt door een Vlaming dus zal het wel goed zijn! :D
(enige vorm van partijdigheid door mezelf als Vlaming zijnde is volstrekt toevallig.)
tritone zegt
@Carreza: Wat is het verschil tussen een vlaming en een belg?
Carreza zegt
@tritone: België bestaat uit 2 delen. De Vlamingen wonen in het bovenste (Nederlandstalige) deel. De Walen (Franstalig) wonen in de onderste (arme, werkloze) helft van ons landje.
tritone zegt
@Carreza: Nogal een bekrompen reactie, een maat van mij woont in het “onderste arme deel”, maar rijd toch in een 911 Turbo.
Goed bezig als werkeloze!!!
dennisr zegt
@tritone: Fransen en/of Frans gerelateerde zijn per definitie arme stakkerts :)
aangezien je zelf ook zo lekker bezig met reacties doe ik maar even mee..
tritone zegt
@dennisr: Je hapt goed!
dennisr zegt
@tritone: Ben wat dat betreft ook wel een makkelijk slachtoffer hoor, en ik heb honger..
tritone zegt
@dennisr: Pak de M3 en scheur naar de Mac, ze zijn vast nog open.
dennisr zegt
@tritone: Rattengif hebben we zelf ook nog wel in de kast staan, en mn broer heeft de M3 even mee..
joosthoeve zegt
@tritone: Dus hij bekrompen en jij wil zijn stelling weerleggen d.m.v. een enkel persoon die jij kent? (Een jaar geleden waren de Vlaamse mense nog wel zo’n 17% rijker dan de mensen uit Wallonie.
Maargoed. Ontopic, ik zit wel met een aantal vragen over deze motor:
1. Waarom hebben maar 2 van de 4 cilinders een conventionele drijfstang?
2. Waarom zijn de gebogen stangen die de cilinders met elkaar verbinden daar en zorgt dit niet voor extra verlies van vermogen?
3. Heeft een auto, met deze motor (ik neem aan 1 motor per wiel) en dan 2 wiel aangedreven, dan ook twee verschillende uitlaat systemen?
4. Gaat het comfort niet erg omlaag door een exponentieel toenemend onafgeveerd gewicht?
Echter kan dit wel geniaal zijn voor een laag zwaartepunt voor sportwagen.
trs80 zegt
@joosthoeve:
1. alle vier de cilinders zitten tegenover elkaar; dat betekent een extreem korte krukas. Het lijkt me onmogelijk om vier drijfstangen op zo’n korte krukas te monteren.
2. Die gebogen stangen brengen de ontwikkelde kracht van de bijbehorende zuiger over op de zuigers die wel een drijfstang hebben.
3. Dat zal wel moeten!
4. Waarschijnlijk wel!
Waarom de zuigers nu ronddraaien is me niet duidelijk, dat levert in ieder geval enorme problemen met de afdichting op. Misschien omdat de motor in de velg is gemonteerd en de krukas dus eigenlijk stil moet staan? Maar een mooi idee, ik zou graag een prototype zien draaien!
Carreza zegt
@tritone: inderdaad, de werkloosheidsuitkeringen in ons land zijn veel te hoog :D
toon zegt
@Carreza: Is toch wel héél stereotyp denk je niet? De grootste economische groei wordt momenteel gerealiseerd door de waalse kmo’s.. Bovendien is wallonie een interessanter gebied voor buitenlandse investeringen door de soepelere regelingen inzake ruimtelijke ordening én ze hebben veeel meer plaats!
tritone zegt
@toon: De geschiedenis herhaalt zichzelf!
Carreza zegt
@toon: dat bedoel ik nou net. Vlaanderen is al volledig geïndustrialiseerd, in Wallonië.
Ik zeg niet dat dat geldt voor alle Walen, dat zeker niet. Maar kijk eens naar de werkloosheidscijfers van België en zeg maar of je mijn reactie dan nog steeds ‘stereotyp’ vindt. ;)
Carreza zegt
@toon: *in Wallonië is er nog veel ruimte, wat wilt zeggen dat het nog niet ontwikkeld is.
toon zegt
@Carreza: Dat zijn politieke problemen. Wist je dat de waalse ondernemers bart de wever graag zien komen?
Carreza zegt
@toon: Nou, dan ben ik het voor één keer eens met die Waalse ondernemers. Huidige toestand vind ik geen oplossing. Maar goed, we wijken af. Dit is nog altijd Autoblog dus voor de rest ga ik mijn politieke frustratie hier niet uitwerken. :P
HZW zegt
Is leuk voor een vliegtuig maar verder niet.
bartjuh zegt
doet me een beetje denken aan een kruising tussen een stermotor en een boxer. maar hij heeft nog steeds op en neer gaande zuigers. dat kost energie.. daar is de wankel motor in theorie efficiënter. jammer dat ze dat concept niet door ontwikkelen.
akrapovic zegt
ziet er meer uit als een aggregaat
sjoerdreverda zegt
Jaren terug eens met een kennis een discussie hierover gehad. Hij kwam op de proppen met exact dezelfde motor, alleen dan uit 1972 ofzo. Schijnt door Russen al ontworpen, getest en gepatenteerd te zijn. Was van Tupolev ofzoiets. Maar eens zoeken of ik het nog kan vinden.
Anyway, de Revetec komt er veel eerder als dit. Misschien leuk eens wat research/een post over te maken omdat deze motor al bijna productieklaar is in tegenstelling tot veel andere ontwikkelingen!
Volvo_440_turbo zegt
Als ik hier de reacties lees over de vlaams/waalse discussie, dan kan ik hier boeken over schrijven over hoe Wallonië en Di Rupo, België letterlijk uitzuigt… in Wallonië zijn er hard werkende mensen, ik ken persoonlijk ook, helaas zijn ze in de minderheid, statistisch gezien is dit gewoon zo…
Zelfs hard werkende Walen ergeren zich aan de Waalse luirikken…
Er gaan jaarlijks miljarden Euro’s naar Wallonië waarvan Vlaanderen geen cent van terugkrijgt, indien gewenst kan ik de cijfers opvragen, maar dit zal voor volgende week zijn, ik ga nu even op vakantie.
De extra tax op bedrijfwagens bijvoorbeeld, wordt bijna volledig door Vlaanderen gedragen omdat er in Wallonië amper bedrijfwagens rondrijden. Om het even autogerelateerd te houden…
Maar bon, ik zal positief proberen te blijven, een nieuwe motor, dat moet gevierd worden!
mashell zegt
@Volvo_440_turbo: maar toen de mijnen nog open waren was het andersom… Als Belgie uiteenvalt hebben we er nog 2 Luxemburgs bij en daar zit echt niemand op te wachten. De Belgen zullen dus maar gewoon moeten doorbuiten en vooral trots zijn op het feit dat hun premier een kruising tussen James Bond en Dr. Who is, dat ze de Europese president leveren en de prachtige Ardennen hebben, het beste bier, de beste friet maken en zelfs van krankzinnige kinderTV nog een goed export product kunnen maken. Ja, wij Nederlanders zijn jaloers! Om het auto gerelateerd te houden: Belgie heeft nog echt serieuze autofabrieken!
Volvo_440_turbo zegt
@mashell: mijn grootouders hebben hun welvaart aan de walen te danken,ik geef die mensen graag geld om aan hun situatie iets te doen, maar ze doen niets aan hun situatie, dat is het probleem, btw,di rupo is een goed mens, maar in de politiek is hij nog steeds te goed voor degenen die niet willen werken en de allochtonen die van ons systeem profiteren, van die mensen krijgt hij ook stemmen…
Matthijs zegt
leuk idee, alleen blijf ik de rotatie motor zelf beter vinden omdat die geen dode punten heeft, en het doet mij ook denken aan een stermotor die vroeger in vliegtuigen lagen.
carmasterr zegt
@Matthijs:
Deze motor wordt blijkbaar ook al in vliegtuigen gebruikt.
carmasterr zegt
I ben vooral benieuwd wat voor een geluid zo´n aparaat produceert…want hij houdt het midden tussen een rotatie- en een zuigermotor.
Interesting, very interesting.
Volvo_440_turbo zegt
@carmasterr: dat lossen ze wel op zoals bmw door geluid langs de luidsprekers te sturen ;) Maar bon,ik ga nu enkele uren suf dieselgeluid aanhoren,ritje brussel ameland…
zoef zegt
(Nou door die links hier ben ik er toch wel ingetricked om een reactie op GROEN7.NL te zetten zeker. Voor ik er erg in had natuurlijk)
Leuke variant op drijfstang-krukas, om twee cylinders middels gebogen drijfstangen aan te drijven in een vlak op 90° van dat van de zuigers die gewone drijfstangen hebben. Waarom het hele cylinderblok nu zo nodig moest ronddraaien vat ik niet zo goed. Blijkbaar niet om er een roterende motor van te maken. In een echte roterende stermotor gaan zuigers immers niet op en neer, maar zuiger-drijfstang-krukascombinatie maken een puur ronddraaiende beweging, terwijl het cylinderblok dat ook doet, excentrisch daarvan. Maar dat is hier niet het geval, cylinderblokken en zuigerpartij draaien centrisch rond elkaar en heel die ronddraaierij dient om kleppen te vermijden. Met schuivende afdichting van cylinderkoppen bestaan geen goeie ervaringen echter. Een mooi eindwerk voor een ingenieur, dat is het zeker, maar levensvatbaar? Het doet me trouwens denken aan een ander project van een Nederlandse ingenieur uit de zeventiger jaren, ben zijn naam ff kwijt, maar zijn motor heette rotorfugal. Ik was daar toen als tiener laaiend enthousiast over en was er zeker van dat dat de motor van de toekomst zou worden. Overigens zijn bijzondere motoren altijd vreselijk interessant.
Pixed zegt
Dachten ‘wel’ al?
autoblogger zegt
@Pixed: check, is inmiddels gefixed!
dotternetta zegt
Leuk bedacht maar ik zit wat in over de smering