Die kans is groot, aldus een man met een regenjas die zich in de wandelgangen ophoudt. Alleen zouden teams niet verplicht zijn deze standaardmotor te gebruiken. Wordt het een V8 of wordt de downsize-trend doorgezet en wordt het volume nog kleiner?
Onlangs nog roeptoeterde Ome Bernie dat de Formule 1 terug moet naar V8’en. Meer cilinders is meer beter, daar kan ook ik nog inkomen, maar het is natuurlijk niet reëel in een tijd waarbij de FIA juist meer en meer nieuwe technologie wil toepassen. Motorsport meldt op basis van bronnen dat wellicht nog aankomende week een tender uitgeschreven gaat worden door de FIA voor het ontwikkelen en bouwen van een universele F1-motor.
Om dan maar meteen terug te komen op de vraag uit het intro: geen van beide. De kans dat de FIA van de zescilinders afstapt ten faveure van een V8 is nihil, maar een nog kleiner slagvolume dan de huidige 1.6-liters ligt ook niet in de lijn der verwachting. Het zou namelijk gaan om een 2.2 V6 met niet één, maar twee turbo’s. Klinkt op papier best goed, maar het gaat er natuurlijk vooral om hoe het in de praktijk klinkt.
Teams worden niet verplicht met deze motor te gaan rijden, Ferrari en Mercedes kunnen dus rustig hun eigen motoren blijven ontwikkelen en bouwen. Wel zou het voor de wat minder gefortuneerde teams een uitkomst zijn als ze een standaard motor kunnen aanschaffen, waarbij ze niet zijn overgeleverd aan de grillen van de motorbouwende fabrieksteams.
Wellicht dat deze 2.2 V6 TwinTurbo’s al in seizoen 2017 hun intrede gaan maken, eerdere plannen om al in 2016 met alternatieve motoren te gaan werken haalden het niet. De vraag is dan wel hoe de FIA gaat zorgen dat er geen extreme verschillen in snelheid tussen teams met de standaardmotor en de overige teams gaan ontstaan.
Dutchdriftking zegt
Maar wie gaat deze motoren ontwikkelen dan?
tyso44quattro zegt
@dutchdriftking: audiii
awesome zegt
@dutchdriftking: ik denk dat die ouwe aandeeltjes Cosworth heeft gekocht en dat die hem mogen bouwen.
Dutchdriftking zegt
@awesome: zou wel super zijn! En dan weer een deal met Ford sluiten. Ik heb wel zin in een Fiesta Cosworth!
clarkson zegt
@dutchdriftking: FIA zelf? Ik denk dat ze zelf mensen aannemen die zulke motoren kunnen maken.
crackdavid zegt
@dutchdriftking: Renault
gallardogt zegt
@crackdavid: Inderdaad RENAULTcosworth . Dikke lange neus.
sjeppie156 zegt
2.2 v6 waar heb ik dst eerder gehoord??? Indycar misschien
sjeppie156 zegt
@sjeppie156: Type: 2.2-liter (134.25 cubic inches) V-6, turbocharged (single or twin), Max. bore diameter 95 millimeters
Weight: Minimum weight is 248 pounds.
RPM: 12,000 maximum (INDYCAR-supplied rev limiter)
Power: Estimated 550-700 horsepower depending on variable turbo boost used at track.
logistiek zegt
V8 ook al is de kans nihil
gremalibur zegt
Als die universele motor dan een keertje kapot gaat, is het competitievervalsing en nog meer van dat soort gejank.
sjeppie156 zegt
@gremalibur: mwa hoor je bij de gp2/3 anders niets van. Daar is het gewoon pech.
potjak zegt
Chevrolet?
super zegt
F1 is gewoon op sterven na dood, niets meer dan politiek correcte advertising opportjoenities voor fabrikanten met honded miljoen miljard budgetten.
Mika_Hakkinen zegt
@super: Gaat echt niet lekker nee.. sund
Rick-dos zegt
Grote kans dat het dan Cosworth wordt. Denk niet dat een grote autofabrikant dit oppakt. Zou niet logisch zijn.
cthijs zegt
Slechtste idee ooit
Edge zegt
Mogen teams als Ferrari en Mercedes dan wel hun eigen 2.2L TwinTurbo’s maken of mag alleen de “universele” fabrikant dat?
dracae zegt
Dat werkt dus niet.. de competitie tussen deze motor en de fabrieksmotoren is nooit eerlijk te krijgen.
Veel beter is dwingen dat de fabrieksteams courante motoren verkopen aan andere teams. Makkelijk te checken, want ze moeten gewoon gelijk zijn aan waar de ze teams zelf mee rijden.
Nog beter is meer fabrikanten lokken naar F1.. maar ja…
Edge zegt
@dracae: Alleen komen de teams in dat geval met het argument dat ze of de productiecapaciteit niet hebben voor die extra courante motoren (zie Ferrari en Mercedes rondom Red Bull nu) of dat die courante motoren een stuk duurder zijn, terwijl het doel van deze motor juist is dat de boel goedkoper wordt voor de minder rijke teams.
ozer1907 zegt
Zelfs mijn 2.5 6 cilinder uit mijn e60 maakt mooier geluid man, sjonge jonge zeg
sjeppie156 zegt
@ozer1907: m20, m30 en m50 tot m54 klinkt ook gewoon erg goed
HZW zegt
Zo’n universele F1-motor is leuk als er alleen privé teams aan de start komen, maar er zal geen fabrieksteam zijn die met die motor gaat racen.
Dit gaat dan de zelfde kant op bv LeMans waar fabrieksteams de dienst uitmaken, en de rest als veld vulling mee doet.
Verder is F1 helemaal niet interessant om een product aan de man te brengen voor straat gebruik, er is helemaal geen connectie tussen de twee.
LeMans en straat auto’s hebben dan iets meer gemeen met elkaar om toekomstige techniek te testen en door te laten stromen in de productie auto’s.
F1 is niets meer dan een bodemloze put, met een hele slechte geld terug verdien percentage.
trolle zegt
Oh boy, kan al niet wachten op de v12 diesel f1 wagens
carmasterr zegt
Dit werd ook al gedaan in de 2.4 V8 dagen.
Kon je geen motor bouwen/klantenmotor veroorloven dan kon je van de organisatie een Cosworth exemplaar overnemen.
Niets nieuws onder zon dus.
HZW zegt
Ik denk dat als er al iemand is die een dergelijke motor wil leveren, dat je dan in de richting van de Ilmor Indy car motor moet denken.
Hupke zegt
Universele motor klinkt eerder als universeel commentaar krijgen. Het gaat nooit goed genoeg zijn, ergo moet je teams iets meer tuning laten uitvoeren … -> hebben ze testmogelijkheden voor nodig -> …. -> gaat nog net zo duur zijn als je motoren kopen bij een groot team.
pikes83 zegt
Lada gaat het doen???
sls63amg zegt
Pleur op met die ontwikkelingen en technologien, het moet leuk zijn. Dus niet zoals het nu is