In 2010 bestaat Alfa Romeo 100 jaar en dat is natuurlijk alle reden voor een feestje. Alfa topman Luca de Meo heeft dan ook laten doorschemeren dat een snellere versie van de 8C Competizione een aardig presentje zou zijn.
De Meo gebruikt in een gesprek met de Autotelegraaf de naam 8C GTA. Geheel in lijn met de naam GTA (de A staat voor Allegerita, wat lichtgewicht betekent) zou de uber-8C lichter moeten worden dan het huidige model. Ook zou het vermogen een kleine boost krijgen en meer moeten worden dan de huidige 450 pk. Wat hem betreft zouden er maximaal 100 exemplaren van de 8C GTA gebouwd mogen worden.
dummy zegt
op te volgen dus :-)
K-Kalkan zegt
Doe mij die maar!
Zou wel lekker zijn als hij rond de 1400 kg komt met ong. 500pk :D
Klassiekerrally zegt
Oh ja! Laat maar komen, ik vind dit een van de aller aller aller mooiste auto’s van dit moment. Het geluid is ook heerlijk!
Deze kwam ik tegen op Spa, tijdens de Spa Summer Classic:
AlfaGT zegt
Faaaaaaaaaaaaantastisch! ik weet nu al wat ik ga doen met die 25 miljoen van de staatsloterij! Wat is Alfa Romeo gigantisch goed bezig zeg!
dekster zegt
Ze zouden moeten racen met dit beest, de GT2 klasse herroveren op de ferrari’s.
Maar zo’n GTA versie is toch al een goed begin :P
Kaalimero zegt
En dan te bedenken dat deze Alfa in het echt nog veel mooier is als op foto, en die GTA versie….. DOEN.
Dana zegt
Goed plan!
Maar om dat nou een spectaculair feest te noemen……?
daaf zegt
laat maar komen, ik vind het nu al een fantastische auto, dus een nog snellere is wel welkom! :)
Mr. Marteen zegt
Wel grappig dit, eerst zouden er 100 8C’s gemaakt worden. ( veel te weinig)
Dan komen er 100 8C spiders bij. ( op zich goed, enkel niet consequent)
En dan zouden er nu nog 100 8C GTA’s bij komen. Ik wil niet klagen, verre van dat. Maar ik vraag me wel af of ze bij Alfa niet een verkeerde keuze hebben gemaakt, door de auto niet in volledige productie te nemen.
FFFBBB zegt
Inderdaar niet echt concequent..
maar ja niemand die er wat tegen heeft geloof ik:P
jopie zegt
Toch is het niet zo netjes van Alfa. De huidige eigenaren waren in de veronderstelling dat ze iets heel unieks hadden gekocht. Straks komt er dus een snellere versie, en dat haalt de waarde van hun 8C onderuit.
Natuurlijk had Alfa deze auto gewoon in productie moeten nemen. Zo’n mooi ontwerp zie je zelden. Daar is ongetwijfeld heel veel vraag naar.
evo zegt
@Mr. Marteen;
Waar 100 staat, moet 500 staan. Van de 8C GTA’s worden er (als hij er komt) wél maar 100 van gemaakt.
Uiteindelijk zal AR met veel gemak en succes dus 1100 8C’s afleveren. Geen verkeerde prestatie als je het vergelijkt met de productie-aantallen van de Carrera GT, SLR en Enzo. Goed, dit zijn weliswaar supersupersportauto’s, maar Alfa’s worden per definitie ook minder verkocht.
ML320cdi zegt
Mooiste auto die er op het moment rond rijd, echt schitterend.
Het is dat ik nog wat kleinere kinderen heb, maar anders had ik zeker geprobeerd hem te bestellen.
Altron zegt
@ Kaalimero
Helemaal waar , ik zag hem pas geleden nog in het zwart.
En als je hem hier dan op een foto ziet vind ik hem wat tegen vallen.
Deze MOET je gewoon met je eigen ogen zien !
Breinstein zegt
nou ben ik nooit tegen een feit dat er meer snelle auto’s op de weg moet komen, maar dit is toch weer een staaltje italiaanse uitbuiterij. verbaast me niks dat juist Alfa (wat het ook al met het design bijvoorbeeld doet) er weer eens aan begint.
Scuderia zegt
Gaapp.
Vind de 8C echt niks aan, vind hem lelijk en voor 2 ton koop je veel snellere mooiere en betere wagens.
GTA vind ik zowieso beetje een flop.
Klassiekerrally zegt
@ Breinstein: niks nieuws onder de zon. Bovendien niet eens een specifiek Italiaans trekje…
Porsche flikte dit met de 959, Ferrari met de F40.
Money makes the world go ‘round!
Alex zegt
Waar staat GTA eigenlijk voor? Iets van Gran Turismo Aligerato toch ofzo ?
Het kan ook Grand Theft Auto zijn :P
Breinstein zegt
@ klassiekerrally. Opzich heb je een punt, maar het valt me op dat vooral italianen (waaronder dus ook Ferrari) op allerlei manieren proberen concepten uit te melken. neem als voorbeeld de Alfa 156, een origineel ontwerp wat aansloeg. vandaag de dag bouwen ze nog steeds voor op dit concept en zijn ze naar mijn mening weinig vernieuwend.
kowalsk zegt
Een snellere 8C? Ja graag, maar dan zonder lelijke luchtinlaten, spoilers en andere design-verpestende troep.
carsofcoolhaven.nl zegt
Toegegeven, het is mogelijk meer van hetzelfde, maar gezien het feit dat het a. errug mooi is, en b. er toch al niet echt véél van dat zelfde rondreed, hoor je mij niet klagen. Ik vind het gewoon een mooie auto!
F1-freak zegt
Als er nog een 8C GTA Spyder komt, en daar worden er ook 100 van gemaakt dan zitten we al op 800, wat 300 boven het oorspronkelijke aantal is. Niks mis mee trouwens.
bozewolf zegt
Who cares about exclusivity? Als de lieve Heer besluit op een blauwe maandag er een dozijn extra Jessica Alba’s bij te maken gaan we ook niemand horen mekkeren, toch?
Go Alfa.
Bert zegt
@ Breinstein….
Wat bouwen ze nu nog op het 156 platform?
…. alleen de GT die zijn laatste cyclus al ingegaan is.
Uitmelken vind ik echt verkeerd gekozen van je, de 8C is gewoon een instant klassieker, de 8C spider is net zo fantastisch!
En om het 100!!! jarig bestaan te vieren met een raceversie is gewoon top, dan moeten ze er wel minstens 100 bouwen om mee te kunnen doen aan de cups.
Dat zou toch een fantastisch punt zijn om weer terug in de autosport te keren?
Of je nou van Alfa houdt of niet, niemand kan ontkennen wat de geschiedenis van dit bedrijf is en hoeveel merken wel niet ideeen bij Alfa en Fiat vandaan hebben getrokken! Ook in de autosport hebben ze nog steeds meer op hun naam staan dan bv. een Audi!
MATSS zegt
laat maar komen!!!
maar dan wel nie die van ip den foto wan kweetnie waarom maar daar zittn 2 verschillende uitlaten op en de ene zit scheef en ken ik van ergens de Mercedes Cl 65 AMG c216???
9ff GT9 zegt
Yes yes yes! Dit Vind ik echt cool. Ik vind de 8c de mooiste auto ooit en een snelle versie is dan natuurlijke de ultieme coolheid! Wanneer komt ie’?!!!!
Scimitar GTE zegt
Bozewolf heeft een punt, maar mag wel wat meer zijn, dan wil ik er nl. ook een :) en een 8C, GTA/spider/coupe ik vind t allemaal prima ;)
Marco zegt
@Bert: Als ze er mee gaan racen slaat die C van Competizione tenminste ook ergens op.
LPJ zegt
“Ook in de autosport hebben ze nog steeds meer op hun naam staan dan bv. een Audi!”
En dan vergelijk je nog met Audi … zeg maar gerust “meer dan eender welk ander merk” hoor ;)
Zo goed als alles wat er te winnen valt/viel van belang hebben ze wel minstens eenmaal gewonnen. Maar buiten WTCC is het de laatste jaren wat magertjes geweest natuurlijk, hoog tijd om daar verandering in te brengen. Met de 8C GTA bij voorbeeld. ^^
Stijn zegt
Porsche met de 959? Porsche had er 200 beloofd en 272 gemaakt (inclusief raceversies en prototypes). Dat noem ik woord houden. Ferrari beloofde ook zoiets met de F40 maar er liepen er uiteindelijk wel 1337 van de band…
En met de Carrera GT had Porsche 1500 vooropgesteld, en het werden er uiteindelijk maar 1270. Dus de Duitsers niet bij deze “leugenaars” betrekken a.u.b. :)
Klassiekerrally zegt
@ Stijn: ik noem ze geen leugenaars, maar ze hebben wel maar liefst 36% (even uit ’t hoofd) meer gebouwd dan ze eerst zeiden. Da’s toch wel veel…
Maksimum zegt
Mooi mooi..
Alfa is idd een merk met een rijke race historie. De eerste 2 jaren officieele formule 1 (1950/1951 ofzo?) schreven ze toch ook op hun naam. 40 jaren eerder waren ze al aant klussen waarbij Enzo himself ook aanwezig was als coureur en teambaas van het alfa raceteam met hun eige teamnaam “Ferrari”. Zo zijn er vele dingen. De Alfa 100 zou eigelijk moeten komen voor het 100jarig bestaan. Heb recent nog de Alfa 75 gekocht die was ter ere van het 75 jarig bestaan in de jaren 80.
Ik geloof dat iemand hier zij dat ze het 156 concept uitbuiten?? De 159 is dus een totaal nieuwe auto. Er zijn tientallen merken die het veel erger doen. Kijk eens binnen de VAG groep. Ze lijken allemaal op elkaar. Ik als niet audi kenner kan bijvoorbeeld moeilijk de a4 a6 en a8 uit elkaar houden. Over de onderstellen zal ik maar niet beginnen maar ze worden toch altijd in 4 modellen gebruikt.
Uiteindelijk is geldverdienen de hoofdzaak van alle auto merken en is ook logies dat er dan wel eens wat uitgebuit wordt….
Niels zegt
Al uitverkocht ? :O
we zijn pas net aan het speculeren hoor…
Stijn zegt
@Klassiekerrally
Als je de raceversies voor Le Mans en Parijs-Dakar eraf trekt, dan nog eens alle prototypes (en dat waren er een héél pak, staat er nog zelfs een bij D’Ieteren) zul je niet ver boven de 200 uitkomen.
LC zegt
Ilquadrifoglio where are you? More scoops:D
IlCuoreSportivo zegt
Ook al uitverkocht zeker???
Zal wel 250000 gaan kosten vrees ik
Pjotr zegt
Al bij de introductie van de 8C was er sprake van een serie race-prepped 8C’s, om mee te kunnen gaan racen in bijv. de FIA GT en Le Mans. Wellicht is deze productierun bedoeld om deze te homologeren?
IlCuoreSportivo zegt
Wat vertel jij toch breinstein?????
Welk concept, gewoon een sportssedan was de 156, waar de 75 nog veel beter in was volgens mij.
Hij zag er gewoon heel goed uit en trok nieuwe klanten aan,
nu alfa mooie auto’s blijft maken, spreek jij van een concept uit buiten.
Als het concept = mooie auto’s maken, fine by me :)
zeveraar
IlCuoreSportivo zegt
Trouwens ongelofelijk, maar ik zie tegenwoordig bijna dagelijks een 8C, wie kan dat zeggen?
In genk is er één rood exemplaar, in antwerpen een zwarte gezien, en in geleen staat er één bij de dealer.
Gisteren nog, geloof me, als je m voor het eerst ziet, laat je een kleien kreis ontluiken, iedereen, zelfs mijn vriendin.
Best ever, en nu nog meer kracht, hahaaah
evo zegt
Wat een gezever zeg over productieaantallen zeg!
Eerst zou AR de 8C niet bouwen omdat deze te weinig rendabel zou zijn. Toch maar besloten om 500 stuks te gaan bouwen. Wegens (onverwacht) een doorslaand succes, hebben ze vervolgens ook besloten 500 8C Spiders te bouwen. Er was immers een factor X meer vraag dan aanbod. Swoit, 1000 8C’s gebouwd.
Nu komt er eventueel een speciale en snellere versie van de 8C met een productieaantal van slechts 100 exemplaren. Prima toch!
Vergelijk het met de MB SLR; daar is naast het standaardexemplaar ook een Cabrio bij gekomen en de SLR722…
Stijn zegt
@ evo
Maar bij Mercedes is het net het omgekeerde verhaal, daar komen er versies bij omdat ze het quotum met de originele versie niet halen :)
RenesisHP zegt
Laat maar komen. Alleen hoop ik wel dat de GTA versie voor de verandering niet cosmetisch wordt aangepakt. Deze auto is af, dus liever geen extra luchtsleuven en spoilers. ;)
Citrofiel zegt
Een snelle versie van een snelle auto? Dat wordt snel… :D
johnnyt-jet zegt
ja , inderdaad. Alfa moet hier helemaal geen GTA aan toevoegen .
De eerste die hem om een boom vouwt zal niet lang op zich laten wachten.
Birger zegt
Dit zou heel mooi zijn en fantastisch moesten ze ermee gaan racen!
Kwa uiterlijk mogen ze hem laten zoals hij is, strak. Aan een kunstwerk wordt er nadien ook niet meer aan bijgeschilderd :)
Ik heb nog geen zien rijden op de baan, jammergenoeg :)
Edo zegt
Dus toch!
Ik reed vorige week in Amsterdam en ik zat te kijken wat staat daar nou voor Alfa voor het stoplicht? En inderdaad dit is hem, 100%!
Misschien niet deze zware versie maar wel dat model wat een gave wagen ;) Die mag meer gezien worden op de weg! :D
CSL zegt
Wat heeft het voor zien als ze er maar een paar van willen maken.
Waarom nemen ze die dingen nou niet gewoon in massaproductie? Betrouwbaarheid?
johnnyt-jet zegt
als je voorgaande gelezen had , had je deze vraag niet hoeven stellen.
Eb ja , wellicht gaan ze wel zo snel stuk , want hoe minder er zijn des te minder het opvalt (….)
IlCuoreSportivo zegt
snel stuk??
betrouwbaardere techniek als deze met dergelijke karakteristieken is op de hele wereld niet te vinden hoor. Al eens van ferrari gehoord??
En trouwens zo een auto is het waard om op regelmatige basis zijn beurt te krijgen.