Na vele jaren lijkt de Beierse fabrikant zich te bedenken…
Om mee te beginnen: informeel gezien is er natuurlijk al een M7. De naam is ietsje uitgebreider, namelijk M760Li (rijtest). Formeel gezien is het geen M-product. De M-Performance-tak, een afdeling binnen BMW zelf, heeft voor de M760Li een topmodel 7-Serie gekieteld. De M-Divisie heeft er niks mee te maken. En dat zijn de lui die auto’s uitrusten met de volbloed M-krachten. Het topmodel van BMW is daar nog nooit door onder handen genomen. Dat wilden ze namelijk niet.
In de echte wereld is dat ook wel begrijpelijk. Een M760Li met zijn 600 pk sterke V12, is niet de minste uit de BMW-reeks. Ook zal het qua karakter een wat dubbele auto worden: M-modellen staan altijd garant voor het zijn van vrij rauwe, krachtige auto’s. Niet de woorden die goed te combineren vallen met 7-Serie, of limousine in het algemeen. Het kan wel: Mercedes-Benz bijvoorbeeld, die heeft een rijke historie met het AMG-iseren van hun topmodel S-Klasse. Sterker nog, zo begon AMG.
Persoonlijk vind ik een S63 of S65 AMG wel een beetje too much. Om een zekere Britse presentator te citeren: een AMG neemt geen bochten, hij valt ze aan. Dat past beter bij een kleinere en lichtere C63 of E63 dan bij een grote limousine. Daarvoor moet je gewoon een relatief kleine motor hebben die je in weelde en luxe over de Autobahn laten zweven.
We dwalen af. Eerder werd al genoemd dat BMW het met mij en de zekere Brit eens was dat een M7 niks voor BMW is. Totdat BMW de naam liet registreren.
Het lijkt er dus op dat de ultieme BMW 7-Serie onder handen genomen gaat worden door de echte M-Divisie. Volgens BMWBlog was de hoofdreden dat het gewicht van de 7-Serie nooit ideaal was voor een echt M-product. Goed punt, ware het niet dat BMW nu ook een X5 en X6 M in de prijslijsten heeft staan. Ook de aankomende M8 gaat geen lichtgewicht worden. Daarom is er nu geen reden meer om een M7 niet te maken.
Overigens is de kans groot dat het niet een verder uitgebouwde M760Li wordt. De kans is groter dat de V8 uit de nieuwe M5 en de M8 wordt gebruikt om de nieuwe M7 te voorzien. Ook al is het gek dat het een argument is: met een V8 wordt de auto lichter dan met een V12. En je kunt vinden van de S63 AMG wat je wilt, maar Mercedes bewijst keer op keer dat er markt is voor dergelijke auto’s.
petert zegt
BMW is inmiddels beter in gaatjes vullen dan de tandarts!
rhellema zegt
@petert: en dat voor een familiebedrijf…ik blijf het bewonderenswaardig vinden.
lekkaah zegt
@rhellema: die familie moet wss 1x per week ff een krabbeltje zetten zodat de vakmensen weer verder kunnen
flutterby zegt
Remember when ///M meant Motorsport instead of Marketing? Pedderidge remembers.
2wheeler zegt
@flutterby: je was zo close…
rrvliet zegt
@2wheeler: and yet so far.
Ram-G-maN zegt
Tja, met moderne adaptieve vering en moderne banden kun je de bestuurder tegenwoordig heel goed laten foppen. De meeste denken toch met een veel kleinere auto onderweg te zijn. Getuige hiervan zijn o.a. de nieuwe Panamera. Ik denk dat we het hele idee van dat een sportwagen super licht moet zijn moeten laten varen…
piquet1986 zegt
@AutomotiveDesigner: heb je zeker een punt
E34M5Touring zegt
Maak van de M760Li X-drive dan maar weer gewoon 760i. Met 100pk minder en 200Nm meer. Zonder X drive.
spidermann zegt
De M divisie zou eens op de markt moeten komen met een soort van BMW Alfa M4C…
mennok zegt
@spidermann: Inderdaad! Als een op zichzelf staand model. Net als de AMG GT R.
elemento zegt
@mennok: dat zou eigenlijl verdwaalde i8 moeten.
jerry zegt
@elemento: wat mij betreft maken ze een eigen sportmerk. Hebben ze niet een aantal merkenal hun portfolio? Hoewel het wellicht geen isseta zal heten.
Dizono zegt
@jerry: isetta was nooit een merk, maar een typenaam die door Iso was bedacht en die door BMW gewoon werd overgenomen toen ze de rechten op dat kleintje overkochten van de Italianen. Wel namen ze ooit Dixi en Glas over, maar of dat goede namen zijn…
Loek zegt
@dizono: kunnen ze glazen Dixi’s bouwen! Want als er iets niet werkt aan Dixi’s is het een overschot aan privacy…
rollingstoned zegt
@dizono: De Isetta is de merknaam van het bekendste ‘bubblecar’-wagentje dat eerst geproduceerd werd door de Italiaanse firma ‘Iso SpA’ van Renzo Rivolta.[1] ‘Isetta’ betekent dan ook ‘kleine Iso’.
In 1955 kocht BMW een licentie om de wagen te mogen produceren. Later dat jaar werd de BMW Isetta aan de pers getoond en de auto werd door het publiek goed ontvangen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Isetta
560pk zegt
Ik ben vooral verbaasd dat ze deze naam nog níet geregistreerd hadden.
sezz zegt
Veronderstellen ze daarmee dat “de markt” voorzien wenst te zijn van een 1.8 ton wegende kneiter hard geveerde limousine? Ben wel zeer nieuwsgierig naar hoe deze focus group er dan uitziet?
loserboi932 zegt
@sezz: het is de focus groep van “kijk mij eens meer hebben dan jij”. En zijn dus al sowieso honderden instagrammers en rappers die er mogelijk een kopen.
Foramen zegt
@sezz: s63 en s65 lijken het ook best aardig te doen terwijl dat natuurlijk in feite ook gewoon belachelijke modellen zijn.
sezz zegt
@foramen: Wiens eigenaren, een enkeling daargelaten, toch meestal de usual suspects zijn met een gestandaardiseerd hoog penose gehalte, of zich een dergelijke uitstraling graag laten aanmeten. Ook zonder AMG uitvoering trouwens, iets wat je bij BMW’s en Audi’s uit het topsegment tot veel minder ziet, toch een ander koperspubliek, een enkeling daargelaten. Dat is volgens mij dan ook de reden waarom de M7 of RS8 nooit geproduceerd zijn omdat juist “de markt” hiervoor ontzettend klein is.
Is een beetje een kort door de bocht, maar ook al zou ik er meer tekst aan besteden, in samengevatte vorm zou het toch hierop neerkomen.
schoen85 zegt
@sezz: vergeet de S8 v10 niet. Daarmee heeft Audi in dezelfde vijver gevist als Mercedes waar het aankomt op koperspubliek.
SimonMc zegt
@sezz: 1.8 ton? Was het maar waar. Dat weegt een M5 al.
tvr1974 zegt
Volgens mij is er feitelijk maar 1 (in mijn ogen mooiere) concurrent voor die AMG-S klasse momenteel en dat is de Jaguar XJR 575. Model loopt echter volgens mij een beetje op zijn einde.. alhoewel ik m “tijdloos” vind maar ik verwacht over niet al te lange tijd een opvolger. Aangezien Mercedes een S-AMG kanon heeft dat in 3.5 sec naar de honderd knalt denk ik dat Jaguar ook met zoiets zal aankomen zetten.. Of BMW/AUDI daar dan weer overheen gaan? Ben benieuwd. Aan de andere kant, in Dubai enz zie je die S-AMG vrijwel op alle hoeken van de straat.. Dus de markt is er wel.. Hier in NL? Nee… Zeker niet met ons bijtellingssysteem.. Maar ok, dat je het kan kopen is natuurlijk leuk en misschien is Jaguar wel zo innovatief om er een hybride/R van te maken zodat ie ook nog is bijtellingsvriendelijk/CO2 vriendelijk is… (op papier dan).