Kan kloppen.
Deze Chinese doppelgänger van de Porsche Macan luister naar de naam Zotye SR8. Om de een of andere duistere reden is het nogal lastig om plaatjes te vinden van deze bijzondere creatie, maar wie toch benieuwd is kan zich uitleven met behulp van de gallery.
Ondanks de overduidelijke gelijkenissen met de Macan is de SR8 op bepaalde puntjes anders. Zo kijken de koplampen (lijken wel de units van de GTC4Lusso!) een tikkie minder vriendelijk de wereld in en zijn de achterlichten anders dan op de Porsche. Op de foto van de kont van de SR8 is bovendien mooi te zien hoe geweldig de achterlichten op kofferbak en koets op elkaar aansluiten.
Zotye is trouwens niet de enige Chinese autofabrikant die de concurrentie uit Europa nauwlettend in de gaten houdt. Landwind kan er bijvoorbeeld ook wat van.
rodger zegt
Op de kwaliteit van de kopieermachines is in China in elk geval weinig aan te merken
jvthof zegt
@rodger: juist wel… Zelfs een exacte kopie kunnen ze niet eens maken
gertjan2012 zegt
Nee komt me niet bekend voor, kom immers nooit in China.
Overigens… als de motor van de SR8 er in zit, dan kan het nog wel eens leuk worden….
marinepower zegt
@gertjan2012: je bedoeld wellicht de SRT/8?
kilum zegt
Het zijn de achterlicht units van de eerste generatie Cayenne.
Verder redelijke 1 op 1 kopie van de Macan.
Toch, vind ik de Macan een mooie auto. Als je even vergeet dat het een Porsche is. (Blijft heiligschennis in mijn ogen) Maar ik vind deze kopie niet heel mooi. Hij ligt een stuk minder elegant op het netvlies.
thefmanl zegt
@kilum: de lichten zijn volgens mij van de 2e generatie hoor, maar weet zeker dat ze niet van de eerste generatie zijn
480turbo zegt
@thefmanl: klopt de eerste generatie had van die lelijke vierkanten
flos zegt
Voor wie zelf wil schakelen in zijn Macan.
jaspervdwinden zegt
@flos: ja, en dat paneeltje eromheen is ook niet bijster goed uit de verf gekomen… Man. Man. Man…
misterdrogba zegt
Spijtig dat de fabrikanten hier niets tegen kunnen beginnen. Ik vind dit echt niet kunnen.
123bat zegt
Kunstig kopieerwerk hoor, ook die middenconsole: Compleet met hout van de plasticboom!
desjonnies zegt
Goed, we zitten nu wel te zeikstralen op de Chinese kopieerdrift cq drang, maar gaan voor het gemak voorbij aan het feit dat Japan is begonnen met het kopiëren van Amerikaanse wagens en die lieten ze nog eens krimpen ook !
En kijk de eerste Hyundai Pony eens aan een Europees/Japanse mengelmoes van -gelukkig- bijzonder inferieur staal.
Er wordt hier altijd over roestâh gezeurd van Alfa’s, maar Hyundai was gemaakt van 6 keer gewalste oude zeeschepen staal dat 40 jaar de zoute wereld zeeën had bevolkt.
En da’ging nog harder dan een AlfaSud! -qua roest dan hè-
Ik bedoel maar, een Morris Marina klonen :
http://www.automobile-catalog.com/img/picto28h/hyundai/hyun_54cfaf84_11_1.jpg
mout zegt
@desjonnies: Da’s niet best, nee, die Pony!
Maar ter verdediging: in plaats van de auto te kopiëren hebben ze ongeveer de hele staf die de Marina had getekend overgenomen: ‘When Hyundai wanted to develop their own car, they hired George Turnbull, the former Managing Director of Austin Morris at British Leyland in 1974.[2] He in turn hired five other top British car engineers, Kenneth Barnett body design, engineers John Simpson and Edward Chapman, John Crosthwaite as chassis engineer and Peter Slater as chief development engineer.[3][4] With Turnbull’s experience with the Morris Marina, [5] engines and transmissions from Mitsubishi, some parts from the Ford Cortina they were already producing, and a hatchback body styled by Italdesign Giugiaro, they developed the Hyundai Pony.’
desjonnies zegt
@mout:
Nooit geweten, bedankt!
Dus als Hyundai op deze Britse weg was doorgegaan, was het nooit wat met ze geworden! LOL
mout zegt
@desjonnies: Ik ook niet – daar heb ik wikipedia voor ;-)
jeroenwz zegt
@desjonnies: ik kan de plaatjes niet zien! Niet in IE, noch in FF, noch in Chrome. Bij die twee laatste geeft ‘ie Ïnternal server error.
Boehoe! Ik had me juist zo verheugd!
leemster zegt
Wat mag zo’n geintje kosten ?
brandon1997 zegt
In ieder geval wel lekker met een handbak
Dutchdriftking zegt
Die scheve achterklep is wel tekenend. Maar serieus, dit is toch nog erger dan merkkleding uit Turkije?
ghost zegt
Porsche bestelt de wagens daar, maakt hier dikke winst. Wij maar betalen voor premium sjoemelmacans!
janmetdelangeachternaam zegt
Ik zou hier voor de grap wel eens een testrit in willen maken
thefmanl zegt
De achterlichten zijn in ieder geval beter dan de originele. Nog steeds niet mooi, maar wel beter
leaper035t zegt
Ik vraag me af wat de Chinees die zo’n fake Macan koopt dan denkt. ‘Ik ben baas want iedereen denkt dat ik in een Macan Turbo (cf. rechthoekige uitlaten) rijd’ of ‘Ik maak mezelf wijs dat ik het lekker gemaakt heb want ik rij in een kopie van een Porsche rond’? Iemand inzicht in de ondoorgrondelijke psyche van onze Chinese handelspartners? Autobloggers die in China wonen en werken?
mout zegt
@leaper035t: Niemand denkt dat. En toch wordt het nog leuker: In elk geval van de clone van de Evoque kan je zelfs bij de Chinese dealer de type-namen en logo’s laten vervangen…
leaper035t zegt
@mout: Hilarisch! Een Landwind Evoque. Klinkt nog niet zo slecht geef ik toe…
lambo4all zegt
@leaper035t: nee. Hij koopt voor 1/5e van de prijs een auto die toch best wel 6/10e van een Macan is. Koopje!
krizus zegt
@leaper035t: er stond onlangs een artikel in de Autoweek over het copy-paste gedrag. Volgens de schrijver van het artikel – een Westerse autojournalist die al jaren in China woont – kopen de Chinezen liever een kopie, omdat ze een afkeer hebben tegen Westerse producten en omdat ze veel goedkoper zijn. Er stonden wat voorbeelden in, de meeste kopieën kosten maar eenderde of een vierde van het origineel.
leaper035t zegt
@krizus: Hmm als statement kan dat inderdaad tellen. Mao wordt nog lang niet vergeten blijkbaar.
pinut187 zegt
@leaper035t: Nee dat denken ze niet, ze kopen deze gewoon omdat ze deze kunnen betalen en geen andere duurdere westerse merken. Dit soort auto’s worden vaak door de iets minder gestelde (slimme) Chinezen gekocht. Die weten niet eens wat een Macan is.
meridian zegt
Misschien gebruiken ze bij autoblog een ander soort internet. Want ik kan om een of andere duistere reden, gewoon plaatjes vinden van deze bijzondere creatie.
bruinbeer zegt
Het verbaast me altijd nog dat de Chinezen er mee wegkomen. Zoiets moet echt een halt toegeroepen worden!
moondustfocus zegt
Die koplampen heb ook wat weg van een Ferrari GTC4Lusso
http://www.autoblog.nl/nieuws/ferrari-gtc4lusso-dit-betaal-je-voor-italiaanse-luxe-90313
sinaasboom zegt
Ow god die tabel in het dashbord haha!! Schaamteloos die chinezen.
oxymoron zegt
Chinezen kennen hun spreekwoorden nog: goed voorbeeld doet goed volgen. Als kleine voetballertjes te horen krijgen dat ze maar goed naar Lionel Messi, of een andere grootheid van 1.60m, moeten kijken is dat een aanbeveling. Chinezen doen dat met auto’s. Dat is een eer voor de gekopieerde. Dat wij dat in de handel niet zo kunnen waarderen, tja.
alaindjamal zegt
Nu wachten tot een echte macan de neppe aanrijdt
pinut187 zegt
Zal mijn ogen open houden hier in China en hoop er snel 1 te spotten.
cossiekiller zegt
Ne Porsche Bekan.