Alleen niet zoals je hem hoopt te zien.
Er zijn concept cars die men graag ongewijzigd van de band ziet rollen. Bij sommige auto’s kan dat echt niet, maar er zijn ook concepts waar de productie zelfs goede zaken kan opleveren. Eén van de best ontvangen concept cars aller tijden, die elf jaar na dato nog steeds er niet is geweest, is de Lamborghini Estoque. Een vierdeurs Lamborghini-sedan die een soort jaloezie jegens de Maserati Quattroporte lijkt te tonen. Een SUV mag dan de gruwel der gruwelen zijn voor vele autofanaten: een sedan of stationwagon lijkt de gevoelige snaar nog net wél te raken.
De slank gelijnde Lambo-concept was geen simpele Panamera met een Sant’Agata Bolognesesaus eroverheen. De auto zou de V10 uit de Lamborghini Gallardo LP560-4 krijgen met 560 pk. Naast een paar knipogen naar de nieuwe Lamborghini-designtaal en de in dezelfde periode onthulde Reventón, was het een originele invalshoek op een toen nog niet zo dichtbevolkt segment. Productiekansen werden destijds hoog geacht. Maar zoals gezegd, het werd ‘m niet.
Zoals ook al gezegd werd een Urus hem wel. Of die alle aandacht van de Estoque-ontwikkeling heeft weggehaald, dat is niet zeker. Wel is de Urus een groot succes en is het de moeite waard om meer VAG-modellen te kopiëren openingen in het Lamborghini-gamma te vinden. Immers, als je de zeer gelimiteerde Lambo’s niet meetelt, verkoopt het merk momenteel alleen de Urus, Aventador en Huracán. Een vierde model lijkt op komst te zijn, aldus Autocar.
De potentie van een snelle elektrische 2+2 is bekend bij Lamborghini. Laat het nou net zo zijn dat zustermerk Porsche een elektrische 2+2 aanbiedt sinds kort. Volledig elektrisch is een stap die het Italiaanse merk graag wil zetten. Aangezien de Urus ook rust op techniek uit VAG-stal, is het een logische zet om winst te maken. Een Lamborghini Taycan, dus, al lijkt Lamborghini zelf ook brood te zien in het ding marketen als een ‘nieuwe Estoque’. In ieder geval lijkt het project rond 2025 pas het levenslicht te zien.
Een goed idee? Wat ons betreft mag alles op de markt komen als het eruit ziet als de Estoque. Goed, zo’n dikke V10 voorin is natuurlijk heerlijk, maar je moet ook realistisch blijven. Lepel op zijn minst de motor van de Urus erin.
dappers zegt
boeie dat het electrisch is, zet maar op de oprit! wat een heerlijk lijnenspel, en s’nachts stiekem laat thuis komen zonder dat moeder de vrouw wakker wordt van de crackle op de overrrun.
dappers zegt
@dappers: Allen; mijn excuses voor het warrige taalgebruik, de fanboy in mij is vaak te enthousiast.
jpsienen zegt
@dappers: Geen probleem Regilio. We begrijpen wat er staat :)
chriscross zegt
Wattuh?
PeugeotGTI zegt
De Estoque is een van de mooiste auto’s die nooit gebouwd is. Zonde.
Robert zegt
@peugeotgti: mee eens. De BMW Gran Lusso van Pininfarina (dus niet van BMW) uit 2013 is ook zo’n auto die in diezelfde categorie valt.
Maar eens hopen dat er nog eens een carroseriebouwer een oude 7 serie voor wil opofferen…
estoque zegt
@peugeotgti: eens!
gewoondirk zegt
@peugeotgti: Mag de Chrysler Atlantic ook in dit rijtje? Prachtig concept uit 1995!
lompey zegt
Wil ik wel een stopcontact voor vrij maken
awesome zegt
@lompey: precies! Het lijkt mij bEstoque om er in te rijden…
Robert zegt
@awesome: I see what you did there ?
gilettelubbers zegt
Bij mij laden foto’s vaak niet wanneer ik een artikel aanklik. Meer mensen last van?
lecomte zegt
@gilettelubbers: yup
rikv99 zegt
@gilettelubbers: Android, IOS of desktop?
Robert zegt
@rikv99: hier ook. Chrome browser op Android device.
gilettelubbers zegt
@rikv99: Ik bekijk het bijna altijd via iOS
pindakoning zegt
@gilettelubbers: #metoo iPhone
sabrerator zegt
@gilettelubbers:
Hier ook sinds een weekje of zo. Apple.
carsbyharmen zegt
@sabrerator: gewoon android gebruiken, gaat prima hier
moondustfocus zegt
Zet ‘m dan op het onderstel van a8
wouteraerox zegt
Waarom geen (elektrische) concurrent voor de coupe’s van Ferrari die de motor in de neus hebben? Zijn hier ooit plannen voor geweest dat jullie weten? Volgens mij verkoopt Ferrari genoeg F12’s om daar markt weg te snoepen.
rikus zegt
Eeuwig zonde dat Estoque nooit uitgebracht is. Voor mij het mooiste concept van alle supersedans. Dit was toch een regelrechte verkoopknaller geweest?! Zelfs de eerste Panamera was een succes. En qua design was dat nou niet per se de sedan op de markt.
karaya zegt
@rikus: De concept heeft de motor achter de vooras liggen. Kan je nooit bouwen op een VAG platform.
Had je een slap aftreksel a la de Brera gekregen. Maar goed dus dat hij nooit in productie is gegaan.
ghini zegt
Yes please!
ghini zegt
@ghini: ook een station / sport turismo / sport wagon aub! Ik kwijl bij de gedachte!
mrgnex zegt
Dus eigenlijk de Astrion? Die had een gecombineerd vermogen van 910 pk, dus doe maar!
Alfarobert zegt
Pas in 2025 een electrische Lambo? Doen ze wel lang over om van prototype naar produktiemodel te gaan.Supercarblondie heeft hem namelijk al geshowed
Dutchdriftking zegt
Een Lamborghini sedan is natuurlijk gaaf. De vraag wordt alleen of de Taycan of de Panamera de basis gaat vormen…..