
De geruchten gaan al ruim een jaar over het web maar nog altijd hebben we geen officieel statement van MINI over de Cooper S Diesel. Sommige bronnen melden nu dat MINI op het punt staat de gepeperde diesel te lanceren.
Een MINI koop je niet met je verstand. Die koop je omdat je hem lief, leuk of schattig vindt. Of omdat de reclame voor je bedrijf er zo lekker op uitkomt. Of omdat het zo lekker stuurt. MINI kent dan ook een beperkt dieselgamma. Alleen een 90 pk en een 109 pk versie van de 1.6 staan er op dit moment in de prijslijsten. Omdat de MINI een gewilde auto is in de zakelijke wereld zou een versie met iets meer peper in de dieselbips daarom niet ongewenst zijn. Er zijn immers een hoop mensen die veel kilometers draaien maar die ook wel eens een stoplichtsprintje willen winnen, en juist die mensen zijn nu veroordeeld tot de benzineversies.
Daarom hoopt men op de 2.0 liter diesel die we kennen van BMW. Deze levert in de 123d zelfs al 204 pk maar zoveel zal de Cooper D 2.0 niet gaan ophoesten. Reken op een pk of 140 tot 150, aldus Motoringfile. Wij houden nog even een slag om de arm, aangezien de geruchten al heel lang de ronde doen en er op de redactie twijfels bestaan of de in de lengterichting geplaatste krachtbron van BMW wel past in de MINI. Die is immers gebouwd voor dwars geplaatste motoren. We zullen zien, maar laten we voor de dieselaars hopen dat het ding er komt, want wie wil er nu niet spelen met ruim 300 Nm koppel in een autootje van pak ‘m beet 1100 kilo?
als ze hem ook nog RWD gaan maken… maarja, dan ga je gewoon voor een 1sporthatch ;)
BMW heeft in elk geval al besloten om later dit jaar de huidige PSA dieselmotoren te vervangen door 100% BMW blokken.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/6785484/__BMW-dieselmotor_vervangt_PSA-blok_in_Mini_Hatch_en_Clubman__.html
Nou alsik het andere bericht hier op AB mag geloven willen diesel rijders geen vermogen maar 14% bijtelling…
Wat wel grappig is: dat de Mini de eerste productie auto was die het motorblok dwars had liggen en FWD was.
nog wel tof autooke maar als bedrijfswagen dan toch liever een golfke of een volledig uitgerust poloke. Heb het niet zo voor Mini..
Amai u heeft een vlaamse fritekes bedrijf?
@As_long_as_it_is_fast: Een minike rijdt toch wel stukken beter dan zo’n rammelig Poloke
@Sjonnie Kroket: geen idee, nog geen van beide gereden. :(
Maar ik vind de mini er stom uitzien… :D
@casper, een MINI Cooper D heeft 110 pk (ipv 109 pk).
@robbie: nee hoor, Mini rondt 80 kW te positief af op haar website. 108,8 pk zelfs als we even uitgaan van 1,36 pk voor 1 kW.
@CasperH: wat een boefjes bij MINI ;)
@robbie: keihard consumentenbedrog, dat is het! ;)
@ merry
hebben bijna alle fwd’s het blok niet dwars liggen?
@poeperman:
Nu wel maar toen de Mini in 1959 uit kwam was het wel nieuw.
“300 Nm koppel ”
Die mag je zelf houden. Doe maar liever die 20’4 pk’s.
@robbie :
die strenge winters hé… wss een arm beestje doodgevroren onder de kap! :P
Ik hoop op de 177 pk!
Ik ga ook uit van rond de 170 PK met een koppel van 300Nm. Dat zal wel lekker vooruit willen met zo’n diesel. Mijn ega heeft nu de Cooper S en die heeft onderin toch net iets te weinig koppel naar mijn smaak.
Ik heb in mijn clubman al een koppel van 320Nm en 137Pk,
simpele software aanpassing, die 2.0 aanpassen wordt echt leuk!
Ik heb ne One Diesel, en die kan ook vlot met het verkeer mee, dus meer vermogen si niet echt nodig voor in het dagelijkse leven vd gemiddelde mens, maar ik zie zo’n 200 Pk diesel wel zitten als opvolger!
Voor het echte snelle werk prefireer ik toch ne Lambo. :)
of een dikke 6 cylinder van bmw :P
mja, 140-150pk, dan zit je in de range van een 118d, best lekker in een mini denk ik. Maar ik dacht dat zo’n blok niet bruikbaar was voor een voorwielaandrijver ?
@peter:
Gewoon hop-erin zal wel niet lukken, maar als ze het blok wat veranderen en de bak zal dit wel geen probleem zijn.
Enige korte ervaring tot nu toe was met een 120pk 1050kg mini S uitgevoerd.
Kwa uiterlijk vind ik de Mini 1 van de mooiste uit zijn klasse.
Kwa interieur vind ik het te hip en trendy en niet mijn ding.
Kwa wegligging toch wel verassend goed.
Diesels is echt taboe voor mij maar kan me wel bedenken dat 150pk met 300nm koppel echt wel lekker rijd in zon ding. Veel meer heb je echt niet nodig in zon ding.
waarom toch? dan pak je toch de JCW …
Hopelijk komt de psa 2.0 hdi in de mini want die is stukken beter dan de BMw diesel.
Stiller, meer souplesse en vooral meer trekkracht bij lage toeren.
Op gebied van motoren bouwen kan BMW nog iets leren van Peugeot.
@sim: haha, grapjas.. bmw motoren zijn zoveel beter
@KaCh1ng: Ware het niet dat de 1,6 diesel een PSA blok is…. en de 1,6 turbo benzine ook….
@w0o0dy: ja maar , de 2liters …. ik zeg BMW!
@ Sim
Yeah right! Op gebied van dieseltechniek is BMW toch wel een stapje verder dan PSA naar mijn mening, daarentegen spreek ik niet tegen dat een PSA-diesel lekker rijdt! Absolutely!
In de countryman komt sowieso de 2.0 diesel!
Kwestie van tijd voordat deze ook in de nieuwe CooperD en ClubmanD komt ;)
@Sim
man man, sommige reacties hier… klein beetje serieus blijven e.
Wat een grap man.
2.0D van PSA erin gooien, 140 PK en een super koppel